Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Scania R420 2008r usterka skrzyni biegów brak prędkości, brak skrzyni dół

pablosoprani 20 Cze 2014 00:17 8196 14
  • #1 20 Cze 2014 00:17
    pablosoprani
    Poziom 8  

    Witam.
    Mam pytanie, czy ma ktoś może schemat do skrzyni GRS895R po polsku?
    Mam taką skrzynię w Scanii R420. Dzisiaj rano po przekręceniu kluczyka wyskoczył niefajny komunikat "usterka skrzyni biegów" i prędkościomierz nie działa.
    Próbując sprawdzić co się stało na skrzyni z prawej strony odczepiłem jeden z czujników, podczepiłem znowu i to był mój błąd bo tylko miałem skrzynię górną a dolna nie przełączała się.
    Po oczyszczeniu tej wtyczki włączyła się skrzynia dół ale po przejściu na górę już w dół się nie dało.
    Musiałem zatrzymać pojazd i od nowa powyższe.
    Moje pytanie do doświadczonych na tym forum, co może być z tym, że prędkościomierz nie działa i o co chodzi z tą skrzynią?
    Czy macie moze rysunek mojej skrzyni, gdzie jest zaznaczone jak krowie na rowie jak to się mówi czujniki obrotów, czujniki położenia biegu neutralnego itd? Będę wdzięczny za pomoc bo autko za miedzą jest i nie ukrywam, że zależy mi na znalezieniu rozwiązania.
    Pozdrawiam.

    2 14
  • #2 20 Cze 2014 22:30
    normales
    Poziom 11  

    Kolego to pytanie zadaj w dziale CIĘŻAROWE tam jest kilku chłopaków "oblatanych" w temacie tej skrzyni.

    2
  • #4 21 Cze 2014 00:08
    pablosoprani
    Poziom 8  

    dziękuję za wskazówkę a więc kody jakie odczytałem to
    coo error 5
    1914374 1*

    EMS 1408
    1874472 3

    EMS 11176
    2*

    EMS 4116
    1874472 1*

    Chciałem odczytać kody z TCO i GMS ale nie wiem czemu nie występują na liście jak przewijam kursorami....Nie wiem dlaczego. Dodam że jak odpinam wtyczkę z fajeczką tą z prawej strony przy skrzyni to jak zaiskrzy to przełącza na wolne ale jak pojadę to już po przejściu w górę na dół nie da rady. Tacho jak jadę pokazuje kwadracik a prędkościomierza nie ma i tempomatu. Macie jakieś sugestie?

    0
  • Pomocny post
    #5 21 Cze 2014 17:03
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    COO 5
    Komunikacja z tachografem, komunikacja między koordynatorem a tachografem została przerwana.
    Przyczyny usterki mogą być następujące:
    Obwód otwarty w żółtej szynie CAN.
    Zwarcie lub przerwa w obwodzie zasilania tachografu.
    Wewnętrzna usterka tachografu.

    EMS to kody silnika.

    Sprawdź bezpieczniki na początek, możliwa również usterka tacho.



    Tutaj masz podobny temat poczytaj wiedzy nie zaszkodzi.

    0
  • Pomocny post
    #6 22 Cze 2014 09:45
    kwantor
    Poziom 38  

    Bezpiecznik zasilania tachografu jest przy akumulatorach, jego sprawdź w 1 rzucie, lub fizyczną obecność napięcia na tym przewodzie.
    To w przypadku, gdy tachograf nie żyje w ogóle.
    Jeżeli żyje a tylko brak prędkości, to skrzyni w trakcie jazdy nie przełaczysz na dolną.
    Więc trzeba dokładnie sprawdzić obwody impulsatora prędkości.
    Innych rzeczy na drodze, kierowca raczej nie ogarnie.

    1
  • #7 22 Cze 2014 13:02
    pablosoprani
    Poziom 8  

    Dziękuję Serwisantscanii1 i Kwantor za pomocną dłoń jesteście wielcy. Próbuję się dostać do tej żółtej szyny can. Czy macie może gdzieś pod ręką zdjęcie poglądowe dla lepszej orientacji. Chciałbym dodać że przy akumulatorach u mnie nie ma bezpieczników co mnie zdziwiło bo u kolegów w starszych R-kach są... Jeszcze raz dziękuję za porady i cierpliwość

    Dodano po 1 [godziny] 7 [minuty]:

    koledzy gdybyście mieli zdjęcia poglądowe byłbym bardzo bardzo wdzięczny

    Dodano po 45 [minuty]:

    albo rysunki .

    1
  • #8 22 Cze 2014 13:34
    paptrans
    Poziom 7  

    Witam, może ktoś odpowie na pytanie dlaczego jadąc na wolnych obrotach coś churgocze jakby most podjechany czy coś takiego w scani r420 2005 jak dam gazu to już nie ?

