Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Generator &Silnik elektryczny

speediziom 31 Maj 2014 14:19 4383 57
  • #1 31 Maj 2014 14:19
    speediziom
    Poziom 8  

    Witam forumowiczów, na wstępie chciałbym napisać ,ze jestem zielony z elektryki Ale ryzykuję i zapytanie do was kieruję.Od pewnego czasu nurtuje mnie pytanie ::czy prąd uzyskiwany w elektrowniach wiatrowych może zasilać silnik elektryczny np. 3 fazowy lub inny. Czy takie coś jest wogóle możliwe ?

    0 29
  • #3 31 Maj 2014 20:32
    speediziom
    Poziom 8  

    Tak sie składa kolego Krys06 że o elektrowniach wiatrowy troszkę wiiem lecz moje pytanie dotyczy jednak innego zagadnienia ale Dziekuje za fatygę

    0
  • #4 31 Maj 2014 21:06
    mir1984
    Poziom 13  

    Prąd z obecnie budowanych elektrowni wiatrowych niczym nie różni się od prądu z elektrowni konwencjonalnej. Tyle tylko że ilość energii dostarczanej do sieci z takiej elektrowni będzie zmieniać się z siłą wiatru.

    0
  • #5 31 Maj 2014 21:27
    speediziom
    Poziom 8  

    Rozumiem.. może zapytam inaczej, czy takim silnikiem z agregatu prądotwórczego moge bezpośrednio zasilić silnik 3 fazowy do napędzania np. Pojazdu?

    0
  • #6 31 Maj 2014 22:30
    kotek12321
    Poziom 12  

    Oczywiście, lecz jeżeli podłączysz prądnice do wiatraka to musisz dostosować odpowiednie przełożenie aby prądnica pracowała na znamionowych obrotach przy obciążeniu aby uzyskać prąd o częstotliwości 50Hz. Często kupując agregaty spalinowe jesteśmy kantowani fałszywymi nalepkami i po podłączeniu większego obciążenia narzędzia zaczynają dziwnie działać itp. Niższa lub wyższa częstotliwość nie jest korzystna dla maszyn elektrycznych.

    0
  • #7 01 Cze 2014 00:58
    mir1984
    Poziom 13  

    Podczas bezpośredniego rozruchu silnik pobiera kilka lub kilkanaście razy większy prąd niż jego prąd nominalny. Agregat musiałby być więc odpowiednio przewymiarowany.
    Problem można ominąć stosując falownik lub soft-start.

    0
  • #8 01 Cze 2014 09:02
    kotek12321
    Poziom 12  

    Oczywiście mowa tu o silniku klatkowym, jeżeli nie masz jeszcze silnika może warto zastanowić się nad zakupem dwuklatkowego

    0
  • #9 01 Cze 2014 10:57
    speediziom
    Poziom 8  

    Rozumiem.. A silniki klatkowe używane sa do produkcji agregatów prądotwórczych? Czym się różni klatkowy od dwu klatkowego? I jeszcze. Jedno pytanie czy gdybym miał tą prądnicę to czy wytwarzany przez niego prąd zasilał by silnik elektryczny przy każdym momęcie obrotowym? Jak to jest?

    0
  • #10 01 Cze 2014 11:04
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    speediziom napisał:
    Rozumiem.. może zapytam inaczej, czy takim silnikiem z agregatu prądotwórczego moge bezpośrednio zasilić silnik 3 fazowy do napędzania np. Pojazdu?


    Silnikiem z agregatu? Silnik w agregacie jest spalinowy - jak dorobisz sprzęgło, skrzynię biegów itp. to coś z tego może wyjdzie...

