Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Seat Ibiza 1.9 TDI 90KM 2000r. - błędy - ECU, przepływomierz.

Psaawkel 06 Jun 2014 21:54 6093 22
  • #1
    Psaawkel
    Level 9  
    Witam.
    Kupiłem niedawno Ibizę jak w temacie, nic nie dolegało, wszystko wydaje się być ok, pali na dotyk, jedyny mankament to lekkie trzęsienie opdczuwane w całym samochodzie na wolnych obrotach ale podejrzewam, że to przez poduszki pod silnikiem...
    Jednak po podpięciu pod VAGa zeskanowałem błędy:

    16989 Uszkodzenie pamięci wewnętrznej ROM sterownika
    brak osprzętu / nie związany ze sprzętem - BŁĄD SPORADYCZNY
    17552 Masowy przepływomierz powietrza - przerwa/zwarcie na masę
    brak osprzętu / nie związany ze sprzętem - BŁĄD SPORADYCZNY
    17958 Ciśnienie doładowania - różnica doładowania
    brak osprzętu / nie związany ze sprzętem

    Z czego ten ostatni po wykasowaniu więcej się nie pojawia. Pierwszy pojawia się nawet bez włączonego silnika, a drugi po 20 sekundach pracy silnika.



    Robiłem odczyty bloków, przepływomierz wyświetla 550, gdy powinno być 200-300, co więcej wartość ta nie zmienia się wraz z obrotami. Wartość spekulowana (czy jakoś tak, wydaje mi się, że jest ona wyliczana z pojemności skokowej, ciśnień i obrotów silnika) jest w porządku.
    Zauważyłem jeszcze, że EGR Duty Cycle (recyrkulacja spalin) stoi na wartości 4,8% gdy powinno być 40%-70%.
    Obroty bez dodawania gazu stoją na wartości 904 obr/min.
    Turbosprężarka od 1600 obr/min w górę zwiększa ciśnienie (od atmosferycznego 990mbar do 1600mbar przy 4000 obr/min)
    Sonda lambda wydaje się zmieniać napięcia prawidłowo.

    Po dłuższych oględzinach stwierdziłem, że wiele wiązek było rozplątywanych i są potaśmowane izolacją, ECU wygląda na otwierane - ślady silikonu przy szwie.

    Wiązka od przepływomierza wygląda na sprawną.
    Bepieczniki wszystkie OK

    Słyszałem, że w niektórych modelach przyczyną błedu ECU był jakiś przekaźnik.
    Nie wiem czy zaczynać grzebaninę z kablami i ECU, czy dać sobie spokój, ewentualnie podmienić przepływkę?
    Czy czeka mnie wymiana ECU? Jak się to odbywa? Jakieś kodowania?

    Czekam na Wasze sugestie...
  • #2
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Psaawkel wrote:

    17552 Masowy przepływomierz powietrza - przerwa/zwarcie na masę
    brak osprzętu / nie związany ze sprzętem - BŁĄD SPORADYCZNY
    Jesli instalacja do niego na pewno sprawna, dostaje prawidłowo mase i zasilanie, to niestety jest do wymiany.
    Quote:

    17958 Ciśnienie doładowania - różnica doładowania
    brak osprzętu / nie związany ze sprzętem
    Kolejno do sprawdzenia, od przewodów do intercoolera, po turbinę i jej sterowanie.
    Quote:

    Robiłem odczyty bloków, przepływomierz wyświetla 550, gdy powinno być 200-300, co więcej wartość ta nie zmienia się wraz z obrotami. Wartość spekulowana (czy jakoś tak, wydaje mi się, że jest ona wyliczana z pojemności skokowej, ciśnień i obrotów silnika) jest w porządku.

    Nic nie jest w porządku. Sterownik przyjął wartość zastępczą 550mg/r, bo brak mu prawidłowego sygnału. W polu "specified" wyświetlana jest wartość oczekiwana przez sterownik, która powinna być identyczna z wartością w polu "actual", czyli zmierzoną.
    Quote:

    Zauważyłem jeszcze, że EGR Duty Cycle (recyrkulacja spalin) stoi na wartości 4,8% gdy powinno być 40%-70%.
    Zrobisz porządek z MAF-em, to i to się naprawi.
    Quote:

    Sonda lambda wydaje się zmieniać napięcia prawidłowo.

    Jak może prawidłowo działać coś, czego tam prawdopodobnie nie ma?
  • #3
    Psaawkel
    Level 9  
    robokop wrote:

    Jak może prawidłowo działać coś, czego tam prawdopodobnie nie ma?

