Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprawdzenie schematu - mostek H + pomiar prądu na LM358

rxone 01 Lip 2014 22:37 1599 6
  • #1 01 Lip 2014 22:37
    rxone
    Poziom 9  

    Witam.

    Prosiłbym o sprawdzenie poprawności układu ze schematu załączonego poniżej.

    Jest, a w zasadzie ma to być, sterownik silniczka DC (max 4-5A, 12V) w drzwiach przesuwnych.
    Schemat mostka H zaczerpnąłem z notatek z wykładu z "Maszyn", ale różnie z moimi notatkami bywa i nie jestem pewien czy wszystko jest OK, wydaje mi się że tak.

    Część odpowiedzialną za pomiar prądu na podstawie schematu użytkownika Dar.El z tego tematu (rezystory R23 i R24 to 5W 0R1 cementowe).
    Pomiar nie musi być dokładny ma wykryć skok natężenia gdy drzwi napotkają na przeszkodę, normalny pobór prądu przez silnik to ok 1A, przy hamowaniu go skacze do 1,5-2A. Układ ma wykryć ten skok i zmienić kierunek przesuwu drzwi.
    Jeżeli dobrze liczę to przy 2A na wyjściu wzmacniacza powinno być 2,2V.

    krańcówki mają być podłączone przez tranzoptory (zaznaczone na schemacie) dodatkowo pozostawionych jest kilka (3) wejść także izolowanych do innych zastosowań.

    Dodałem także jedno wyjście z mosfetem, teoretycznie do sterowania paskiem led we wnęce z drzwiami(nie jestem pewien czy to wykorzystam),
    oraz wejście dla układu z tranzoptorem szczelinowym (także na obrazku), do sprawdzania pozycji drzwi.

    Całe sterowanie ma odbywać się za pośrednictwem RS485 z innego urządzenia.

    Głównie chciałbym, aby ktoś na to zerkną i sprawdził czy nie ma jakiegoś "byka", szczególnie chodzi mi o mostek i układ pomiaru prądu

    Sugestie różnego rodzaju mile widziane...


    Sprawdzenie schematu - mostek H + pomiar prądu na LM358

    0 6
  • #2 02 Lip 2014 18:58
    andrzej55
    Poziom 35  

    W takiej postaci -jeśli się nie mylę- rezystory R23,24(boczniki) będą powodowały zwarcie obydwu końcówek silnika do masy. Czyli po uruchomieniu jakiegokolwiek kierunku będzie zwarcie do minusa w mostku H.

    0
  • #3 02 Lip 2014 19:59
    rxone
    Poziom 9  

    czyli rezystor R23 trzeba umieścić za tranzystorem Q4, a 2 część pomiarową w ogóle usunąć ?


    EDIT
    nie nie nie.....

    rezystory trzeba przesunąć za Q3 i Q6 tak ?

    0
  • #4 02 Lip 2014 20:58
    andrzej55
    Poziom 35  

    Rezystor pomiarowy (bocznik) umieścił bym na zasilaniu całego mostka H.

    0
  • #5 02 Lip 2014 21:44
    rxone
    Poziom 9  

    Jeśli umieszczę go miedzy +12V a GND to zrobię zwarcie, chyba że źle rozumiem to co piszesz.

    0
  • Pomocny post
    #6 02 Lip 2014 22:07
    andrzej55
    Poziom 35  

    Zasilasz mostek przez bocznik na którym odkłada się napięcie proporcjonalne do prądu płynącego przez silnik. Czy go umieścisz w dodatniej, czy ujemnej gałęzi, to już zależy od Ciebie.

    0
  • #7 02 Lip 2014 22:20
    rxone
    Poziom 9  

    zasilanie silnika biegnie przez mostek bocznik, zrozumiano. Tak więc potrzebny jest tylko jeden bocznik i jeden wzmacniacz.

    Zmieniony na szybko schemat wygląda tak:
    Sprawdzenie schematu - mostek H + pomiar prądu na LM358
    Czy teraz jest poprawnie?


    Poza błędnie podłączonym układem pomiaru prądu (tudzież napięcia) zauważyłeś jeszcze jakieś błędy ?

    0