Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

CarPI czyli Raspberry Pi w Renault Megane

milyges 17 Cze 2014 09:15 97206 53
  • #31 17 Cze 2014 09:15
    pox
    Poziom 10  

    Pomysł jak najbardziej ciekawy. Jest możliwość dalszego działania.

    Co do Androida, to wydaje mi się, że lepszym rozwiązaniem było by zastosowanie tunera do DVB-T z tym systemem. Trzeba by tylko zastosować odpowiedni wyświetlacz.

  • Fibaro
  • #32 17 Cze 2014 18:56
    Tomkiewicz
    Poziom 13  

    Fajny projekt. Osobiście bym próbował sterować oryginalnym wyświetlaczem (najpierw go i tak musiałbyś dokupić), ale tutaj wykonanie jest bez zarzutu.

    Mam kilka pytań dotyczących konstrukcji:

    - jak długo trwa cold-start raspberry w Twojej konfiguracji (ile czasu trzeba czekać po włączeniu zapłonu)?

    - czy dobrze widzę, że to ta bogatsza wersja RPi? Nie rozważałeś tańszej? Różnica w cenie znikoma w skali projektu, ale za to mniej prądu ciągnie.

    - nie lepiej zamiast 7805 użyć np. MCP1703? Ten drugi ciągnie dużo mniej prądu w trybie uśpienia, co jest istotne w samochodzie. Jak sobie liczyłem na kartce, to ten pierwszy może rozładować akumulator po całkiem niedługim czasie (miesiąc? nie pamiętam dokładnie [edit: liczyłem dla kilku układów i chyba jednak wyszło parę miesięcy no i nie rozładowanie do zera, tylko "odczuwalne"]), chociaż mogę się mylić. To najważniejsze pytanie dla mnie, bo sam mam zamiar zbudować układ działający w trybie stand-by w samochodzie.

    Cytat:
    Soft niestety się nie ostał w wersji ogólnej (modyfikowałem go na bierząco pod moje potrzeby).


    Polecam trzymanie kodu w repozytorium git, nawet lokalnie u siebie na komputerze. Nawet schematy można sobie tak trzymać, to później oszczędza wielu nerwów.

  • Fibaro
  • #33 18 Cze 2014 22:24
    milyges
    Poziom 12  

    Start wersji finalnej (nagrane dziś, niestety telefon ma problemy z ostrością):

    Link


    Tak, to wersja B RPi. Wybrałem ją dlatego że ma wbudowaną kartę sieciową, bardzo wygodnie poprawia się soft. Wpinasz się laptopem w aucie do RPi bezpośrednio :) A różnica 5V 200mA, przy działającym silnilku nie robi żadnej różnicy.

    Co do 7805, w trybie uśpienia Atmega pobiera mikro-ampery, więc nie powinno być problemu. Na razie mój 8-letni akumulator trzyma się dzielnie przy podpiętym układzie.

    //EDIT: Sterowanie oryginalnym wyświetlaczem:
    CarPI czyli Raspberry Pi w Renault Megane CarPI czyli Raspberry Pi w Renault Megane CarPI czyli Raspberry Pi w Renault Megane

  • #34 19 Cze 2014 01:00
    olinek2
    Poziom 23  

    Kawał dobrej roboty :)!

    Nie da się RPI wprowadzać w stan uśpienia, żeby nie musiało bootować tak długo ?

  • #35 19 Cze 2014 12:24
    Tomkiewicz
    Poziom 13  

    Rzeczywiście przy działającym silniku wersja B tak nie boli.

    Atmega w trybie uśpienia pobiera bardzo mało, ale za to 7805 w zależności od użytych rezystorów ciągnie 2-10mA. Dla porównania wspomniany MCP1703 bierze 2µA.

    Może by się dało poszukać innej dystrybucji, żeby tak długo nie bootował?

  • #36 19 Cze 2014 13:49
    Milek79
    Poziom 14  

    olinek2 napisał:
    Nie da się RPI wprowadzać w stan uśpienia, żeby nie musiało bootować tak długo?

    RPi nie ma stanu uśpienia. Można by tylko popróbować z hibernacją, ale nie jest to popularny temat.
    Ale 30 sekund na raspbiana z X to bardzo dobry wynik. Nie wiem z czego był instalowany system, ale można by było zainstalować z minimalistycznego raspbian-ua-netinst i doinstalować tylko niezbędne pakiety.
    milyges napisał:
    Tak, to wersja B RPi.

    Należy też wziąć pod uwagę to, że wersja B ma 512 MiB ramu, a A tylko 256 MiB, co może mieć duży wpływ na działanie nawigacji.
    milyges napisał:
    Co do 7805, w trybie uśpienia Atmega pobiera mikro-ampery, więc nie powinno być problemu.

