Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Chiński silnik rowerowy - nie działa przycisk stop, regulacja gaźnika

Wini 230 05 Jun 2014 16:36 6492 21
Automation24
  • #1
    Wini 230
    Level 23  
    Zamontowałem sobie do roweru zestaw napędowy, z chińskim silnikiem 48 cm. Zatankowałem mieszankę benzyny 95 oktan z olejem mixol w proporcjach 1:16. Rower dobrze przyśpiesza, ma moc, ale czasem szarpie w czasie jazdy, a po wyłączeniu ssania gaśnie nawet jak jest ciepły. Elektrody świecy są pokryte czarną, oleistą mazią. Nie działa również przycisk gaszenia silnika. Podłączyłem go pod biały przewód i czarny wychodzący z silnika. Czy zamiast do czarnego przewodu powinienem podłączyć go do masy ? Zdarzyło się kilka razy, że przycisk zadziałał, ale zazwyczaj nie działa i silnik gaszę, ustawiając dźwignię ssania w skrajnej pozycji po środku gaźnika. Silni ma też duże spalanie. Na około 30 km spalił około 1,3 litra. Regulowałem gaźnik śrubką od wolnych obrotów, ale nie udało mi się go ustawić tak aby silnik miał odpowiednią moc i nie gasł kiedy dźwignia ssania jest na środku gaźnika w skrajnej pozycji. Chyba że pomyliłem pozycje i przy przesunięciu dźwigni na zewnątrz roweru ssanie się wyłącza ? Blaszka iglicy jest ustawiona, tak jak była fabrycznie zamontowana.

    Link do filmiku z nagraniem pracy tego silnika
    https://www.youtube.com/watch?v=N382Vr2SV6g&feature=youtu.be
  • Automation24
  • Helpful post
    #2
    Staszek49
    Level 35  
    Wydaje mi się, że silnik pracuje ciągle na ssaniu i dusi się, albo też masz za wysoki poziom paliwa w gaźniku, tym samym silnik dużo pali. Sprawdź działanie ssania oraz jaka faktycznie powinna być proporcja oleju do paliwa.
  • #3
    Wini 230
    Level 23  
    Przed odpaleniem napompowałem do gaźnika paliwa, aż zaczęło z niego wyciekać, ale to nie pomogło. Silnik zapalał, ale nie miał mocy i pracował tylko, gdy rower napędzał go siłą rozpędu przez około sekundę. Dopiero włączenie ssania spowodowało że silnik zapala od razu po puszczeniu sprzęgła, ale gdy jest zimny przez kilka sekund szarpie. Szarpanie może być też spowodowane nierównym obsadzeniem zębatki, co powoduje skakanie łańcucha, ale jutro to poprawię. Instrukcja zaleca do przebiegu 500 km stosować mieszankę 16:1. Przy takim składzie z rury wycieka trochę czarnej mazi, ale podobno to jest normalne na dotarciu przy takiej mieszance. W jaki sposób można sprawdzić ssanie ?
  • #4
    Wini 230
    Level 23  
    Ustawiłem zawleczkę iglicy na pierwszy rowek od góry i silnik zaczął pracować na wyłączonym ssaniu poprawnie. Nadal jednak nie można go zgasić przyciskiem. Zwierałem do masy styk z przylutowanym białym przewodem przy cewce prądnicy, ale nie miało to wpływu na jego pracę. Sprawdziłem multimetrem rezystancję między białym przewodem a masą. Miernik wskazał przejście. Z cewki prądnicy wychodzą trzy przewody. Jeden podłączony jest bezpośrednio do modułu zapłonowego, a drugi do masy silnika, do której podłączona jest przewód masowy zasilania modułu. Trzeci odczep służący do gaszenia silnika, umieszczony jest po środku cewki prądniczki. Zetknięcie go z masą powinno najprawdopodobniej zbocznikować część uzwojenia prądniczki, powodując spadek napięcia, a w konsekwencji zanik iskry i zgaszenie silnika. Jednak silnik nie gaśnie pomimo że odczep ten tworzy z masą obwód zamknięty. Co może być tego przyczyną

    Dodano po 2 [godziny] 40 [minuty]:

    Czy dobrym rozwiązaniem byłoby przylutowanie równolegle do zasilania modułu zapłonowego rezystora 60Ω, 2,5W, szeregowo z fabrycznym przyciskiem ? Z tego co przeczytałem w internecie wynika, że prądniczka ma moc 2,5 W, ale nie wiem jeszcze jakie napięcie.
  • Helpful post
    #5
    Motorbike
    Level 24  
    Biały przewód służy do podłączenia oświetlenia ( typu rowerowego )

    Zaizoluj ten biały przewód i go nie używaj.

