Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Laguna 2 - klimatyzacja

norbi12 27 May 2014 20:27 12552 27
Texa Poland
  • #1
    norbi12
    Level 10  
    Witam.
    Posiadam lagunę 2 1.8 16v. Pojawił się problem z klimatyzacją. Wyłącza się po osiągnięciu ok. 2000 obrotów. Wyczytałem że przyczyną jest brak połączenia z zaworem sterującym ciśnieniem który jest w kompresorze. I faktycznie wisiały tam tylko dwa, nie podłączone przewody(czerwony 12v i pomarańczowy). Kostka została zwęglona i nie do uratowania.Dostałem od znajomego taki używany zawór wlutowałem w niego dwa przewody ze względu na brak kostki przyłączeniowej. . Połączyłem te dwa przewody z zaworem.Nabiłem układ. Po włączeniu klimatyzacji kompresor nie reaguje. Gdy rozłącze te przewody ,klima się załącza i jest to co przed zabiegiem. Tu moje pytanie: co może być przyczyną i czy można jakoś sprawdzić sprawność tego zaworu?
    Pozdrawiam
  • Texa Poland
  • #2
    gajdek419
    Level 18  
    Sprężarki stosowane w m.in. Lagunie mają sterowanie wydajnością odwrotnie niż w wiekszości tzn. sprężarka po podaniu zasilania na elektrozawór (i przy załączonym sprzęgle) zmniejsza swoją wydajność.
    Gdy zasilania brak na elektrozawór (przy załączonym sprzęgle) sprężarka zwiększa swoją wydajność.
    Z tego co piszesz zawór działa prawidłowo - przyczyna leży w sterowaniu.
  • #3
    norbi12
    Level 10  
    Dzisiaj sprawdziłem ten drugi, czyli pomarańczowy przewód. Wyczytałem że musi mieć przejście z 7 pinem w kostce sterowania klimatronikiem. No i wszystko jest OK.Gdy ponownie podłączyłem przewody do zaworu to o dziwo kompresor ruszył, wcześniej jakoś nie chciał. Tylko że po przekroczeniu 2500 obrotów się wyłącza, gdy rozłącze przewody, wyłącza się już po ok. 1500 obrotów. Nie wiem czy to przypadek, czy może ten zawór działa, ale nie do końca poprawnie. Zauważyłem że przewód czerwony ma 12v a pomarańczowy masę, nawet jak jeszcze nie włączę klimy( sprawdzałem żaróweczką) Czy tak powinno być? Jakie są objawy niesprawnego zaworu?
    Pozdrawiam
  • #4
    automix
    Level 19  
    masz uszkodzony czujnik który jest w kompresorze. Miałem taki sam problem w takim samochodzie.
  • Texa Poland
  • #5
    genek1000
    Level 35  
    automix wrote:
    masz uszkodzony czujnik który jest w kompresorze. Miałem taki sam problem w takim samochodzie.

