Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TestoTesto
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Lanos - AirBag - połączenia, diagnostyka itp.

09 Cze 2014 11:30 4377 10
  • Poziom 16  
    Witam.
    Chcę uruchomić układ AirBag-u w Lanosie w wersji z dwoma poduszkami.
    Kontrolka po przekręceniu kluczyka jakby dwa razy przygasa i świeci cały czas.
    Przed pojechaniem na kasowanie błędów (cena za usługę ok. 60 PLN) chciałbym mieć posprawdzaną resztę układu.
    W związku z tym ma pytania:
    1. Jakie jest napięcie odpalające poduszki (ze schematu wynika, że 12V)?
    2. Czy sprawdzanie rezystancji połączeń multimetrem cyfrowym po wcześniejszym odłączeniu akumulatora na kilkadziesiąt minut może spowodować detonację poduszki (czy komuś tak się zdarzyło?)
    3. Czy napinacz pasów znajduje się w układzie AirBag? Według schematu nie - ale na aukcjach niektórzy dodają do zestawu (zdjęcie).
    Wszystkie sugestie co do sprawdzenia tej części instalacji mile widziane.

    Lanos - AirBag - połączenia, diagnostyka itp.

    Lanos - AirBag - połączenia, diagnostyka itp.
  • TestoTesto
  • Moderator Samochody
    mariuszss napisał:

    1. Jakie jest napięcie odpalające poduszki (ze schematu wynika, że 12V)?
    Przecież jasno widać.
    Cytat:

    2. Czy sprawdzanie rezystancji połączeń multimetrem cyfrowym po wcześniejszym odłączeniu akumulatora na kilkadziesiąt minut może spowodować detonację poduszki (czy komuś tak się zdarzyło?)

    To że się nie zdarzyło, nie znaczy że zdarzyć się nie może. Należy unikać zasilania zapalnika w jakikolwiek sposób.
    Cytat:

    3. Czy napinacz pasów znajduje się w układzie AirBag?

    To nie jest napinacz pirotechniczny - ot, zwykły zaczep z czujnikiem zapięcia pasa.
  • TestoTesto
  • Spec od Mercedesów
    Opiszę swoje doświadczenia - co prawda chodzi w moim przypadku o Matiza, ale widzę po obrazku i schemacie że to jest to samo dziadostwo.
    Pewnego pięknego dnia, po prostu w czasie jazdy zapaliła się kontrolka Airbagu. Auto wcześniej żadnego wypadku nie miało.
    Zasięgnąłem porady na dostępnych mi forach i dowiedziałem się, że ten system w Daewoo rusza tylko oryginalny tester. No więc niestety udałem się do ASO Opla, gdzie panienka z okienka rzuciła cenę 75€ za roboczogodzinę (drożej niż w serwisie Mercedesa - 65€ za godzinę!), a ile to potrwa to zależy od złożoności uszkodzenia. No i ręce mi opadły, bo auto warte jest ok. 500€ i nie będę próbował podwajać jego wartości...
    No to do domu, rzut oka na Alledrogo, jest sterownik, sprzedawca zarzeka się, że był bez błędów, dochodzę do wniosku że dokładnie sprawdzę instalację (w sumie prymityw - parę kabli na krzyż) i pomierzę napięcia i oporności. Jednak pomimo kilkukrotnego sprawdzania wg danych fabrycznych usterki nie znalazłem. Wszystko jest cacy. Podłączyłem więc zakupiony moduł, i niestety KONTROLKA DALEJ ŚWIECI. :(
    Na razie założyłem przekaźnik czasowy do kontrolki (żeby była sztuka na przegląd), ale bulwersuje mnie to, że tak ważny dla bezpieczeństwa układ nie działa. Może razem dowiemy się czegoś nowego jak to ugryźć. Choćby z ciekawości bardzo bym się chciał dowiedzieć, gdzie zrobiłem błąd. ;)
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Taśma w kierownicy sprawdzona.
    Odczyt kodów dużo by pomógł bo wiadomo by było w którym kierunku szukać.
    Można odpiąć poduszki, włożyć zamiast nich kawałek drucika i sprawdzać przewody od strony sterownika za pomocą żarówki 21W.
    Wtedy będziemy mieć pewność że instalacja jest ok.
    Nie wiem jak jest w tym aucie ale czasem zapisanie błędu do pamięci powoduje palenie się lampki kontrolnej nawet gdy usterka już jest usunięta i wtedy trzeba wykasować błędy.
  • Poziom 16  
    Gerri napisał:

    ... pomierzę napięcia i oporności. Jednak pomimo kilkukrotnego sprawdzania wg danych fabrycznych usterki nie znalazłem.

