Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Chiński skuter z marketu - Akumulator szybko się rozładowuje

Htomas 07 Cze 2014 19:56 8283 17
  • #1 07 Cze 2014 19:56
    Htomas
    Poziom 18  

    Kolega kupił sobie taki skuter. Od niedawna skarżył się, że aku mu szybko pada, mimo że doładowuje z prostownika (ale nie odłącza aku od instalacji). Był parę dni temu na przegladzie gwarancyjnym, zgłaszał problem i powiedzieli mu że wszystko dobrze. Dziś wziałem multimetr i okaząło sie, że przed rozruchem na aku było 10 V, podczas rozruchu 8 V. Potem napięcie zaczeło wzrastac ale osiagało góra 12,6 V . Podłączyłem wiec amperomierz i wpiąłem go szeregowo w obwód . I gdy silnik pracował a światła były wyłaczone to przez aku płynął prąd ładowania ok. 1,1 A. Po włączeniu świateł miernik pokazał -1A czyli rozładowanie! Potem jeszcze na wszelki wypadek podłączyłem przy odłączonym aku miernik jako omomierz, jednak na każdym z zakresów rezystancja była "nieskończoność".
    Narzuca się oczywiście powrót do serwisu i reklamacja a nawet awantura. Ale co jest przyczyną awarii? Ja stawiam na regulator napięcia ( http://czesci-moto.pl/p11339,regulator-napiecia-do-skuterow-4t-gy6-139qmb.html , 40 zł z dostawą).

    1 17
  • #2 07 Cze 2014 21:12
    Zygaqra
    Poziom 34  

    Napięcie 12,6V przy pracującym silniku bez obciążeń jest stanowczo za niskie. Napięcie powinno stabilizować się, podobnie jak w samochodach, na poziomie 14,4V. Jeżeli po zaświeceniu świateł następuje rozładowywanie akumulatora to już jest źle. Spróbujcie naładować akumulator i zaczekać kilka godzin po odłączeniu prostownika, jeżeli napięcie spadnie poniżej 12,5V a nie daj boże poniżej 12V to akumulator jest trafiony, co najmniej jedna cela jest uszkodzona.

    0
  • #3 07 Cze 2014 21:32
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Zygaqra napisał:
    Napięcie 12,6V przy pracującym silniku bez obciążeń jest stanowczo za niskie.

    A skąd ma się pojawić napięcie 14.4V przy rozładowanym akumulatorze? Takie rzeczy tylko w przypadku w pełni naładowanego akumulatora, albo ładowaniem prądem 10 A, albo przy uszkodzonym akumulatorze.
    Napięcie 10 V na akumulatorze wskazuje na brak napięcia na jednej celi, podejrzewam że może to być zwarcie wewnętrzne, skoro silnik jeszcze na nim odpala.
    Te natężenia prądu ładowania i rozładowywania trochę mi nie pasują. Za duże obciążenie z akumulatora. Nie jest uszkodzony czujnik tylnego hamulca (światło stop świeci się ciągle)? Nie ma świateł pozycyjnych zasilanych z akumulatora? Nie ma zwarć w oprawkach żarówek?

    0
  • #4 07 Cze 2014 21:45
    Htomas
    Poziom 18  

    Cytat:

    Te natężenia prądu ładowania i rozładowywania trochę mi nie pasują. Za duże obciążenie z akumulatora. Nie jest uszkodzony czujnik tylnego hamulca (światło stop świeci się ciągle)? Nie ma świateł pozycyjnych zasilanych z akumulatora? Nie ma zwarć w oprawkach żarówek?


    Stop nie świeci się ciągle. Na czas parkowania kluczyk jest wyciągany ze stacyjki i nic się nie świeci. A z tymi zwarciami to by trzeba poszukać

    0
  • #5 08 Cze 2014 10:22
    sstaniszewski
    Poziom 15  

    Amperomierz w szereg z akumulatorem i widać czy coś pobiera prąd .

    0
  • #6 08 Cze 2014 18:05
    Htomas
    Poziom 18  

    sstaniszewski napisał:
    Amperomierz w szereg z akumulatorem i widać czy coś pobiera prąd .


    Rozumiem ze przy wyłączonym silniku?

