Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zapytanie o podłaczenie świateł do jazdy dziennej

radecki83 12 Jun 2014 12:16 8571 21
  • #1
    radecki83
    Level 10  
    Witam serdecznie,

    Zakupiłem światła do jazdy dziennej Zapytanie o podłaczenie świateł do jazdy dziennej z wbudowanym automatem włącz/ wyłącz. Ze świateł wychodzą przewody: czarny( -), czerwony ( +), biały ( automat włącz/ wyłącz).

    W środku auta posiadam zamontowaną diodę, która sygnalizuje czy jest napięcie na przewodzie czerwonym(+). Gdy włączam zapłon w/w światła zapalają się, włączam postojowe światła w/w gasną, i tu jest wszystko ok. Moje pytanie brzmi, jak podłączyć i w który przewód by dioda wyłączała się po włączeniu świateł pozycyjnych i włączała po i wyłączeniu?

    Czy takie podłączenie spowoduje że dioda włączy się z ledami oraz wyłączy się dioda i led po włączeniu postojowych
    Zapytanie o podłaczenie świateł do jazdy dziennej
  • #3
    radecki83
    Level 10  
    @bubu1769 Odwrotnie,czyli będzie wyłączać gdy zapalą światła?
  • #4
    _jta_
    Electronics specialist
    Jeśli diodę (z szeregowym opornikiem, albo taka, która jest dostosowana do napięcia instalacji) podłączysz równolegle do wyłącznika, to zaświeci, kiedy światło będzie wyłączone. Ale jeśli ten wyłącznik jest wbudowany w światło i nie ma do niego dostępu, to będzie trudniej.

    Jak to właściwie się podłącza w samochodzie? Czarny do masy, czerwony do +zasilania, a biały do czego?
  • #6
    sebek1071
    Level 14  
    Tak na moją głowę to podciągnij dodatkowy przewód z dodatnim napięciem po stacyjce oczywiście zabezpieczony bezpiecznikiem do diody i podłącz przez rezystor do dodatniego złącza diody następnie ujemne złącze podłącz do przewodu na którym pojawia się dodatnie napięcie po włączeniu świateł postojowych. Jeśli dobrze zrozumiałem powinno to zadowolić Twoje oczekiwania.
  • #8
    _jta_
    Electronics specialist
    Zawsze diodę (z szeregowym opornikiem do ograniczenia prądu) możesz podłączyć na dwa sposoby: równolegle do żarówki, albo między +zasilania, a +żarówki (zakładam, że -żarówki jest na stałe połączony z -zasilania, a między +zasilania, a +żarówki jest wyłącznik) - zależnie od tego, który sposób wybierzesz, dioda albo będzie świecić razem z żarówką, albo kiedy żarówka nie świeci.
  • #9
    mczapski
    Level 39  
    Ano coś wchłonęło moją wypowiedź więc powtarzam.
    Domyślam się, że dioda nie jest częścią instalacji którą montujesz. Ja widzę możliwość włączenia diody (na odpowiednie napięcie) między przewód czerwony i biały. Oczywiście podłączenie w odpowiednim kierunku. Przewód biały łączysz jednak do świateł mijania z względów formalnych. Mianowicie światła pozycyjne mogą świecić na postoju a podczas jazdy muszą inne. Tutaj wystąpi problem ze światłami drogowymi. Więc skoro jeździsz na światłach drogowych *czyli poza obszarami zabudowanymi i poza drogami o dużym ruchu) to może faktyczni pozycyjne. Możesz jednak napotkać formalistę, który zakwestionuje.
  • #10
    radecki83
    Level 10  
    Możecie prościej :)
    Będę podłączał czerwony (+) do akumulatora (+), czarny (-) do minusa na akumulatorze, biały (sterowanie) do świateł postojowych. Gdzie podłączyć diodę sygnalizacyjną, która ma się włączyć podczas włączenia świateł do jazdy dziennej?, Dioda sygnalizacyjna ma gasnąć podczas włączenia świateł pozycyjnych. Dioda sygnalizacyjna i światła do jazdy dziennej nie mają się zapalać gdy włączę pozycyjne, światła mijania oraz drogowe.

    Zamotałem się trochę w tym :)
  • #11
    bubu1769
    Level 41  
    Spróbuj tak: z czerwonego przewodu doprowadź zasilanie do plusa diody (jeśli jest to zwykły LED to zastosuj odpowiedni rezystor) a z białego przewodu daj zasilanie do minusa diody. Jeśli wszystko zadziała to powinieneś mieć to o co Ci chodzi.
  • #12
    radecki83
    Level 10  
    A czy to nie spowoduje tego że światła do jazdy dziennej będę wyłączone bo będzie dostawało zasilanie na białym (sterowanie) przewodzie?
  • #13
    _jta_
    Electronics specialist
    Między czerwony i biały - wtedy będzie świecić, gdy nie świecą światła postojowe. Nie zapomnij o oporniku ograniczającym prąd diody.

    Prąd diody nie powinien dać na żarówce postojowej takiego napięcia, żeby układ na to zareagował - zimna żarówka ma mały opór.
  • #14
    sebek1071
    Level 14  
    Tak się kolegi tylko zapytam czy kolega chociaż się pofatygował i sprawdził proponowane przeze mnie i kolegę bubu1769 rozwiązanie?
  • #15
    radecki83
    Level 10  
    Jeszcze nie sprawdziłem gdyż jestem obecnie w pracy i nie mam takiej możliwości, zapewniam jak tylko będę miał możliwość to sprawdzę każde proponowane rozwiązanie.
  • #16
    mczapski
    Level 39  
    mczapski wrote:
    między przewód czerwony i biały
    .
    Ja rozumiem a ty wiesz, że sterowniki światła dziennego znajdują się w obudowach lamp a lampy są podłączone równolegle do przewodów.

