Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Bosch - Prądnico-starter dobór akumulatora

pawelr10 10 Cze 2014 07:54 2673 9
  • #1 10 Cze 2014 07:54
    pawelr10
    Poziom 9  

    Witam.
    Chodzi o instalację elektryczną na łodzi o nap. 12V - zabytek :)
    Źródłem prądu jest tam prądnico-rozrusznik Bosch.
    Pracując jako prądnica osiąga:
    maksymalna wydajność 135 W
    średnia wydajność 90 W
    W instrukcji zaznaczono, aby nie stosować akumulatora większego niż 40 Amp/h
    To jest trochę mało jak na potrzeby prądowe (oświetlenie, itp.)
    W związku z powyższym mam pytanie czy zastosowanie większego akumulatora np. 80 Amp./h spowoduje nadmierne obciążenie prądnicy - przegrzewanie się, ryzyko przepalenia?
    Dziękuje za pomoc i pozdrawiam,
    Paweł

    0 9
  • #2 10 Cze 2014 08:19
    kindlar
    Poziom 38  

    Zastosowanie większego aku spowoduje przy ograniczonej mocy prądnicy spowoduje jego niedoładowanie. Zapytam z innej strony. Nie możesz tam dołożyć małego alternatora z własnym regulatorem napięcia ładowania?

    0
  • #3 10 Cze 2014 08:59
    pawelr10
    Poziom 9  

    Chciałbym zachować oryginalną instalację, ten jachcik to klasyczny, drewniany old-timer i chciałbym możliwie mało ingerować w rozwiązania z epoki. Poza tym silnik ma tylko 6 KM i w tym układzie połowa mocy napędzałby źródła prądu. Ładowanie z silnika to w zasadzie ładowanie pomocnicze, generalnie akumulator jest ładowany z lądu prostownikiem. Stałe zapotrzebowanie ze strony instalacji to ok. 25 W, zakładana autonomiczność 12 godz., czyli potrzeba około 25 Amp./h - po takim rozładowaniu akumulator musi mieć jeszcze zapas mocy aby uruchomić silnik.
    Myślałem także o sekwencyjnym ładowaniu dwu akumulatorów po 45 Amp./h: jeden akumulator rozruchowy drugi serwisowy.

    0
  • #4 10 Cze 2014 10:11
    766630
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 10 Cze 2014 11:08
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Inaczej, daj schemat i ewentualnie zdjęcia układu odpowiedzialnego za ładowanie. Zdecydowanie, bez analizy tego nie zakładaj większego akumulatora. Niestety kiedyś jachty z ujemnym bilansem energetycznym to był standard. Stąd zalecane ładowanie ze źródła zewnętrznego.

    Dodano po 2 [minuty]:

    pawelr10 napisał:
    zapotrzebowanie ze strony instalacji to ok. 25 W
    Ależ to nieco więcej niż 2 A. Nie wiem skąd Koledze się wzięło 25A, to bardzo, bardzo dużo...

    0
  • #6 10 Cze 2014 22:38
    pawelr10
    Poziom 9  

    Dziękuję wszystkim za pomoc.
    Nie 25 A tylko 25 Amperogodzin - 12 godzin po 2 A.
    Załączam schemat - taki jaki mam, gdyby coś było niejasne
    to posprawdzam i chętnie odpowiem.
    Bosch - Prądnico-starter dobór akumulatora

    0
  • #7 10 Cze 2014 23:40
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Bez uszczerbku, dałbym tutaj akumulator 72Ah. Należałoby jednak dać zabezpieczenie dwustopniowe przed nadmiernym rozładowaniem akumulatora, pozostawiające jedynie załączone odbiory absolutnie konieczne i drugi stopień, odcinający wszystko. Uchroni to prądnicę przed uszkodzeniem.

    0
  • #8 11 Cze 2014 06:06
    pawelr10
    Poziom 9  

    Przespałem się z tym co napisał kol. Georgesgr, a konkretnie:

    georgesgr napisał:
    Bilans energetyczny (potrzeby pradowe) sluzy do doboru pradnicy, nie akumulatora. Akumulator dobiera sie w funcji zapotrzebowania energii na rozruch silnika.

    I myślę, że to jest prawda w odniesieniu do samochodów gdzie:
    samochód jedzie > pracuje silnik > działa prądnica > zaspokaja potrzeby energetyczne pojazdu
    w jachcie żaglowym z założenia silnik nie pracuje, a jacht płynie i w tej sytuacji przez większość czasu energia potrzebna do zasilania takich odbiorników jak oświetlenie nawigacyjne, oświetlenie kompasu, odbiornik GPS pobierana jest z aku.
    Ad. Pawel wawa - czy to zabezpieczenie ma być automatyczne, czy po prostu ręczne wyłączniki? Teoretycznie regulator napięcia powinien zabezpieczyć prądnicę przed nadmiernym obciążeniem - czy nie jest to wystarczające zabezpieczenie?
    A co myślicie o dwu aku. po 40 Ah rozdzielonych separatorem i ładowanych sekwencyjnie:
    http://www.intelle.pl/instrukcja_manual_se-2_volt.pdf

    0
  • #9 11 Cze 2014 07:27
    mczapski
    Poziom 38  

    Pomijając koszt i masę rozwiązanie z dwoma akumulatorami jest bardziej elastyczne. Rozumiem, że chęć zachowania stylu jachtu zniechęca od modernizacji. Ale mamy jednak 21-szy wiek i większe4 możliwości niż sto lat wstecz. występują generatory wiatrowe oraz baterie słoneczne. Skoro można zasilać całe gospodarstwo to dlaczego by nie jacht. Jeśli dobrze pokombinujesz to trudno będzie zauważyć takie modyfikacje.

    0
  • #10 11 Cze 2014 08:06
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    pawelr10 napisał:
    Ad. Pawel wawa - czy to zabezpieczenie ma być automatyczne, czy po prostu ręczne wyłączniki?
    Automatyczne, to groszowe urządzenia, rozłączające przekaźnik przy spadku napięcia poniżej xV. całkiem wystarczające do takiej łodzi. To co pokazałeś w linku, jak najbardziej może być, jak również przełącznik ręczny akumulatorów, są nawet dedykowane specjalnie do łodzi gdzie ważne jest zabezpieczenie przed przypadkową iskrą w "maszynowni" /komorze silnika.

    0