Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fiat Stilo Multijet 120 KM - Stuki na zimnym silniku

boch 08 Cze 2014 12:12 3165 10
  • #1 08 Cze 2014 12:12
    boch
    Poziom 13  

    Witam

    Zakupiłem niedawno Fiata Stilo Multijet 8V 120 KM. Już na drugi dzień po uruchomieniu auta po dłuższym postoju usłyszałem dziwne stukanie z okolicy silnika na biegu jałowym. Stukanie zanika po wciśnięciu sprzęgła bądź pedału gazu. Znika całkiem po lekkim zagrzaniu silnika. Zanim podjadę do serwisu Fiata, chciałbym mniej więcej rozeznać sprawę. Moje podejrzenie pada na koło dwumasowe, ewentualnie koło pasowe z tłumikiem drgań, które w tych silnikach ma fatalne opinie. Jakieś sugestie?

    0 10
  • #2 08 Cze 2014 13:41
    Pastrana19999
    Poziom 10  

    Jaki przebieg ? Koło do wymiany

    0
  • #3 08 Cze 2014 13:49
    boch
    Poziom 13  

    przebieg z licznika 105 tys. km co potwierdza oryginalna książka serwisowa i ogólny stan auta, a zwłaszcza tapicerki. auto użytkowane było ostatnio przez młodą dziewczynę raczej w trybie miejskim.

    0
  • #4 08 Cze 2014 14:02
    Pastrana19999
    Poziom 10  

    Hmmm no to dziwne jeśli na prawdę jest taki przebieg to nie powinno być koło chociaż , nie raz trafiają się wadliwe , może to łożysko ciężko powiedzieć jak się nie słyszy .

    0
  • #5 08 Cze 2014 20:40
    boch
    Poziom 13  

    nie chcę wyjść na męskiego szowinistę, ale tak jak wspomniałem, auto użytkowane było przez bardzo młodą reprezentatkę płci pięknej, a jak wiadomo styl jazdy ma ogromny wpływ na żywotność układu przeniesienia napędu. postaram się nagrać dzwięk silnika po odpaleniu i wrzucić na forum.

    0
  • #6 13 Mar 2015 11:54
    boch
    Poziom 13  

    Po kilku miesiącach użytkowania auta jest obserwacja. Stuki po porannym odpalaniu pojawiały się za każdym razem w momencie kiedy samochód stał zaparkowany lewą stroną na wysokim chodniku tj. auto przechylone było mocno na lewą stronę. Od kiedy parkuję w garażu na równej, płaskiej powierzchni stuki nie występują. Tzn. czasami coś tam sobie nieregularnie stuka, ale rzadko i niebezpośrednio po odpaleniu. W tym momencie podejrzenia powinny paść na luzy pod poduszką skrzyni biegów, ale nie widzę związku z faktem, że stuki znikają po wciśnięciu sprzęgła. Podejrzewam jednak dwumasę/sprzęgło. Po podłączeniu się diagnoskopem do sterownika silnika podejrzenie budzi parametr "Ilość ponownych zapisów". Wartość wynosi 1. Z tego co wiem, fabrycznie powinna wynosić 0. Albo auto miało korygowany przebieg, albo ktoś modyfikował zawartość wsadu podnosząc moc pojazdu, co mogło mieć wpływ na szybsze zużycie sprzęgła/dwumasy. Innych objawów padającej dwumasy nie stwierdziłem. Nie szarpie podczas ruszania, brak drgań na pedale sprzęgła. Sprzęgło chodzi z wyczuwalnym oporem, ale tragedii nie ma. Odczuwalne są delikatne wibracje na zimnym silniku, ale to norma w 8 zaworowych silnikach JTD. Co o tym myślicie?

    0
  • #7 30 Mar 2015 17:06
    SylwekH
    Poziom 2  

    Mam ten sam problem z nowo nabytym Bravo (1,9 jtd 120KM, przebieg 92tys, użytkowany do 90tys przez kobietę), ale postanowiłem go rozwiązać. Oprócz stuków z okolic sprzęgła na wolnych obrotach miałem również kłopoty z wbiciem 1 i R biegu. Sprzęgło brało nisko ale nie ślizgało. Wyciągnąłem skrzynie biegów i okazało się że na kd (kole dwumasowym) mam luz na obwodzie około 25mm. Ruszanie kd generuje takie stuki. Poprzedni właściciel nie jeździł dynamicznie ponieważ powierzchnie docisków nie są przegrzane a sprzęgło jeszcze dobre. Mój wniosek FIAT zaoszczędził parę zł montując zbyt podatne kd i tarczę sprzęgłową bez tłumika drgań firmy VALEO (na początku 2007 roku i w stilo było stosowane kd z tarczą sprzęgłową posiadającą tłumiki drgań).

