Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

gramofon Artur unitra wg-903 - połaczenie kina domowego sony i gramofonu artur

31 May 2014 09:53 7284 18
  • Level 2  
    Witam serdecznie, zupełnie nie znam się na elektronice i proszę o pomoc. Mam kino domowe Sony BDV-N9100W i gramofon Artur-Stereo Unitra WG-903. Chciałbym ten gramofon podłączyć do tego kina domowego i poszukuję fachowca w Warszawie, który mógłby to dla mnie zrobić - pozdrawiam Paweł Nowak.
    [Szkolenie 22.06.2021, g.9.00] Zabezpieczenia Internetu Rzeczy (IoT) programowe i sprzętowe. Zarejestruj się za darmo
  • Level 1  
  • Level 15  
    Witam, muszę kupić i zestawić gramofon dla rodziców, stąd dopytam tutaj.
    Widzę krótki przejście z 2 wtyków (2RCA) na na gniazdo DIN. Czy może być jednak dłuższy kabel z wtykiem DIN (nie gniazdem!) do wzmacniacza?
  • Network and Internet specialist
    minimaxi wrote:
    Czy może być jednak dłuższy kabel z wtykiem DIN (nie gniazdem!) do wzmacniacza?

    Oczywiście.
    Warunkiem jest, że wzmacniacz takowe wejście posiada.
  • Level 28  
    Witaj. Proponuje zaopatrzyć się w dwa przewody. Pierwszy, to DIN- Wtyk 2 RCA
    gramofon Artur unitra wg-903 - połaczenie kina domowego sony i gramofonu artur
    który proszę, podłączyć go gramofonu Artur Unitra WG-903, z drugiej strony,
    gramofon Artur unitra wg-903 - połaczenie kina domowego sony i gramofonu artur
    do podłączenia w wejście AUDIO IN w Sony BDV-N9100W. Nie podłączone końcówki proszę ze sobą połączyć. Przewód, który jest podłączony do kina, można kupić w różnych długościach ( ja osobiście na znanym portalu kupiłem 10 metrowy). Pozdrawiam.
  • Level 21  
    Jesteś pewien, że takie połączenie zadziała? A przedwzmacniacz? Z tego, co widzę, to to kino domowe nie ma dedykowanego wejścia do gramofonu, tylko uniwersalne, AUX.
  • Level 28  
    d-t-x wrote:
    Jesteś pewien, że takie połączenie zadziała? A przedwzmacniacz?


    Witaj. Przedwzmacniacze stosowane są do innego typu gramofonów ( np Bernard"). Ty chcesz podłączyć Artur, który nie wymaga przedwzmacniacza. Pozdrawiam.
  • Level 21  
    Racja, dopiero po fakcie sprawdziłem, iż ma on wkładkę krystaliczną.
  • Level 11  
    Wkładka krystaliczna ma charakter pojemnościowy. Tłumacząc kompletnemu laikowi
    na słuch wejście line in "wycina" niższe częstotliwości.
    Typowe parametry wejścia
    Line In: czułość 200mV, imp we 50kohm
    i "gramofon piezo" 0,7-1V 1Mohm=1000kohm
    w przejściówkę "Polaczenie proste. Wtyki RCA wpinasz w kinie domowym do gniazda Audio IN. " należy wlutować miniaturowe oporniki o wartości 200-500kohm we wtyczkach cinch w szereg z sygnałem. Znaczy się na biały L i czerwony P odcinamy (wylutowujemy ) od środkowego bolca wtyczki cinch i w tor sygnału wlutowujemy oporniki między kablem sygnałowym a środkowym bolcem cincha. Podniesie to impedancję wejściową do przybliżonej wartości R+Rwe i obniży sygnał do wartości zbliżonej do czułości. Oczywiście to kompromis i trzeba będzie nieźle podkręcić gałką od wzmocnienia. Sygnał z DVD lub CD ma ok 2V a tu po oporniku będzie 0,1-0,2 V.
    A teraz o wkładce piezo kontra MM.
    Piezo nacisk 6-8g podatność 1-5, igła szafirowa trwałość 30-100 godzin
    MM nacisk 1-3g podatność 5-30 (typowo 1,5g podatność 20) trwałość >1000godzin
    Wkładki piezo frezują płyty!!!! Zużyte igły mają kształt dłuta i bezpowrotnie degradują zapis
    Za 200 zł kupisz działający używany gramofon niezłej firmy + 100zł za pream phono.
    Efekt dźwiękowy jest zupełnie nieporównywalny.
    Warto niszczyć płyty??? Przetrwały kilkadziesiąt lat, a jest w nich jeszcze wiele dźwięku.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Jestem "fachowcem z Warszawy". Jeśli temat jeszcze aktualny to proszę ze zrozumieniem przeczytać poprzedni post.
    Można kupić wkładkę piezo "Toshiba" , która jest wyraźnie lepsza od wszystkich Uf za >80 zł
    ale patrz wyżej.
    tel 663290048 - służę radą.
  • Level 43  
    caveas wrote:
    Wkładki piezo frezują płyty!!!! Zużyte igły mają kształt dłuta i bezpowrotnie degradują zapis

