Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kompresor SAF 23a zaślepienie otworu olejowego

25 Maj 2014 00:06 6765 20
  • Poziom 9  
    Jestem w trakcie budowy kompresora warsztatowego, skompletowałem już potrzebne elementy m.in. odolejacz, zbiornik z Łambinowic 400l, silnik 3 fazy 2,5 KW, kompresor SAF 23a, który służy mi już oda paru ładnych lat ale głównie do pompowania kół, ewentualnie szybkiego malowania. Teraz planuję go wykorzystywać bardziej intensywnie stąd potrzeba modernizacji.
    Jak wiadomo SAF'a charakteryzuje to, że dość mocno pluje olejem i trzeba zaślepić otwór doprowadzający olej z góry cylindra.
    I tutaj pytanie, który to otwór?
    Szukałem dużo na ten temat, nie ma nigdzie zdjęć, tylko opisy, w dodatku dość mocno różniące się od siebie np. zaślep otwór w głowicy, zaślep otwór drugi z lewej patrząc od koła pasowego itp. Głowicę ściągnąłem i żadnego otworu do zaślepienia tam nie widzę. Czy wobec tego jest do niego dostęp od strony skrzyni korbowej? Proszę o pomoc i najchętniej jakieś zdjęcia o ile ktoś takimi dysponuje.
  • Poziom 2  
    Ostatnio sam przerabiałem ten temat, i podobnie jak Kolega nie mogłem dojść do ładu i składu, co gdzie i jak. Część opisów mówiła o otworze w płycie zaworowej (tak to się nazywa?), z której ponoć leci jakiś kanał do skrzyni korbowej. U mnie nic takiego nie znalazłem, a obadałem ją z każdej strony. Jedyny otwór jaki znalazłem biegnący do skrzyni korbowej był od dolotu powietrza. U mnie dolot wyglądał następująco: prostopadle do sprężarki, następnie w górę w kierunku głowicy i jednocześnie w dół w skrzynię korbową poprzez dwie okrągłe zaślepki z dziurkami. Zaślepki wybijałem od strony skrzyni i zaślepiłem jedną z nich. Co ciekawe, od środka skrzyni korbowej była przykręcona sporej grubości blacha w miejscu otworu. Widocznie ktoś wcześniej już próbował modyfikować ów sprężarkę, lecz nie było to ani trochę szczelne i musiałem poprawiać. Na koniec według opisów należy wywiercić otwór 3mm w pokrywie od strony łożyska. Pokrywę normalnie się odkręca, czyści co się da i skręca z powrotem. Przydatna uwaga: otwory śrub nie są ułożone w idealnych odstępach, pasuje tylko jedno położenie pokrywy więc zaznacz najpierw od której strony ma być otwór ;)
    Byłoby miło gdyby wypowiedział się ktoś kto przerabiał takie sprężarki, w końcu są one chyba dość popularne, a jakichkolwiek konkretnych opisów czy zdjęć - brak.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    Dzięki za podpowiedzi ale w między czasie sam doszedłem co i jak, dokładnie tak jak napisałeś maniek1326 tylko z tą różnicą, że otwór jest już nagwintowany (M12) i w środek wkręcona jest taka jakby dysza. Odkręciłem ją płaskim śrubokrętem, wsadziłem śrubę M12 i po temacie. Dla potomnych, ta dysza jest ukryta pod metalowym sitkiem, które trzeba zdemontować poprzez ściągnięcie króćca od ssania. Temat można zamknąć.
  • Warunkowo odblokowany
    Witam.Posiadam Taką samą sprężarkę. Chce ja również zamontować do kompresora. Przeczytałem co Panowie piszecie na temat zaślepiania tego kanału, lecz dalej mam kilka wątpliwości. Po ściągnięciu głowicy oraz wyjęciu tego metalowego sitka widzę jakby tulejkę z 3 otworkami. Gdzie mam zrobić ten gwint? Mam wyjąć tą tulejkę?Proszę spojrzeć na fotografię. Zależy m na czasie, każda pomoc jest dla mnie cenna.
    Pozdrawiam.