    Czujnik czego ???
    Do norbi12
    czy wcześniej nie było żadnych problemów? Czy po włączeniu klimatyzacji włącza się wentylator chłodnicy ? Czy jak włączysz klimatyzację zaczyna lecieć z nawiewów zimne powietrze ? czy jak poczekasz kilkanaście sekund po tym jak kompresor się wyłączy to nie włączy się z powrotem ?
  • #6
    automix
    Level 19  
    genek1000 Jak nie wiesz czego to się nie udzielaj. Czytaj ze zrozumieniem. koledze włącza się klima tylko po przekroczeniu 2000 obrotów wyłącza się kompresor. Po zmniejszeniu obrotów klima znów załapuje. Zawsze mówię jedno : Chcesz pomóc to pomagaj ale sensownie. Nawet kolega Norbi12 już taki czujnik znalazł.
  • #7
    genek1000
    Level 35  
    Może jestem niedouczony. W takim razie proszę o odpowiedź jaki czujnik znajduje się w sprężarce klimatyzacji który odpowiada za jej pracę. Człowiek uczy się przez całe życie i chciałbym się czegoś więcej dowiedzieć na temat działania klimatyzacji jeśli oczywiście chciałbyś zostać moim nauczycielem. Nie będę wtedy wypisywał głupot na forum .
  • #8
    automix
    Level 19  
    przeczytaj post kolegi gajdek419 i może się nauczysz czegoś. Dalszą dyskusję na ten temat uważam za zbędną.
  • #9
    genek1000
    Level 35  
    Dziękuję za naukę. Przeczytałem wszystkie tematy w których uczestniczył kolega gajdek419 i dowiedziałem się że jednak taki tępy do końca nie jestem i nie ma w sprężarce zastosowanej w lagunie żadnego czujnika, a jeśli zawór sterowania zmienną pojemnością sprężarki jest dla kolegi automix czujnikiem to gratuluję i życzę szczęścia przy naprawie skrzyń automatycznych :cry:
    Do norbi12
    jedyną rzeczą którą się dowiedziałem z lektury jaką zadał mi kolega automix to to że elektrozawór może posiadać diodę . Pytanie czy udało ci się trafić +/- z podłączeniem zaworu :?:
    Najlepiej by było gdybyś dysponował manometrami do sprawdzenia ciśnienia i najlepiej CLIPEM to można by było sprawdzić ciśnienia fizycznie, jakie odczytuje sterownik silnika z czujnika ciśnienia , wysterować zawór zmiennej pojemności , sprawdzić konfigurację klimatyzacji, sprawdzić błędy i byłoby wszytko wiadomo :D
  • #10
    automix
    Level 19  
    genek1000 Widzisz poczytałeś i teraz możesz mi zwrócić uwagę. Tak masz rację jest to elektrozawór a nie czujnik. Mój błąd, do którego jednak ja bez żadnej ironi potrafię się przyznać. Nie naprawiam układów klimatyzacji tylko jak sam zauważyłeś automatyczne skrzynie biegów. Stąd też moja pomyłka, ale nie niewiedza. Za życzenia sukcesów przy ich naprawie naprawdę dziękuję. Jakoś daję radę i uwierz mi z bardzo dobrymi sukcesami.
    Zauważ że kolega Norbi12 nie napisał że stało mu się tak po jakiejkolwiek ingerencji w ukłąd klimatyzacji. Dlatego też przyjmijmy że nic nie odłączał nic nie podłączał. Działała i przestała. Zatem Twoje stwierdzenie czy "Pytanie czy udało ci się trafić +/- z podłączeniem zaworu " jest raczej nie trafione, tym bardziej że jest tam tylko jedna możliwość włożenia tej wtyczki. U mnie rok temu była taka samo sytuacja. Klima działała a na trasie zauważyłem że przy obrotach powyżej 2000 może 2200 się wyłącza. Przeprogramowanie sterownika na inny typ kompresora może skutkować uszkodzeniem go. Jak dobrze pamiętam są tam wyszczególnione trzy typy kompresora i na jednym z nich kompresor działa niby poprawnie, tzn, nie wyłączał się przy tych 2000 obrotów. On nie wyłączał się w ogóle nawet przy gwałtownym wciśnięciu gazu i dojścia nawet do 5000 obrotów. Tak nie może być jak pewnie Ci wiadomo. Po wymianie elektrozaworu wszystko wróciło do normy.
  • #11
    genek1000
    Level 35  
    I widzisz automix , po co to pieniactwo .Przyznałeś się do błędu - szacun, ale dalej brniesz i podważasz czyjeś teorie i z czytaniem ze zrozumieniem też masz problemy.

    norbi12 wrote:
    ... I faktycznie wisiały tam tylko dwa, nie podłączone przewody(czerwony 12v i pomarańczowy). Kostka została zwęglona i nie do uratowania.Dostałem od znajomego taki używany zawór wlutowałem w niego dwa przewody ze względu na brak kostki przyłączeniowej. . Połączyłem te dwa przewody z zaworem...




    automix wrote:
    . Przeprogramowanie sterownika na inny typ kompresora może skutkować uszkodzeniem go. Jak dobrze pamiętam są tam wyszczególnione trzy typy kompresora...


    Czy ja pisałem coś o przeprogramowaniu sterownika , bo mnie się zdawało że pisałem o sprawdzeniu konfiguracji .

    Może i twoja diagnoza jest 100 % słuszna ale nie oznacza że musisz negować wypowiedzi innych użytkowników. :cry:
  • #12
    norbi12
    Level 10  
    Wymieniłem zawór i było jeszcze gorzej, sprężarka się załączała ale dmuchała ciepłym powietrzem:( Jak odłączyłem zawór to wróciło to punktu wyjścia czyli wiało zimnym tylko do ok 2000 obrotów. Magik od klimy stwierdził że kupiłem zawór kiepskiej firmy. Dał mi sprężarkę na podmiankę. Podmieniłem, jutro jadę nabić klimę. Napiszę o efektach. Jeszcze jedno,przeczytałem w postach powyżej o poprawnym podłączeniu zaworu. W pierwszym poście napisałem że wtyczka została zwęglona dlatego wlutowałem tam na stałe dwa przewody.Podłączałem na dwa sposoby.
  • #13
    milejow
    Level 43  
    norbi12 wrote:
    wiało zimnym tylko do ok 2000 obrotów

