Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Grande Punto 1.2 8V - trzęsie silnikiem i czuć zapach paliwa

wojlomza 25 Cze 2014 20:15 8061 43
  • #1 25 Cze 2014 20:15
    wojlomza
    Poziom 8  

    Witam serdecznie.
    Zacznę od opisu problemu krok po kroku.
    W czasie jazdy szarpnęło i samochód przestał przyśpieszać. Redukcja do czwórki i znowu pięć i jakoś jadę. Na postoju pod maskę a silnik mało nie wyleci. Chodzi na 3 garach i czuć woń paliwa, myślę świeca.
    Wymieniłem świece, przepalona, przy okazji cewkę bo też się uszkodziła z winy świecy. Po złożeniu do kupy nie ma poprawy w pracy silnika. Dalej trzęsie silnikiem, "perkoce" z tłumika i "wali" paliwem.
    Nasuwa się pytanie co jest tego przyczyną. Chodzi mi po głowie wypadający zapłon lub co gorsze coś z głowicą.
    Czego mogę się spodziewać? Jutro podjadę do mechanika i chcę się nastawić.

    0 29
  • #2 25 Cze 2014 20:31
    tzok
    Moderator Samochody

    Na razie się nie nastawiaj, bo może to być dużo różnych rzeczy. Trzeba wykonać diagnostykę to się dowiesz. Mógł przeskoczyć rozrząd (chyba najbardziej prawdopodobne), rzeczywiście mogło dojść do przebicia cewki zapłonowej a niestety uszkodzona cewka mogła uszkodzić driver w sterowniku silnika. Jeśli wymieniłeś cewkę należało też wymienić albo chociaż sprawdzić przewody zapłonowe. Sprawdziłeś czy na problematycznym cylindrze w ogóle jest iskra na świecy? Czy świeci się kontrolka usterki sterownika silnika?

    0
  • #3 25 Cze 2014 20:34
    plmoti
    Poziom 11  

    Pracuje na 3 cylindrach czy pracuje nierówno?
    Przyczyn może być pewnie kilka. Mógł przeskoczyć lekko pasek zwłaszcza jak ma swój przebieg.

    0
  • #4 25 Cze 2014 20:49
    matimon22
    Poziom 25  

    Spójrz na pracę sondy przed katem. Mimo wszystko ma ona znaczący wpływ na zachowanie tego silnika(wypróbowane w praktyce).

    0
  • #5 25 Cze 2014 21:05
    plmoti
    Poziom 11  

    Dokładnie pierwszym krokiem w dzisiejszych autach to podpięcie kompa i diagnoza błędów a czasem w złożonych przypadkach potrzebny tez ktoś kumaty i nieco czasu.
    Takie już mamy czasy

    0
  • #6 25 Cze 2014 21:14
    wojlomza
    Poziom 8  

    Jutro się wyjaśni.
    A co do przewodów to przejechały około 10tys.
    Po zamontowaniu świec i cewki najpierw sprawdziłem czy są sprawne potem montowałem. Świece miały iskrę. Po uruchomieniu silnika objawy nie ustąpiły. Odłączyłem przewód 3 świecy która była upalona i nie było żadnej różnicy w pracy silnika.

    0
  • #7 25 Cze 2014 21:15
    tzok
    Moderator Samochody

    wojlomza napisał:
    Odłączyłem przewód 3 świecy która była upalona i nie było żadnej różnicy w pracy silnika.
    Nie wolno tego robić, odpięcie fajki świecy przy pracującym silniku grozi przebiciem przewodu, cewki i uszkodzeniem ECU!

    0
  • #8 25 Cze 2014 21:24
    wojlomza
    Poziom 8  

    To może i u mnie świeca zapoczątkowała całą reakcję aż do ECU

    0
  • #9 25 Cze 2014 21:30
    tzok
    Moderator Samochody

    Tylko przy uszkodzonym ECU chodziłby na 2 cylindrach. Mógł się uszkodzić wtryskiwacz... nie ma co gdybać, trzeba sprawdzić.

    0
  • #10 25 Cze 2014 21:32
    wojlomza
    Poziom 8  

    Raczej jest dobry. Świece mają iskrę. Jutro się okaże. Dzięki za zainteresowanie.

