Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

TGA 18.310 - Elektryczne lusterka, częściowo nie działają.

Kajtek_170 17 May 2014 14:33 1797 13
Wago
  • #1
    Kajtek_170
    Level 22  
    Witam. Chciał bym zabrać za ten problem a nie za bardzo wiem jak go ugryźć (co pomierzyć, i gdzie najlepiej).

    Objawia, działa ustawienie lusterka kierowcy głównego, nie działa ustawianie pozostałych (tj. kierowcy sferyczne, i pasażera główne, sferyczne oraz rampowe)
    Natomiast nie testowałem czy podgrzewanie luster jest sprawne.
    Pytanie do kogoś z doświadczeniem, jak i co mierzyć. Sądząc po małej ilości kabli myślę że prawa strona jest jakoś sterowana cyfrowo?
  • Wago
  • Helpful post
    #2
    saron22
    Trucks specialist
    Najszybciej i najprościej to podmienić moduł drzwi z innego sprawnego auta. Operacja trwa 5 minut a można zaoszczędzić sobie sporo czasu. Jeśli to nie pomoże to poszczególne lustra do wymiany.
  • Wago
  • #3
    Kajtek_170
    Level 22  
    Moduł drzwi, czyli tą płytkę z przyciskami w drzwiach kierowcy? Mam inne takie auto,to spróbuję,jednak teraz jestem w trasie, więc dopiero za jakieś 2 tyg.
  • #4
    saron22
    Trucks specialist
    Dokładnie o to chodzi. Jeśli masz inne takie auto to tym bardziej masz ułatwione zadanie. Podmiana modułu trwa dosłownie chwilę a będziesz miał wtedy zupełnie inny pogląd na sytuację. Swoją drogą to te moduły też się często uszkadzają ze względu na zalanie.
  • Helpful post
    #5
    MAN Electronics
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Kajtek_170 wrote:
    Sądząc po małej ilości kabli myślę że prawa strona jest jakoś sterowana cyfrowo?
    Sterowanie jest za pośrednictwem magistrali LIN,
    moduł drzwi po stronie kierowcy, strona pasażera, lusterko główne, szerokokątne lub krawężnikowe komunikują się przez tą własnie magistralę danych.
  • Helpful post
    #6
    svavecone
    Level 25  
    ..... i właśnie dlatego jak jeden modu lustra padnie to cała reszta funkcji też nie działa .Wszystko połączone jest tylko 3 przewodami ,plusik -minusik -i LIN.
    Odepnij jeden moduł lustra i połącz wtyczki razem aby następne mogło działać . Strony pasażera i kierowcy działają na osobnych LINach więc nie zakłócają się nawzajem . Elementem wspólnym całego ambarasu jest ,jak już wspomniano , moduł drzwi kierowcy.
  • #7
    Kajtek_170
    Level 22  
    A czy lustra, oraz szyby i zamki wszystko jest na osobnych liniach, czy razem?

    Nie mam narazie od kogo pożyczyć sprawnego sterownika by sprawdzić, bo chciałem od kolegi co też ma TGA, ale on mówi zę też mu nie wszystko działa.

    Umnie objaw jest taki:

    Działa poprawnie:
    Lustro kierowcy główne
    Szyby lewa i prawa (z konsoli środkowej koło lewara też)
    Zamki centralne

    Nie działa:
    Lustro kierowcy sferyczne
    Wszystkie lustra pasażera

    Ponadto, zakluczając drzwi kierowcy kluczykiem z zewnątrz zaklucza się tylko strona kierowcy i nie ma sygnalizacji awaryjnymi.
    Od pasażera jak zakluczam z zewnątrz to mruga awaryjnymi.