    Wyłącznik nie styka i dlatego nie można zgasić silnika, trzeba by się dostać do wyłącznika i zobaczyć jak tam wygląda połączenie, coś nie łączy pewnie.

    Dużo pali na dotarciu i jest ten czarny syf na tłumiku.


    Dźwignia przy gaźniku w górę to ssanie włączone, w dół wyłączone.
  • Automation24
  • #6
    Wini 230
    Level 23  
    Motorbike wrote:
    Biały przewód służy do podłączenia oświetlenia ( typu rowerowego )


    W instrukcji napisane było żeby przycisk podłączyć do białego przewodu i do masy, zapewne dlatego przycisk nie działa. Sprawdzałem go omomierzem, zamykał i otwierał obwód prawidłowo. Czyli przycisk należy podłączyć równolegle do cewki zapłonowej ?
    Motorbike wrote:


    Dźwignia przy gaźniku w górę to ssanie włączone, w dół wyłączone.

    Czyli najlepiej wrócic do poprzedniej pozycji zawleczki na iglicy ? Wcześniej gdy dźwignia ssania była w dół zapalał od razu po puszczeniu sprzęgła i gasł po ustawieniu dźwigni w górę. Teraz zapala, ale na chwilę blokuje koło i przy dźwigni ustawionej w górę nie gaśnie.

    Mam jeszcze problem z szarpaniem roweru podczas jazdy na biegu jałowym, lub z górki, przy zwolnionym sprzęgle, któremu towarzyszy popiskiwanie. Po wciśnięciu klamki sprzęgła, szarpanie natychmiast ustaje. Czy to może być wina łańcucha ? Piasta koła zakończona jest stożkiem, ale pomimo tego nie udało mi się prosto obsadzić zębatki, przez co pracuje ona nierówno w osi promieniowej o około 2mm, powodując cykliczne napinanie i luzowanie łańcucha. Dodatkowo tylny widelec zwęża się w kierunku suportu, przez co napinacz łańcucha współpracuje z nim pod pewnym poziomym kontem. Czy to wszystko może być przyczyną szarpania rowerem po zwolnieniu manetki gazu, lub jeździe z górki ? Pod górkę napęd pracuje ciszej, a rower jedzie płynnie.
  • Helpful post
    #7
    Motorbike
    Level 24  
    Wini 230 wrote:
    Czyli najlepiej wrócic do poprzedniej pozycji zawleczki na iglicy ?


    Próbuj.

    Wini 230 wrote:
    Mam jeszcze problem z szarpaniem roweru podczas jazdy


    Prawdopodobnie jest źle wyregulowane sprzęgło, poniżej filmik jak się je reguluje.

    https://www.youtube.com/watch?v=zAp8h9WRXwI

    Czy musisz użyć dość dużej siły wciskając klamkę sprzęgła ? Wydaje mi się że tak.

    Wini 230 wrote:
    Czy to może być wina łańcucha ? Piasta koła zakończona jest stożkiem, ale pomimo tego nie udało mi się prosto obsadzić zębatki, przez co pracuje ona nierówno w osi promieniowej o około 2mm, powodując cykliczne napinanie i luzowanie łańcucha. Dodatkowo tylny widelec zwęża się w kierunku suportu, przez co napinacz łańcucha współpracuje z nim pod pewnym poziomym kontem. Czy to wszystko może być przyczyną szarpania rowerem po zwolnieniu manetki gazu, lub jeździe z górki ? Pod górkę napęd pracuje ciszej, a rower jedzie płynnie.


    Zębatka musi być dobrze osadzona nie może skakać góra dół ani na boki, popracuj nad tym, co do napinacza to ja bym łańcuch skrócił na tyle aby wyeliminować ten badziewny napinacz.

    Łańcuch też nie może skakać.

    Nie jeździj do czasu aż tego nie ogarniesz bo przez to szarpanie strzeli ci klin na wałku i rozwali rowek klina na wałku i będzie cały wałek do wymiany i rozbiórka silnika.

    Zobacz czy jak teraz jak prowadzisz rower na wciśniętej klamce sprzęgła to czy łańcuch skacze co któreś ogniwo.
  • #8
    Wini 230
    Level 23  
    Motorbike wrote:
    Czy musisz użyć dość dużej siły wciskając klamkę sprzęgła ? Wydaje mi się że tak.


