Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz 12V i regulowane 1-12V

jarekmojak 17 Maj 2014 12:58 15231 44
  • Zasilacz 12V i regulowane 1-12V

    Witam
    Chciałbym zaprezentować konstrukcję zasilacza, jaką niedawno wykonałem. Zasilacz powstał z wielkiej potrzeby sprawdzania mniejszych układów, jak i różnych elementów elektronicznych. Zasilacz oparty jest o układy L7812, oraz LM317. Dzięki czemu jest bardzo prostym do wykonania zasilaczem. Transformator wyjąłem z lampki biurkowej, jest to transformator 12V, 1,5A.

    Zasilacz posiada dwa tryby
    -Stabilizowane 12V (często się przydaje)
    -Regulowane 1-12V (przydaje się bardzo często :D)
    Tryby te przełączane są za pomocą dwóch włączników widocznych na panelu przednim.

    Płytkę wykonałem metodą termotransferu, co przedstawiają zdjęcia poniżej:

    Zasilacz 12V i regulowane 1-12V Zasilacz 12V i regulowane 1-12V Zasilacz 12V i regulowane 1-12V Zasilacz 12V i regulowane 1-12V Zasilacz 12V i regulowane 1-12V

    No i efekt końcowy: :D
    Zasilacz 12V i regulowane 1-12V

    Ok teraz przejdźmy do wnętrza zasilacza:
    Zasilacz 12V i regulowane 1-12V Zasilacz 12V i regulowane 1-12V Zasilacz 12V i regulowane 1-12V

    Po stronie pierwotnej zasilacza umieszczony został bezpiecznik:
    Zasilacz 12V i regulowane 1-12V

    Najwięcej czasu zabrał mi panel przedni, jak i wszelkie prace przy obudowie :D
    Zasilacz 12V i regulowane 1-12V Zasilacz 12V i regulowane 1-12V Zasilacz 12V i regulowane 1-12V

    Poniżej jeszcze zdjęcia działającego zasilacza:
    Zasilacz 12V i regulowane 1-12V Zasilacz 12V i regulowane 1-12V Zasilacz 12V i regulowane 1-12V

    Całkowity kosztorys:
    -Woltomierz - 10zł
    -Wentylator - 10zł
    -Transformator - miałem, znalazłem
    -Poszczególne elementy płytki - ok. 6zł
    -Obudowa - 10zł
    -Elementy panelu przedniego - ok. 9zł

    Dodaję jeszcze schemat oraz płytkę PCB, gdyby ktoś chciał wykonać podobny :D
    Załączniki:

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    jarekmojak
    Poziom 9  
    Offline 
    Specjalizuje się w: 4kl - Technik Mechatronik
    jarekmojak napisał 35 postów o ocenie 0, pomógł 0 razy. Jest z nami od 2010 roku.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • #2
    Pyzaczek
    Poziom 19  
    Nie bardzo rozumiem po co 12 V skoro jest 1 - 12 V. Woltomierz powinien mieć mniejszy zakres (większa dokładność pomiaru).
  • #3
    jarekmojak
    Poziom 9  
    Czasami ciężko wysterować równe 12V, a dzięki temu że jest tryb tylko 12V to szybko i łatwo przy pomocy włącznika można uruchowić ten tryb :D

    Edit: A woltomierz powinien mieć mniejszy zakres, ale nie było zabardzo takiego pod ręką.
  • #4
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #5
    jarekmojak
    Poziom 9  
    Otóż zmienione zostało kilka rzeczy, które były tam źle zrobione, np: płytka została całkowicie zrobiona od nowa, gdyż występowały tam błędy, obudowa została zmieniona, dzięki czemu wygląda nieco ładniej, wszelkie okablowanie zostało zmienione... :D
    I wgl. sporo innych rzeczy. Jest to poprawiona wersja wcześniejszego zasilacza...
  • #6
    Pyzaczek
    Poziom 19  
    jarekmojak napisał:
    Czasami ciężko wysterować równe 12V

    Chyba żartujesz - dajesz potencjometr na maksa i masz 12 V. Poza tym operowanie tymi przełącznikami jest chyba kłopotliwe. Lepiej było zrobić to na jednym.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • #7
    jarekmojak
    Poziom 9  
    A więc... Kiedy dam potencjometr na maksa, poprzez niedokładności mam nie równe 12V, a prawie 12,5. Może to nie ma większego znaczenia, ale tak jak mówie, tryb ten przydaje mi się dość często. A operowanie tymi przełącznikami wcale nie jest takie kłopotliwe. Wyłączyć jeden, włączyć drugi, nic trudnego :D
  • #8
    1996arek
    Poziom 20  
    Teraz o wiele lepiej. Co to za obudowa? Dalej masz LM317 połączonego za LM7812? Jeśli tak to zmień to.
  • #9
    Pyzaczek
    Poziom 19  
    jarekmojak napisał:
    Wyłączyć jeden, włączyć drugi, nic trudnego :D

