Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Toyota Avensis T25 - Automatyczny włącznik świateł mijania a podświetlenie

ajetos 29 May 2014 11:45 20415 34
  • #1
    ajetos
    Level 10  
    Cześć!

    Ponieważ jest to mój pierwszy post, chciałbym się przywitać :)

    Forum pomogło mi wiele razy, za co serdecznie dziękuję, jednakże dopiero teraz postanowiłem podzielić się swoim problemem.

    Ostatnio zakupiłem automatyczny włącznik świateł (dwuprzekaźnikowy) na aukcji, polskiej produkcji.

    Chciałem, żeby światła włączały się automatycznie, lecz dodatkowo aby zmianie ulegało także podświetlenie przycisków, zegarów i nawigacji (tryb dzienny/nocny).

    W tej chwili działa to w ten sposób że przy wyłączonych światłach zegary ustawione są na maksymalne podświetlenie, a nawigacjia w trybie oświetlenia dziennego.
    W Aurisie mojej Żony działa to w ten sposób że przy odpaleniu samochodu takie podświetlnie zostaje, a dopiero przy włączeniu pozycyjnych lub mijania manetką podświetlenie się ściemnia, chciałem ten sam efekt uzyskać u siebie.

    Byłem u elektryka, podłączył, wszystko działa, lecz podświetlenie jak było tak zostaje, więc nadal trzeba wieczorem ściemniać zegary i wyłączać 'day mode' na nawigacji.

    Czy jest jakiś sposób żeby to obejść? Elektryk powiedział, że prawdopodobnie jest to sterowane komputerem i taka opcja może być niemożliwa, co innego fabryczna instalacja w Aurisie gdzie poradzono sobie zawczasu z tym problemem.

    Wszelki uwagi mile widziane!

    Pozdrawiam
  • #2
    piotrekwoj1
    Level 41  
    Witam przecież w każdej toyocie tak jest, że po włączeniu świateł przyciemniają się zegary wiec nie wiem w czym problem?
  • #3
    ajetos
    Level 10  
    Nie w tym rzecz.

    Krótko:
    1) manetka na 0 - światła mijania + pozycyjne działają, oświetlenie przycisków się nie pali, zegary podświetlenie na max, podświetlenie nawigacji jak w trybie dziennym
    2) manetka na 1 - światła pozycyjne działają, oświetlenie przycisków działa, nawigacja w trybie nocnym
    3) manetka na 2 - światła mijania + pozycyjne działają, oświetlenie przycisków działa, nawigacja w trybie nocnym

    Takie rozwiązanie jest stosowane w przypadku fabrycznej instalacji nowych Toyot i nie tylko.

    W moim przypadku automatyczny włącznik świateł powoduje na manetce na 0 full opcję, czyli pozycyjne + mijania + oświetlenie.

    Pozdrawiam
  • #4
    piotrekwoj1
    Level 41  
    A Ty chcesz żeby jak było?
  • #6
    piotrekwoj1
    Level 41  
    Czyli chcesz aby było tak jakbyś włączył światła manetką na pozycję 2 ? ale żeby to odbywało się automatycznie?
  • #7
    ajetos
    Level 10  
    Wytłumaczę:

    automatyczny włacznik świateł (moduł) założony, z możliwością obejścia modułu (włącznik na desce rozdzielczej). Odpalam samochód - bez przełączania manetki włączają się światła pozycyjne i mijania jednocześnie - zegary oświetlenie na maksa (bo tak były ustawione wcześniej) + brak podświetlenie przycisków, na zegarach pali się tylko ikona włączonych świateł mijania. Przekręcam manetkę na pozycję 1 (pozycyjne) - palą się tylko pozycyjne + ściemniają się zegary i zapala się oświetlenie przycisków. Przełączam manetkę na pozycję 2 - to samo, z tym że palą się jeszcze światła mijania.