    Jeżeli to na pewno ten sterownik, to wymontuje i wyślę do naprawy (na allegro ktoś się ogłasza ze za 170zł naprawia). Chyba że któryś z kolegów się podejmie, to mogę wysłać. Ale jeżeli uszkodzona jest np tylko magistrala (urwany przewód) to bez sensu naprawiać sterownik.
    Jakie napięcie jest na tej magistrali LIN, oraz czy mogę sprawdzić poprawność okablowania mierząc napięcia przy lustrze pasażera, czy potrzebuję już podpiąć oscyloskop?
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • Helpful post
    #9
    svavecone
    Level 25  
    Szyby, centralny i lustra działają osobno niezależnie od siebie. Lustra są razem na linii lecz osobne strony L P. Czyli jak któreś lustro ze strony kierowcy działa to przewody i komunikacja do reszty luster z tej strony jest ok, w Twoim przypadku sferyczne jest do wymiany skoro główne chodzi. Strona pasażera, to osobny system , ... jak nie chodzą wszystkie to moduł któregoś z luster może być walnięty i zakłóca LIN, dlatego odpinamy po kolei lustra aby to sprawdzić.
    CAN służy tylko do komunikacji pomiędzy sterownikami szyb i reszta systemu w pojeździe i nawet jak odetniesz te przewody to strona kierowcy powinna działać tak jak i szyba prawej strony ze sterownika pasażera . Pamiętaj oczywiście o bezpiecznikach do szyb a centralny zamek nie działa gdyż mikro styk przy cylinderku zamka drzwi kierowcy prawdopodobnie jest uszkodzony. Pamiętaj też że elementem wspólnym całego systemu jest moduł główny/sterownik drzwi kierowcy podmień go na moment z innego auta do sprawdzenia.
    Nawet jeżeli moduł główny nie będzie pasował numerycznie do twojego auta to i tak większość funkcji powinna działać .Nie spotkałem się jeszcze z możliwością uszkodzenia tegoż modułu poprzez wpinanie innych wersji .

    Oscyloskopem to możesz mierzyć krzywa sygnału LIN (nigdy nie musiałem tego robić) ,lecz na tym etapie to wystarczy zwykły miernik AVO , to sa tylko 3 przewody , które oczywiście można pomierzyć tylko przy odłączonych lustrach i odłączonym sterowniku drzwi pasażera .
  • #10
    serwis_gh
    Diesel injection systems specialist
    Chłopaki nie lepiej podpiąć kompa, sprawdzić co nie halo w przyciskach i po 15 minutach wiedzieć co i jak. A tu kombinacji co niemiara. Płytka wielowarstwowa z przyciskami często pokazuje dublowanie się przycisków więc komputer jest prawie niezbędny.
  • #11
    Kajtek_170
    Level 22  
    Ale takiego komputera niestety nie posiadam. Jak znasz kogś z takowym w okolicach Poznania który mnie nie skasuje za dużo, to możesz mi podrzucić kontakt.
    Szyby wszystkie działają ok. Jak będę miał chwilę, to popodpinamy lustra u pasażera i będą patrzył czy któreś nie zakłóca.
    Pytanie techniczne, one są jakoś linkowane, od jednego do drugiego, czy każdy przewód osobno i spotykają się w jakimś punkcie wspólnym?
  • Helpful post
    #12
    MAN Electronics
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Lustro szerokokątne jest razem połączone z głównym natomiast krawężnikowe osobno podłączone do sterownika.
    svavecone wrote:
    w Twoim przypadku sferyczne jest do wymiany skoro główne chodzi.

    Powyżej masz podpowiedź albo instalacja (przerwa) albo do wymiany.

    svavecone wrote:
    Nie spotkałem się jeszcze z możliwością uszkodzenia tegoż modułu poprzez wpinanie innych wersji .

    Ja również z wyjątkiem nowych wersji gdyż sterowniki TGX/TGS a TGA różnią się budową oraz połączeniami ... są inne połączenia jak również komunikacja.
  • Helpful post
    #13
    serwis_gh
    Diesel injection systems specialist
    Wspólny przewód LIN do wszystkich lusterek w drzwiach na jedna stronę, z drugimi drzwiami sterowniki łączy się CANem i ze sterownika idzie sygnał do wszystkich lusterek jednym przewodem LIN. Sygnał jest dekodowany w sterowniku lusterka jaką funkcje ma wykonać.
    Podnoszenie szyb realizowane jest z przycisków sterownika i na stronę pasażera CANem oraz dodatkowo przelacznikami obok fotela kierowcy i leżanki.
    Łączenia przewodów sa pod osłona lustra głównego i pod dolna osłona wspornika lusterek. Nawet jak polaczysz wszystkie razem w jeden punkt będzie działać. Nie pamiętam tylko czy lustro rampowe nie jest na oddzielnym LINie zerkne w schemat.
  • Helpful post
    #14
    MAN Electronics
    VIP Meritorious for electroda.pl
    serwis_gh wrote:
    Wspólny przewód LIN do wszystkich lusterek w drzwiach na jedna stronę, z drugimi drzwiami sterowniki łączy się CANem i ze sterownika idzie sygnał do wszystkich lusterek jednym przewodem LIN.

    serwis_gh wrote:
    Nie pamiętam tylko czy lustro rampowe nie jest na oddzielnym LINie


    serwisantscani1 wrote:
    Lustro szerokokątne jest razem połączone z głównym natomiast krawężnikowe osobno podłączone do sterownika.