    Kompresor SAF 23a zaślepienie otworu olejowego
  • Poziom 11  
    Czy jest to sprężarka saf23a do może jakaś inna i dlatego są trzy dziurki.
  • Poziom 2  
    piotrekgolf napisał:
    Witam.Posiadam Taką samą sprężarkę. Chce ja również zamontować do kompresora. Przeczytałem co Panowie piszecie na temat zaślepiania tego kanału, lecz dalej mam kilka wątpliwości. Po ściągnięciu głowicy oraz wyjęciu tego metalowego sitka widzę jakby tulejkę z 3 otworkami. Gdzie mam zrobić ten gwint? Mam wyjąć tą tulejkę?Proszę spojrzeć na fotografię. Zależy m na czasie, każda pomoc jest dla mnie cenna.
    Pozdrawiam.

    Kompresor SAF 23a zaślepienie otworu olejowego


    Kolego, odpowiedź na swoje pytania masz w moim poście, kilka wiadomości wyżej. U mnie wyglądało to tak samo. Nie pamiętam już jak dokładnie to robiłem ale wybijałem obydwie tulejki (za tą z 3 otworami jest kolejna z jednym otworem) i jedną z nich szczelnie zaślepiłem - mała śrubka z nakrętką i podkładkami. Na pytanie jak je wybić - albo z góry, albo z dołu, chyba od strony głowicy tzn. po jej ściągnięciu. Na koniec ściągasz pokrywę od strony łożyska - tą na boku podajże na 6 śrub i wiercisz w niej otwór 3mm maksymalnie wysoko. Zaznacz sobie gdzie jest góra, a gdzie dół pokrywy, bo otwory niekoniecznie będą symetrycznie rozmieszczone. ;) jak ją ściągniesz to zobaczysz o co chodzi i gdzie wiercić.
    Mam nadzieję, że pomogłem.
    Pozdrawiam
  • Warunkowo odblokowany
    Tak pomogłeś kolego i to bardzo. Po zdięciu miski olejowej zobaczyłem że ten kanał przysłonił ktoś jakaś blaszką-(widać ją na zdjęciu.) Czy myślisz ze to wystarczy czy jednak zrobić to tak jak Ty to robiłeś?A poza tematem wiesz gdzie panewki dostać to tej sprężarki?

    Kompresor SAF 23a zaślepienie otworu olejowego
  • Poziom 2  
    Czyli ta blaszka nie występowała jedynie w moim egzemplarzu :) u mnie wyglądało to dokładnie tak samo. Pomimo tego, dodatkowo zaślepiłem ten kanał tak jak była mowa - w jednym z dwóch "sitek". Zwykła śrubka z nakrętką załatwiły sprawę.

    Odnośnie panewek - nie posiadam niestety takich informacji. Myślę, że warto by było popytać u osób zajmujących się serwisem sprężarek, coś by na pewno wymyślili/znaleźli.

    I jeszcze ważna informacja - mając już zdjętą miskę możesz od razu określić kierunek obrotów, co jest to bardzo istotne. "Czerpaki" muszą zbierać olej do środka, widać jeden z nich nawet na Twoim zdjęciu. Przepraszam za brak fachowych określeń - nie posiadam stosownego wykształcenia i laik w tych sprawach jestem :)

    Link
    W tym temacie masz sporo odpowiedzi na nurtujące pytania :)

    Pozdrawiam.
  • Warunkowo odblokowany
    Kolego maniek 1326 zrobiłem to jak w opisie dla pewności zaślepiłem ten kanał. Tyle że odpowietrzenie skrzyni korbowej zrobiłem poprzez korek wlewu oleju bo gdy wierciłem otwór w pokrywie łożyska jakieś 2 mm od wewnętrznej strony nie wiem jak to opisać ale jakby od środka było hartowane i za chiny tych 2 mm nie mogę przewiercić. Zajeździłem 3 wiertła :/. Kierunek obrotów oczywiście ustaliłem. Sprężarka pompuje nawet nieźle ale jak nie wymienię panewek to niedługo będę miał na sprzedaż części do saf-23:(

    Dodano po 10 [minuty]:

    wan-es napisał:
    Czy jest to sprężarka saf23a do może jakaś inna i dlatego są trzy dziurki.