    0
  • #9 22 Cze 2014 21:15
    pablosoprani
    Poziom 8  

    Kolego nie masz czasem obluzowanej obudowy akumulatorów albo osłona tłumika jest luźno na uchwytach i u mnie wchodziło w wibracje i dźwięk metaliczny jakby właśnie brzęczenie a jak dało się gazu to ustawało. Dałem gumowe uszczelki i jak ręką odjął.

    Dodano po 56 [minuty]:

    W którym miejscu znajduje się ten koordynator ?

    Dodano po 4 [godziny] 51 [minuty]:

    prosiłbym o pomoc w zlokalizowaniu tych kabelków. albo podanie w którym miejscu ten koordynator jest?

    Dodano po 1 [godziny] 28 [minuty]:

    oraz gdzie jest ta żółta szyna can

    Dodano po 35 [sekundy]:

    przepraszam za upierdliwość ale jest to ważne dla mnie

    1
  • Pomocny post
    #10 22 Cze 2014 22:32
    kwantor
    Poziom 38  

    Kolego nie mam starszych wersji schematów pod ręką, akrobata mam po niemiecku i nie umiem skopiować pdf, bo jakiś tam schemat mam.
    Z czujnika T 20 skrzynia biegów, biegną 4 kable do tachografu do złacza B pin-1,2,3,4.
    Z złącza B pin 6 leci kabelek pomarańczowy do koordynatora (e30) do pinu c 32.
    Sprawdż na impulsatorze T20 przy skrzyni napięcie zasilania na czerwonym kablu, jeden z tych 4 rech masa to raczej czarny.
    To nie takie proste nawet na schemacie rokminić.
    Koordynator jest pod bezpiecznikami lub obok w konsoli, rozkręć osłony pod nogami i jakiś fragment panelu na konsoli po prawej stronie poświeć i zobaczysz kasety w uchwytach. zapomniałem gdzie jest dokładnie.
    Może ten opis spasuje niby jest z 2005 roku ale są 2 wersje. i w tej drugiej biegnie ten pomarańczowy do pinu 111 (CO)
    A jak tacy elektronicy jesteście, to kto wie, czy nie katowaliście czujnika magnesem..

    0
  • #11 22 Cze 2014 22:47
    pablosoprani
    Poziom 8  

    Dziękuję za podpowiedź. Nie używam magnesu ogólnie w mojej firmie nie chcę tego praktykować. Wiem ile zapłaciłem za sprzęt i raczej w głupi sposób magnesem nie chcę nic popierdzielić.

    0
  • Pomocny post
    #12 22 Cze 2014 23:31
    kwantor
    Poziom 38  

    Zółta szyna CAN to jest skrętka koloru żółtego i ona nie ulega z natury awarii, natomiast brak sygnału i problem w innych jednostkach które nie wysyłają sygnał, lub go nie otrzymują, objawia się takim opisem błedu, że szyna can ble ble.
    Nie można naturalnie wykluczyć uszkodzenia, może rezystory, lyb przerwa, ale niestety nawet przerwanie jednego kabla skrętki, nie powoduje zaprzestania komunikacji CAN em, więc jak wyżej.

    0
  • Pomocny post
    #13 22 Cze 2014 23:58
    szaman108
    Poziom 29  

    T 20 czujnik TACHO(impulsator) C100 wtyka przyłącza wiązki elektrycznej prawa strona kabiny(aby zobaczyć trzeba podnieść maskę i zdemontować osłonę z wytłoczoną lancą myjki przekreśloną o ile dobrze pamiętam),C272 przyłącze elektryczne panel pasażera,C273 przyłącze elektryczne góra kabiny(należy wymontować górny schowek strona pasażera) złącze B to TACHO.

    1
  • #14 23 Cze 2014 01:03
    pablosoprani
    Poziom 8  

    Koledzy jeszcze raz dziękuję za pomoc. Jutro napiszę co mi zrobiło psikusa. Pozdrawiam. Moze kiedyś ja będę mógł pomóc niekoniecznie wirtualnie i nie w kwestii elektryki :)

    Dodano po 32 [sekundy]:

    i elektroniki ;)

    0
  • #15 24 Cze 2014 21:42
    pablosoprani
    Poziom 8  

    Koledzy problem rozwiązany. Nigdy bym na to nie wpadł że to może być przyczyną problemu... Poprzedni właściciel auta zamontował gdzieś ukryty przełącznik wyłączajacy tacho pod przekażnikami po stronie pasazera, a skoro nie wiadomo gdzie był nie wiadomo kiedy przez przypadek go uruchomiliśmy. Po rozłączeniu tego dziadostwa wszystko wróciło do normy. Kupa nerwów przez jakiegoś głąba. Dziękuję koledzy za pomoc Pozdrawiam

    0