Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
MetalworkMetalwork
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Scania R500 - Nie działa Adblue EMS 4116

21 Cze 2014 21:14 6420 8
  • Poziom 10  
    Witam, mam od dwóch dni problem ze scanią R500 wrzesień 2007 r e5, zaświeciła się kontrolka nadmiernego dymienia. Z zegarów odczytałem aktywny błąd EMS 4116. Błąd odpowiada za zbyt wysokie ciśnienie powietrza w układzie adblue (takie info znalazłem). Rozpocząłem od wyczyszczania dozownika, na wlocie powietrza do niego był cały zapchany,miał tam zaschnięte grudki i na pewno nie był drożny, został rozebrany i wyczyszczony, tekalan zasilający również został przedmuchany, był czysty. Przewód wtrysku oraz sam wtrysk jest również czysty i drożny. Zapobiegawczo wymieniłem filtr adblue. Niestety błąd dalej jest aktywny. Zauważyłem, że zasilanie powietrzne do dozownika wychodzi bezpośrednio z jednostki sterującej. Zapaliliśmy auto, niestety na wolnych obrotach na wyjściu z jednostki nie ma powietrza do dozownika. Zadaje sobie pytanie, czy powietrze jest tam cały czas, czy tylko wtedy jak następuje wtrysk w dozowniku. Help...
  • MetalworkMetalwork
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    -Bolo- napisał:
    EMS 4116. Błąd odpowiada za zbyt wysokie ciśnienie powietrza w układzie adblue (takie info znalazłem).


    Ciśnienie powietrza w układzie SCR.
    Ciśnienie powietrza w układzie SCR jest za wysokie.
    Przyczyna
    Usterka może wynikać z jednej z następujących przyczyn:
    Tworzenie się kryształów w końcówce wtryskiwacza lub w przewodzie między dozownikiem reduktora a końcówką wtryskiwacza.
    Zatkanie lub zapętlenie przewodu powietrza między jednostką główną a dozownikiem reduktora.
    Usterka dozownika reduktora.

    W wyniku usterki wyłączono wtryskiwanie reduktora.
    Usterka wpływa na emisję tlenków azotu (NOx) i powoduje włączenie się lampki w zestawie wskaźników ostrzegającej o wysokim poziomie emisji. W pojazdach wyposażonych w układ kontroli emisji tlenków azotu pojawi się również komunikat tekstowy.
    Pojazdy wyposażone w układ kontroli emisji tlenków azotu (NOx)
    Aktywny kod usterki powoduje ograniczenie momentu obrotowego silnika o ok. 40%.
    Aktywnego kodu usterki nie można usunąć z pamięci jednostki sterującej. Po usunięciu usterki jednostka sterująca musi sprawdzić, czy usterka faktycznie ustąpiła, aby kod stał się nieaktywny.
    Czynności zaradcze

    Sprawdź, czy końcówka wtryskiwacza lub przewód sztywny między dozownikiem reduktora a końcówką nie są zapchane.
    Sprawdź, czy przewód powietrza między jednostką główną a dozownikiem reduktora jest zapchany lub zgięty.
    Wymień dozownik reduktora.
    Jeśli usterka nie ustąpiła, wymień jednostkę główną.
    Wykonaj testy układu SCR dostępne w SDP3. Mogą one pomóc w wykryciu niektórych powyższych usterek.
    Wykonaj następujące czynności, aby sprawdzić, czy usterka została usunięta:
    Wykonaj test „Unieważnienie kodów usterek dla układu kontroli emisji tlenków azotu” dostępny na karcie Sprawdzenie w SDP3 w celu sprawdzenia, czy usterka została naprawiona. Test należy wykonywać na wolnym powietrzu, ponieważ temperatura spalin bardzo wzrośnie i istnieje ryzyko stopienia przewodu wyciągu spalin. Czas trwania testu wynosi ok. 5 do 30 minut, zależnie od tego, jakie kody usterek są aktywne.
    Inny sposób unieważnienia kodów usterek:
    Nie może być żadnych aktywnych kodów usterek sygnalizujących nieprawidłowe ciśnienie w układzie SCR lub awarię jednostki głównej.
    Sprawdź, czy układ SCR zaczyna działać i cztery razy z rzędu wykonaj próbę drogową na drodze utwardzonej trwającą 15 minut. Pomiędzy każdym cyklem jazdy wyłącz zapłon kluczykiem, odczekaj 90 s i włącz ponownie.
    Jeśli usterka została usunięta, kod przestanie być aktywny. Skasuj pamięć kodów usterek.
    Przejdź do trybu monitorowania kodu usterki i sprawdź kod usterki. W ten sposób sprawdzisz, czy zostały spełnione warunki określające usunięcie usterki. Jeśli podczas wykonywania testu warunki te są spełnione, to widoczny jest status kodu usterki. Jeśli kod usterki jest niepotwierdzony, oznacza to, że jednostka sterująca wykryła usterkę. Jeśli usterka została usunięta, kod przestanie być aktywny i można go skasować.
    Wyłącz i włącz zapłon kluczykiem kolejno trzy razy w odstępach 10 s, aby wyłączyć lampkę ostrzegawczą.


    -Bolo- napisał:
    niestety na wolnych obrotach na wyjściu z jednostki nie ma powietrza do dozownika. Zadaje sobie pytanie, czy powietrze jest tam cały czas, czy tylko wtedy jak następuje wtrysk w dozowniku.


    Ogólnie całość składa się z 4 cykli:
    Pierwszy cykl jest to ogrzewanie układu/dodatku ale tylko wtedy gdy temperatura dodatku w zbiorniku jest w zakresie -12 do 8°C oraz wtedy gdy temperatura płynu chłodniczego silnika jest wyższa od 60°C.