    Jeśli zaś idzie o użycie silnika klatkowego trójfazowego do napędu pojazdów to sprawdzi się to pod warunkiem użycia falownika, inaczej trudno regulować predkość obrotową takiego silnika.

    kotek12321 napisał:
    Oczywiście mowa tu o silniku klatkowym, jeżeli nie masz jeszcze silnika może warto zastanowić się nad zakupem dwuklatkowego


    Z lat 80-tych pamiętam ciekawą modyfikację spychacza do pracy "na uwięzi" - silnik elektryczny klatkowy był tam wmontowany bezpośrednio w miejsce silnika spalinowego, z pozostawieniem sprzęgieł i skrzyni biegów, prad był doprowadzony przewodem oponowym przy pomocy "wędki" zrobionej z ramienia żurawia budowlanego.
    W czasach paliwa na przydział z resortu było to rozwiązanie wrecz genialne ;)

    0
  • #11 01 Cze 2014 17:53
    kotek12321
    Poziom 12  

    Niestety prądnica z silnika klatkowego będzie kiepskim rozwiązaniem odnośnie wydajności, o wiele lepiej byłoby zastosować prądnice DC która zasilać będzie silnik pojazdu przez falownik. To pozwoli przenieść moc na silnik ale też będzie możliwa regulacja obrotów naszego napędu. choć oczywiście nasza prądnica AC też będzie działać

    0
  • #12 01 Cze 2014 19:07
    speediziom
    Poziom 8  

    Dowiedziałem się że dobrym rozwiązaniem jest prądnica trójfazowa która zasila silnik trójfazowy to dobre rozwiązanie? Mam jeszcze takie pytanie, czy gdybym podłączył do silnika 5kw dwie prądnice po 12kw każda uwzględniając cały zakres obrotów. Działało by to?

    0
  • #13 01 Cze 2014 19:24
    kotek12321
    Poziom 12  

    Prawdopodobnie by działało ale taka prądnica to straszny moment oporowy, można wiedzieć czym ty chcesz to rozkręcić do nominalnych obrotów i co chcesz zbudować ?

    Ale najważniejsze jest obliczenie dla twoich obrotów ile da jedna prądnica, może ona wystarczy do zasilenia silnika a zamontowanie drugiej będzie zbędne.

    0
  • #14 01 Cze 2014 19:33
    speediziom
    Poziom 8  

    Narazie to zbieram informacje czy wogule moja wizja sie sprawdzi w praktyce ;) poniżej nominalnych obrotów silnik elektryczny nie będzie działał? I te dwie prądnice nie bedą się kolidowały ze sobą?

    0
  • #15 01 Cze 2014 20:33
    kotek12321
    Poziom 12  

    Prądnice podłączysz szeregowo i będzie to takim małym odwzorowaniem elektrowni gdzie są dwa generatory, muszą one pracować zsynchronizowane ze sobą i nie mogą się rozbiegać a moc wyjściowa będzie większa niżeli przy pracy jednej.Moment obciążenia stawiany przez silnik będzie dzielony. Jeżeli częstotliwość pracy prądnicy spadnie to silnik będzie się wolniej kręcił, coś na zasadzie pracy falownika.

    0
  • #16 01 Cze 2014 20:58
    speediziom
    Poziom 8  

    Bo wiesz, chodzi mi też oto żeby to zaczeło działać przy najniższych obrotach całego zestawu. Myślisz że prądnica 12 kw starczyła by do zasilenia silnika 10kw z obciążeniem?

    0
  • #17 01 Cze 2014 21:05
    kotek12321
    Poziom 12  

    Wydaje mi się że tak chociaż może być niestabilnie przy dużym obciążeniu czyli np obroty będą spadać jeżeli załączysz za dużo. Całość będzie działać na przy małych obrotach ale prędkość wyjściowa będzie taka jak wejściowa

    0
  • #18 01 Cze 2014 21:27
    speediziom
    Poziom 8  

    Dlatego też chciałbym zastosować dodatkowy generator by silnikowi nie brakło mocy. Prądnice i silnik muszą być o tych samych parametrach pracy? Czy może ktoś by miał schemat takiego układy żeby to podłączyć wszystko? Z góry dziękuję.