    1
  • #8 30 Mar 2015 22:28
    boch
    Poziom 13  

    Z tymi biegami jest podobnie jak u Ciebie, tyle że u mnie nie ma problemu ze wstecznym. Jest za to lekko przycinająca się 1 i 2, zwłaszcza na zimnym silniku, przy niskich temperaturach. Poza tym, ok. Jakby nie było, mamy zgodność - stuki powoduje dwumas. Ciekawe ile jeszcze pociągnie...

    0
  • Pomocny post
    #9 22 Kwi 2015 22:32
    SylwekH
    Poziom 2  

    Nie mam już kłopotów z biegami, na chwilę obecną wszystkie wchodzą dobrze zarówno na zimnym jak i ciepłym silniku. Wykonałem następujące czynności :
    1. wypiąłem gałki z końcówek dwóch linek sterujących dźwigniami wybieraka skrzyni
    2. przy wysprzęgleniu zacząłem sprawdzać czy biegi wchodzą ruszając dwoma dźwigniami wybieraka, wchodziły wszystkie co świadczy że skrzynia jest ok
    3. nasmarowałem linki i do gałek dałem wazelinę
    4. ustawiłem lewarek zmiany biegów i obie dźwignie wybieraka w pozycji środka, po czym skorygowałem ustawienie gałek linek względem dźwigni wybieraka skrzyni i spiąłem
    5. wymieniłem olej w skrzyni na syntetyk Tutela Matryx.

    0
  • Pomocny post
    #10 22 Kwi 2015 23:28
    tzok
    Moderator Samochody

    boch napisał:
    Wartość wynosi 1. Z tego co wiem, fabrycznie powinna wynosić 0.
    Ta wartość się zmienia tylko przy korekcie licznika po OBD, korekta jest możliwa tylko "w górę". Nie można wykluczyć wariantu ekonomicznego - tj. "korekta" przebiegu w ECU, wgranie czystego wsadu do licznika, wykonanie procedury dopasowania licznika (PROXI). Masz tam też parametr stan licznika przy ostatnim programowaniu... ale to jest tylko FIAT, w moim Puncie po awarii przekaźnika zasilania ECU (zalaniu skrzynki) z ECU wyleciało dosłownie wszystko - przebieg, kodowanie wtrysków, adaptacje, immobilizer.

    0
  • #11 23 Kwi 2015 11:09
    boch
    Poziom 13  

    dzięki za info. wydaje mi się, że jest tak jak napisałeś - korekta ECU, a następnie korekta licznika.
    parametr "stan licznika przy ostatnim programowaniu" wynosi 0. druga sprawa, jeszcze do niedawna Multiecuscan miał problem z poprawnym odczytem paramteru "Odometer", który też pokazywał 0 - typowa przypadłość Multijetów. później odłączałem akumulator na dłuższy czas i po ponownym podłączeniu przebieg zaczął zliczać kilometry od 0. niebywałe. Ciekawe co w tym momencie pokazałby fiatowski Examiner? wcześniej na przeglądzie przedzakupowym pokazał przebieg zgodny z deską rozdzielczą. od poprzedniego właściciela otrzymałem wydruki, które wykonał tuż po zakupie auta, które wskazują, że on przy przebiegu nie dłubał. były tam jakieś problemy ze świecami żarowymi i czujnikiem różnicowym.
    jest jeszcze jeden parametr w sterowniku silnika - przebieg przy ostatniej wymianie DPF. zdaniem niektórych jest to parametr będący odzwierciedleniem parametru Odometer pod warunkiem, że nikt nie wymieniał DPFa. i ten jest mniej więcej zbliżony do przebiegu na liczniku. sporo zagadek. podobnie zagadkowa jest moc auta, która sprawdzana tydzień temu na renomowanej hamowni wynosi w 120 konnym aucie 136KM przy 279Nm. zdaniem tunera, te dodatkowe 16KM to typowy prezent od Fiata, ale żeby mieć pewność należałoby zgrać mapy i im się bliżej przyjrzeć. 280Nm to książkowy moment obrotowy stąd przypuszczenia, że nikt przy mapach nie grzebał.

    SylwekH napisał:
    Nie mam już kłopotów z biegami, na chwilę obecną wszystkie wchodzą dobrze zarówno na zimnym jak i ciepłym silniku. Wykonałem następujące czynności...

    dzięki za szczegółowy opis. odezwę się do Ciebie na PW.

    0