    Drugi cykl to tzw. start-up cykl uruchomienia układu, sterownik kontroluje za pomocą 2 czujników obecność powietrza (przed i za zwężką-strona zasilania i dozownika)po czym uruchamia elektrozawór spustowy (dodatku) aby sprawdzić czy nie ma pozostałości dodatku, jeżeli silnik pracuje elektrozawór spustowy jest wyłączony (zamknięty) a elektrozawór nadmiarowy (regulacyjny ciśnienia powietrza) włączony w celu doprowadzenia układu do odpowiedniego ciśnienia. Po osiągnięciu temperatury pracy katalizatora obwód adblue ulega dekompresji (otwarcie zaworu spustowego)
    celem jego weryfikacji, po czym uruchomiona zostaje pompa celem wytworzenia ciśnienia
    (dla scania jest to 2.8 Bar) w kolejnym kroku aktywowany jest moduł dozownika celem opróżnienia powietrza oraz resztekk dodatku.

    Kolejne cykle to dawkowanie dodatku oraz cykl wyłączenia układu ale ich już nie będę opisywał.

    Jak widzisz nie jest to prosty układ jeśli ktoś nie zna zasady działania oraz komponentów pompy, najlepsza byłaby diagnostyka oraz przeprowadzenie testów, nie wiadomo czy dozownik mimo wyczyszczenia jest sprawny jak również:
    -Bolo- napisał:
    na wlocie powietrza do niego był cały zapchany,miał tam zaschnięte grudki i na pewno nie był drożny

    skoro na wlocie powietrza była krystalizacja może nie działać również elektrozawór powietrza (mechanicznie).Końcówkę również czyściłeś ?
    Trudno zdalnie bez większych testów doradzić jednoznaczną przyczynę.
  • MetalworkMetalwork
  • Poziom 30  
    Witam
    Bolo jak rozbierałeś dozownik to tak do ,,imienia" zdemontowałeś ten chromowany króciec do którego podłączony jest przewód dyszy?Aby go zdemontować trzeba wybić dwa kołki zabezpieczające.
  • Poziom 10  
    Taką rozpiskę błędu również znalazłem, postąpiłem według jej wskazówek. Jeśli może być wadliwy elektrozawór powietrza, to gdzie się on znajduje, w jednostce głównej?
    Jeśli tak to łatwego dostępu nie będzie. Na ramie mam tylko elektrozawór od adblue.
    Co do dozownika, na wlocie był mocno zatkany, nawet po wydłubaniu resztek nie dało się go w żadną stronę przedmuchać. Wybiliśmy te dwa bolce i próbowaliśmy wyjąć ten metalowy króciec, jak lekko drgnął od razu pękła obudowa wokół niego, jednocześnie zrobił się drożny, da się go przedmuchać. Nie wyjmując tego, tak to z powrotem poskładaliśmy. Tak więc jak podam powietrze z boku od strony tekalanu to uchodzi stroną gdzie montowany jest wtryskiwacz, (ten el.). Na wyjściu na tłumik jest cisza. Jak podaliśmy powietrze od strony wtrysku adblue to przechodziło w stronę tłumika i delikatnie w stronę zasilania powietrznego (tekalanu). Może faktycznie coś jest nie tak z tym dozownikiem, mojego nie da się już chyba otworzyć bo na pewno się rozpadnie.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    W module pompy jest elektrozawór powietrza, co do dozownika to lepiej załóż nowy.
  • Poziom 10  
    Kupię nowy dozownik i go wymienię, jeśli to elektrozawór to znaczy grubsza robota bo nie obędzie się bez demontażu zbiornika i rozebrania modułu. Ten elektrozawór się wymienia, czyści, co dokładnie trzeba z nim zrobić? Jutro auto musi wyjechać, mogę powrócić do niego dopiero w sobotę, w miedzy czasie otwarty jestem na wszelkie wskazówki.
  • Poziom 30  
    Niestety ten typ dozownika trzeba rozebrać do ,,imienia" tam ma być tak czysto,że mucha nie siada bo zdycha z wrażenia przed lądowaniem.Jak wyjmiesz ten element to od strony elektrozaworu w środku jest gumowa uszczelka ją także trzeba wyciągnąć i wyczyścić przerabiałem to nie jedno krotnie to tak na przyszłość.
  • Poziom 10  
    Dzisiaj problem się rozwiązał, auto zrobiło 80 km, zostało wyłączone, po ponownym rozruchu dymek jak i aktywny błąd znikł. Adblue zaczął schodzić ze zbiornika, tak więc przeprowadzone czyszczenie dozownika rozwiązało puki co problem.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    serwisantscani1 napisał:
    Sprawdź, czy układ SCR zaczyna działać i cztery razy z rzędu wykonaj próbę drogową na drodze utwardzonej trwającą 15 minut. Pomiędzy każdym cyklem jazdy wyłącz zapłon kluczykiem, odczekaj 90 s i włącz ponownie.
    Jeśli usterka została usunięta, kod przestanie być aktywny.



    Jak wyżej jednak ... osobiście radziłbym wymienić dozownik, długiej kariery nie zrobi.

    -Bolo- napisał:
    Wybiliśmy te dwa bolce i próbowaliśmy wyjąć ten metalowy króciec, jak lekko drgnął od razu pękła obudowa wokół niego
    Jak podaliśmy powietrze od strony wtrysku adblue to przechodziło w stronę tłumika i delikatnie w stronę zasilania powietrznego (tekalanu)