Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Szkolenia SonelSzkolenia Sonel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ursus c4011 - Problem z ładowaniem akumulatora

18 Maj 2014 12:45 3429 21
  • Użytkownik usunął konto  
  • Szkolenia SonelSzkolenia Sonel
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Witam
    Jeżeli prądnica jest sprawna jak określiłeś,to powinna wytworzyć napięcie(na których zaciskach to sprawdzałeś).Powinno być na zacisku 16 względem masy.W regulatorze są dwa rodzaje styków;
    -zwierne ,to jest wyłącznik prądu zwrotnego (rozłącza prądnicę od akumulatora, gdy napięcie prądnicy jest mniejsze niż na akumulatorze)
    -rozwierno-zwierne,to jest regulator napięcia.
    Gdy nie zwiera tego pierwszego ,to może być że jest mocno napięta blaszka regulacyjna ,lub prądnica wytwarza za niskie napięcie.
    Może być że sam regulator jest uszkodzony.Sprawdź jakie napięcie jest na prądnicy w zakresie powiedzmy średnich obrotów.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Regulator jak jego nazwa wskazuje ma utrzymywać napięcie powiedzmy 14V na akumulatorze.Akumulator w tym wypadku nie przeładuje,prądnica na wolnych obrotach najczęściej nie ładuje,to przeładowanie nie grozi.Niebezpieczne byłoby ładowanie zaczynające się powiedzmy 14,8-15V wzwyż,to jest szkodliwe dla akumulatora.Napisałeś tak;
    Dodam że jak ręcznie zewrze ten styk na górze to ten styk na dole automatycznie się rozłącza.
    Naciskasz w stronę cewki ,to tak właśnie będzie,gdyż powodujesz że w ten sposób zmniejszasz ładowanie (prawie zanika),i wyłącznik prądu zwrotnego rozwiera styki.Przy ustawianiu takiego regulatora istotne jest by dobrze ustawiony był naciąg tej zwory .Znaczy to że zwarcie tych styków powinno następować powyżej 12V.Powiedzmy że będzie to 12,5-13V.Jeżeli będzie to następowało przy 12V lub mniej ,może dojść do uszkodzenia wirnika.Dlaczego?,dlatego że napięcie z akumulatora popłynie z akumulatora do prądnicy(będzie miała zamiar pracować jako silnik), gdy ta nie wytworzy jeszcze napięcia większego niż napięcie akumulatora.Zworą o stykach przełącznych ustawiasz( jak wcześniej wspomniałem) , napięcie ładowania.Ustaw minimalnie więcej ,przykładowo 14,5V ,gdyż jak założysz pokrywkę regulatora to napięcie się zmieni do powiedzmy 14V.
  • Szkolenia SonelSzkolenia Sonel
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    Cela akumulatora naładowana w100% posiada napięcie równe 2,2V.
    Czyli 6*2,2V=13,2V, żeby to napięcie uzyskać prądnica musi mieć napięcie o około 10% większe.
  • Poziom 39  
    Gdy będzie miał włączone przykładowo światła ,to napięcie dość szybko spadnie do 13V lub minimalnie będzie mniejsze.Tak więc ustawienie wyłącznika prądu zwrotnego na 13,5V będzie dobre.Jeżeli nikt nie ingerował w regulator ,to nastawy fabryczne muszą być dobre.Prądnica ma przełożenie takie jakie ma ,więc z pewnością na wolnych obrotach nie będzie ładować (samo życie).Gdy będą wolne obroty i kontrolka ładowania się zapali to oznaka że wyłącznik prądu zwrotnego rozłączył styki.
  • Poziom 19  
    Dlaczego napięcie ma spaść tak drastyczni?. 13,2*1,1≈14,5V, niedoczytałeś:-)
  • Poziom 39  
    Nie mówię że spadnie do 11V ,czy 10V ,ale weź pod uwagę akumulator o różnej kondycji z racji wieku.Jak będzie pykał ciągnikiem przez pół godziny z zapalonymi światłami, i nie będzie ładować ,to napięcie nie spadnie?.

    Dodano po 6 [minuty]:

    To nie alternator że gdy dobrane dobrze przełożenie alternator -silnik ,to będzie ładować na wolnych obrotach .Ten temat przerabiałem w C-360 kilkanaście lat temu.Gość jeździł ciągnikiem,zbierał banki z mlekiem.Podjazd 100m postój ,300m postój i tak dzień w dzień.Oczywiście miał prądnicę,i był problem z akumulatorami .

