Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

ogrzewanie gazowe 160m2, jak zrobić ?

Jan.K. 04 Jun 2014 23:08 2688 12
  • #1
    Jan.K.
    Level 9  
    posiadam budynek gospodarczy 160 m2 (parter i piwnica), ma on bardzo prowizoryczne ogrzewanie na starym piecu węglowym, ale wszystko jest tam nie tak, piec cieknie, komin z kanału wentylacyjnego, grzejniki połączone jeden od drugiego, chce to przerobić, na coś co będzie miało ręce i nogi



    ogólnie chce to teraz zrobić na piecu gazowym, jakimś wiszącym na ścianie, na razie go nie posiadam, więc nie wiem jakim , być może jakiś z zamkniętą komorą spalania, bo nie mam normalnego komina i przebije się przez ścianę rurą. Druga ewentualnością jest piec z otwartą komorą i wykorzystanie jednego z kanałów wentylacyjnych i przerobienie go, za pomocą wprowadzenia rury kwasoodpornej, na komin, niestety średnica rury max 120.
    Tu pierwsze pytanie, czy ewentualnie rura średnicy120 wystarczy ?

    Jeżeli będę montował piec z zamkniętą komorą, to muszę go zamontować na parterze ( powyżej gruntu ).
    I tu drugie pytanie, czy piec pociągnie grzejniki zamontowane niżej ( w piwnicy) ?

    Piec zamontuje, jakaś uprawniona firma, jednak resztę instalacji z przymusowej oszczędności, chciałbym wykonać sam. Ogólnie wyobrażam sobie, to tak że piec podłączę do jakiegoś rozdzielacza , z którego pex-em rozprowadzę to do grzejników, jedna sekcja na dwa grzejniki (że tak powiem grzejnik na prawo i lewo ), sekcji będzie z 5 czyli 10 grzejników.
    Nie mam pojęcia jak do tego podłączyć jakieś naczynie wzbiorcze , czy wogóle będzie tu potrzebne i jak to zrobić. Proszę o wszelkie podpowiedzi i sugestie.
    Może ktoś pokusi się o jakiś prosty schemacik ?
  • #2
    mitsurugi
    Level 25  
    Piec zamontuj z zamkniętą komorą spalania (turbo), odprowadzenie spalin przez ścianę - na pewno będzie to bezpieczniejsze niż piec z otwartą komorą spalania, a i elementy kominowe powinny być tańsze. Jeżeli chodzi o montaż w/w pieca na piętrze to nie ma obawy, że piec "pociągnie" grzejniki na dole - pompa obiegowa w piec to załatwi.
    Pomysł z rozdzielaczem jest jak najbardziej dobry ale lepiej zainwestuj w rozdzielacz na 10 sekcji i każdy grzejnik podłącz do rozdzielacza, gdyż jeżeli podłączysz 2 duże grzejniki do jednej sekcji rozdzielacza możesz mieć za małą średnicę rury PEX i grzejniki mogą nie dogrzewać.
  • #3
    irus.m
    Heating systems specialist
    Jan.K. wrote:
    bo nie mam normalnego komina i przebije się przez ścianę rurą.


    Podrzucam cytat z PN, który Ciebie dotyczy:
    : „….Indywidualne koncentryczne przewody powietrzno-spalinowe lub oddzielne przewody powietrzne i spalinowe od urządzeń gazowych z zamkniętą komorą spalania mogą być wyprowadzone przez zewnętrzną ścianę budynku, jeżeli urządzenia te mają nominalną moc cieplną nie większą niż:
    1) 21 kW - w wolno stojących budynkach jednorodzinnych, zagrodowych i rekreacji indywidualnej,
    2) 5 kW - w pozostałych budynkach mieszkalnych.”
    2. Wyloty przewodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, powinny znajdować się wyżej niż 2,5 m ponad poziomem terenu.
    3. Odległość między wylotami przewodów, o których mowa w ust. 1, powinna być nie mniejsza niż 3 m, a odległość tych wylotów od najbliższej krawędzi okien i ryzalitów przesłaniających nie mniejsza niż 0,5 m.
    4. W budynkach produkcyjnych i magazynowych oraz halach sportowych i widowiskowych nie ogranicza się nominalnej mocy cieplnej urządzeń z zamkniętą komorą spalania, od których indywidualne koncentryczne przewody powietrzno-spalinowe lub oddzielne przewody powietrzne i spalinowe są wyprowadzone przez zewnętrzną ścianę budynku, jeżeli odległość tej ściany od granicy działki budowlanej wynosi co najmniej 8 m, a od ściany innego budynku z oknami nie mniej niż 12 m, a także jeżeli wyloty przewodów znajdują się wyżej niż 3 m ponad poziomem terenu…..”