    Chodziło chyba o prąd pobierany przez 7805, który żre około 5 mA.
    milyges napisał:
    W wolnej chwili chcę sprawdzić czy przy delikatnej modyfikacji kodu dało by się podpiąć zewnętrzny moduł do planowania tras.

    A jest jakiś sensowny moduł, który potrafił by się zintegrować z Navitem?

  • #37 24 Cze 2014 00:21
    uzi18
    Poziom 22  

    Phonon może działać z różnymi wtyczkami.
    Poza VLC jest jeszcze gstreamer i xine.
    Może warto ich spróbować na początek?

    RPi ma możliwość przetaktowania, może to wymagać
    jakiegoś radiatora i być może wentylatorka.

    Może jakąś wersje tego analizatora CAN udałoby Ci się odzyskać?
    Moduły są dostępne na popularnym portalu aukcyjnym.

    Ps. Bardzo fajny projekt.

  • #38 27 Cze 2014 07:04
    majonezz
    Poziom 18  

    uzi18 napisał:
    Phonon może działać z różnymi wtyczkami.
    ....
    Może jakąś wersje tego analizatora CAN udałoby Ci się odzyskać?
    ....


    Najtańsza baza do budowy analizatora CAN to popularny ELM327 :) Można go już kupić od 20PLN! Ma wszystkie bebechy na pokładzie. Wystarczy tylko stworzyć soft, który będzie wypluwał ramki np. w formacie zgodnym z protokołem Lawicel'a.
    Jestem właśnie w trakcie testów takiego urządzenia.

    Wracając do samego projektu - jestem pod wrażeniem. Szacun! Sam chcę coś takiego zbudować do swojej skodziny. Jeszcze słowo o usypianiu. Producenci osprzętu OE wykorzystują transceivery can (np. TJA1054) do rozpoznawania czy magistrala poszła spać czy też może jest w stanie budzenia. Taki transceiver jest cały czas na czuwaniu i pobiera pojedyncze µA. Podczas wybudzenia kluczuje dopiero zasilacz w module i urządzenie budzi się do życia.

    Pozdrawiam.

  • Fibaro
  • #39 29 Cze 2014 16:00
    jacekr
    Poziom 11  

    cześć
    czy mógłbyś coś więcej napisać o obsłudze OBDII i wyświetlaniu graficznym parametrów samochodu

  • #40 07 Lip 2014 21:14
    tomekbelno
    Poziom 8  

    Bardzo ciekawy projekt, zastanów się nad uproszczoną wersją tego cuda, znaleźli by się kienci do costumowych aut. Sam byłbym chętny, prowadzisz jakiś kosztorys całości ?

  • #41 09 Lip 2014 06:54
    Colina2
    Poziom 16  

    a ja mam pytanie odnośnie konfigurowania rozdzielczości. Wczoraj próbowałem swojego raspberrego podpiąć do podobnego wyświetlacza i kicha. Mógłbyś napisać jak to robiłeś? (modyfilacja pliku config.txt?, ew mógłbyś go wrzucić?).

    Sam projekt na tyle interesujący że i mnie przekonał do budowy czegoś podobnego ;)

  • #42 16 Lip 2014 12:17
    zavadz
    Poziom 12  

    Też zacząłem prace nad czymś podobnym, z małą różnicą zastosowania w Renault Scenic II.

    Zdobyłem zegary z oryginalnym wyświetlaczem od Carminat 8000, udało mi się go uruchomić, jednak raspberry PI nie wspiera jego częstotliwości odświeżania. Wyświetlaczom tym trzeba podać sygnał RGBS (RGB z synchronizacją w jednym pinie).

    Podpiąłem sygnał z VGA, gdzie jest gotowe RGB i synchronizacja HV (2 piny Horizontal i Vertical) którą przy pomocy odpowiedniego sumatora logicznego wrzuciłem w jeden kanał, i przez przejściówka z HDMI na D-SUB podpinałem.
    Z RPI nie udało mi się uzyskać dobrego obrazu na tym wyświetlaczu, kolory są ok, ale odświeżanie jest złe, na tunerze DVBT uzyskałem stabilny obraz w rozdzielczości 480i, więc system działa, tyle, że tam synchornizacja jest na poziomie 15.8 kHz, czyli standard TV, s raspbbery PI ma najniżej 33.6 kHz.

    Porzuciłem to rozwiązanie, zamówiłem wyświetlacz 6.5' z aliexpress który współpracuje RPI i kamerą cofania i jeszcze kilka wejść. Jak dojdzie i podłączę, napiszę, czy warto.

    Mam pytanie, do autora tematu, czy jest opcja zastosowania innego modułu bluetooth, który pobierał by kontakty i pozwalał wyświetlać nazwy dzwoniących i lub wybierać numer?