    0
  • #19 01 Cze 2014 21:30
    kotek12321
    Poziom 12  

    Niestety nie mam żadnego schematu ale to nie jest zbyt skomplikowane, odnośnie parametrów to prądnice musza być identyczne a silnik może być różny.

    Prądnice mogłyby się różnić ale to przysporzy więcej roboty.

    0
  • #20 02 Cze 2014 05:36
    speediziom
    Poziom 8  

    A czy jst taka możliwosc zamątowania miedzy slnikiem 5kw a prądnicą 12kw pakietu akumulatorów slużacych jako przepływ i kumulowanie energi na rozróch całego zestawu?

    0
  • #21 02 Cze 2014 07:58
    kotek12321
    Poziom 12  

    No tak ale to już będzie bardziej skomplikowane bo musisz mieć w układzie prostownik i falownik

    0
  • #22 02 Cze 2014 15:14
    speediziom
    Poziom 8  

    A pow. Mi czy zasilanie akumulatorów bezpośrednio z prądnic i bezpośrednie korzystanie silnika 10kw nie zrobiło by delikatnie mówiąc krzywdy Akumulatorom? Bo mi sie wydaje ze Przepływ tak dużych mocy i dużych obrotach zestawu może zniszczyć akumulatory, co ty na to?

    0
  • #23 02 Cze 2014 16:43
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    speediziom napisał:
    Dowiedziałem się że dobrym rozwiązaniem jest prądnica trójfazowa która zasila silnik trójfazowy to dobre rozwiązanie?


    Do pojazdu? Dobre pod warunkiem że masz prostownik + przekształtnik.

    speediziom napisał:
    Mam jeszcze takie pytanie, czy gdybym podłączył do silnika 5kw dwie prądnice po 12kw każda uwzględniając cały zakres obrotów. Działało by to?


    Po co? Tam jedna prądnica 12kW będzie za duża. Szukaj nie wiekszej niż 5kW, każda wieksza będzie niepotrzebnie wożonym balastem.

    speediziom napisał:
    poniżej nominalnych obrotów silnik elektryczny nie będzie działał?


    Ale jaki silnik? Klatkowy indukcyjny?

    speediziom napisał:
    I te dwie prądnice nie bedą się kolidowały ze sobą?


    Musiałyby być zsynchronizowane, albo połączone na wspólną szynę DC przez oddzielne prostowniki. Ale jak wyzej pisałem w tym przypadku 2 pradnice w ogóle nie sa potrzebne.

    speediziom napisał:
    Bo wiesz, chodzi mi też oto żeby to zaczeło działać przy najniższych obrotach całego zestawu.


    A skąd takie wymaganie?

    speediziom napisał:
    Czy może ktoś by miał schemat takiego układy żeby to podłączyć wszystko?


    Cała ta koncepcja jest raczej ślepym zaułkiem rozwoju...

    0
  • #24 02 Cze 2014 17:30
    speediziom
    Poziom 8  

    A na czym polega praca owego prostownika i przekształtniki w takim połączeniu silników?
    Kolega wyżej pisał iż mniejsza prądnica będzie niekorzystnie oddziaływało na pracę silnika, mylił się?
    A jaki silnik by sie najlepiej nadawał do takiego schematu?
    Potrzebne mi jest ciągła praca właśnie na od najmniejszych do najwyższych obrotów..

    0
  • #25 02 Cze 2014 17:32
    themichal
    Poziom 17  

    A można wiedzieć do czego to dokładniej planujesz? Może znajdziemy prostsze rozwiązanie.

    0
  • #26 02 Cze 2014 18:39
    kotek12321
    Poziom 12  

    Oczywiście że jedna prądnica będzie miała niekorzystny wpływ na układ, ale wtedy gdy będzie za mała. Jeżeli przy maksymalnym obciążeniu jej moment będzie większy niż silnika to jest ok, ale to trzeba mieć parametry maszyn aby to wszystko określić. Gdybanie nie rozwiązuje wszystkiego.