    0
  • #7 08 Cze 2014 22:52
    strucel
    Poziom 28  

    Tych pomiarów nie robiłeś czasem na obrotach biegu jałowego? Jakie jest napięcie na akumulatorze przy manetce odkręconej do połowy i z włączonymi światłami.

    0
  • #8 09 Cze 2014 09:47
    Htomas
    Poziom 18  

    strucel napisał:
    Tych pomiarów nie robiłeś czasem na obrotach biegu jałowego? Jakie jest napięcie na akumulatorze przy manetce odkręconej do połowy i z włączonymi światłami.


    Były robione i na jałowym i podczas dodawania gazu. Wtedy napięcie lekko wzrastało.
    Jak spotkam się z tym kumplem to spróbuje sprawdzić, czy nie ma tego zwarcia w obwodzie świateł. O ile wcześniej serwis nie usunie usterki

    0
  • #9 10 Cze 2014 19:53
    Zygaqra
    Poziom 34  

    Htomas napisał:
    Potem napięcie zaczeło wzrastac ale osiagało góra 12,6 V
    Jeżeli napięcie zatrzymuje się na takim poziomie, to chyba jasne, że albo akumulator jest padnięty albo regulacja napięcia jest zła
    BANANvanDYK napisał:
    A skąd ma się pojawić napięcie 14.4V przy rozładowanym akumulatorze?
    A gdzie jest wiadomość, że akumulator jest rozładowany? Może to napięcie wynika z uszkodzenia akumulatora, czego właściciel jeszcze nie stwierdził.

    1
  • #10 10 Cze 2014 20:05
    jack200
    Poziom 14  

    Witam. :D
    Ja bym się z tym nie bawił jeżeli ten sprzęt jest na gwarancji. Po co za nich robić robotę. Niech go naprawiają, albo wymienią na nowy.

    0
  • #11 10 Cze 2014 20:15
    Htomas
    Poziom 18  

    Cytat:
    Nie ma zwarć w oprawkach żarówek?


    Zmierzyłem tanimi multimetrem z marketu. Na zakresie 200 Ohm po zwarciu końcówek pomiarowych było 0,9 Ohm. Po podłączeniu ich do kostki przewodów zasilających żarówki, odpiętej od instalacji miernik pokazał 1,6 Ohm (światła mijania) . Tam są 2 żarówki 35W. rezystancja jednej to pewnie ok. 4 Ohm, więc 2 poł. równolegle 2 Ohm. A tu wyszło 1,6-0,9=0,7 Ohm. :D Po wyjęcu zarówek z oprawek miernik wskazał wielką rezystancję. Więc czyżby chińskie żarówki Avina?
    http://www.bazarek.pl/produkt/1655456/zarowka-12v-3535w-skuter--super-jakosc-wroclaw.html Śpieszyłęm się, więc juz nie zmierzyłem rezystancji n zaciskach żarówek

    0
  • #12 10 Cze 2014 23:38
    strucel
    Poziom 28  

    I te 2 zarówki 35W świecą jednocześnie? Takiej mocy żarówki były fabrycznie? Obawiam się ze dla typowego cinskiego magneta 75W obciążenia światłami to będzie zbyt wiele, z reguły jest jedna żarówka 35W a i tak bilans energetyczny jest "na styk".

    0
  • #13 11 Cze 2014 07:57
    Htomas
    Poziom 18  

    strucel napisał:
    I te 2 zarówki 35W świecą jednocześnie? Takiej mocy żarówki były fabrycznie? Obawiam się ze dla typowego cinskiego magneta 75W obciążenia światłami to będzie zbyt wiele, z reguły jest jedna żarówka 35W a i tak bilans energetyczny jest "na styk".