    A co się stanie jak przez nieuwagę włączysz obydwa?
  • #10
    yogi009
    Poziom 42  
    A ja Koledze zasugeruję używanie drobniejszego papieru ściernego podczas przygotowywania laminatu, na pewno uzyskasz lepszy efekt. Zwróć też uwagę na przewód zasilający z przerwaną zewnętrzną izolacją w miejscu wejścia do obudowy oraz niezbyt fortunne mocowanie radiatorów (ich wielkość przemilczę). Gdybyś wysunął radiator na zewnątrz, część ciepła niejako z natury ulatywałaby do atmosfery, a obecnie grzejesz wnętrze. No ale liczą się chęci. Co do oddzielnego napięcia 12V to ono może być całkiem użyteczne, wiele odbiorników korzysta z tego poziomu i nie ma potrzeby żadnej regulacji, to dobry pomysł.
  • #11
    jarekmojak
    Poziom 9  
    Typ obudowy, jest to Z4A, LM317 już oczywiście nie jest podłączony do L7812 :D

    Edit: Jeśli przez przypadek włączę obydwa, to do gniazd popłynie napięcie o większym potencjale, ale raczej przy podłączaniu jakiegokolwiek odbiornika, patrzę na woltomierz. :D
  • #12
    yogi009
    Poziom 42  
    No to ten ostatni :szczegół" raczej dopracuj, nie ma co polegać na "patrzeniu na woltomierz". Urządzenie powinno standardowo dbać o właściwe poziomy napięć.
  • #13
    jarekmojak
    Poziom 9  
    Ok, jeśli będę robił kolejny zasilacz to zastosuję przełącznik, dzięki czemu nie będzie możliwości włączenia obu trybów jednocześnie :D
  • #14
    Pyzaczek
    Poziom 19  
    jarekmojak napisał:
    Jeśli przez przypadek włączę obydwa, to do gniazd popłynie napięcie o większym potencjale... :D

    Jeśli to prawda to po co drugi wyłącznik???
  • #15
    jarekmojak
    Poziom 9  
    Są trzy:
    -Pierwszy do ogólnego uruchomienia zasilacza
    -Drugi i trzeci do przełączania między trybami. (następnym razem zastosuje przełącznik tak jak mówiłem wcześniej)
  • #16
    1996arek
    Poziom 20  
    Zamiast dwóch przełączników mogłeś dać taki. Nie załączyłbyś dwóch napięć naraz. Daj większe radiatory. Najlepiej jakiś od procesora i oda stabilizatory oddzielone od niego podkładkami izolacyjnymi. Jeśli już chcesz mieć radiator wewnątrz to nawierć otwory wentylacyjne wokół radiatorów i transformatora.
  • #17
    Pyzaczek
    Poziom 19  
    Jeszcze tylko moja jedna uwaga i się zamykam.
    jarekmojak napisał:
    do gniazd popłynie napięcie o większym potencjale

    Zapamiętaj na całe życie: Prąd PŁYNIE a napięcie PANUJE :D
  • #18
    szczodros
    Poziom 18  
    Ja od siebie dodam - wierć od strony miedzi, ostrym wiertłem - krawędzie przy otworach będą równe.
  • #19
    jarekmojak
    Poziom 9  
    Wierciłem od strony miedzi, jednak wiertło miałem jedynie złamane, przez co krawędzie właśnie nie wyszły tak równe jak by się chciało :D

    Pyzaczek Tak tam powinno być: "Na gniazdach zapanuje napięcie o wyższym..." :D Dzięki za uwagę.

    Układ poza radiatorami posiada jeszcze wentylator, który dmucha prosto na radiatory, dzięki czemu nie nagrzewa się do strasznie wysokich temperatur :D

    Edit: Jak narazie zasilacz działa bez zarzutów, nie miałem jeszcze z nim żadnych problemów.
  • #20
    Grzegorz_madera
    Poziom 34  
    Te radiatory w niczym tam nie pomagają. Wentylator tym bardziej. Może coś tam dmucha przez te małe otworki, ale i tak to nic nie daje, bo nie ma otworów, którymi mogłoby uchodzić gorące powietrze. Lepiej by było jakbyś tylną ściankę wykonał z blachy aluminiowej 2,5 mm. Takie pasywne chłodzenie byłoby i tak dużo lepsze niż to co masz teraz.
    No i trochę ściemniasz z tym napięciem, bo nie wierzę, że udaje Ci się z 12V AC uzyskać 12V stabilizowane.
  • #21
    jarekmojak
    Poziom 9  
    Raczej nie będzie problemu żeby zrobić otwory w obudowie, by ogrzane powietrze miało którędy uchodzić, a radiatory dokupię, nie będę ich robił i zamontuję (większe) i nie powinno już być problemów z chłodzeniem :D
  • #22
    Jackziom
    Poziom 23  
    Myślę, że zaznaczone przeze mnie punkty na zdjęciu byłyby koniecznie do poprawienia :turn-l: . Ogółem wykonanie przyzwoite, czytelne.