    Na co dzień naprawiam i programuje zestawy głośnomówiące PARROT, i wiem, że jest to możliwe bo tam właśnie tak to działa, musiałbym tylko sprawdzić jaki tam układ siedzi, ale może jest droższy układ, który by pozwalał na to czego mi brakuje, a o którym autor coś wie?

  • #43 16 Lip 2014 12:39
    G.A.P.A
    Poziom 16  

    Jest szansa, żebyś podał jakieś namiary na schematy, informacje itd nt analizatora CAN?

  • #44 31 Mar 2015 20:31
    zbik91
    Poziom 5  

    A ja mam jeszcze takie pytanie gdzie mogę znaleźć informacje na temat postaci informacji przesyłanych przez interfejs CAN w OBDII ?? Mianowicie chodzi mi o to, że chcę zrobić sobie takie urządzenie do wyświetlania zegarów prędkości obrotowej, prędkości jazdy itp. Szukam i szukam po googlach i nic konkretnego nie widzę. Jak wygląda taki protokół/ramka danych, jak to programowo obsłużyć ??
    Z góry dziękuję

  • #46 04 Kwi 2015 21:29
    zbik91
    Poziom 5  

    Dzięki wielkie. Mam jeszcze jedno pytanie. Nigdzie nie mogę znaleźć informacji na temat numeru parametru pozwalającego na odczyt aktualnej ilości paliwa w zbiorniku. Jakieś parametry związane z paliwem są podane nawet na wikipedii, jednak albo ja nie rozumiem co oznaczają ich nazwy albo nigdzie nie widzę słów kluczowych "fuel quantity". Czy wiadomo jaki to numer ??
    Z góry dziękuję.

  • #47 07 Kwi 2015 15:37
    grzegorz.l
    Poziom 10  

    Jest to parametr o numerze PID 2F Fuel Level Input

  • #48 11 Kwi 2015 11:42
    qnamrc
    Poziom 1  

    polski (google traslator)

    Cześć, jestem chłopakiem z Włoch nowego w elektronice, ale jestem programistą przez długi czas.
    Podoba mi się projekt, posiadających ten sam samochód.
    Chciałbym spróbować go odtworzyć, eliminując GPS i Bluetooth, przy użyciu komponentów classic nie SMD, ale mam problemy z zakupem komponentów.
    Największym problemem jest kondensatorów, na wykresie napięcie nie występuje.
    Oto elementy, które nie dopełniły:
    C14 100uF
    C17 10uF
    Mam również problemy dla
    L1 330uH
    L2

    Dla pozostałych komponentów I oparty na stronie RS components, z którego będę wykonywać zlecenia.
    przykład
    C15 100nF Kod RS 721-5240
    D1 1N5819-B Kod RS 774-3347
    Q2 BC847C Kod RS 544-9292


    Czy ktoś może mi pomóc, być może również wskazaniem kodu RS?

    Dziękuję


    English

    Hi, I'm an Italian guy new in electronics but I'm a programmer for a long time.
    I like the project, possessing the same car.
    I would try to play it, eliminating GPS and bluetooth, using components classic not SMD, but I have trouble buying the components.
    The biggest problem is for the capacitors, in the diagram the voltage is not present.
    Here are the components that have failed:
    C14 100uF
    C17 10uf
    I also have difficulty for
    L1 330uH
    L2

    For the other components I based on the RS components website from which I will carry out the order.
    example
    C15 100nF RS Code 721-5240
    D1 1N5819-B RS Code 774-3347
    Q2 BC847C RS Code 544-9292


    Can someone help me maybe also indicating the RS Code?

    Thank You

  • #49 11 Maj 2015 14:39
    Sebo.PL
    Poziom 12  

    Hej,
    Ja ostatnio wpadłem na pomysł by także zamontować sobie w autku Raspberry PI albo Banana PI.
    Chciałbym jednak zacząć od skonsultowania z wami komponentów składowych. Nie jestem zbyt biegły z elektroniki i nie chciałbym sobie rozbebeszyć pół samochodu. Idealnie by było tak złożyć zestaw by możliwie dało się to wpiąć w jednym miejscu, i ukryć pod deską rozdzielczą (albo pod tylną kanapą).
    Zaletą moich zamiarów jest na pewno to, że raczej minimalnie chcę ingerować w wygląd wnętrza samochodu (na pewno nie będę montował żadnych wyświetlaczy). Jedyną częścią na wierzchu (choć i tak możliwie jak naj mniej) miałaby być kamerka rejestratora trasy.

    Pomożecie?

  • #50 25 Wrz 2016 20:35
    gameserv
    Poziom 12  

    Zauważyłem że nie działa temperatura czujnika z lusterka, czy jest to jakis problem z jego wskazywaniem?