    Możliwe, że czegoś ze wskazań nie zrozumiałem i po prostu sonda jest moim wymysłem.

    robokop wrote:
    Nic nie jest w porządku. Sterownik przyjął wartość zastępczą 550mg/r, bo brak mu prawidłowego sygnału. W polu "specified" wyświetlana jest wartość oczekiwana przez sterownik, która powinna być identyczna z wartością w polu "actual", czyli zmierzoną.

    No właśnie napisałem że spekulowana jest w porządku a jak MAF (mierzona) stoi w miejscu to tak być nie powinno.

    Jak zmierzyć/sprawdzić MAF'a, chodzi mi o wykluczenie możliwych niesprowności (czy uszkodzona jest sama przepływka, połączenie z komputerem czy sam komputer).
    W ogóle da się dostać do tego coś w stylu pinouta - opisów wyjść ECU? Sprawdziłbym wiązkę przewodów miernikiem.
  • #4
    Psaawkel
    Level 9  
    Po umyciu samochodu zaczął pracować nierówno, zgasł.
    Wyjąłem komputer i wylałem z niego pół szklanki wody...
    Widać w nim dużo osadu, nalotu na spoiwie lutowniczym.
    Odstawiłem go do wyschnięcia i zastanawiam się czym go potraktować aby było bezpiecznie i w pomogło z jakimiś ewentualnymi zimnymi lutami.
    Posiadam stację HotAir, lutownice z cienką końcówką, cienką cynę ołowiową, stop lichtenberga, kalafonię, pastę lutowniczą, topnik płynny SMD, kwas lutowniczy, kontakt S i alkohol izopropylowy IPA+.

    Co polecacie wykonać z zalanym komputerem?
    Ma ktoś jakąś rozpiskę lub opis jego wnętrza?
  • #5
    grala1
    VAG group specialist
    Umyj go IPA, przyłóż się do tego.
    Pod układy wchodzi syf i później zaczynają się takie hece chociaż sterownik wygląda na oko ok.
    Najlepiej wrzucić go do myjki.
  • #6
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Ten sterownik pewnie i tak złom. Nawet, a moze zwłaszcza, wsady bym z niego nie chciał. Umyj jak Kolega wyżej radzi. Jak nie będzie poprawy wymiana i programowanie.
  • #7
    Psaawkel
    Level 9  
    Sterownik działa, jednak nadal pokazuje błąd pamięci rom i przepływomierz...
    Co do przepływomierza, to pewnie on jest uszkodzony bo zamiast 550 teraz pokazuje 400 i wartość zmniejsza się jak dodam gazu. Na zgaszonym silniku pokazuje 0 a po włożeniu diody w dwa ostatnie piny 1200, wnioskuje z tego, że to przepływomierz musi być uszkodzony.

    Nie wiem czemu, ale samochód zaczął dymić dopiero gdy po kupnie zczytałem błędy i zainteresowałem się problemem... Dziwne.

    Wymontuję przepływomierz i zobaczę co dalej.
  • #8
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Psaawkel wrote:
    Sterownik działa, jednak nadal pokazuje błąd pamięci rom


    Tak, tak.. działa. Auto wszak robi brummm.
  • #9
    Psaawkel
    Level 9  
    Nie przeczę, że sterownik jest uszkodzony, jednak przepływomierz wymienię najpierw i zobaczę czy problem ustanie.
    Nie jest to samochód wart 30 tyś toteż sposoby naprawy powinny być dostosowane do jego wartości, jeśli ponosić koszta to najpierw te konieczne.
    Jeśli problem zniknie po wymianie MAFu to wtedy się zastanowię nad wymianą ECU dla świętego spokoju.
  • #11
    Psaawkel
    Level 9  
    Ecu to 038 906 018 AE, jeżeli o ten numer chodzi.
  • #12
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Już za 150 zł kupisz drugi. Jaki jest sens naprawiania auta na oślep?
  • #14
    Psaawkel
    Level 9  
    Mówicie o cenach sterowników nowych czy używanych?
    Jak wygląda adaptacja nowego sterownika do auta?
  • #15
    Psaawkel
    Level 9  
    Miałem czas zająć się autkiem, przepływomierz wymieniony i pod vagiem wskazuje już prawidłowe wartości, silnik pracuje dużo lepiej, mniej dymi (a raczej bardzo mało, ale jednak - kolor biały, przy wchodzeniu na obroty)

    Teraz chyba czas zająć się ECU, kontolka miga jak migała pomimo skasowania błędów, ukłon w stronę kolegi Pawel wawa.