    Jeżeli chodzi o instalację C.O., przejrzyj Forum lub Goglownicę ( naczynie wzbiorcze ciśnieniowe + zawór bezpieczeństwa( osobny temat), np.http://www.ferro.pl/naczynia-wzbiorcze.html.
    Poczytasz godzinę, zrobisz to dobrze, nie zapomnij o odpowiedniej średnicy rurociągów. Lepiej przewymiarować doprowadzenia do grzejników (koszty rurociągów niewiele większe), łatwiej (regulować) zrównoważyć wymagane przepływy.
    pozdrawiam
  • #4
    kabee84

    Level 24  
    mitsurugi wrote:
    Piec zamontuj z zamkniętą komorą spalania (turbo), odprowadzenie spalin przez ścianę - na pewno będzie to bezpieczniejsze niż piec z otwartą komorą spalania, a i elementy kominowe powinny być tańsze. Jeżeli chodzi o montaż w/w pieca na piętrze to nie ma obawy, że piec "pociągnie" grzejniki na dole - pompa obiegowa w piec to załatwi.

    Albo kondensacyjny. Trochę droższy w zakupie ale później gazu mniej zeżre.

    mitsurugi wrote:

    Pomysł z rozdzielaczem jest jak najbardziej dobry ale lepiej zainwestuj w rozdzielacz na 10 sekcji i każdy grzejnik podłącz do rozdzielacza, gdyż jeżeli podłączysz 2 duże grzejniki do jednej sekcji rozdzielacza możesz mieć za małą średnicę rury PEX i grzejniki mogą nie dogrzewać.

    Na to są wzory.
    Na jednej rurce 16 można bezpiecznie podłączyć grzejniki o sumarycznej mocy około 4-5kW (oczywiście później trzeba je wyregulować/ wykryzować!)
  • #5
    Jan.K.
    Level 9  
    im dłużej czytam, tym jestem głupszy :)

    wybór z przyczyn oczywistych padł na piec z zamkniętą komorą, czy tylko każdy jest turbo i można zastosować wyrzut boczny ? nie za bardzo wiem jak to rozpoznać

    nie za bardzo wiem jak podłączyć naczynie wzbiorcze i nie wiem jak policzyć jego pojemność

    mam też pytanie dotyczące rozdzielaczy, ponieważ gotowe rozdzielacze są dosyć drogie, pomyślałem że mogę skręcić razem za pomocą nypli kilka trójników 3/4 lub 1" i wyjść z nich zaworkami 1/2 , teoretycznie to to samo jak rozdzielacz, może mniej estetyczny, ale sporo tańszy

    co do dwóch grzejników na jednej sekcji, chciałbym przy tym zostać, bo tych rur było by za dużo, a na każdym grzejniku chce zamontować zaworki, więc będę mógł nimi wyregulować, tak aby dwa grzały w miarę równo
  • #6
    mitsurugi
    Level 25  
    Jeżeli zdecydowałeś się na piec gazowy, to nie potrzebujesz naczynia wzbiorczego, gdyż piece gazowe pracują w układzie zamkniętym i naczynie przeponowe jest fabrycznie montowane w piecach.
    Wyrzut spalin przez ścianę można zamontować do każdego kotła turbo, trzeba tylko na miejscu sprawdzić, czy przepisy na to pozwalają.
  • #7
    kabee84

    Level 24  
    mitsurugi wrote:
    Jeżeli zdecydowałeś się na piec gazowy, to nie potrzebujesz naczynia wzbiorczego, gdyż piece gazowe pracują w układzie zamkniętym i naczynie przeponowe jest fabrycznie montowane w piecach.

