Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Modyfikacja multiszlifierki z Biedrony...

28 Cze 2014 12:34 1551 7
  • Poziom 10  
    Witam. W skrócie: kupiłem multiszlifierkę na allegro taką, jaka była sprzedawana w biedronie, to samo: Link

    Po 2 użyciach, jakiś element w środku po prostu odleciał... domyślam się ze to jakiś malutki rezystor zaznaczony jako R7 (pod B+): Link. Nie będę odsyłać urządzenia za 60zł sprzedawcy na allegro, sam przylutowałem element tak, jak był.

    Następnie, po paru kolejnych użyciach (głównie robię malutkie nim zaprawki w samochodzie) zaczęło coś trochę śmierdzieć, ale olałem sprawę. Ojciec pewnego dnia wziął multiszlifierkę, i ta przestała działać. Jak ją odkręciłem przeraziłem się... cały układ był spalony... wszystko, ścieżki popalone, no kosmos jakiś. I teraz, chciałem ją po prostu sam zreperować. Dane techniczne akumulatora:
    9,6V 1AH
    Zmierzyłem także prąd przepływający bez żadnego opornika przez silnik (teraz po prostu połączyłem metalowe szyny, w które wchodzi akumulator bezpośrednio do silniczka), są to 2A

    W multiszlifierce-zabawce,( bo do normalnego urządzenia temu brakuje, ale na szlifowanie małych wżer w samochodzie wystarcza) pomyślałem że po prostu, bez ceregieli podłączę układ zasilania, czyli akumulator który wsadzam do szlifierki w owe szyny, pod włącznik, a następnie potencjometr liniowy. I zastanawiam się, jaką rezystancję powinien ten rezystor mieć... Z prawa Ohma wychodzi, że aby układ pracował z połową mocy, czyli 1A (R = U/I) należy zastosować opornik 10Ohm, aby pracował z 1/4 mocy czyli 0.5A opornik to 20Ohm, a ćwiercią mocy około 50Ohm... I teraz jaki kupić potencjometr liniowy, bo widzę że są same duże... od 500Ohm w górę.

    Jeżeli to co napisałem jest kompletną brednią... bardzo przepraszam :( Muszę trochę podszkolić z elektroniki.

    Jeszcze jedno zdjęcie urządzenia: Link
  • Poziom 43  
    Ta szlifierka jest znana w internecie ze słabej jakości elektroniki. Sam potencjometr podłączony do silnika to zły pomysł. Pomyśl o prostym regulatorze PWM na układzie NE555.
  • Poziom 10  
    To jest żałosna jakość :) Też po zakupie przeczytałem parę nie przychylnych opinii...

    Ok, poczytam. A jeżeli wlutuję sam potencjometr? Coś się może stać złego? I ok, rozumiem że to jest wyjście do bani, jednak wiedząc dlaczego i jeki potencjometr o jakiej oporności użyć w tym przypadku nauczę się trochę więcej :) W elektroniku jak bym wybrał po prostu o oporze maksymalnym rzędu około 100Ohm było by ok?
  • Moderator Samochody
    Może się stać coś złego. Moc silniczka, którą ograniczysz potencjometrem, wydzieli się właśnie na tym potencjometrze. Wskutek czego się spali. Jedyne wyjście regulator PWM - z elementów SMD wyjdzie płytka 1cmx2cm.
  • Poziom 10  
    Ok, teraz 2 pytania:
    1) czy tak jak mam teraz, czyli akumulator po prostu podzłączony bezpośredni do silniczka, i jeżeli będę nim coś szlifować, to tutaj może się coś złego stać?
    2) prosty PWM, szukam... i czy takie coś będzie ok? Link
  • Moderator Samochody
    ----Zamir---- napisał:
    Ok, teraz 2 pytania:
    1) czy tak jak mam teraz, czyli akumulator po prostu podzłączony bezpośredni do silniczka, i jeżeli będę nim coś szlifować, to tutaj może się coś złego stać?
    Nic się nie stanie, silniczek będzie pracował z max obrotami.
    Cytat:
    2) prosty PWM, szukam... i prostego chyba znaleźć nie potrafię :P

    Modyfikacja multiszlifierki z Biedrony... Prostrzego chyba nie ma.
  • Poziom 10  
    Znalazłem jeszcze to: :) Link

    Ale skorzystam z twojego. Bardzo fajnie, dzięki za szybkie odpowiedzi. Sobie trochę poprzypominam czasy technikum... bo widzę że wstyd że tyle rzeczy mi uciekło.

    A ja ten regulator wykonam na pajączka, odpowiednio zabezpieczę i będzie dobrze.

    Pozdro :)

    Dodano po 1 [godziny] 25 [minuty]:

    Zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz... czy 2A prądu, w tym przypadku jest w ogóle możliwe? Przy podłączeniu aku bezpośrednio do silniczka? Jakoś dużo mi się wydaje...

    Prąd zwarcia wyszedł mi 15A
  • Poziom 28  
    2A prądu roboczego brzmi dosyć sensownie - daje to tylko 20W czyli nie za wiele.
    15A prądu zwarciowgo też brzmi senownie - Rezystancja uzwojenia silnika rzędu 0.65R to nie tak bardzo mało. Przy okazji znaczy to, że 1.3W idzie na ciepło przy 2A prądu roboczego, co tłumaczy konieczność chłodzenia silnika :)

    Zrób kontroler PWM - powinien uratować szlifierke.