    0
  • #11 25 Cze 2014 21:45
    2293657
    Użytkownik usunął konto  
  • #12 25 Cze 2014 22:10
    plmoti
    Poziom 11  

    Istotnie w dzisiejszych czasach typowa mechanika się nieco zmienia. Diagnostyka to pierwszy krok do usunięcia usterki. Interfejs w dobie elektroniki sterującej kompletnie wszystkim to jedynie niezbędne narzędzie. Klucz też każdy mechanik też weźmie do ręki nie każdy dobrze potrafi się nim posługiwać.

    0
  • #13 25 Cze 2014 22:19
    2293657
    Użytkownik usunął konto  
  • #14 25 Cze 2014 22:51
    plmoti
    Poziom 11  

    Zgadza się nikt tego nie kwestionuje. Odpowiedniej kompresji też nie potwierdzisz na oko a jedynie ciśnieniomierzem. To czy dostaje paliwo do cylindra i czy jest iskra sprawdzisz na świecy w ten sposób. Ale spróbuj tak sprawdzić czy ilość i moment dostarczenia jest prawidłowy! Interfejs to dziś klucz do elektronicznych układów sterowania których nie było 100 lat temu.

    0
  • #15 26 Cze 2014 09:53
    wojlomza
    Poziom 8  

    Tak sobie pisać możemy wszyscy. Dzisiaj sprawdzę przy pomocy niezbędnych narzędzi gdzie leży problem.
    Pytanie skierowane było w zasadzie do ludzi którzy mieli podobny problem i co było przyczyną. Tak jak przedmówca wspomniał na oko do można zapłon w komarze ustawić. Komputer i ciśnieniomierz to powinno ustalić przyczynę.

    0
  • #16 26 Cze 2014 10:18
    plmoti
    Poziom 11  

    No i jakiś kumaty mechanik który wie jak tego sensownie korzystać :-) Wiedza też jest konieczna
    Daj znać do Ci powiedzą po wizycie

    0
  • #17 26 Cze 2014 12:09
    wojlomza
    Poziom 8  

    Po podpięciu błąd który mógł być powiązany -wyskakujący zapłon cylinder 3.
    Już się cieszyłem ale po wykasowaniu starych błędów nie pojawiły się żadne błędy. Czyli domyślam się, że błąd był zapamiętany z poprzedniej cewki na której usterka dotyczyła właśnie tego cylindra. Niestety do sprawdzenia ciśnienia w cylindrach nie doszło bo akurat sprzęt wypożyczył i wizyta przełożona.

    0
  • #18 26 Cze 2014 12:46
    plmoti
    Poziom 11  

    Rozumiem że nadal silnik nadal pracuje nierówno i czuć paliwo a mechanik jedynie sprawdził i wykasował błędy i czekasz na następną audiencję? Przypuszczam że pomiar ciśnienia sprężania też może nie znaleźć przyczyny. Układ tłok-cylinder-zawory zostawił bym na sam koniec rozpoczynając poszukiwania od obwodu zapłonu, układu zasilania, sprawdzenia ustawienia rozrządu. No chyba że z dziwnie zachowującym się silnikiem jeździłeś nieco dłużej i np zdążyłeś wypalić dziury w tłoku. Jeśli na wszystkich cylindrach wyjdą wartości w normie to do szukania przyczyny i tak trzeba będzie wrócić do ustawienia rozrządu, układu zapłonowego i zasilania (paliwo-powietrze) wraz z oczujnikowaniem i układem sterującym wykluczając po kolei możliwe przyczyny

    0
  • #19 26 Cze 2014 13:05
    2293657
    Użytkownik usunął konto  
  • #20 26 Cze 2014 13:55
    plmoti
    Poziom 11  

    Tylko widzisz kolego że takie działania możesz już robić jak masz auto na miejscu i kiedy sam widzisz co i jak. Diagnoza na odległość i na podstawie skromnego opisu trochę jak wróżenie z fusów. Te sposoby sprawdzą się do wykluczenia przyczyn natury mechanicznej. Określenie pracy jako na 3 cylindrach czasem bywa subiektywne dla laika więc też bież to pod uwagę zwłaszcza że to miało miejsce podczas jazdy.
    Krzywka raczej nie powinna paść od reki a rozrząd mógł przeskoczyć . Poza tym widział byś opiłki w korku spustowym. Swoja drogą to ciekaw jestem jak radzisz sobie z elektronicznymi układami sterowania i oczujnikowaniem. Przypuszczam że pomijasz temat albo odsyłasz gdzieś indziej. Pomimo że zasada działania silnika nie zmieniła się od stu lat to chyba nie zauważyłeś że 20-30 lat weszła do samochodów elektronika gdzie sam klucz i śrubokręt nie wystarczy. Wypada wziąć do reki komputer miernik czy oscyloskop bowiem i rozszerzyć nieco kompetencje