    Sprzęgło wciska się dosyć ciężko, ale wysprzęgla całkowicie napęd po zablokowaniu klamki, mniej więcej na przedostatnim ząbku, a po jej zwolnieniu nie ślizga się. Czy regulacja sprzęgła zlikwiduje szarpanie rowerem przy zwolnionej klamce i manetce gazu ?

    Motorbike wrote:
    Zobacz czy jak teraz jak prowadzisz rower na wciśniętej klamce sprzęgła to czy łańcuch skacze co któreś ogniwo.


    Problem z łańcuchem objawia się tym tym że górna jego część podskakuje tym bardziej im mniejszy jest opór toczenia się roweru, ale nie przeskakuje między ząbkami zębatek. Przy wciśniętym sprzęgle i jeździe na pedałach łańcuch pracuje prawidłowo.
    W Sobotę uszkodziła mi się również świeca. Napięcie z magneta jest prawidłowe, a po położeniu świecy na silniku iskra zamiast na elektrodach przeskakiwała z jej nakrętki do masy silnika. Postaram się kupić w sklepie jakiś markowy zamiennik tej świecy.
  • #9
    Wini 230
    Level 23  
    Nie udało mi się znaleźć w sklepie odpowiedniej świecy, dlatego przepaliłem starą nad palnikiem gazowym, co przywróciło jej dawną sprawność i silnik zapalił bez większych problemów. Zastanawiam się nad zmianą oleju z Mixolu na olej półsyntetyczny, dlatego kupiłem olej Organiki 2T Semisynthetic, który choć teoretycznie jest lepszy, od poprzedniego, to jest tańszy niż Mixol. Czy będzie on lepiej spełniał swoje zadanie ?
  • Helpful post
    #10
    Motorbike
    Level 24  
    Olej Orlen 2T Semisynthetic jest dobry, dużo nie pojeździłeś na miksolu więc teraz się nic nie stanie jak jak zastosujesz ten czerwony z Orlenu, ale pamiętaj żeby w dalszej eksploatacji nie zmieniać oleju na inny bo to nie jest dobre dla silnika, czyli stosujesz cały czas ten sam olej.
  • #11
    Wini 230
    Level 23  
    A czy jak będzie mi się już kończyła w baku mieszanka benzyny z Mixolem, można dolać do niej mieszankę zawierającą olej Organiki ?

    Mam jeszcze problem z obwodem gaszenia silnika. Silnik nie reaguje na wciśniecie przycisku. Gaśnie dopiero po zetknięciu bezpośrednio z masą przewodu niebieskiego, lub czarnego. Silnika nie gasi również bezpośrednie zwarcie padów przycisku śrubokrętem. Omomierz pokazuje zerową rezystancję obwodu po wciśnięciu przycisku. Na próbę zastosowałem poniższy układ z przekaźnikiem, ale po jego podłączeniu przekaźnik również nie reagował na przycisk. Obwód rozłączało dopiero bezpośrednie zwarcie przewodów załączających przekaźnik.
    Chiński silnik rowerowy - nie działa przycisk stop, regulacja gaźnika

    Zamierzam wymienić przewód od przycisku, tylko zastanawiam się czy może ten jest gdzieś uszkodzony i przez to prąd zwarciowy jest zbyt mały, czy też może fabrycznie dobrano zbyt mały przekrój ?

    Dodatkowo na przewodach niskiego napięcia występują szpilki napięciowe, odczuwalne przy dotknięciu żył przewodów. Wiem że powstają one w trakcie zaniku napięcia na cewce zapłonowej, ale czy moduł nie powinien ich filtrować ?

    Tak wygląda schemat modułu zapłonowego tych silników:
    Chiński silnik rowerowy - nie działa przycisk stop, regulacja gaźnika