  • #51 26 Wrz 2016 16:06
    zavadz
    Poziom 12  

    Bardzo dobrze zauważyłeś.
    W udostępnionej wersji nie ma wyświetlania temp. zewnętrznej. Ja wykorzystałem wolne wejście w ATmega i z fabrycznego czujnika wczytuję sobie sygnał napięciowy, następnie przetwornikiem w mikroprocesorze obrabiam na sygnał cyfrowy i z tablicy przeliczającej wartość binarną na stopnie wypluwam na ekran temperaturę. Wymaga to niestety skalowania czujnika, bo ma dość nietypową rezystancję.

    Fabrycznie sygnał z czujnika idzie po sieci CAN w aucie (przynajmniej w SCENIC II) i wiem dokładnie w której ramce jest przesyłany, ale wymaga to dorobienia oddzielnego interfejsu CAN do urządzenia. Ten który jest na pokładzie jest wpięty w CAN radia, ale są to dwie niezależne sieci, i nie można go wykorzystać do obu rzeczy jednocześnie.

  • #52 27 Wrz 2016 23:37
    danczon
    Poziom 2  

    Bardzo ciekawy projekcik, podziwiam programowanie i pozdrawiam autora.

    Ja jestem na etapie podobnego projektu na RPI3 w zastosowaniu w Zafirze A.
    Na obecnym etapie mam przerobioną kierownicę, tzn komunikuje się za pomocą RS232 (większa niezawodność i więcej możliwych odczytów klawiszy).
    Nawigacja NAVIT, jedno co mnie denerwuje, to komunikaty typu "jedź 200 do następnego" - nie mogę znaleźć gdzie NAVIT trzyma te translacje PL.
    Nawit potrafi też gadać wav'ami podobnie jak większość nawigacji, ale jakoś
    nie potrafię znaleźć dokumentacji jak powinny się pliki nazywać (domyślam się, że analogicznie jak piktogramy). Wtedy można by z Automapy zwalić

    Zastanawiam się nad radiem... w sumie odpaliłem na RTL2832 DAB+ ale interface toporny (projekt SDR-J). Mam moduł I2C radia rda5807m ale nie mogę ogarnąć na nim RDSa

    RPI3 ma wbudowanego blotootha i zastanawiam się czy da się jakoś ogarnąć zestaw głośnomówiący - widziałem w sieci jeden projekt ale na tym koniec.
    Pewnie zostanie zabawa z OVC3860 aby osiągnąć idealny dźwięk pozostaje zabawa z pętlą masy audio.

    Co do przełączania widoków wykorzystałem pulpity openboxa. NAVIT, VLC (narazie). Wszystko poustawiane na fullscreen, bez dekoracji. Ja mam ekran 5'',
    więc wolałem nie zawężać ekranu NAVITA. VLC steruję przez localhosta z poziomu Pythona.

    RASPI, Navit i VLC są gotowe od załączenia w 15s

    Problem zasilania rozwiązałem 2 przekaźnikami jeden na 12v z podwójnymi stykami, po pojawieniu się "ignition" przekaźnik działa jak stycznik, załącza RPI, który podtrzymuje "stycznik" nawet kiedy "ignition" jest juz wylaczony. W obwodzie znajduje się 2 przekaźnik normalnie zamknięty, który pod wpływem wysterowania przez RPI rozłącza "stycznik" RPI bada czy jest sygnał "ignition", jeżeli nie ma na ekranie pojawia się przycisk "shotdown za 30 minut" i jeżeli nie naciśniemy przycisku, to ostatni proces robi pik przekaźnikiem nr 2, który odłącza "stycznik". Czasami zdarza się, że wyłączamy zapłon, bo trzeba np kupić browarka :p, że jestem niecierpliwy to wole nie czekać tych 15s. Zwłaszcza, że odbiornik GPS (stary Sirf) nagrzewa się czasem 2 minuty.

  • #53 06 Mar 2017 17:50
    xboxcristal
    Poziom 1  

    hello possible for my renault master dci 2007 thank you

  • #54 03 Paź 2017 19:55
    mi-cha-el
    Poziom 10  

    Mam pytanie odnośnie emulacji zmieniarki, chciałbym aktywować wejście (SPDIF) w radiu serii Tunerlist 22DC277/62, a projekt kolego milyges dotyczy serii Updatelist, czy protokoły są dla tych odbiorników jednakowe?
    Czy ktoś wie jak aktywować wejście cyfrowe w radiu Tunerlist najlepiej za pomocą jakiegoś AVR-a, co trzeba wysłać na port UART. Może ktoś ma gotowe rozwiązanie lub posłuży wiedzą w tym temacie.
    Próbowałem sił na razie korzystałem z tej strony http://tlcdcemu.sourceforge.net/
    ale bez powodzenia.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo