Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ładowanie akumulatora cewkami silnika GX 160 - jaki regulator ?

tomek_wlkp 09 Jun 2014 00:28 7920 10
  • #1
    tomek_wlkp
    Level 16  
    Witam szanowne grono. Posiadam silnik Honda GX 160 i zamontowałem w nim rozrusznik elektryczny oraz cewkę ładowania akumulatora czyli tzw "electric starter kit"
    Ładowanie akumulatora cewkami silnika GX 160 - jaki regulator ? Ładowanie akumulatora cewkami silnika GX 160 - jaki regulator ?



    W moim silniku wygląda to tak:
    Ładowanie akumulatora cewkami silnika GX 160 - jaki regulator ?

    Nie zakupiłem tej skrzynki ze stacyjką bo jest mi ona niepotrzebna, sterowanie będzie zrobione z własnego pulpitu, serwisant ze sklepu w którym kupowałem części powiedział że cewkę do akumulatora należy podłączyć przez diodę i bezpiecznik co jest dla mnie oczywiste, scemat znajduje się na tej stronie , powiedział także że zalecany jest akumulator żelowy 12Ah.
    Po zamontowaniu wszystkiego podłączyłem do wyjścia cewki multimetr i ustawiłem na zakres ACV , odpalam silnik a na mierniku 35V ... 8-O
    Wobec tego mam pytania:
    Dlaczego miernik pokazuje tak duże napięcie (cewka jak twierdzi sprzedawca ma 12V 4A)?
    Czy mogę bezpiecznie podłączyć akumulator żelowy przez diodę i bezpiecznik do tej cewki ?
    Czy mogę dołożyć drugą taką cewkę (miejsce w silniku jest) , drugą diodę i bezpiecznik, zsumować "plusy" i zastosować akumulator 24Ah ?

    Z góry dziękuje za pomoc
  • #2
    kokosoft
    Level 15  
    Pomiar napięcia cewki bez obciążenia jest niemiarodajny. Proszę podłączyć do niej akumulator przez diodę i zmierzyć napięcie na akumulatorze. Generalnie nie powinno przekraczać się 13,8V - 14,1V na zaciskach akumulatora podczas ładowania. Tak, może kolega połączyć dwie cewki równolegle.
  • #3
    tomek_wlkp
    Level 16  
    No dobrze ale z tego co wiem to powinno się akumulatory żelowe ładować prądem 1/10 pojemności , czy nie zaszkodzę akku podając takie "wyprostowane" napięcie i bez ograniczenia prądowego ?
  • #4
    kokosoft
    Level 15  
    Zgadza się, zalecany prąd ładowania to 0,1*C. Cewka sama w sobie ma ograniczoną wydajność prądową. Nikt tutaj nie jest wróżką, proszę zmierzyć napięcie oraz prąd ładowania i wszystko będzie jasne. Będzie ono zależeć od obrotów silnika. Wtedy ewentualnie dobierzemy jakieś ograniczenie lub układ ładowania.

    Wydaje mi się, że sprzedawca nie bez powodu zalecał właśnie akumulator 12Ah. Na schemacie widać 2A bezpiecznik w obwodzie ładowania, zatem prąd ładowania z pewnością nie przekroczy 0,17*C.
  • #6
    vodiczka
    Level 43  
    Można na mniejszym tylko krótko, nie więcej niż kilkanaście sekund o ile prąd będzie większy niż 1,5A. Proszę pamiętać, że prąd ładowania będzie zależał (przy stałych obrotach silnika) od stanu naładowania akumulatora. W miarę wzrostu napięcia akumulatora prąd będzie malał.
  • #8
    lanczer
    Level 11  
    Witam. A mógłbyś zdradzić ile cię ten elektryczny starter kosztował i gdzie go kupiłeś?
  • #9
    vooytas
    Level 9  
    właśnie się przymierzam do podobnej operacji.
    Buduję synkowi samochodzik z silnikiem gx160 właśnie.

    Mam zamówione koło z wieńcem zębatym, cewkę do ładowania aku oraz rozrusznik.
    Proszę o podpowiedź jakie diody będę potrzebował i ile?
    Czy potrzebuje również prostownik? układ greca?

    Nie mogę się rozeznać na schemacie.
    Będę wdzięczny za pomoc
  • #10
    tomek_wlkp
    Level 16  
    Witam kolegów , u mnie temat tego ładowania poszedł trochę w odstawkę na jakiś czas ale teraz mam więcej czasu i postanowiłem się tym ponownie zająć, kolega vooytas widziałem pytał również na innym forum i polecano mu zastosowanie regulatora ładowania z chińskiego skutera:
    Ładowanie akumulatora cewkami silnika GX 160 - jaki regulator ?
    I teraz moje pytanie:
    Jeśli mam dwie cewki ładujące to zastosować jeden (łącząc cewki równolegle) czy dwa takie regulatory po jednym dla każdej z cewek ?
  • #11
    Larry_088
    Level 15  
    Odkopuję temat.
    Temat ładowania w silnikach 168F i 170F nie jest do końca taki prosty. Cewka daje dość duże napięcie ale posiada bardzo małą wydajność prądową - około 800mA. O ile zastosuje się zwykły, kwasowo-ołowiowy akumulator z korkami to może zostać tak jak jest czyli prostownik jednopołówkowy i ładowanie na sztywno.

    Problem zaczyna się, gdy chcemy dodać akumulator żelowy, zamknięty bez możliwości dolania wody - można bardzo zmniejszyć jego żywotność bo napięcie po naładowaniu spokojnie osiąga 15,5-16V.

    Jako, że mam ładowanie w agregacie prądotwórczym gdzie są stale dość wysokie obroty pomyślałem o zastosowaniu dwu-połówkowego mostka i takiego regulatora ładowania:
    Ładowanie akumulatora cewkami silnika GX 160 - jaki regulator ?MODUL-STER...RA-12V.jpg Download (112.22 kB)
    Dokładniej to jest przekaźnik który ma odpowiedni próg załączenia i wyłączania który z założenia powinien odciąć cewkę ładującą po naładowaniu akumulatora. Trzeba pamiętać, że przy zmianie mostka na dwu-połówkowy trzeba odciąć cewkę od masy.