Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Scania 4 - EBS 2.0 - kod 3/5

janko83 24 Maj 2014 15:48 4101 31
  • #1 24 Maj 2014 15:48
    janko83
    Poziom 11  

    Proszę o radę jaki jest powód błędu nr 3/5 w układzie EBS 2.0 - Scania 144.
    Instrukcja mówi o nieprawidłowym sygnale z czujnika ciśnienia w poduszkach. Odpiąłem wtyczkę od czujnika i między pinem 1 i 2 w przewodzie "idącym" od Control Module jest napięcie: ok 5.07 V. Między 1 i 3 ok. 4.7 V. Instrukcja podaje zakres między pinami F-1 i F-2: 0.3 V -> 4.7 V.

    0 29
  • #2 24 Maj 2014 16:46
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    janko83 napisał:
    jaki jest powód błędu nr 3/5 w układzie EBS 2.0
    janko83 napisał:
    Instrukcja podaje zakres między pinami F-1 i F-2: 0.3 V -> 4.7 V.


    Tak... tylko ile pamiętam dobrze to pinout F1,F2,F4 - T46 (ALB) należy do jednostek EBS 2.2 a nie EBS 2.0 którego podajesz, i podłączenie tegoż sensora jest do modulatora a nie do jednostki ECU jak to podałeś:

    janko83 napisał:
    Odpiąłem wtyczkę od czujnika i między pinem 1 i 2 w przewodzie "idącym" od Control Module


    co dalej za tym idzie kod usterki również dotyczy czegoś innego.

    Sprawdz dokładnie co masz za system .... podaj oznaczenia na przewodach czujnika....

    masz takie:
    ALB1.RD-1
    ALB2.BU-1
    31.BK-1

    lub takie

    ALB1.OG-1
    ALB2.BK-1
    ALB3.WH-1

    0
  • #3 31 Maj 2014 11:00
    janko83
    Poziom 11  

    Jak sprawdzic jaki mam system?
    Sadzilem ze jak mam ciagnik siodlowy 2-osiowy to bedzie system 2.0 a system 2.2 to 4-osiowki.

    0
  • #4 31 Maj 2014 11:39
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    serwisantscani1 napisał:
    podaj oznaczenia na przewodach czujnika....

    masz takie:
    ALB1.RD-1
    ALB2.BU-1
    31.BK-1

    lub takie

    ALB1.OG-1
    ALB2.BK-1
    ALB3.WH-1
    Miałeś coś sprawdzić i odpowiedzieć.

    0
  • #5 31 Maj 2014 12:27
    janko83
    Poziom 11  

    serwisantscani1 napisał:
    serwisantscani1 napisał:
    podaj oznaczenia na przewodach czujnika....

    masz takie:
    ALB1.RD-1
    ALB2.BU-1
    31.BK-1

    lub takie

    ALB1.OG-1
    ALB2.BK-1
    ALB3.WH-1
    Miałeś coś sprawdzić i odpowiedzieć.



    Tak wiem, ale auto w trasie i zostają tylko niektóre weekendy.
    Poza tym przewód jest oryginalnie zaizolowany do samej wtyczki i niechciałbym tego "kaleczyć" bo poźniej warunki zimowe/sól zrobią swoje. Jeżeli nie będzie innego sposobu identyfikacji systemu to zrobię tak jak napisałeś.

    0
  • #6 31 Maj 2014 12:47
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    To zrób zdjęcie sterownika, naklejki.

    0
  • #7 31 Maj 2014 13:07
    szaman108
    Poziom 29  

    Który rok tej czwórki?

    1
  • #8 31 Maj 2014 13:24
    janko83
    Poziom 11  

    szaman108 napisał:
    Który rok tej czwórki?


    2003

    0
  • #9 31 Maj 2014 16:24
    szaman108
    Poziom 29  

    To tam siedzi EBS Bremsa2.2 jak na tarczach jest a nie na bębnach.

    0
  • #10 31 Maj 2014 16:42
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    szaman108 Też tak myślę że tam jest knorr-bremse 2.2 na tarczach ale dowiedzieć się możemy z foto sterownika, lub opisu kodowania przewodów czujnika.

    0
  • #11 31 Maj 2014 17:25
    janko83
    Poziom 11  

    Na tarczach.
    Narazie auto w drodze ...
    Czy spec. z kodami dla w/w systemu mozna prosic?

    0
  • #12 31 Maj 2014 17:31
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Skoro odczytałeś kod 35 to dla EBS 2.2 oznacza:

    Zwarcie w stopniu sterującym jednostki sterującej dla zaworu elektromagnetycznego hamulca awaryjnego, zwarcie do masy lub +24 V, pali się lampka kontrolna ABS,należy wyczyścić pamięć błędów, sprawdź czy nie ma zwarcia do +24 V w przewodach.

    0
  • #13 31 Maj 2014 18:53
    janko83
    Poziom 11  

    Pamięć czyszczę i błąd szybko wraca.
    Gdzie tak +- szukać zaworu i zwarcia ?