    Na pewno jest to SAF-23. Saprwę rozwiązał kolega maniek.:)
  • Poziom 10  
    Witam, moze ktos wrzucic zdjecia otworow ktore trzeba zaslepic oraz ile oleju i jakiego zalac?
  • Poziom 15  
    Witam

    Co do oleju do tej sprężarki:

    Można użyć każdego oleju silnikowego w klasie 5W40 albo 10W40 a nawet 15W40 ale nie koniecznie..

    Mój SAF23 od kilku lat pracuje na oleju typu DEXRON III (czerwony olej do skrzyń automatycznych), ma on tę zaletę że jest płynny w niskich temperaturach (sprężarka stoi na zewnątrz pod wiatą)

    Ilość oleju powinna przykrywać na niepracującej sprężarce co najmniej połowę okienka wziernikowego.

    Pozdrawiam

    Dodano po 35 [minuty]:

    Witam

    Co do korkowania kanału olejowego:

    Ten typ kompresora z założenia służył do pompowania czynnika chłodniczego (mój egzemplarz tłoczył amoniak w browarnej chłodni).
    W związku z tym potrzebne było smarowanie płytek zaworowych (po to ten kanał olejowy)
    Pozbawiając kompresor smarowania tych płytek skracamy ich żywotność.
    Można ten problem obejść nie ingerując zupełnie w konstrukcję kompresora co oczywiście zrobiłem w mojej instalacji w ten sposób:

    U mnie SAF23 pompuje (bez żadnych przeróbek) powietrze do mniejszego zbiornika (200 litrów), który robi za śmietnik wszelkiego syfu a dopiero z niego powietrze przepływa przez odolejacz i osuszacz do drugiego dużego zbiornika (400 litrów).
    Za tzw "śmietnik" można wykorzystać mniejszy np. 100 litrowy walcowy zbiornik od LPG odpowiednio go przystosowując.
    Lakierując samochody nigdy nie miałem w tym układzie problemów z olejem w sprężonym powietrzu i innymi cudami, dodam jeszcze że rury sprężonego powietrza są miedziane a nie stalowe.

    Ten system jest sprawdzony i skuteczny.

    Pozdrawiam

    Dodano po 7 [minuty]:

    I jeszcze jedna ważna rzecz:

    Zastosować filtr powietrza dolotowego.
    Można użyć filtr od malucha dostosowując odpowiednio wlot powietrza (ten jest w zupełności wystarczający)
  • Poziom 22  
    piotrekgolf napisał:

    Można użyć każdego oleju silnikowego w klasie 5W40 albo 10W40 a nawet 15W40 ale nie koniecznie..

    A ja bym zalecał olej sprężarkowy SD 10 lub SPU 100
    W układzie sprężarki z silnikiem olej jest filtrowany. Jeżeli zastosujemy sprężarkę oddzielnie BRAK.
    Poza tym oleje sprężarkowe są odporne termicznie nawet do 450 C, czego żadne silnikowe nie osiągną.
  • Poziom 10  
    Ok a w ktora strone ma pracowac owa pompa? Bo nie wiem jak podlaczyc? Kompresor SAF 23a zaślepienie otworu olejowego
  • Poziom 15  
    Witam
    Generalnie to ten kompresor może pracować w obie strony ale ja preferuję kierunek pokazany na zdjęciu w załączniku.
    I tak sobie pracuje już kilka...naście lat....dla wygody zamontowałem jeszcze przełącznik kierunku obrotów L/P....

    Zwróć uwagę na zawór upustowy zamontowany poniżej silnika.

    Jest to regulator ciśnienia powietrza od polskich ciężarówek typu STAR/JELCZ.