    0
  • #21 26 Cze 2014 14:06
    wojlomza
    Poziom 8  

    Przed chwila odkręciłem ów świecę nr3. Jest osmolona, pozostałe noszą normalne ślady użytkowania. Iskrę mają wszystkie świece. I jedna mała wzmianka auto na LPG. Ale to raczej nic nie wnosi bo silnik zachowuje się i na bp i lpg tak samo. Silnik odpala tak samo jak przed usterką (może deko dłużej trzeba kręcić bo w końcu jednego "gara nie ma").
    Silnik perkocze, nic nie strzela. Powyżej 2tyś obrotów praca silnika stabilizuje się czyli już nie chce mu się "wyskakiwać" z komory i jak by nie było usterki. Spalanie w normie i nie stwierdziłem różnicy w jeździe. Ewentualna różnica występuje w czasie ruszania.

    0
  • #22 26 Cze 2014 14:35
    2293657
    Użytkownik usunął konto  
  • #23 26 Cze 2014 15:21
    wojlomza
    Poziom 8  

    Lecę do innego speca na pomiar. Ale obawiam się że tylko będzie to potwierdzenie moich obaw o nieszczelności w komorze.

    Dodano po 40 [minuty]:

    Jestem z powrotem z kwitkiem. Na wstępnych oględzinach stwierdził, że to wina cewki a nie kompresji. Jutro po 10 się wyjaśni.
    P.S. Piszę i się żale bo jestem w obcym mieście. U siebie byłoby już po sprawie a tak drążę temat by samemu coś zrobić.

    0
  • #24 26 Cze 2014 17:39
    plmoti
    Poziom 11  

    Po tym co sprawdziłeś i napisałeś do tej pory. Okopcona świeca dla 3 cylindra oznacza albo problem ze zapaleniem mieszanki albo problem z jej składem dla tego cylindra.
    Poszedł bym w kierunku problemów z "jakością" iskry dla tego cylindra a jeśli to nie przyniesie efektów sprawdzenie poprawnego funkcjonowania wtryskiwacza wtryskiwacza
    Pytanie w jaki sposób sprawdzałeś że masz iskrę? Jeśli próbujesz tez własnymi siłami rozwiązać problem to mógłbyś spróbować dać do tego cylindra świecę zz prawidłowo pracującego cylindra (będziesz miał wtedy pewność że jest OK. Podobnie z przewodem zapłaonowym ale tutaj możesz mieć problem z długościami. Takim polowym testem też wykluczysz pewne mozliwości

    0
  • #25 26 Cze 2014 18:14
    wojlomza
    Poziom 8  

    Świece przekładałem i kable też.
    Mam pytanie, które tłoki pracują w parze tj. który z 3 tłokiem. Chcę zamienić na nich kable i zobaczyć czy po zamianie coś się zmieniło, czy 3 świeca będzie dalej osmolona czy ta druga.

    0
  • #26 26 Cze 2014 18:18
    tzok
    Moderator Samochody

    Cewka jest tam dwubiegunowa, cylindry "obsługiwane" przez jedną cewkę mają iskrę w tym samym czasie i można zamieniać przewody między nimi.

    0
  • #27 26 Cze 2014 21:55
    2293657
    Użytkownik usunął konto  
  • #28 26 Cze 2014 23:18
    tzok
    Moderator Samochody

    Uznałem, że prędzej zobaczy, które "cylindry" są podłączone do jednej cewki, niż które "chodzą" razem. Razem chodzą oczywiście 1 z 4 i 2 z 3, nie widzę sensu innego rozwiązania, każde inne powodowało by większe wibracje. Oczywiście, kiedy np. na 1 jest suw sprężania, to na 4 jest suw wydechu, więc choć iskra jest na obu to do zapłonu dochodzi tylko na jednym z pary.

    0
  • #29 27 Cze 2014 09:01
    wojlomza
    Poziom 8  

    Zobaczył bym i to i to, z małą różnicą, u mnie jest jedna cewka a nie dwie i kabelki podłączone w rzędzie. I tak dzięki za wyjaśnienia. Może nie będę już takim fejsiarzem cokolwiek to znaczy (ale mogę się domyślać pozdrawiam non e vero italiano)

    0