    0
  • #14 31 Maj 2014 20:29
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Elektrozawór ten znajduje się pod nadwoziem za skrzynką akumulatorów, będą szły do niego przewody o kodowaniu MOD.WH-1 i 31.BK-1

    Scania 4 - EBS 2.0 - kod 3/5

    0
  • #15 07 Cze 2014 11:05
    janko83
    Poziom 11  

    serwisantscani1 napisał:
    szaman108 Też tak myślę że tam jest knorr-bremse 2.2 na tarczach ale dowiedzieć się możemy z foto sterownika, lub opisu kodowania przewodów czujnika.


    Foto sterownika

    Scania 4 - EBS 2.0 - kod 3/5

    Dodano po 3 [minuty]:

    serwisantscani1 napisał:
    Elektrozawór ten znajduje się pod nadwoziem za skrzynką akumulatorów, będą szły do niego przewody o kodowaniu MOD.WH-1 i 31.BK-1

    Scania 4 - EBS 2.0 - kod 3/5
    Scania 4 - EBS 2.0 - kod 3/5

    "serwisantscani1" mógłbyś zaznaczyć który to zawór? Na żywo wydają mi się inne od tego o którym mówisz. Zdjęcie z pod skrzynki akumulatorowej.

    0
  • #16 07 Cze 2014 16:27
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Na foto widać jednostkę z 4 złączami i to jest EBS 2.2

    Jednostki EBS 2.0 oraz EBS 2.1 posiadają jedno złącze 55 pinowe (różnią się tylko wersjami oprogramowania)

    Co do dokładnej lokalizacji, bardzo rzadko pracuję przy serii 4 (przechodzą pomału w historię :D ) a już tym bardziej tego typu usterkach więc i nie pamiętam ale jak będę miał czas poszukam info, chyba że Koledzy z forum szybciej pomogą.

    0
  • #18 18 Mar 2015 16:55
    janko83
    Poziom 11  

    Panowie odkopuje temat po kilku miesiącach...
    Dzięki za porady, ale coś nie mogę namierzyć wspomnianych zaworów :(

    Dodam tylko, że po podłączeniu diagnozy wyświetla się następujący komunikat:

    - Czujnik ciśnienia wykrywania obciążenia: nieprawidłowy sygnał z czujnika ciśnienia wykrywania obciążenia w miechach powietrznych.
    - Stały

    Licznik częstotliwości 31

    Wygląda mi to na błąd o którym pisałem na początku postu? :-?

    0
  • Pomocny post
    #19 18 Mar 2015 20:56
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Wygląda to na problemy z czujnikiem ALB ale cholera wie co tam siedzi w tej twojej Scanii skoro nie możesz odnaleźć zaworów. Nie raz się już spotkałem z kombinacjami przy EBS bo a to kabina wymieniona, a to kaseta itp.
    Myślę, że powinien tam zajrzeć ktoś kto ma doświadczenie w tych układach.

    1
  • Pomocny post
    #20 18 Mar 2015 22:41
    szaman108
    Poziom 29  

    Ten czujnik umieszczony jest w poduszce pneumatycznej z tyłu i podłączony bezpośrednio do modulatora EBS tył pod siodłem.

    1
  • #21 19 Mar 2015 08:17
    janko83
    Poziom 11  

    saron22 napisał:
    Wygląda to na problemy z czujnikiem ALB ale cholera wie co tam siedzi w tej twojej Scanii skoro nie możesz odnaleźć zaworów. Nie raz się już spotkałem z kombinacjami przy EBS bo a to kabina wymieniona, a to kaseta itp.
    Myślę, że powinien tam zajrzeć ktoś kto ma doświadczenie w tych układach.



    Kabina po "przeszczepie" ;), ale jeszcze przed zakupem auta.

    Dodano po 55 [sekundy]:

    szaman108 napisał:
    Ten czujnik umieszczony jest w poduszce pneumatycznej z tyłu i podłączony bezpośrednio do modulatora EBS tył pod siodłem.


    Tak to prawda. Pomiary wykonywałem w tym miejscu o czym wspomniałem w pierwszym poście.

    0
  • #22 08 Kwi 2015 22:23
    janko83
    Poziom 11  

    Panowie już ostatnie moje podrygi z próbą rozwiązania problemu na własną rękę.
    Zanim sprowadzę fachowca albo wymienię czujnik ALB podzielę się wynikami moich pomiarów:
    - po odpięciu złącza przy czujniku ALB zmierzyłem wartość napięcia między pinami 2 i 3 co jest równoznaczne z napięciem na wyjściu z modulatora F1 i F2 i wyniki wynosi: od 0,2 do 0.3 mV :|
    - odpiąłem również wtyczkę z drugiej strony czujnika tzn. przy modulatorze. Sprawdziłem czy nie ma przerwy lub zwarcia do masy. Wszystko wygląda na ok.