    Zawór ten spełnia trzy funkcje:
    1) regulowany zawór bezpieczeństwa w zakresie od ok. 4 kg/cm2 do 11 kg/cm2 z histerezą ok. 2kg/cm2.
    2) bardzo szczelny zawór zwrotny.
    3) dosyć skuteczny odolejacz.

    Zastosowałem go ze względów bezpieczeństwa, ponieważ ten kompresor potrafi dobić na zbiorniku spokojnie 25 kg/cm2.
    Osobiście testowałem do 20 kg/cm2 więcej nie próbowałem ze względu wiek zbiornika.

    Pozdrawiam
  • Poziom 15  
    ziemek56 napisał:
    piotrekgolf napisał:

    Można użyć każdego oleju silnikowego w klasie 5W40 albo 10W40 a nawet 15W40 ale nie koniecznie..

    A ja bym zalecał olej sprężarkowy SD 10 lub SPU 100
    W układzie sprężarki z silnikiem olej jest filtrowany. Jeżeli zastosujemy sprężarkę oddzielnie BRAK.
    Poza tym oleje sprężarkowe są odporne termicznie nawet do 450 C, czego żadne silnikowe nie osiągną.


    Witam

    Poproszę kolegę #ziemek56# o więcej danych na temat tych cudownych olejów do sprężarek tłokowych...a może by tak kolega podrzucił w załączniku kartę produktu...

    Pozdrawiam
  • Poziom 22  
    MANTA20E napisał:
    Poproszę kolegę #ziemek56# o więcej danych na temat tych cudownych olejów do sprężarek tłokowych

    niestety specyfikacji nie podam. To są oleje sprężarkowe wykorzystywane w układach wspomagania układów kierowniczych samochodów ciężarowych oraz w układach sieci średniego ciśnienia w instalacjach zbiorczych przemysłowych. To oczywiście z praktyki zawodowej - nie z praktyki wykształcenia, przepraszam. SPU 100 np jest zalecane przez producenta dla instalacji wysokiego ciśnienia (200 / 300 bar) z uwagi na wytrzymałość termiczną występującą przy wysokiej kompresji.
  • Poziom 15  
    ziemek56 napisał:
    MANTA20E napisał:
    Poproszę kolegę #ziemek56# o więcej danych na temat tych cudownych olejów do sprężarek tłokowych

    niestety specyfikacji nie podam. To są oleje sprężarkowe wykorzystywane w układach wspomagania układów kierowniczych samochodów ciężarowych oraz w układach sieci średniego ciśnienia w instalacjach zbiorczych przemysłowych. To oczywiście z praktyki zawodowej - nie z praktyki wykształcenia, przepraszam. SPU 100 np jest zalecane przez producenta dla instalacji wysokiego ciśnienia (200 / 300 bar) z uwagi na wytrzymałość termiczną występującą przy wysokiej kompresji.


    Witam
    Nie neguję Kolego twojej praktyki zawodowej ..tylko podaną przez Ciebie "tzw." wytrzymałość termiczną oleju..... 450 stopni...celsjusza czy Fahrenheita.....

    Parametry olejów czytajmy dokładnie...amerykańce podają temperatury w stopniach Fahrenheita co powoduje później problemy....
    Te 450 stopni, o których mówiłeś to w/g skali F było podane.. a w skali C to ok. 233 stopnie Celsiusza.....czyli nie koniecznie najlepszy standartd...(mowa tutaj o temperaturze wrzenia oleju..)

    Pozdrawiam
  • Poziom 22  
    ziemek56 napisał:
    A ja bym zalecał olej sprężarkowy SD 10 lub SPU 100
    W układzie sprężarki z silnikiem olej jest filtrowany. Jeżeli zastosujemy sprężarkę oddzielnie BRAK.
    Poza tym oleje sprężarkowe są odporne termicznie nawet do 450 C, czego żadne silnikowe nie osiągną.

    Przecież było, że celsjusza - 450 C to dopuszczalna temperatura pracy układu smarowania dla SPU 100 - z pamięci.