    BZDURA.
    Naczynie zamontowane w kotle, ma przede wszystkim chronić KOCIOŁ. Pojemność naczynia przeponowego wynika z pojemności całego układu grzewczego. Niejednokrotnie należy DOKŁADAĆ dodatkowe naczynie, gdyż to zamontowane w kotle jest zbyt małe.
    Ponadto istnieją kotły gazowe bez fabrycznie zamontowanego naczynia.
    Więc kolego mitsurugi - najpierw szkoła, później praca.

    Właśnie za takich doradców KOCHAM INTERNET :-)
  • #8
    mitsurugi
    Level 25  
    Raczej wątpię aby kolega Jan.K montował kocioł średnie lub dużej mocy do którego wymagane jest naczynie przeponowe zewnętrzne, gdzie pojemność tego naczynia zależna jest od ilości zładu wody w układzie. Najczęściej kotły gazowy do 24 kW mają wbudowane naczynie przeponowe o pojemności 8l.
    Najprościej obliczyć zład wody, który będzie w instalacji i dobrać naczynie przeponowe, jeżeli naczynie "zmieści" się do 8l to nie będzie potrzeba montować zewnętrznego naczynia. Dobór naczynia można znaleźć na stronie Heimaier`a.

    Kolego kabee84 - jeżeli chcesz kogoś wyzywać to rób to umiejętnie

    Ja Kocham swoją żonę i dziecko, a widzę że są ludzie "kochający inaczej".
  • #9
    Piotr77777
    Heating systems specialist
    A mam pytanie z innej beczki. Czym na co dzień zajmujesz sie Panie Janie.K?
    Ostatnio obserwuje bardzo niepokojące zmiany w naszym kraju. Płytkarz robi instalacje hydrauliczne, murarz kanalizacje, Instalator kładzie płytki i gładź szpachlową, elektryk muruje ściany... dokąd zmierza ten kraj, czyżby wszyscy robili wszystko?
    Czy nie lepiej oddać takie prace wykwalifikowanym ludziom, a w tym czasie zabrać się za swój fach?
  • #10
    Jan.K.
    Level 9  
    @Piotr77777 to nie jest kwestia kim kto jest , to kwestia kto ile zarabia

    uwierz mi, ja z chęcią zleciłbym tą robotę jakiemuś profesjonaliście , tylko mnie na to nie stać, a niestety muszę to zrobić
    więc muszę to zrobić sam, a i tak budżet tej roboty, wyjdzie jak na mnie bardzo duży
    mam dwie ręce, potrafię myśleć, znam jakieś minimalne podstawy, chce się doinformować i to zrobić , w końcu każdy kiedyś robił coś pierwszy raz, a ja nie uważam że jestem od niego gorszy

    wzięcie "fachowca", też niczego nie gwarantuje, bo po nim przyjdzie drugi i się spyta z kwaśną miną "a kto to panu zrobił?"

    wracając do głównego wątku, to nadal nie wiem, czy dawać naczynie wzbiorcze
    może tak dla wszystkiego podłączyć je do rozdzielacza, tym bardziej,że rozdzielacz może być piętro niżej i z 10m od pieca
    z tego co wiem naczynie wzbiorcze podłącza się do powrotu , czy w układzie zamkniętym też ?
  • #11
    saskia
    Level 39  
    Powinieneś zacząć od projektu.
    Możesz go sam zrobić tylko musisz rozumieć temat CO i określić jakie dla ciebie wymagania ma to CO spełniać, a później pytać tu o szczegóły techniczne i wykonawcze.