    0
  • #27 02 Cze 2014 19:07
    speediziom
    Poziom 8  

    Narazie szukam odpowiedzi na nurtujące mnie pytania, staram sie pytać jak najbardziej precyzyjnie i jasno :) potrzebuję konkretnych podzespołów żeby to uruchomić i aby sprawnie działało :)

    Dodano po 8 [minuty]:

    Aha, no tutaj obciążenie będzie miał tylko silnik. To czyli na to wychodzi że prądnice musiały by się kręcić szybciej dobrze rozumiem?

    0
  • #28 02 Cze 2014 19:50
    kotek12321
    Poziom 12  

    Nie, chodzi o to że silnik potrzebuje odpowiedniej dawki prądu do działania na odpowiedniej prędkości i mocy. Oczywiście zwiększenie obciążenia, czyli np. załadowanie na pojazd zasilany tym silnikiem kilku ton ładunku będzie wymagało większej mocy aby to jechało, a najgorsze będzie rozpędzanie. Jeżeli silnik będzie ciągle obciążony to wymagany będzie "soft start" czyli zwiększanie częstotliwości oraz wartości skutecznej napięcia od zera do maksimum. Do tego celu warto zastosować falownik napięcia.
    Nasz silnik będzie stawiał ciągle jakieś mniejsze lub większe obciążenie podłączonej do niego prądnicy. Jeżeli wybierzesz prądnice asynchroniczną pierścieniową bo zazwyczaj takie się stosuje to będzie musiała wyprodukować odpowiednio duży moment elektromagnetyczny aby pokonać moment oporowy silnika. Prędkość kręcenia prądnicy bez falownika będzie odpowiadała kręceniu się silnika AC, a wcale nie musi być ona dużo ponieważ będzie to startować razem, ale prądnica przy małych już obrotach musi mieć wystarczającą moc i tu rodzi się problem. Znając charakterystyki momentu można łatwo zobaczyć że połączona prądnica z silnikiem od razu obciążonym nie da rady go napędzić. Dlatego może być wymagane aby prądnica pracowała na znamionowych obrotach i dopiero wtedy załączać silnik AC. I tu też może pojawić się problem czy da radę go rozkręcić, może stać się tak że do rozruchu będziesz potrzebował dwie prądnice i po jego wykonaniu będziesz po prostu jedną wyłączał.

    I podsumowując zdecydowanie jeżeli jest to jakiś większy projekt, masz na niego jakieś fundusze odpowiednie to pierwsze co bym zrobił to kupił falownik. Następnie poszukał silnika oczywiście odpowiedniego dla naszego projektu. Zawsze można pobadać go, jak się zachowuje, jakie będzie stawiał nam wymagania, a następnie dobrać prądnice.

    0
  • #29 02 Cze 2014 20:48
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    speediziom napisał:
    A na czym polega praca owego prostownika i przekształtniki w takim połączeniu silników?


    Ja bym radził nie porywać się z motyką na słońce, czyli nie budować napędu silnikami asynchronicznymi. Zacznij od silników prądu stałego, do sterowania starczy PWM albo w prostszym przypadku zrobisz na początek rozruch oporowy.

    0
  • #30 02 Cze 2014 21:55
    speediziom
    Poziom 8  

    Dziękuję kotek12321 za wyczerpującą odpowiedz. To juz trochę więcej wiem na temat, tak też myślałem że będę musiał rozkręcić to do nominalnych obrotów ale brałem to za problem do rozwiązania. To jednak prądnica musi mieć dwa razy przynajmniej większą moc by dostarczała zapas mocy do silnika tak? Dobrze to rozumiem? Żałuję że nie uczyłem sie elektryki ;)
    PWM-trochę się zapoznałem i skomplikowane mi się wydaje, może się mylę ale narazie tak mi intelekt podpowiada heh, to już rozruch oporowy wygląda klarowniej ;)

    0