    Wydaje mi się że w jednej połowie okresu ładowany jest kondensator, a w drugiej następuje odblokowanie triaka, rozładowanie kondensatora i w konsekwencji skok napięcia na cewce wywołujący iskrę na świecy. W tym czasie dioda Zenera powinna niwelować skok napięcia powstały na przewodzie masowym.
  • #12
    Wini 230
    Level 23  
    Podłączyłem przycisk grubszym przewodem równolegle do zasilania modułu zapłonowego i silnik gaśnie już prawidłowo. Spuściłem paliwo z Mixolem i wlałem mieszankę z olejem Organiki. Silnik na nowym paliwie nie dymi i nie chlapie olejem z rury wydechowej. Świeca po przejechaniu 10 km, była czarna, mokra, ale niezaolejona. Zmieniłem położenie zawleczki iglicy ze środkowego rowka, na drugi od góry. Zmiana ustawienia wyeliminowała drżenie silnika i na początku ustało szarpanie przy powolnej jeździe i przy jeździe z górki. Po kilku kilometrach szarpanie nieco powróciło. Silnik czasem przerywa również po dodaniu gazu. Regulowałem gaźnik śrubą wolnych obrotów, ale kiedy ustawiłem najniższe obroty silnik bardzo szarpał przy powolnej jeździe, gdy podkręciłem śrubkę obroty silnika utrzymywały się na dość wysokim poziomie po wciśnięciu sprzęgła. Wydaję mi się że szarpanie jest jednak spowodowane nierównomierną pracą silnika. Na świeżo wyczyszczonej świecy, rower jechał niemal idealnie w pełnym zakresie obrotów. Jak można utrzymać taki stan na dłużej ?
  • #13
    Wini 230
    Level 23  
    Przejechałem dzisiaj kilka kilometrów na rowerze i silnik cały czas przerywa. Kiedy jest zimny, przy odpalaniu na chwilę blokuje koło, a przez pierwsze sekundy pracy dusi się. Na włączony ssaniu odpala normalnie, ale szybko traci moc i żeby nie zgasł muszę wyłączyć ssanie. Wcześniej nie przekraczałem prędkości około 25 na godzinę. Dzisiaj wkręciłem go na wyższe obroty i okazało się że przy szybszej jeździe silnik traci częściowo moc. Na biegu jałowym obroty silnika są nierówne. Świeca ma kolor czarny, jest mokra od paliwa, ale nie ma na niej nadmiaru oleju. Podniesienie zawleczki iglicy o jeden rowek powoduje większe trudności w odpaleniu silnika, a opuszczenie jej o jedną pozycję sprawia że silnik drży po dodaniu gazu. Proszę o pomoc w usprawnieniu roweru.
  • Helpful post
    #14
    jack63
    Level 43  
    Podejrzewam problemy z układem zapłonowym.
    Sprawdź max długość iskry jaką możesz uzyskać gdy skacze z samego kabla WN do głowicy.
    Zacznij od 2-3 mm i odsuwaj kabel co 1 mm aż iskra przestanie przebijać powietrze. Potrzebna druga osoba do pomocy aby zapewnić prędkość rozruchową silnika.
    Iskra musi przebijać ponad 10 mm ! Jak nie to znaczy że WN jest ... mało wysokie i przy ciśnieniu panującym w cylindrze nie przebije tych 0.5 mm na elektrodach świecy w sposób pewny. Wtedy wypadają zapłony i masz "twój" efekt czarnej świecy.
    Jak będzie OK to trzeba sprawdzić stroboskopem (zrób sobie z diody świecącej) punkt zapłonu.
  • #15
    Wini 230
    Level 23  
    Sprawdzę dzisiaj długość iskry, ale nie mam możliwości szybkiego zbudowania stroboskopu podłączanego do wysokiego napięcia. Zasilanie cewki zapewnia magneto wytwarzające prąd zmienny, którey jedną połówką ładuje kondensator w module zapłonowym, a drugą powoduje jego rozładowanie i skok napięcia na cewce. Dlatego wydaje mi się że podłączenie diody do niskiego napięcia nie byłoby miarodajne. Nie ma w tym silniku również żadnej regulacji konta wyprzedzenia zapłonu. Jedynie rdzeń magneta można przesuwać po odkręceniu, o około 0,5mm.
    Instrukcja zaleca przerwę na elektrodach świecy, od 0,6mm, do 0,7mm i jej wymianę po 15-20 godzinach pracy, lub w razie potrzeby wcześniej. Świeca jest po regeneracji nad palnikiem gazowym. Kolega zmniejszył mi przerwę na świecy, ale bez użycia szczelinomierza. Powinienem mieć gdzieś szczelinomierz, spróbuję go znaleźć, sprawdzić i ewentualnie wyregulować przerwę na świecy. Czy powinienem wymienić już świecę ?
  • #16
    Wini 230
    Level 23  
    Zwiększyłem przerwę na świecy do 0,71 mm za pomocą szczelinomierza i silnik przestał przerywać, ale nadal szarpie rowerem po zwolnieniu manetki gazu i jeździe z górki. Poluzowałem wstępnie sprzęgło przez co szarpanie się nieco zmniejszyło, ale nadal występuje. Tylko teraz przy odpalaniu silnika następuje lekki poślizg sprzęgła. Czy poluzowanie tarczy, to dobra metoda na likwidację szarpania, czy nie spowoduje to szybkiego zużycia okładzin ? Proszę o pomoc.
  • #18
    Wini 230
    Level 23  
    Nie miałem osoby do pomocy. Próbowałem sam sprawdzić, ale nie udało mi się.
    Ustawię sprzęgło, tak jak było ustawione fabrycznie.
    Czy zbyt luźny, lub zbyt napięty łańcuch może zwiększać, lub powodować szarpnięcia rowerem ?
  • Helpful post
    #19
    jack63
    Level 43  
    Tak. Szczególnie przy ujęciu gazu.
    W zasadzie napęd z silnika powinien być przekazywany na koła roweru przez sprzęgło jednokierunkowe (w rowerach nazywane wolnobiegiem) aby nie było napędzania silnika od strony roweru. Wtedy silnik ma sobie "pyrkać" na biegu jałowym.
    Nie wiem jak u ciebie jest to zrealizowane. Może jakieś fotki??
  • #20
    Wini 230
    Level 23  
    Jest to fabryczny chiński zestaw napędowy. Przeniesienie napędu odbywa się poprzez zębatkę zdawczą, łańcuch i zębatkę przykręcaną do lewej strony koła. Zazwyczaj zębatka dociskana jest śrubami głównie do szprych, u mnie natomiast koło zakończone jest stożkiem, na końcu nieco szerszym od otworu zębatki, dzięki czemu opiera się ona również o piastę. Zębatka osadzona jest trochę nierówno, występuje na niej bicie promieniowe. Przy prowadzeniu roweru i sprawdzaniu naciągu łańcucha, można wyczuć jego naprężanie i luzowanie. Próbowałem skorygować ustawienie zębatki, ale nie udało mi się. Być może stożek piasty jest nierówny. Luz łańcucha reguluje się poprzez ustawianie wysokości rolki napinacza. Pomimo prostopadłego przebiegu łańcucha między silnikiem a kołem, przez rolkę napinacza przechodzi on pod skosem. Dzieje się tak dlatego że napinacz przykręcany jest do tylnego widelca, który zwęża się w kierunku przodu roweru, a mocowanie napinacza nie ma regulacji poziomej.
    Zestaw nie był wyposażony w wolnobieg, ponieważ odpalanie silnika odbywa się poprzez rozpędzenie roweru na pedałach i puszczeniu sprzęgła.
    Chiński silnik rowerowy - nie działa przycisk stop, regulacja gaźnika
    Chiński silnik rowerowy - nie działa przycisk stop, regulacja gaźnika
    Chiński silnik rowerowy - nie działa przycisk stop, regulacja gaźnika
  • #21
    jack63
    Level 43  
    Wini 230 wrote:
    Zestaw nie był wyposażony w wolnobieg, ponieważ odpalanie silnika odbywa się poprzez rozpędzenie roweru na pedałach i puszczeniu sprzęgła.