    Tak na początek spróbuję zacząć.
    1) Czy całe CO będzie pracowało na niskich 40-50°C, czy wyższych 50-80°C, czy może będzie mieszane, np. podłogówka i grzejniki?
    2) Czy CO będzie pracowało w systemie ciągłego utrzymania stałej temp. czy też będzie to ogrzewanie czasowe, z przeciwzamarzaniowym podtrzymaniem grzania.
    3) Czy będzie w tym ogrzewanie CWU?
    4) Czy wolisz CO grawitacyjne, czy wymuszone (pompowe), zamknięte (ciśnieniowe), czy otwarte (typ kotła ogranicza wybór)?
    5) Jakie chcesz instalować grzejniki?
    6) Jakie chcesz sterowanie układem?
    7) Jaka jest konstrukcja budynku i stropów, lekka (sciany cegła i stropy drewniane), czy cieżka (beton zbrojony, pustaki)?

    Na początek wystarczy (troche juz zmęczony jestem), może koledzy coś dorzucą.
    W każdym bądź razie na etapie projektu, musisz wziąść pod uwagę wiele szczegółów, które mają wpływ lub uwarunkowania na wybór; systemu, kotła, osprzętu, warunków montażu, ekonomii eksploatacji, kosztów, awaryjnosci systemu, itp.
    Nie można ot tak sobie wybrać kocioł, czy system i do niego wszystko dopasowywać.
    Trzeba poznać wszystkie szczegóły i zależności (często pozornie nie mające nic wspólnego z CO) zanim na cokolwiek się zdecydujesz.
    Po wybraniu i wyszczególnieniu wymagań i ich korekcji według zależności prawnych, technicznych i wykonawczych, można brać sie za rozplanowanie i rozmieszczenie poszczególnych elementów CO w budynku, uwzględniając dostępy montażowe, serwisowe i naprawcze, dobór parametrów poszczególnych elementów i ich kompatybilności, a dopiero po tym, można się brać za decyzje ktory model kotła, ile mb. jakiego rozmiaru rury, itp. itd.
    A na koniec montaż, który bedzie jak "bułka z masłem" nawet dla niedoświadczonego instalatora. :-)
  • #12
    Jan.K.
    Level 9  
    W sumie masz racje, nie dałem za dużo informacji, a proszę o porady, to trochę głupie z mojej strony, więc postaram się poprawić i jeszcze raz poprosić o wszelkie podpowiedzi

    na początek odpowiem na twoje pytania:

    Quote:
    1) Czy całe CO będzie pracowało na niskich 40-50°C, czy wyższych 50-80°C, czy może będzie mieszane, np. podłogówka i grzejniki?


    Myślę, że w tym wyższym przedziale, będą tylko grzejniki

    Quote:
    2) Czy CO będzie pracowało w systemie ciągłego utrzymania stałej temp. czy też będzie to ogrzewanie czasowe, z przeciwzamarzaniowym podtrzymaniem grzania.


    Myślę, że ogólnie będzie to w systemie ciągłym, choć mogą być okresy kiedy zredukuje ogrzewanie prawie do zera, a być może wyłączę całkiem, oczywiście po opróżnieniu instalacji, ale myślę, że tych przestoi nie ma co brać pod uwagę
    Quote:

    3) Czy będzie w tym ogrzewanie CWU?


    W obecnych planach, raczej tak, bo piece przeważnie są dwu funkcyjne, zdecydowałem się na piec wiszący na ścianie
    Quote:

    4) Czy wolisz CO grawitacyjne, czy wymuszone (pompowe), zamknięte (ciśnieniowe), czy otwarte (typ kotła ogranicza wybór)?


    Chyba jestem skazany na układ zamknięty, bo piec chce umieścić na piętrze, a chce też ogrzewać piwnice, choć rozważam też umieszczenie pieca w piwnicy, obok kanałów wentylacyjnych , w jeden z nich wprowadzić rurę kwasoodporna i wykorzystać jako komin, wtedy układ chyba mogę zostawić jako otwarty, sam już nie wiem
    Quote:

    5) Jakie chcesz instalować grzejniki?


    Wiem, że to nie najszczęśliwszy wybór, ale jestem w posiadaniu grzejników żeliwnych i chciałbym je wykorzystać, grzejniki od nowości przeleżały 30 lat w garażu, dopiero trzy lata temu zostały podłączone do prowizorycznego ogrzewania o którym pisałem wcześniej
    będą jeszcze ze dwa lub trzy nowe grzejniki aluminiowe, bo muszę zamontować coś lżejszego na konstrukcji z suchego tynku, ale na razie nie wiem gdzie będą

    Quote:
    6) Jakie chcesz sterowanie układem?