    :)
  • #8
    piotrekwoj1
    Level 41  
    A czy teraz po przekręceniu manetki na 1 lub 2 pozycję cokolwiek sie dzieje przy odpalonym aucie?
    Czy możesz zapalić światła pozycyjne lub mijania gdy silnik jest wyłączony?
  • #9
    ajetos
    Level 10  
    Tak, teraz działa fabrycznie, bo włącznik nie jest zamontowany.

    Pozdrawiam
  • #10
    piotrekwoj1
    Level 41  
    Ale gdy był zamontowany to można było coś załączyć manetką?
  • #11
    ajetos
    Level 10  
    Wtedy było tak:

    zamontowany - manetka 0 tak jak na pozycji 2
    manetka 1 - tak jak opisywalem wczesniej
    manetka 2 - tak jak opisywalem wczesniej + tak jak zalozonym wlaczniku.

    Pozdrawiam
  • #12
    piotrekwoj1
    Level 41  
    Sądzę że jest to do ogarniecia ale nie jestem na 100% pewien czy kontrolka od świateł by sie paliła a to dlatego że nie wiem skąd komputer bierze sygnał do sciemnienia zegarów ale sądzę że z tego samego co sygnał na kontrolkę. Trzeba to zrobić tak aby wyłącznik podawał sygnał na światła mijania i pozycyjne ale nie na deskę, dopiero przekrecenie manetki powoduje podanie sygnału na światła i deskę. Tak myślę że trzeba by dołożyć jeszcze przekaźnik aby w chwili załączenia manetki na 1 wyłączał światła mijania.
  • #13
    ajetos
    Level 10  
    Włącznik jest dwuprzekaźnikowy, a elektryk rozwiązał to tak że podpiął światła mijania i pozycyjne pod jeden przekaźnik, ale z tego co pamiętam świeciły poprawnie same pozycyjne na manetce w pozycji 1 a mijania + pozycyjne na pozycji 2. Jeden przekaźnik wtedy zostaje nieużywany.

    O to chodzi że gdzieś bezpośrednio przy puszce chyba była próba podpięcia tego przekaźnika ale to wtedy i tak nie działo w prawidłowy sposób (ten, który próbuję uzyskać).

    Pozdrawiam
  • #14
    piotrekwoj1
    Level 41  
    Czyli tak jak było podłączone to było prawie wszystko ok (działanie manetki) z wyjątkiem tego że ściemniały sie zegary nawigacja oraz że paliło sie podświetlenie guzików tak?

    Teraz drugie pytanie czy w czasie gdy był odpalony samochód i włączyły sie światła (automatycznie) to po włączeniu manetki na 1 które światła sie paliły (czy tylko pozycyjne czy poz+mijania), czy przy podłączonym automacie manetka działała oryginalnie?
  • #15
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Ale się zastanawiacie, wystarczy podać sygnał zasilania na jeszcze jeden przewód. I bez żadnych przekaźników, tylko odseparować diodą. Mozna tez dorobić prosty układ z czujnikiem światła i automatycznie po zmierzchu zegary i nawigacja przejdą w tryb nocny. Inna sprawa to celowość takiego działania.
  • #16
    piotrekwoj1
    Level 41  
    Jesteś pewien że diodą się da bo mi się wydaje że potrzebny jednak będzie przekaźnik, bo tutaj jest kwestia rozłączenia a nie podania sygnału. Z czujnikiem się zgodzę że się da.
  • #17
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Autorowi się nie ściemniają zegary😃
  • #18
    piotrekwoj1
    Level 41  
    Właśnie odwrotnie autor chce żeby tak było ale tak nie jest tak pisze w 1 poście, autor chce tak aby włączyły sie mijania + pozycyjne a zegary nie były przyciemnione, nawigacja na dzień i bez podświetlenia przycisków.
  • #19
    ajetos
    Level 10  
    piotrekwoj1 ma rację, tak właśnie chcę.

