Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Szlifierka BOSCH GWS 850 CE - Układ stabilizacji obrotów

CukrowyBaron 12 Cze 2014 13:53 3819 8
  • #1 12 Cze 2014 13:53
    CukrowyBaron
    Poziom 2  

    Cześć wszystkim. Posiadam ww szlifierkę, która jest wyposażona w funkcję regulacji, i stabilizacji obrotów. Znalazłem w internecie schemat tej szlifierki:

    www<USUNĄĆ>.serwis.spec<USUNĄĆ>majster.pl/data/include/cms/Rozkladowki-Serwis/Rozkladowki-BOSCH-niebieski/SZLIFIERKI/GWS-850-C/ROZKLADOWKA.PDF

    Zauważyłem, że w żadnym miejscu nie ma jakiegokolwiek czujnika prędkości obrotowej silnika(silnik prądu zmiennego 850W). O ile do wstępnej regulacji silnika służy potencjometr, to skąd szlifierka wie, jakie ma obroty na silniku, oraz jak je reguluje?
    Szukałem w internecie schematu tego układu, i jedyne co znalazłem, że jest w nim jakiś mikroprocesor, i triak. Z zewnątrz nie widać co tam jest, bo wszystko jest zalane jakąś żywicą.

    Mógłby ktoś obeznany w temacie wyjaśnić mi jak to działa? Na chwile obecną to dla mnie czarna magia.

    0 8
  • #2 12 Cze 2014 13:58
    Akrzy74
    Poziom 39  

    CukrowyBaron napisał:
    skąd szlifierka wie, jakie ma obroty na silniku, oraz jak je reguluje?

    Szlifierka nic nie musi wiedzieć, bo nigdzie nie ma podanej prędkości stosownie do oznaczeń przy regulatorze/ potencjometrze (jeśli występują), a jeśli już, to są one orientacyjne, zależne od "otwarcia" triaka. Jeśli zgłębisz zasadę działania oraz zastosowania triaka, zrozumiesz na czym polega regulacja obrotów.
    CukrowyBaron napisał:
    Na chwile obecną to dla mnie czarna magia.

    Więc jak sądzę najważniejsze są wrażenia wizualne...

    -1
  • #3 12 Cze 2014 14:21
    CukrowyBaron
    Poziom 2  

    Wiem jak działa regulacja obrotów. Zastanawia mnie jak działa STABILIZACJA tych obrotów. Jeśli na potencjometrze ustawimy jakąś prędkość, to szlifierka ją utrzymuje jeśli nie działa pod obciążeniem. Problem zaczyna się kiedy przystawimy np. tarcze tnącą do materiału. Przecież wtedy obroty silnika spadają, a według zapewnień producenta powinny się utrzymywać na stałym poziomie.
    Wtedy szlifierka musi zwiększyć obroty silnika, aby działając pod obciążeniem utrzymywał on takie same obroty, jak miał bez obciążenia.
    Skąd więc szlifierka "wie" że w danej chwili działa pod obciążeniem, i musi zwiększyć obroty "teoretyczne", aby utrzymać obroty "praktyczne"?

    0
  • #4 12 Cze 2014 14:38
    zerolinux
    Poziom 10  

    Wysoce prawdopodobne jest, że układ stabilizacji działa na zasadzie pomiaru prądu - im większy tym mocniejsze obciążenie i mocniej wysterowuje triaka.
    Rozwiązanie jest znacznie bardziej niezawodne niż dodanie układu mierzącego obroty - brak części mechanicznych a w przypadku szlifierki dokładność stabilizacji nie ma znaczenia.

    Rafał

    0
  • #5 12 Cze 2014 15:33
    CukrowyBaron
    Poziom 2  

    W sumie brzmi to całkiem logicznie. Czyli potencjometrem ustawiamy obroty "teoretyczne", następnie mikroprocesor steruje triakiem tak, aby silnik wykonywał zadane obroty. W tym samym czasie osobny układ mikroprocesorowy mierzy prąd płynący przez silnik, i przekazuje wynik do pierwszego mikroprocesora, który zgodnie z zaprogramowanym schematem wysterowuje triaka tak, aby silnik miał obroty "praktyczne" zbliżone do tych "teoretycznych" ustawionych na potencjometrze.