    Jaki sterownik zakupić, aby był odpowiedni? Jedni szukają po numerach na sterowniku, w moim przypadku: 0 281 001 914?
    Czy może ten numer z VAGa: 038 906 018 AE?

    Szukałem opisów jak wygląda adaptacja immo po wymianie ECU , ale nie rozumiem skąd odczytać PIN starego urządzenia i byłbym wdzięczny jakby można było trochę to rozjaśnić, o co w tym chodzi, a nie opis na zasadzie kliknij tu i tu, wpisz to i to, jak na powyższej stronie.
  • #16
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Psaawkel wrote:
    ten numer z VAGa: 038 906 018 AE

    Ten. Jest kilka na znanym portalu aukcyjnym.
  • #17
    Psaawkel
    Level 9  
    Nie mogę znaleźć ani jednego 038 906 018 AE na znanym portalu aukcyjnym ani też na pobliskich szrotach, chyba, że nie wiem jak szukać.

    Za to jest całkiem sporo 038 906 018 AN, i teraz nie wiem, niektórzy twierdzą że są one zamienne.

    Silnik to zapewne ALH, choć pewien nie jestem, bo naklejka w bagażniku jak też na obudowie paska nieczytelne... Na bloku silnika nie mogę znaleźć oznaczeń.
  • #18
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Oj, bo źle szukasz, wbij w wyszukiwarkę bez spacji. Tak: 038906018 AE lub tak 038906018AE. Zaznacz też opcję "szukaj w opisach".
  • #19
    Psaawkel
    Level 9  
    No tak, jest sporo tego szrotu... :)
    Dzięki wielkie. Zaraz coś wybiorę.
  • #20
    Psaawkel
    Level 9  
    Komputer przyszedł, teraz mam zasadnicze pytanie:
    Skąd pozyskać kod PIN starego komputera i nowego?
    Nigdzie nikt o tym nie wspomina, albo jest to banalne, a ja na to nie wpadłem.
    Z góry dziękuję.
  • #21
    grala1
    VAG group specialist
    Najpierw sprawdź czy jak się polaczysz z licznikiem to widać VIN, nie mylić z immo ID.
    Jak nie widać PINu to masz immo2 i PINu w EDC nie ma więc potrzebny tylko z Twojego auta.
    Jeżeli widać VIN to immo3 i potrzebny PIN do starego i nowego EDC.
    Co do starego nowego kompa to trzeba z niego wyciągnąć.
    Co do PINu jaki jest w Twoim aucie to można z licznika lub EDC o ile to immo3 jak już wspomniałem.
  • #22
    Psaawkel
    Level 9  
    Udało się zaadaptować nowy ECU do samochodu, jednak była to ostatnia operacja w historii tego kabla VAG KKL (sprawdzany na innym samochodzie - wykrywalny, ale nie łączy z OBD2)
    W sumie nie szkoda i nie ma się co dziwić, był to kabel za 20zł od VIAKEN.

    Jak na razie robota utknęła. Muszę zamówić nowy kabel, może panowie coś polecicie trwalszego i niedrogiego.

    Kontrolka przestała migać, jednak samochód nadal kopci.

    Dla potomnych opis adaptacji tego komputera pochodzący z Link
    Spoiler:

    The immobilizer will prevent the car from running without a matching key microchip. There is a symbol in the instrument cluster showing a key inside a car. If a new (or different ECU) is installed in the vehicle, the immobilizer will prevent the car from running and will cause the symbol to flash. Here is the procedure to introduce a new ECU to the instrument cluster. This must be performed each time ECU's are exchanged. This does not apply to installing a "chip" in the same ECU that is already aligned with the car.

    Immo-3 knows your car's VIN. Access 17-Instruments (or separate 25-Immobilizer on vehicles that are set up that way) and look at the first "Extra" field.

    If you see something like: "Immo-ID VWZ7Z0W0648696" You've got Immo-2 (or maybe even Immo-1 in earlier non-US models).

    If you see something like "WVZKB58001H231169 VWZ7Z0W0648696" You've got
    Immo-3. The first 17-digit string is the VIN. The second 14-digit string in the Immo-ID.

    Install the new ECU in the car
    [Select]
    [17 - Instruments]
    [Adaptation - 10]
    Leave channel at "00"
    [Read]
    [Save]


    [Done, Go Back]
    [Close Controller, Go Back - 06]
    [Exit]


    Turn ignition OFF for 15 seconds. Start vehicle.

    Note: For cars with a separate Immobilizer (Includes 2000+ EuroVan, Cabrio, and many older non-US models), use [25 Immobilizer] instead of [17 - Instruments]. The rest of the procedure is the same.