    Masz jakiś namiar na dane dotyczące rezystancji wiązek poduszek (połączenie poduszka - wtyczka sterownika)?

    grala1 napisał:
    Taśma w kierownicy sprawdzona.
    ...
    Nie wiem jak jest w tym aucie ale czasem zapisanie błędu do pamięci powoduje palenie się lampki kontrolnej nawet gdy usterka już jest usunięta i wtedy trzeba wykasować błędy.


    Jeszcze nic nie sprawdzałem, ponieważ chciałem się do tego przygotować teoretycznie.
    Podobno w Lanosie zastosowanie niewłaściwej żarówki (innej rezystancji) skutkuje zapisaniem błędu. Błędy są zapisywane i pamiętane do momentu skasowania mimo ustąpienia przyczyny (niestety).
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Co innego zapis błędu a co innego poprawne funkcjonowanie.
    Każdy sterownik zapamiętuję powstała usterkę ale np w VW jak odłączysz poduszkę i później ją podłączysz to lampka będzie paliła się cały czas póki nie wykasujesz błędu, natomiast w Renault po ponownym włączeniu zapłonu od usunięcia usterki lampka sama zgaśnie a w pamięci będzie zapisany błąd który nie wymaga kasowania.
  • Poziom 16  
    Nie wiem tego na pewno, ale czytałem, że w Lanosie jakikolwiek zarejestrowany błąd zapala kontrolkę - co skutkuje brakiem działania układu.

    Tak z innej beczki - jeżeli zmontowałbym układ jak na schemacie bez poduszek (zastępując je np. rezystorami większej mocy o określonej rezystancji) to czy taki układ pozwoli sprawdzić inny zakupiony sterownik (czy nie zapala kontrolki a tym bardziej nie spowoduje odpalenia poduszek)?
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Sterownik nie spowoduje odpalenia poduszek bez kolizji.
    Można zastąpić poduszki rezystorami tylko trzeba wiedzieć jakimi.
    Proponuje pomiar o jakim pisałem wyżej.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Gerri napisał:
    Choćby z ciekawości bardzo bym się chciał dowiedzieć, gdzie zrobiłem błąd.


    Poduszka sama nie zgaśnie. Trzeba błąd wykasować. Pewnie "nowy" sterownik ma zapisane błędy. Wyjęta była poducha a sterownik jeszcze w aucie. Wystarczyło, że ktoś przekręcił kluczyk. Druga możliwość, masz sterownik od innej wersji jeśli takowe w ogóle występowały.

    mariuszss napisał:
    3. Czy napinacz pasów znajduje się w układzie AirBag? Według schematu nie - ale na aukcjach niektórzy dodają do zestawu (zdjęcie).
    Wszystkie sugestie co do sprawdzenia tej części instalacji mile widziane.


    Nie ma napinaczy pasa.
  • Poziom 16  
    Pawel wawa napisał:
    ... Druga możliwość, masz sterownik od innej wersji jeśli takowe w ogóle występowały.


    W Lanosach są co najmniej dwie wersje sterowników - dla 1 lub 2 poduszek.
    Jednak obserwując aukcje to mam wrażenie, że jest ich więcej (chyba, że różnią się tylko wtyczkami).
  • Poziom 16  
    Temat poduszek został opanowany.
    Nowy sterownik nie posiadał błędów do momentu, kiedy podłączyłem go do swojej instalacji, gdzie wtyczka od poduszki kierowcy nie była do końca wetknięta - co spowodowało zapis błędu.
    Po ponownym włożeniu we właściwy sposób i skasowaniu błędu układ działa poprawnie.

    Więcej szczegółów co do sprawdzenia instalacji zamieściłem w innym temacie:
    Link do tematu