    Może ktoś w końcu zapyta o ciśnienia w układzie??? Może masz tak zaje......y skraplacz, że przy wyższych obrotach skraplacz wespół z wiatrakiem nie ma siły obniżyć ciśnienia i następuje wyłączenie sprężarki.
  • #14
    norbi12
    Level 10  
    Podmieniłem sprężarkę, ale efekt ten sam czyli jak zawór podpięty kompresor pracuje ale klima nie chłodzi. Po odłączeniu przewodów zaworu chłodzi ale do 2000 obrotów i się wyłącza. Podpięcie pod klipa wykazało błąd:"Obwód sterowania mocą sprężarki- obwód otwarty 030" I teraz zastanawiam się czy te dwa przewody co idą do zaworu powinny mieć stałe 12v(to raczej pewne) a drugi masę, czy nie jest tak że masę powinien dostawać od sterowania klimatronikiem w odpowiednim momencie.
  • #15
    nubira
    Level 13  
    Ciągne wątek dalej , drugi rok się z tym męcze,też nie potrafię znaleść uszkodzenia

    Dodano po 3 [minuty]:

    nubira wrote:
    Ciągne wątek dalej , drugi rok się z tym męcze,też nie potrafię znaleść uszkodzenia
    . dodam że ciśnienia są prawidłowe, nawet zasłonięta chłodnica nie wywalił czujnik z ciśnienia
  • #16
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Tam jest proste sterowanie wydajnością poprzez PWM.

    Jak ciśnienie będzie za duże w ukąłdzie , lub błędy sterowania to tak w benzynie jak i w dieslu odłączy sprzęgło w celu ochrony ukłądu przed zniszczeniem.
  • #17
    nubira
    Level 13  
    ]Tam jest proste sterowanie wydajnością poprzez PWM.

    Ale ciśnienie jest w porządku, zasłonieta chłodnica od klimy ciśnienie było nawet w granicach normy, zastanawiam sie nad czujnikiem prędkości czy czasem nie ubolewa, chociaż działa prawidłowo, ale gdzieś czytałem że też może być problem
  • #18
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    nubira wrote:
    Ale ciśnienie jest w porządku

    Niemożliwe że są dobre ciśnienia i nie chłodzi. Imposible.
    No chyba że ukłąd napełniony powietrzem.
  • #19
    poduszki
    Level 14  
    nubira wrote:
    zastanawiam sie nad czujnikiem prędkości
    :)

    To jeszcze powietrze w kołach sprawdź
  • #20
    niajnia
    Level 11  
    Czy klima działa w Lagunie jak jest niska temperatura na zewnątrz?
  • #22
    niajnia
    Level 11  
    dzisiaj właśnie stanęła dęba przy 5 st , dzięki za info
  • #23
    1sivy1
    Level 10  
    Witam, czy ktoś znalazł przyczynę tego rozłączania klimatyzacji? Niedawno kupiłem lagunę i mam to samo. Mniej więcej przy 2300 obr rozłącza klimę. Na jednym przewodzie do kompresora jest cały czas 12V(podpinałem żarówkę). Ale żarówkę tez podpiłem pod zasilenie kompresora i równo przy 2300 żarówka gasła, a jak obroty spadły poniżej 2300 to zapalała się i tak wkółko. Czy z tego nie wynika ze coś ze sterowaniem jest nie tak? Skoro kompresor był odpięty a zasilanie znikało przy tych obrotach.
  • #25
    Gregor002
    Level 10  
    Witam!
    Mam podobny problem, po przejechaniu kilku kilometrów klimatyzacja się wyłącza. Błędy z cdif/3 to:
    1.Obwód sterowania mocą sprężarki (obwód otwarty) 030
    2.Obwód sterowania przekaźnikiem podgrzewania przedniej szyby (obwód otwarty) 006
    3.Moduł elektroniczny 001

    Miał ktoś podobny przypadek, jakieś propozycje ?
  • #27
    Gregor002
    Level 10  
    sprawdzę jutro, ewentualne pojutrze. Jak coś dam znać, dzięki za pomoc :)
  • #28
    Zibi W
    Level 11  
    Nikt nie napisał czy i jak udało się to naprawić (mam taki sam problem). Może dla potomnych napiszecie jak rozwiązaliście problem.