    Dobrze to zrozumiałem, czy działa to jakoś inaczej?

    0
  • #6 12 Cze 2014 16:12
    garlip
    Poziom 2  

    Przede wszystkim firma BOSCH udostępnia na swojej stronie wszystkie niezbędne informacje o częściach składowych i budowie produkowanych elektronarzędzi. Bardzo ważne jest abyś z nowego urządzenia spisał numer produktu ( np. 0 601 378 703 ) który z czasem użytkowania zetrze się z tabliczki znamionowej. Jest to ważne gdyż kolejne wersje produkowane w innym czasie i na inne rynki różnią się między sobą. Przedstawiam link do bezpośredniego wyszukiwania rodziny Twoich produktów:http://www.powertools-aftersalesservice.com/public/boschprof/service/bxp/START?lgRedirect=true&lg=pl&country=pl. Dotrzesz do tego miejsca przez http://www.bosch-professional.com/pl/pl/ zakładka: Serwis i wybranie z niej: serwis części zamiennych , lub poniżej Zamawianie części zamiennych a tam np. Do wyboru i zamawiania części zamiennych. Jest po prostu kilka ścieżek. Elementami informującymi regulator o obrotach są najczęściej układy magnetyczne bądź optoelektroniczne. Dla przykładu w szlifierce firmy BOSCH GWS 24-180 LVI typ 3 601 H92 F00 zwróć uwagę na pozycję nr 81.

    0
  • #7 12 Cze 2014 16:38
    CukrowyBaron
    Poziom 2  

    BOSCH udostępnia informacje o częściach składowych, ale nie podaje szczegółów dotyczących budowy tych części(brak schematów, a cały układ jest zalany czarną żywicą). Faktycznie w modelu GWS 24-180 LVI jest pierścień magnetyczny zamocowany na osi silnika. Jednakże w mojej szlifierce czegoś takiego nie ma. Właśnie z tego powodu założyłem ten topic, po prostu jestem ciekawy jak to działa w mojej szlifierce, ponieważ nie ma w niej żadnego czujnika połączonego z osią silnika, więc szlifierka nie może bezpośrednio mierzyć prędkości obrotowej.

    2 posty wyżej są moje przypuszczenia dotyczące działania tego układu. Mógłby je ktoś zweryfikować? Chodzi mi głównie o sposób pomiaru prądu płynącego przez silnik pod obciążeniem. Dla Was to pewnie banalnie zagadnienie, a dla mnie jest ono dość trudne, przez co i ciekawe.

    0
  • #8 12 Cze 2014 17:28
    garlip
    Poziom 2  

    Jeżeli nie ma układu bezpośrednio kontrolującego prędkość obrotową to sam opisałeś sposób określenia kontroli stanu silnika. W mikroprocesorze na kolejne wejścia przychodzą sygnał zadający (np. z potencjometru ) oraz sygnał sprzężenia prądowego. Spotykają się one w układzie komparatora. Wynikowy sygnał zadaje wartość przesunięcia w fazie impulsów wyzwalających „zapłon” triaka. W mikroprocesorze można opisać charakterystykę modelu silnika za pomocą gdzie obroty są funkcją napięcia i prądu. Można też wprowadzić zabezpieczenia: np. przed „utykiem”.

    0
  • #9 13 Cze 2014 10:29
    garlip
    Poziom 2  

    Może pomoże Ci ten link:
    http://sklep.avt.pl/regulator-obrotow-silnika...rycznego-zestaw-do-samodzielnego-montazu.html
    i na tej stronie kliknij na otwarcie pliku pdf: Dokładny opis w EP8/94 lub
    Ewentualnie po wpisaniu w słynne Google hasła : stabilizacja obrotów silników komutatorowych , wybierzesz materiał w którym jest satysfakcjonujące Cię wyjaśnienie. O wyszukiwarce wspominam bez uszczypliwości. Ważne żeby pytanie zadawać w różnym zestawie podobnych określeń

    0