    Tego nie wiem, ogólnie może sam piec wystarczy, albo też dodatkowy jakiś sterownik, mam jakiś sterownik który się programuje godzinowo na cały tydzień , ale nie wiem czy będzie działał z piecem który kupie
    Quote:

    7) Jaka jest konstrukcja budynku i stropów, lekka (sciany cegła i stropy drewniane), czy cieżka (beton zbrojony, pustaki)?


    Zaczynając od dołu
    piwnica jest dosyć wysoka 260cm, wpuszczona jest w grunt w około 3/4, zbudowana jest z chyba z bloczków betonowych, nie wiem czy ma jakąś izolacje termiczna
    strop betonowy i parter wys 250, zrobiony z cegieł ceramicznych dziurawek ( tych większych), dwie warstwy , pomiędzy nimi styropian, grubości około 4cm (zobaczyłem jak wymieniałem drzwi wejściowe i chyba tak jest wszędzie)
    później znów strop i skośne poddasze wysokości około 1m w najwyższym miejscu i poniżej 50cm w najniższym, dach to same deski i blacha, więc niczym to nie jest ocieplone, ale do zimy mam zamiar na stropie wełnę minimum 15 cm.
    Budynek jest w kształcie litery L, gdzie zewnętrzne ściany biegną po granicach działki.

    Spróbuje narysować jak wygląda budynek i co i jak w nim planuje
    Ogólnie można wziąć pod uwagę, że w odległych planach mam ten budynek jako mieszkalny, przynajmniej parter.

    Dołączam też prosty rysunek teoretycznego podłączenia trzech pionów i podłączenia do nich po 4 grzejniki ( po dwa na piętrze ), być może będę musiał podłączyć 4 pion

    Proszę o wszelkie uwagi , podpowiedzi , krytykę i wszystko co może mi się przydać do zrobienia tego ogrzewania
  • #13
    kabee84

    Level 24  
    mitsurugi wrote:


    Kolego kabee84 - jeżeli chcesz kogoś wyzywać to rób to umiejętnie

    Ja Kocham swoją żonę i dziecko, a widzę że są ludzie "kochający inaczej".


    Po 1 nikogo nie wyzywam, lecz stwierdzam fakty że piszesz bzdury.
    Po 2 Na potwierdzenie moich słów, przykładowo kotły ACV Kombi Kompakt i Kombi Solo typu HRE nie posiadają wbudowanego naczynia przeponowego. Więc pisząc, że każdy kocioł gazowy wiszący ma wbudowane naczynie przeponowe wprowadzasz swoją niewiedzą innych w błąd.
    Po 3 To w końcu do czego dobiera się wielkość naczynia wzbiorczego? Do mocy kotła?? hahahha Moc kotła ma tu najmniejsze znaczenie. Pojemność układu grzewczego jest istotna, i na 100% przy grzejnikach żeliwnych naczynko o pojemności 8L lub nawet 12 L będzie zbyt małe.
    Po 4 Nie znam firmy Heimaier. Heimeier już prędzej. Co nie zmienia faktu, że liderem wśród ciśnieniowych naczyń wzbiorczych jest Reflex i to na ich stronę zapraszam w celu doboru urządzeń.

    i na koniec : wygoogluj sobie co to znaczy IRONIA.

    Dla kolegi Jan.K informacja, że nie masz dużego wyboru jeśli chodzi o rodzaj ukłądu czy zamknięty czy otwarty - przeważająca większość kotłów gazowych wiszących (jeśli nie wszystkie) muszą pracować w układzie zamkniętym. Przeważająca większość (jeśli nie wszystkie) mają już wbudowaną pompę obiegową, więc kocioł może wisieć gdzie chcesz (oczywiście jeśli chodzi o kondygnację - nie bierz słów dosłownie że gdzie chcesz bo jak go powiesisz niezgodnie z przepisami to nikt Ci tego nie odbierze)

    Pozdrówki