Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

MAN NOGE - Napęd wentylatora chłodnicy - zasilanie zaworu

kozak-mp3 29 Maj 2014 04:09 1314 5
  • #1 29 Maj 2014 04:09
    kozak-mp3
    Poziom 12  

    Ostatnio pracuję przy takim autobusie MAN NOGE rocznik chyba 90'.

    Nie jestem pewny co się z nim dzieje, otóż jakiś miesiąc temu wymieniłem w nim zawór na wentylatorze taki jak ten: Link ponieważ stary nadgryzł ząb czasu i zjadła go rdza. Niestety nowy po ok 3 tygodniach dosłownie się stopił. Oddaliśmy go na reklamację zobaczymy co bedzie i założyliśmy kolejny, niestety ten też grzeje się tak że nie da się go ręką chwycić, obawiam się ze też skończy jak poprzedni. Ale co może być przyczyną? Cewka ma ok 5 ohm i to chyba dobrze bo w innym autobusie z 2005r jest tak samo. Ale w tym zawór w trakcie pracy ma może z 40 stopni max bo można go ręką trzymać. Różnica tylko w tym nowym polega na tym że sterowany jest jakimś sterownikiem boscha i dostaje tak jak by prąd zmienny na cewkę (słychać buczenie cewki zaworu).

    W tym NOGE dostaje stałe 24V kablem nr 198 który dostaje z przekaźnika załączanego kablem nr 197 idącym od czujnika temperatury a ten z kolei zasilany jest kablem nr 212. Porównywałem sobie instalację z podobnym autobusem z 89r i jest tak samo, nr kabli takie same, zawór również tak gorący że ręką go nie chwyci a mimo to już kilka lat pracuje i nie stopił się. Ma ktoś pomysł co jest nie tak?

    0 5
  • Relpol
  • #2 05 Cze 2014 18:18
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    A to nie jest czasem elektrozawór sterowany PWM-em

    0
  • Relpol
  • #3 05 Cze 2014 21:09
    kozak-mp3
    Poziom 12  

    No właśnie w nowszych autobusach tak mi to wygląda, ale te dwa stare które mają po prawie 25lat mają tylko przekaźnik który podaje stałe 24V na zawór

    0
  • #4 05 Cze 2014 22:24
    kwantor
    Poziom 38  

    kozak-mp3 napisał:
    (słychać buczenie cewki zaworu).

    Nie znam tego sprzętu jednak dla mnie dziwne jest to buczenie, nie ma żądnej potrzeby aby tak precyzyjnie i tak krótkimi impulsami sterować tym zaworem, więc albo sterownik jest uszkodzony i na wskutek jakichś oscylacji wysyła napięcie o złym kształcie i nie wiadomo, czy nie za dużej amplitudzie.
    Wentylator musi być gorący, bo przecież 90 st na plusie, nie chłodzi..

    0
  • #5 08 Cze 2014 09:21
    kozak-mp3
    Poziom 12  

    To buczenie słychać w nowszych autobusach które mają sterownik boscha i w nich wszystko jest ok. Cewka ma ok 5 ohm więc przy uruchomionym silniku płynie prze znie prąd ok 5,6A, wg mnie na taką ceweczkę to za dużo. Wg mnie taka cewka powinna miec z 20ohm przy takim napięciu ale nie ma w sklepach innych typów tego zaworu.

    0
  • #6 08 Cze 2014 15:31
    kwantor
    Poziom 38  

    A gdybyś ją podłączył przez jakąś żarówkę, np reflektorową?
    Jakoś ograniczyć ten prąd. Tylko, że jeśli jest zwarcie w zwojach to zawór pewno nie będzie pracował..

    0