    Dodano po 14 [minuty]:

    Tematem prądnicy borykałem się ponad 20lat jak były stosowane nie tylko w ciągnikach i nie tylko.Rarytasem było posiadanie alternatora.Weź sobie przykład wózka Rak z prądnicą .to istna porażka.Pyrka na małych lub średnich obrotach ,ciągle gaszony i odpalany,akumulatory siadają w połowie tygodnia.Dając alternator ,to problem znika.Prądnica dobra jeżeli silnik pracuje na obrotach.Zobacz sobie na ciągniki na wioskach ,co drugi lub prawie każdy montuje alternator z byle czego.
  • Poziom 19  
    Teraz to ja nie wiem czy moje 14,5V i Twoje14,5V są sobie równe?
    Znam z życia te silniki i ich prądnice. Byly montowane w różnych maszynach budowlanych i uwierz mi są plusy posiadając prądnicę, np. odpalisz i możesz robić co chcesz, nawet wyjąć aku. Tak miałem działały światła, dmuchawa, radio,itp. Spróbuj tak z alternatorem.
    Pozdrawiam
  • Poziom 39  
    Tak prądnice były montowane w wielu maszynach budowlanych,z którymi borykałem się na budowach i nie tylko.Chwilowe odłączenie akumulatorów od prądnicy nie robiło szkody,z alternatorem wiadomo inna sprawa.Lecz miej silnik z prądnicą na wysokich obrotach przy dobrze działającej prądnicy ,to żarówki moment spalone gdy odłączysz akumulator.W alternatorze zasilanym obcowzbudne czyli 6-cio diodowym Zelmotu(regulator zasilany po kluczyku),gdy odłączysz wzbudzenie na wirnik to też się nic nie stanie.Lecz nie należy w ten sposób robić,i tak nigdy nie robię,Robią to tylko partacze,to Moje zdanie. Lepiej odpalić dany silnik na kablach.
  • Poziom 19  
    Zawsze twierdzę, jak ktoś mówi to trzeba słuchać, tego samego zdania był pewien Pan w pewnej szkole na zajęciach o maszynach elektrycznych prądu stałego:-) :D
    Duze obroty to straty czyli na warsztacie długo czekałeś!!!
    Zawsze lepiej mieć jakiekolwiek aku, które przepuści przez siebie trochę prądu. Inne to balast,
    Pozdrawiam
  • Poziom 39  
    raudek napisał:
    Znam z życia te silniki i ich prądnice. Byly montowane w różnych maszynach budowlanych i uwierz mi są plusy posiadając prądnicę, np. odpalisz i możesz robić co chcesz, nawet wyjąć aku. Tak miałem działały światła, dmuchawa, radio,itp. Spróbuj tak z alternatorem.

    To jakie jest Twoje doświadczenie ,że takie metody stosujesz,a gdybyś miał regulator elektroniczny przy prądnicy, to też byś odłączył akumulator.
  • Poziom 19  
    Metoda była stosowana.Tylko dlatego, że kiedyś nie można było kupić akumulatorów ( prawda).
    Firma w której pracowałem, wysyłała codziennie trzy samochody zaopatrzone w kilka akumulatorów, które jeździły na budowy uruchomić silniki w koparkach,samochodach, itp. maszynach. W tych latach przerywacz kierunkowskazów był tylko elektromechaniczny, regulator prądnicy też.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Witam
    Podczas długiej pracy na wyższych obrotach prądnica może być znacznie ciepła ,niż w innych warunkach pracy.Możesz sprawdzić wówczas ładowanie czy nie ulega przypadkiem zmianie.Myślę ze łożyska masz dobre (cicha praca prądnicy),co również wpływa na jej temperaturę.Istotna sprawa czy nie są zatkane otwory przez które jest chłodzona,również te na opasce osłaniającej szczotki i komutator.Czy przy kole pasowym masz wentylator,bywa że jego nie ma.Pewne jest to że zimna nie będzie ,bo gdy silnik będzie pyrkał przez pół godziny to temperatura będzie oczywiście inna niż przy pracy na obrotach.
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    Witam.
    Kolega ma całkowitą rację. Pod rozwagę wziął bym stan naładowania akumulatora przed sprawdzeniem temperatury.
    Spokojnej eksploatacji.
    Pozdrawiam wszystkich
  • Poziom 39  
    Dj Golon napisał:
    13,8V przy 1000obr/min mi wystarczy.

    Tobie wystarczy. Ale akumulatorom może (a nawet z pewnością) nie. Mowa oczywiście o współczesnych akumulatorach. Konstrukcje z lat 50 - 70 ubiegłego wieku zadawalały się napięciem 12,5 - 13.8 V. Obecny akumulator życzy sobie ponad 14 V. Tak się porobiło. Trzeba będzie od czasu do czasu doładować z zewnątrz.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 39  
    Ano to, że z racji pomiarów tylko napięcia nie wiemy gdzie przemieszcza się energia elektryczna w instalacji. Jeśli akumulator nie będzie naładowany to sobie pobiera prąd na własne potrzeby. Co może oznaczać maksymalne obciążenie prądnicy, która ma zaledwie 150 W mocy (około) i się poci.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 39  
    Przyłącz kontrolkę z żarówki reflektorowej pod zacisk 16 prądnicy lub regulatora,drugi konie na masę.Daj średnie obroty kontrolka powinna świecić,co oznacza że prądnica sprawna.W innym przypadku może to świadczyć o uszkodzeniu lub niesprawności prądnicy.Czy ogólnie zaglądałeś do niej,jakie szczotki ,wirnik.