    No tak. I zauważyłem też, że plastiki reflektorów lekko już pożółkły. Pewnie od ciągłej jazdy na światłach.
    W necie czytałem trochę ( np. https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1209330-0.html ), popatrzyłem na schematy i wychodzi mi, ze jednak instalacja w skuterach rózni się w 1 zasadniczy sposób od samochodowej, gdzie jest alternator z diodami prostowniczymi i regulatorem napięcia oraz akumulator - połączone równolegle. Mamy zasilanie instalacji napięciem stałym. W chińskich skuterach natomiast jest instalacja jakby 2-fazowa. Prądnica - iskrownik posiada 8 cewek http://czesci-moto.pl/p7203,stator-iskrownik-...lem-magnesowym-do-skuterow-4t-gy6-139qmb.html . Wygląda na to, że cewki te są połączone parami, bo na schemacie typowego "chińczyka" jaki znalazłem i załączam, narysowane są 4 cewki. I zasilają one : moduł zapłonowy CDI (2x), akumulator (ładowanie) poprzez regulator-prostownik oraz światła. Z tego schematu i cytowanego wyżej tematu o ksenonach wychodzi mi, że światła zasilane są napieciem zmiennym ( zresztą http://www.motocdi.com/jak-dziala-regulator-napiecia-skuter-t98.html ). Jaki więc zwiazek ma rozładowywanie akumulatora po włączeniu świateł, jakie stwierdziłem miernikiem?
    I jeszcze takie kwestie. Najlepiej byłoby założyć światła dzienne , ale niestety polski ustawodawca nie przewidział ich w jednośladach. A jak by przerobić instalację, aby po przełączeniu dodatkowym wyłącznikiem świeciła tylko jedna żarówka 35W do jazdy w dzień? Przecież wg przepisów motorower ma mieć tylko 1 światło z przodu. Ewentualnie zrobić 'światła dzienne" ze świateł długich połączonych szeregowo - tak mają niektóre samochody.
    A co do żarówek - może zamiast Aviny wstawić np. Narva?
    http://skuterypolnoc.ubf.pl/forum/viewthread.php?forum_id=10&thread_id=3055
    http://www.neos.jud.pl/viewtopic.php?p=16666

    0
  • #14 11 Cze 2014 08:32
    Htomas
    Poziom 18  

    Htomas napisał:
    Cytat:
    Nie ma zwarć w oprawkach żarówek?


    Zmierzyłem tanimi multimetrem z marketu. Na zakresie 200 Ohm po zwarciu końcówek pomiarowych było 0,9 Ohm. Po podłączeniu ich do kostki przewodów zasilających żarówki, odpiętej od instalacji miernik pokazał 1,6 Ohm (światła mijania) . Tam są 2 żarówki 35W. rezystancja jednej to pewnie ok. 4 Ohm, więc 2 poł. równolegle 2 Ohm. A tu wyszło 1,6-0,9=0,7 Ohm. :D Po wyjęcu zarówek z oprawek miernik wskazał wielką rezystancję. Więc czyżby chińskie żarówki Avina?
    http://www.bazarek.pl/produkt/1655456/zarowka-12v-3535w-skuter--super-jakosc-wroclaw.html Śpieszyłęm się, więc juz nie zmierzyłem rezystancji n zaciskach żarówek


    oczywiście zapomniałem, że rezystancja żarówek zmienia się znacznie w funkcji temperatury :cry: Np. dla żarówek samochodowych H7 rezystancja zimnego włókna wynosi <1 Om, natomiast świecącego ok. 2,5 Om
    I jeszcze taki temat https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic740614-0.html
    Czyli może dali za słabe cewki w prądnicy, ta nie wyrabia i mamy to co mamy.
    Może spróbowac też z tymi żarówkami 25W?

    0
  • #15 12 Cze 2014 10:23
    Htomas
    Poziom 18  

    strucel napisał:
    Obawiam się ze dla typowego cinskiego magneta 75W obciążenia światłami to będzie zbyt wiele, .


    A skąd to info że 75W? Znalazłem w sieci serwisówkę do silników GY6 i jest tam napisane, że moc magneta to 0,144 kW
    Jeszcze ten temat https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic740614-30.html - szkoda, że zablokowany.
    Dalej nurtuje mnie kwestia jak to jest możliwe, że skoro w statorze są osobne cewki do zasilania świateł prądem zmiennym i do ładowania akumulatora przez prostownik, to czemu włączenie świateł powoduje wielkie zmiany prądu płynącego przez aku? Może to połączenie pokazane na schemacie który wrzuciłem - te 2 cewki połączone są szeregowo - przewód żółty zasilający światła wychodzi z punktu wspólnego, jak by "odczepu" transformatora więc duży prąd świateł wpływa na spadek napięcia na cewce świateł i w rezultacie na sumę napięć na cewkach będącą napięciem zasilania ładowania. Tylko kto i w jakim celu coś takiego wymyślił? :D
    jeszcze lepiej widać to tu http://www.aliexpress.com/store/product/DY100-6-AC-Motorcycle-Stator/800137_363766480.html
    Wrzucam schemat, bo może zniknąć
    Ciekawa jest też ta strona http://www.scooterchinois.fr/modules/newbb/vi...hp?topic_id=5058&post_id=51433#forumpost51433