    Bez przesady, co najmniej dwa pokolenia PRL "frezowały płyty" a one nadal mają się dobrze w przeciwieństwie do pocztówek dźwiękowych, które szybko się zużywały. Oczywiście wkładka piezo nie jest dla melomanów-koneserów a dla przeciętnych słuchaczy.
    Co do zużytych igieł - zarówno igły wkładek piezo jak i magnetycznych należy wymienić po zalecanej liczbie godzin w piezo częściej nie tylko dlatego, że pracują przy większym nacisku ale i z powodu różnicy w twardości materiałów z których są wykonane.
  • Level 21  
    vodiczka wrote:
    Bez przesady, co najmniej dwa pokolenia PRL "frezowały płyty" a one nadal mają się dobrze

    Z tym się nie zgodzę. Spróbuj znaleźć np. Breakout w stanie EX i lepszym. To niemożliwe, takich płyt praktycznie nie ma. Wszystko, co jest na rynku, jest zajechane piezoelektrykami.
  • Level 43  
    Bo "mają się dobrze" jest pojęciem względnym. W moim pojęciu "mają się dobrze" znaczy to że dadzą się odsłuchać ze zrozumieniem tekstu a igła nie przeskakuje w trakcie odtwarzania.
    Dużo zależało też od gramofonu i wkładki, szybciej niszczył płyty Bambino i Uk-8 niż Mister Hit i Uf-50 wreszcie od samego odtwarzającego też sporo zależało :)
  • Level 11  
    Zainteresowany Paweln40 się nie zgłasza a my tu kruszymy kopie. Nie wiemy nawet czy celem było uruchomienie i usłyszenie Artura, czy posłuchanie muzyki. Od 75 r minęło ~40 lat i normy jakościowe odtwarzania muzyki się wywróciły do góry nogami. Np. urządzenie przenośne radio Monika , czy Alina (drewniana obudowa) i przenośne MP3 z zaszytym radiem, ba nawet dopięli do tego telefon, fotoaparat, nawigację, gry online i inne prysznice.
    Ale .. do brzegu.
    Sięgając pamięcią do swoich prób oswojenia wkładki UF50 ze sprzętem HiFi to:
    - najlepiej chodzi na dedykowanym wejściu "gramofon piezo" o parametrach czułośc0,5-1V imp. we >1Mohm. Posiadały je np. pierwsze "drewniane" Radmory. W tym przypadku przy we gramofonowym był przełącznik Piezo/MM.
    Podłączenie UF50 do typowego wejścia line powoduje spadek niskich częstotliwości 6dB/oct.
    Sięgnąłem pamięcią i wzrok wylądował nagórnej półce - Książka nieodżałowanego A. Witorta HiFi wysoka jakość dźwięku - moja biblia. Przeczytałem ją w latach 70tych wielokrotnie w całości i fragmentach. Niektóre schematy z powodzeniem zrealizowałem np. w temacie preamp. phono wg Radzkiego. Uważam że do tej pory to Highend. Próbowałem też wg zaleceń podłączenia wkładki piezo do wejśącia phono z dociążeniem wkładki elementami RC. Efekt słuchowy był mierny - dużo gorszy od podłączenia do dedykowanego wejścia.
    Obecnie żeby nie niszczyć płyt eksploatuję kilka gramofonów i różnych wkładek. Żeby obsłużyć poprawnie różne stare tłoczenia podaję dwie skrajności ultralekka OM5E i ciężka kiedyś "studyjna" DL103 klasy MC. Do piezaków drapaków od 77r stronię. Oczywiście naprawiałem Misterhity, Artury, jakieś dwukasetowe wieże z gramofonem na wierzchu z wkładką piezo masowo zwożone z Niemiec. Ale to były urządzenia do bajek najwyżej.
    Od 77 r "mściłem" się na swoim G603 Bernard.
    1. wymiana wkładki na jakiegoś Shure - głośniej więcej wysokich i szersze stereo
    2. wyważenie talerza (patrz niżej).
    3. Poprawienie mocowania (odsprzężenia silnika)
    4. Przetoczenie u zegarmistrza rolki napędowej
    6 Poprawienie zasilacza (większe kondensatory) no i najważniejsze wywalenie transformatora poza obudowę co polecam w każdym gramofonie niezależnie od ekranowania, ceny, producenta.
    7. Właściwe skręcenie kardana (regulacja luzów)
    8. Wymiana smarów w windzie i łożysku głównym
    9. dodanie gumowego tłumienia do "pływającego" zawieszenia.
    10 wielokrotne regulacje w mostku kompensacji dryftu temperaturowego prędkości.
    Aha , wykleiłem jeszcze plasteliną od środka brzeg talerza oraz wolne punkty od spodu plinty.
    11 Dorobiłem "guzik" w swoim wzmacniaczu do korekcji RIAA i płyty polskie.
    Dla zainteresowanych jak odnajdę w piwnicy zapiski i nr Radioamatorów z 77r. mogę podać wyeksperymentowaną korekcję dla osiągnięć naszego przemysłu plastikowego.
  • Level 43  
    caveas wrote:
    6 Poprawienie zasilacza (większe kondensatory) no i najważniejsze wywalenie transformatora poza obudowę co polecam w każdym gramofonie niezależnie od ekranowania, ceny, producenta.

