Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Epson px730wd - Nie rozpoznaje kartridży

grzegorz-00 22 May 2014 19:26 3207 13
Tespol
  • #1
    grzegorz-00
    Level 13  
    Witam

    Mam następujący problem. Dostałem od znajomego drukarkę epson px730wd. Przy uruchamianiu wyświetlało komunikat o pełnym pampersie. Znalazłem jakiś chiński program, którym to skasowałem. Po skasowaniu, drukarka podczas inicjalizacji wyrzucała fata error. Okazało się, że znajomy próbował na własną rękę wyczyścić pampersa i taśmy od głowicy źle były wsadzone. Gdy uporałem się z tymi wszystkimi problemami, gdzieś po 20 sekundach działania drukarki, wyświetlił się błąd że nie rozpoznaje wszystkich kartridży. Były założone z jakimś samo resetującym się chipem. Kupiłem zamienniki i po włożeniu ich do drukarki dalej to samo. Ale co dziwne, jak się jeden wyciągnie, to drukarka informuje o braku/błędzie tylko jednego, jak się go włoży z powrotem, to jak poprzednio pisze, że nie może rozpoznać żadnego. Sprawdzałem taśmę łączącą płytę główną z dockiem na kartridże, wszystko jest ok. Nie mam pojęcia co ew. mógłbym jeszcze sprawdzić. Tryb serwisowy wyświetla tylko "ink out error".

    Pozdrawiam
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • Tespol
  • #2
    czacha_666
    Level 2  
    Witam,
    Mam taki sam problem z tą drukarką. Po odpięciu głowicy drukarka nie rozpoznaje tuszy.
    Grzegorz-00 udało Ci się to jakoś rozwiązać lub czy ktoś jest w stanie pomóc w tej kwestii ?
    Pozdrawiam
  • Tespol
  • #4
    kam223
    Level 20  
    Zainwestujcie w oryginalne tusze i sprawdźcie. Jeżeli działa, zostańcie przy oryginałach bo tak czy siak, w końcu na zamiennikach zajedziecie głowice. Głowice piezo ich nie tolerują. A nowa głowica kosztuje ok. 600zł.

    Bardzo łatwo uszkodzić oryginalny chip, a w większości zamienniki mają chipy oryginalne-resetowane. Takie z odzysku.
  • #5
    grzegorz-00
    Level 13  
    kam223 wrote:
    Zainwestujcie w oryginalne tusze i sprawdźcie. Jeżeli działa, zostańcie przy oryginałach bo tak czy siak, w końcu na zamiennikach zajedziecie głowice. Głowice piezo ich nie tolerują.


    No tak by było najłatwiej, ale koszt nowych tuszy jest mocno zbliżony do ceny używanej sprawnej drukarki, więc inwestycja ryzykowna. Co do zamienników, to moja drukarka miała je od nowości (ponad rok czasu) i wszystko było ok.

    Co do problemu, to zastanawiam się czy jest to problem programowy czy sprzętowy. Jeśli programowy np. drukarka zapamiętuje konkretne kartridże i potem je odrzuca, to kupione nowe zamienniki powinny działać bez problemu. Jeśli to problem sprzętowy i coś się uszkodziło to pytanie w jaki sposób i dlaczego tak się stało (wychodzi, że nie tylko mi).
  • #6
    kam223
    Level 20  
    W kartidżach jest zapisywania jedynie liczba wydrukowanych stron. Oprócz tego jest w nim na sztywno wpisany typ atramentu (czyli jego pojemność). Drukarka ma w oprogramowaniu zapisane, że na tym typie można wydrukować X stron i na podstawie tych dwóch czynników określa kiedy trzeba kartridż wymienić. Wystarczy, że nie może odczytać typu bądź liczby wydrukowanych stron i unieruchamia drukarkę.

    To, że przez rok nic się na zamiennikach nie stało to chwała jej za to, albo to dopiero góra drugi ich komplet. Śmierć jej bądź zatkanie poszczególnych dysz na zamiennikach jest raczej nieunikniona.
  • #7
    grzegorz-00
    Level 13  
    Wykasowałem przez jakiś chiński program zawartość EEPROMu. Wszystko się wykasowało poza licznikiem wydrukowanych stron, drukarkę teraz rozpoznaje jako tx730wd ale dalej nie rozpoznaje tuszy. Kupiłem jakiegoś przeterminowanego oryginała, ale też nie działa.
  • #8
    bikemichal
    Level 11  
    Sprawdź czy tasiemki nie są uszkodzone, spróbuj na zamienniku innej firmy, ewentualnie przeczyść styki w głowicy. Zdarza się że są zatłuszczone albo zabrudzone atramentem i przez to drukarka nie wykrywa pojemnika z tuszem.
  • #9
    grzegorz-00
    Level 13  
    Mam dwa komplety zamienników różnych firm, tasiemka jest OK, sprawdzone omomierzem. Styki, które przylegają do kartridży są na małej płytce PCB, na której jest kilkanaście rezystorów i zalany scalak. Dopiero z tej płytki wychodzi tasiemka i idzie do płyty głównej drukarki. Co ciekawe, jak się wyjmie tą taśmę, to drukarka wyświetla error jak by żaden pojemnik nie był włożony. Wniosek z tego, że ta PCB pełni raczej bierną rolę. Możliwe, że jest ona uszkodzona. Jak sprawdzałem oscyloskopem po kolei każdy pin na taśmie, to kilka pinów ma bez przerwy stan niski.
  • #10
    hernan_cortes
    Level 21  
    Tak się kończy kasowanie drukarek programami wątpliwego pochodzenia, ważne byle było za darmo. Skoro masz teraz urządzenie Epson TX730wd to tusze do Epsona PX730wd nie mają prawa działać.
  • #11
    grzegorz-00
    Level 13  
    hernan_cortes wrote:
    Skoro masz teraz urządzenie Epson TX730wd to tusze do Epsona PX730wd nie mają prawa działać.


    Dlaczego? Zdaje się, że urządzenia są identyczne tylko przeznaczone na inne rynki. Poza tym przed wykasowaniem EEPROMu było to samo, więc nie widzę związku przyczynowo skutkowego.
  • #12
    hernan_cortes
    Level 21  
    Skoro zmieniłeś sobie regionalizację drukarki to dopóki nie wrócisz do wcześniejszej wersji tusze do PX730wd na pewno nie będą działać. Właśnie dlatego, że model PX730wd był przeznaczony tylko na określony rynek w tym europejski. Do modelu TX730wd są przeznaczone tusze o całkiem innych symbolach. Fakt, że różnica jest tylko w chipie ale jest to zasadnicza różnica.
    Poczytaj sobie o regionalizacji drukarek - jest o tym sporo na forum.
  • #13
    palac
    Level 1  
    Witam,
    Panowie czy problem został jakoś rozwiązany. Mam to samo. Nie rozpoznaje żadnych tuszy. Ani oryginalnych, ani zamienników.
    Jak wyjmę choćby jeden to jest napisane że właśnie jego brakuje, jak są wszystkie, komunikat że nie wykrył żadnego.

    Pozdrawiam,
    Marek
  • #14
    grzegorz-00
    Level 13  
    Problem niestety nie został rozwiązany. Może jak by można było dorwać gdzieś epson adjustment program dokładnie do tej drukarki to by co zrobił. Np. wgrać od nowa firmware i eeprom, bo to zdaje się jest błąd softwarowy.