    0
  • Pomocny post
    #16 12 Cze 2014 22:59
    strucel
    Poziom 28  

    Najpierw stawiasz sobie tezę a potem na siłę szukasz dowodów.Zwróć uwagę że GY6 wystepował też o pojemnościach 125ccm aż do 250ccm i te wszystkie magneta o większej liczbie cewek sa opisane jako do co najmniej 125.Poza tym ten sprzęt w obecnej chwili nie
    spełnia warunków technicznych obowiązujących w Polsce i policja albo diagnosta przy badaniu technicznym powinien zabrać dowód rej.
    "Dział V Warunki techniczne roweru, motoroweru, wózka inwalidzkiego i pojazdu zaprzęgowego
    § 53.
    2.Motorower powinien być wyposażony w następujące światła:
    1)jedno światło mijania barwy białej lub żółtej selektywnej, umieszczone z przodu w pionowej płaszczyźnie symetrii pojazdu, nie niżej niż 500 mm oraz nie wyżej niż 1200 mm od powierzchni jezdni, oświetlające drogę na odległość co najmniej 30 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza oraz spełniające wymagania określone w § 13 ust. 1 pkt 4"
    http://www.dziennikustaw.gov.pl/du/2013/951/D2013000095101.pdf
    Jak widać ustawodawca dopuszcza tylko jedno światło mijania w motorowerze ale np w motocyklu mogą być już dwa.

    0
  • #17 13 Cze 2014 06:49
    Htomas
    Poziom 18  

    strucel napisał:
    Najpierw stawiasz sobie tezę a potem na siłę szukasz dowodów.Zwróć uwagę że GY6 wystepował też o pojemnościach 125ccm aż do 250ccm i te wszystkie magneta o większej liczbie cewek sa opisane jako do co najmniej 125.Poza tym ten sprzęt w obecnej chwili nie
    spełnia warunków technicznych obowiązujących w Polsce i policja albo diagnosta przy badaniu technicznym powinien zabrać dowód rej.
    "Dział V Warunki techniczne roweru, motoroweru, wózka inwalidzkiego i pojazdu zaprzęgowego
    § 53.
    2.Motorower powinien być wyposażony w następujące światła:
    1)jedno światło mijania barwy białej lub żółtej selektywnej, umieszczone z przodu w pionowej płaszczyźnie symetrii pojazdu, nie niżej niż 500 mm oraz nie wyżej niż 1200 mm od powierzchni jezdni, oświetlające drogę na odległość co najmniej 30 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza oraz spełniające wymagania określone w § 13 ust. 1 pkt 4"
    http://www.dziennikustaw.gov.pl/du/2013/951/D2013000095101.pdf
    Jak widać ustawodawca dopuszcza tylko jedno światło mijania w motorowerze ale np w motocyklu mogą być już dwa.


    No tak. Pytałem o to kolegę prawnika i też mi coś podobnego powiedział. :D
    Pewnie importerzy i montownie chińskich skuterów liczą na to, że nikt nie będzie się przejmował takimi pierdołami.
    Jakiś czas temu w rowerach dopuszczono migające lampki - najpierw przednie potem tylne, bo na Zachodzie od dawna były legalne. Więc może niedługo w PL zalegalizują podwójne reflektory w motorowerach i DRL w jednośladach?

    0
  • #18 01 Lip 2014 18:24
    Htomas
    Poziom 18  

    strucel napisał:
    I te 2 zarówki 35W świecą jednocześnie? Takiej mocy żarówki były fabrycznie? Obawiam się ze dla typowego cinskiego magneta 75W obciążenia światłami to będzie zbyt wiele, z reguły jest jedna żarówka 35W a i tak bilans energetyczny jest "na styk".


    Sprawa chyba zakończona. Żarówki 35W zamienione na 25W firmy Bosma. Reflektory świecą wyraźnie jaśniej i bielszym światłem, jednak napięcie na (naładowanym uprzednio prostownikiem) akumulatorze utrzymuje się na poziomie 12,95V przy dużych obrotach. Chyba nic się więcej nie da zrobić?

    0
  Szukaj w 5mln produktów