    Można też zastosować ekran (o ile się zmieści) wykonany z blachy permalojowej i pozostawić transformator na swoim miejscu.
  • Level 11  
    Ekran nie jest nigdy 100%. Problemem był również kabel zasilający bez ekranu, który również nieźle siał. Miałem wersję w puszce permalojowej? Chyba odrzut z eksportu bo miał krzywo napis z przodu ten na czerwono. Niezły szatan umieścił również nieekranowany włącznik sieciowy przy wkładce. A za Odrą w Dualu był zsynchronizowany z windą "zwieracz" mechaniczny sygnału tak, że nawet bum o płytę nie szło w głośniki. A u nas na ośkę silnika nasadzało się rolkę napędową, którą następnie desymetryzowało się dokręcając śrubką. Fabryczne bicie było wpisane w ten model. Pasowanie na wcisk widać było niewykonalne na produkcji w PRL.
  • Level 43  
    caveas wrote:
    Miałem wersję w puszce permalojowej?

    Nie miałeś bo nie było takich ekranów w gramofonach Foniki ale wykonywano próby i efekt był rewelacyjny, rozwiązanie nie weszło do produkcji ze względu na koszty.
  • Level 11  
    Nie będę się spierał gdyż minęło już tyle lat. Wyjęcie trafa na zewnątrz z G603 było "szczałem w 10". Był wdzięcznym polem do tuningu i napraw. A to winda, elektromagnes, żarówka , rezystory w mostku,
    Później miałem ADAMA. Przeszedł momentalnie do historii gdy porównałem go z CS611. Grał zupełnie poprawniej i odtąd pokochałem dźwięk z LP w swoim domu Po CS415 nastąpił CS455 z nieco cięższym talerzem. I następny cios Siemens RW666 z DD oraz zakup MC9 Yamahy.
    Dalej już jak kula śniegowa CS 627Q, CD 2235Q, CS 628Q. Mówię o tym co stoi w domu a nie o meteorach. Przerabiałem kilka Grających desek (REga, Project, NAD, MARANTZ.) Naprawiałem jakieś koszmarne supermarketowe plasticzaki. Zachwycałem się starymi CEC, Optoma, Lenco, Dual, Tesla! Naprawiałem wsuwane Sharp,Akai, jakieś plastikowe tangencjale.
    Dotknąłem Vestasy, Technicsy i stantony "dyskotekowe". Teraz po naprawie i doprowadzeniu sprzętu do względnej używalności skupiam się na przesłuchiwaniu LP (Ostatnio celne bardzo Andreas Vollenveider Caverna Magica, Polscy aktorzy śpiewają radzieckie piosenki, Straszny dwór z Łsdyszem, Omega 5, Pieśni Schuberta. Stosownie do tłoczeń zmieniam patefon i wkładkę a później tylko muzyka. Na Moje pytanie Twarda ciężka wkładka i lekkie ramię jest na razie "0" odpowiedzi a zaglądało już kilkaset osób - sami fachowcy. No nic ma dotrzeć ciężarek z regulowanym antyrezonatorem i powalczymy.
  • Level 2  
    zakupiłem nową igłę i przedwzmacniacz. Teraz dźwięk jest przestrzenny.