    No to kicha. :D Rower ma zbyt małą masę aby mieć wystarczającą bezwładność, która skompensowałaby zmieniające ise opory silnika pracującego jako "hamulec". Dodatkowo brak automatycznego (sprężyną) napinacza łańcucha pogarsza sprawę.
    Czy nie myslałeś o dorobieniu startera np. takiego na sznurek jak w pilarkach itp. ?
  • #22
    Wini 230
    Level 23  
    Myślałem nad tym. Można do tego silnika dokupić fabryczny starter z linką. Przykręca się go zamiast pokrywy magneta, ale nigdzie nie znalazłem odpowiedniego wolnobiegu. Dokręciłem sprzęgło trochę bardziej niż było ustawione fabrycznie przez co szarpanie wyraźnie zmalało, jednak po przejechaniu około 10 km znów powróciło. Jest też mały problem z wolnymi obrotami. Po dodaniu gazu i zatrzymaniu się obroty silnika nie spadają od razu. Można je zmniejszyć śrubką regulacyjną wolnych obrotów, ale po zmniejszeniu obrotów silnik po pewnym czasie gaśnie. Iglica po zgaszeniu silnika zawsze jest mokra. Trochę paliwa dostaje się również do filtra powietrza. Podgiąłem nieco blaszkę pływaka, przez co obroty na biegu jałowym są niższe i szybciej spadają, ale silnik nadal wykazuje pewną bezwładność jeśli chodzi o zmniejszanie obrotów jałowych.
    Nagrałem filmik przedstawiający pracę napędu.