    Elektryk też coś mówił o diodzie ale tak jak wspomniałem ponoć się gdzieś podpinał wcześniej bezpośrednio i to niewiele dało - też mowił o odseparowaniu diodą, bo samym przekaźnikiem chyba się nie da - ja nie jestem techniczny więc dlatego powstał ten post :)

    W RAV4 jest osobny przewód do podświetlenia i tam sprawa była banalna, tutaj jest inaczej...

    Czujnik zmierzchu nie wchodzi w grę bo już taki jest fabrycznie, ale w PL nie ma to zastosowania - światła 24h- poza tym też się sciemniają zegary + oświetlenie przycisków się włącza, nawet jakby się ten czujnik w ciągu dnia zasłoniło... :)

    Pozdrawiam
  • #20
    piotrekwoj1
    Level 41  
    Kolego tutaj też musi iść osobny przewód do deski gdzieś od przekaźników.
  • #21
    ajetos
    Level 10  
    Witam ponownie,

    z tego co pamiętam elektryk właśnie próbował podpiąć się gdzieś bezpośrednio, ale to nic nie dało - i tak podświetlenie się włączało, a zegary ściemniały, bez ruszania manetką.

    Pozdrawiam
  • #22
    piotrekwoj1
    Level 41  
    Kolego elektryk wpiął się w główny przewód od pozycyjnych dlatego włączało się wszystko i światła i podświetlenie zegarów a tutaj trzeba znaleść przewód który idzie tylko na podświetlenie zegarów przycisków i navi i go rozciąć i puścić przez przekaźnik który to podczas załączenia bedzie robił przerwę w tym że kablu, dlatego jak ten Twój automatyczny wyłącznik włączy światła mijania i pozycyjne to ten przekaźnik w tym samym czasie rozłączy podświetlenie zegarów. Już nie wiem jak to prościej opisać.
  • #23
    ajetos
    Level 10  
    Przekażę mu informację :) Wytłumaczyłeś to w łatwy sposób.
  • #24
    ajetos
    Level 10  
    Cześć,

    mały update:

    elektryk szczegółowo przeglądał schematy instalacji w tym konkretym modelu i właśnie chciał zrobić tak jak pisaliście, jednakże okazało się że mnóstwo sygnałów trafia do jednego, zintegrowanego przekaźnika i ryzykiem byłoby rozwalanie tego na kawałki - ryzyko grzania elementów itp, poza tym nie wiadomo czy to by przyniosło oczekiwany skutek.

    Pozdrawiam
  • #25
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Zamieść wszystkie dokładne dane auta. Jak masz ten kawałek schematu to też. Nie będę musiał szukać.
  • #26
    ajetos
    Level 10  
    Witam,

    schematu niestety nie mam - dane samochodu - Toyota Avensis Sol 2007 T25 2.0 D4-D wagon, 1AD-FTV 126 KM.

    Pozdraiwma
  • Helpful post
    #27
    piotrekwoj1
    Level 41  
    Sprawdziłem i według mnie przewód odpowiadający za podświetlenie wszystkiego jest to przewód koloru zielonego wychodzący z pinu 4 w skrzynce bezpieczników i dochodzący do piny 14 deski. Co do kontrolki od pozycyjnych to według schematu który posiadam powinna się palić nawet wtedy gdy nie będzie podświetlania ponieważ jest zasilana z innego obwodu.

    Nie jestem pewien jak jest w Twoim aucie ,ale te toyoty wychodziły ze światłami do jazdy dziennej wiec nie wiem czy nie masz puszczonych oryginalnych przewodów.
  • #28
    ajetos
    Level 10  
    Super, już jakiś trop mamy :) Czy mógłbyś umieścić kawałek tego schematu, lub chociaż podać tytuł dokumentu, gdzie znajduje się schemat?

    Pozdrawiam
  • Helpful post
    #29
    piotrekwoj1
    Level 41  
    Poszło na PW