    Czy to możliwe, że modulator podaje zbyt niskie napięcie?
    Błąd 3/5 lub odczyt diagnozy sugerują czujnik ALB albo wiązkę pomiędzy czujnikiem a modulatorem... Niby proste i łatwe do sprawdzenia, ale coś brakuje...

    0
  • #23 09 Kwi 2015 21:36
    janko83
    Poziom 11  

    Czy ktoś wie jaki powinien być sygnał oraz jego wartość na wyjściu złącza C94 dla pinów: 7; 8; 9 i 10 i/lub na wyjściu control unit E43 piny 4; 13; 10 i 7?
    Dotyczy Knorr Bremse EBS 2.2.

    0
  • Pomocny post
    #24 09 Kwi 2015 23:20
    szaman108
    Poziom 29  
  • #25 17 Lip 2015 18:02
    janko83
    Poziom 11  

    Jednak był uszkodzony czujnik ALB.
    Wymieniłem na używany i błąd zniknął. Dzięki za pomoc, pkt-y poleciały.

    Teraz mam kolejny problem: kontrolka ABS ciągnika od czasu do czasu zaświeca się i gaśnie. Sytuacja występuje losowo. Czasami na postoju (na zaciągniętym hamulcu) jak nacisnę pedał gazu to zaświeci się i po jakimś czasie zgaśnie. Czasami w ruchu gaśnie i zaświeca się. Diagnostyka auta nie podaje żadnego błędu (tylko kod 21). Sprawdzałem czujniki każdego koła jeżdżąc autem z podpiętą diagnostyką i sygnały były ciągłe i jednakowe z każdego koła a w międzyczasie kontrolka zaświecała się i gasła. Czy możecie coś podpowiedzieć?

    0
  • #26 17 Lip 2015 21:55
    szaman108
    Poziom 29  

    Witam

    Czy działa Ci kontrolka od EDC?

    Poniżej opis do błędu numer 21 w układzie EBS Knorr 2.2
    USTERKA

    Zawór hamulca zasadniczego

    Niewłaściwy sygnał z czujnika położenia pedału w zaworze hamulca głównego.

    PRZYCZYNA

    Jednostka sterująca wyczuła, że sygnał z czujnika położenia pedału jest poza dopuszczalnymi granicami.

    UWAGI

    Lampka kontrolna ABS i czerwona lampka niskiego ciśnienia układu hamulcowego są zapalone. System pracuje w trybie awaryjnym.

    DZIAŁANIE

    Sprawdź przewody i złącza między modułem sterującym i potencjometrem. Zmierz opór potencjometru w zaworze hamulca zasadniczego. Zmierz napięcie zasilania modułu sterującego. Sprawdź, czy nie ma obwodu otwartego lub zwarcia.

    Dopuszczalny opór potencjometru: Między stykiem 2 a stykiem 1: 4,2 kiloomów - 7,5 kiloomów. Między stykiem 3 stykiem 1: 4,9 kiloomów - 2,1 kiloomów.

    Uwaga! Na czas pomiaru należy odłączyć złącze od zaworu hamulca głównego.

    Dopuszczalny zakres napięcia sygnału potencjometru, mierzonego w module sterującym: Między stykiem B-7 a stykiem B-3 (SM1): 0,3 V - 4,5 V. między stykami B-4 i B-3 (SM2): 4,6 V -0,3 V.

    Dopuszczalny zakres napięcia zasilania jednostki sterującej: Między stykiem B-2 a stykiem B-3: 4,55 V -5,45 V.


    Jak dla mnie zawór do wymiany,po wymianie trzeba by go przypisać.Do zaworu powinna być przymocowana blaszka z dość długim numerem,który trzeba przypisać jeśli nie ma blaszki ten sam numer powinien być na naklejce.

    0
  • #27 17 Lip 2015 23:53
    janko83
    Poziom 11  

    Hmm już sam nie wiem...
    Czy aby kod 2/1 nie oznacza "brak kodów błędów"?
    Po podpięciu komputera przez złącze diag. też nic nie wykrywa, tzn żadnych błędów.

    0
  • #28 18 Lip 2015 00:48
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    serwisantscani1 napisał:
    Na foto widać jednostkę z 4 złączami i to jest EBS 2.2
    Montowany od 1999r.
    Kod 2/1 fakt oznacza brak usterek i zawsze występuje na końcu linii błyskowej. Lampka ABS ma się zaświecić i zgasnąć po ok 3 sekundach po włączeniu zapłonu, pod warunkiem że sterownik ma wszystkie sygnały, zaświeca się również w przypadku zadziałania abs. A jaki masz panel diagnostyczny ? membranowy z diodami LED czy włączniki i żarówki ?

    0
  • #29 18 Lip 2015 06:50
    janko83
    Poziom 11  

    [quote="serwisantscani1"]

    serwisantscani1 napisał:
    A jaki masz panel diagnostyczny ? membranowy z diodami LED czy włączniki i żarówki ?


    Membranowy z diodami LED.

    0
  • #30 18 Lip 2015 08:43
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Odłącz go i zobacz co się dzieje.

    0