    Kolego sebek1071. Owszem interesowałby nas gdyby był zewnętrzny. Mielibyśby inny stan na lampach i wówczas można by inaczej podłączać ową problematyczną diodę.
  • #17
    sebek1071
    Level 14  
    Tylko że w tym momencie automat nas średnio interesuje ponieważ potrzebujemy tylko sygnał sterujący sprawną żarówkę i dodatnie napięcie po kluczyku (żeby nam świecąca się dioda nie rozładowała akumulatora) rezystor i sprawnego LEDa. Po przekręceniu kluczyka na diodę pójdzie dodatnie napięcie a przez sprawną żarówkę ujemne co spowoduje świecenie się diody sygnalizującej świecenie świateł dziennych. Po zapaleniu świateł postojowych lub innych np drogowych do diody dociera dwa dodatnie napięcia wiec jak powszechnie wiadomo dioda nie świeci.


    Kolego mczapski doskonale wiem o tym że gdyby były sterowniki zewnętrzne to można by było podłączyć inaczej diodę tylko po co? Trzeba wtedy ciągnąć dodatkowy przewód od sterownika który jest najczęściej w komorze silnika a przy tym rozwiązaniu co zaproponowałem musimy się tylko wpiąć pod odpowiednie przewody idące ze skrzynki bezpieczników
  • #18
    radecki83
    Level 10  
    Podłączyłem w końcu światła do jazdy dziennej:)

    Plus za przekaźnikiem (po stacyjce 2 pozycja, kontrolki) na światła i diodę (plus), masa na akumulator, sterowania pod żarówkę postojową w lampie, z diody (minus) podłączyłem pod przewód przy przełączniku do świateł mijania, tam gdzie jest napięcie po włącznik świateł pozycyjnych poprzez włącznik.

    Efekt taki że po przekręceniu kluczyka w stacyjce na druga pozycję (kontrolki) światła do jazdy dziennej zapalają się, gdy przełącznikiem włączę światłą pozycyjne to do jazdy dziennej gasną.


    Tylko pojawił się problem gdyż mam zakłucenia na CB( Yosan 3031 Turbo), trzeszczy po włączeniu świateł do jazdy dziennej i nasila się po przełączeniu na światła postojowe.

    Co może być przyczyną takiego stanu? Dodam że na zasilaniu posiadam założony filtr przeciwzakłóceniowy.
  • #19
    mczapski
    Level 39  
    Kolego sebek1071. A skąd kolega wie, że w tym przypadku nie trzeba prowadzić przewodów z komory silnika? Jakoś nie zauważam informacji o samochodzie a bezpieczniki od świateł lubią być właśnie w komorze silnika.
    radecki83 wrote:
    na zasilaniu posiadam założony filtr przeciwzakłóceniowy

    Na którym zasilaniu i jaki filtr? Jakie jest wzajemne położenie anteny CB i lamp? Z którego miejsca instalacji jest zasilony CB? I wreszcie, czy te próby były wykonywane podczas jazdy, czy na sucho?
    radecki83 wrote:
    że po przekręceniu kluczyka w stacyjce na druga pozycję (kontrolki) światła do jazdy dziennej zapalają się, gdy przełącznikiem włączę światłą pozycyjne to do jazdy dziennej gasną

    Kolega jest skąpy w udzielaniu informacji.
  • #20
    radecki83
    Level 10  
    Nie ma znaczenia czy to jest postój czy jazda i tak zakłóca.

    Auto to Mitsubishi Carisma DI-D 1.9 115 KM 2001.

    Dodano po 4 [godziny] 21 [minuty]:

    Sprawdziłem o co chodzi z tym zakłóceniem na CB, wniosek jest następujący:
    Gdy podłącze zasilanie światła LED bezpośrednio pod plus akumulatora, a sterowanie pod światła pozycyjne to po włączeniu świateł postojowych zaczynają się zakłócenia na CB.
    Gdy są światła LED podłączone do plusa po stacyjce (2 pozycja, kontrolki) są zakłócenia na CB, a sterowanie pod światła pozycyjne to po włączeniu świateł postojowych zakłócenia się nasilają.

    Moje pytanie, co zastosować lub jak podłączyć zasilanie i sterowanie świateł LED by wyeliminować zakłócenia???
  • #21
    mczapski
    Level 39  
    No cóż źródłem zakłóceń jest zapewne przetwornica każdej lampy oddzielnie. Nie wiemy tylko jaką drogą przenosi się zakłócenie. Jeśli zasilaniem to tylko filtry na zasilaniu radia i lamp. Ale jeśli przez antenę to koniecznie ekranowanie przewodów do lamp.
  • #22
    _jta_
    Electronics specialist
    Rozumiem z #20, że zakłócenia są silniejsze wtedy, gdy zasilanie świateł LED jest ze stacyjki, niż kiedy są one zasilane bezpośrednio z akumulatora (przy podłączeniu przez stacyjkę są zawsze, silniejsze po włączeniu świateł postojowych, a przy podłączeniu pod + akumulatora tylko po włączeniu świateł postojowych)? To by wskazywało, że zakłócenia przenoszą się przez zasilanie i trzeba zastosować filtr na zasilaniu tych świateł: kondensator (bezindukcyjny - może ferroelektryczny) między + i - zasilania świateł, dławiki (niestety nie mam podstaw, by rozstrzygnąć, czy w tym przypadku lepsze będą osobne dławiki na każdym przewodzie, czy podwójny - trzeba wypróbować obie możliwości) na obu przewodach zasilania świateł LED (+ i -).