    Zasilacz 12V i regulowane 1-12V

    Pozdrawiam!
  • #23
    paulo 443
    Poziom 12  
    Witam.
    Może ja wypowiem się od strony BHP
    Nie podoba mi się ten kabelek zasilający. (możesz powiedzieć co to jest?)
    Reszta mnie nie obchodzi.
  • #24
    jarekmojak
    Poziom 9  
    Jeśli chodzi o zdjęcie 11, to ten kabelek to nic innego jak zwykły przewód zasilający włożony (nieumiejętnie) w odgiętkę. W najbliższym czasie to poprawię :D
  • #25
    paulo 443
    Poziom 12  
    Otwory należy wiercić przed wytrawianiem. (sam widzisz jakie są efekty prostych pomyłek)
  • #26
    jarekmojak
    Poziom 9  
    Tak tylko chodzi o to, że nie posiadam wiertarki stołowej czy też na jakimkolwiek wsporniku (muszę sobie taką sprawić). Jestem więc zmuszony wiercić za pomocą małej wiertarki z wałkiem giętkim. Dlatego kiedy wiercę przed wytrawieniem to prawie zawsze zniszczę jakąś ścieżkę, po prostu poprzez ześlizgnięcie się ręki. Natomiast kiedy wiercę po wytrawieniu, nie ma tak wielkiego zagrożenia zniszczenia ścieżki :D

    W sumie wcale aż tak źle nie wyszła :D
  • #27
    bambus94
    Poziom 22  
    Widzę że chodzisz do szkoły w której może ci się przydać taki zasilacz, lecz nie rozumiem ludzi którzy uparcie robią zasilacze liniowe. Do 1A zrozumiem ale kilka A to przesada.
    Ja od kilku lat używam 350W ATX z dorobioną regulacją i jestem w pełni zadowolony, po dołożeniu kilku przełączników też miałbym wybrane napięcia na sztywno. Teraz mam zakres od 1,5V do ok 20V. Oczywiście na 3,3V 1,5-6V na 5V 3-8V, na 12V 7V-20V, linii z napięciem ujemnym mało używam.
  • #28
    paulo 443
    Poziom 12  
    bambus94 napisał:
    Ja od kilku lat używam 350W ATX z dorobioną regulacją i jestem w pełni zadowolony, po dołożeniu kilku przełączników też miałbym wybrane napięcia na sztywno. Teraz mam zakres od 1,5V do ok 20V. Oczywiście na 3,3V 1,5-6V na 5V 3-8V, na 12V 7V-20V, linii z napięciem ujemnym mało używam.


    Zasilacz został przewidziany na 12V. Zastanawiam się jaka jest jego harmonika w innych zakresach napięciowych. (oczywiście da się wszystko zrobić przy odrobinie zabawy)
  • #29
    elktro
    Poziom 18  
    jarekmojak napisał:
    Ok, jeśli będę robił kolejny zasilacz to zastosuję przełącznik, dzięki czemu nie będzie możliwości włączenia obu trybów jednocześnie :D


    To ja mam propozycję dla Ciebie taką, jak będziesz robił kolejny zasilacz to daj sobie spokój z kolejnym 12V i regulowanym 1-12V, zamiast tego zainwestuj w dobre trafo i zrób 12V(ewentualnie +/-12V); 5V i regulowany od 1 do ok 20-30V o obciążalności do 3A to będzie uniwersalna konstrukcja i wystarczy Ci na długo.
    druga sprawa, zamiast przełączników napięć zastosuj do każdego wyjścia oddzielną parę zacisków.

    Co do wnętrza, każdy z nas kiedyś od czegoś zaczynał, nie ma co się spinać ale posłuchaj dobrych rad i wyciągaj wnioski, ja tylko dodam że mnie osobiście razi użycie przewodów brązowego i niebieskiego, które to sugerują że w obudowie wykonane są połączenia przewodem fazowym i neutralnym, na resztę koledzy zwrócili Ci już uwagę.

    pozdrawiam i powodzenia
  • #30
    mati1904
    Poziom 13  
    No fajny nawet ten twój zasilacz ale radiatory mogły by być większe. Obecnie sam pracuje nad czymś podobnym ale z większym prądem.

    bambus94: Jaki to zasilacz, bo też planuje coś takiego wykonać na Codegen 300W, bo posiada układ TL494 który podobno łatwo przerobić twój na jakim układzie ?