Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prądnica z rowerowego dynama

kidzar89 26 Kwi 2005 18:27 50818 59
  • #31
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    A nie lepiej byłoby zastosować jakiś silnik prądu stałego, np. od wiatraka chłodnicy z poloneza? Albo poszukać takiego na łożyskach kulkowych. Tutaj każdy opór się liczy. A dynama rowerowe do zbyt gładko pracujacych nie należą, szczególnie pod obciążeniem. Wystarczy przejechać się rowerem. Sposób napędu też uważam za mało efektywny: przy zbyt małym docisku będzie poślizg, przy zbyt dużym hamowanie.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • #32
    mrrudzin
    Poziom 39  
    A tak z ciekawości - od jakiegoś czasu w sklepach widać elektronarzędzia zasilane akumulatorowo. Ponadto produkty te są coraz tańsze (pomijając sprawy marek typu "Biedronka";) ) Dla przykładu weźmy wiertarkę. Jaki tam siedzi silnik? Czy można go wykorzystać do czegoś innego niż wiertarka, czy może jego budowa jest na tyle przystosowana do danego elektronarzędzia, że jest to niemożliwe?
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • #33
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    W tych bezfirmówkach i firmach z niższej półki cenowej siedzi zazwyczaj jakiś mabuchi, na panewkach. Często nawet w urządzeniach na 12V jest silnik na 7,2 V (widziałem takie). Można wykorzystać do napędu modeli i to nawet ciekawie, bo zazwyczaj są to silniki zblokowane z przekładnią dwustopniową. Więc jakiś elektromagnes i mamy dwubiegowa skrzynię biegów.
  • #35
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Zacznij drążyć tematy o budowie robotów. Tam wałkują wszelkie przeniesienia napędów, przekładnie... Teoretycznie można by zmieniać przełożenie w czasie pracy silnika. Objawi się to zgrzytem i przyspieszonym zużyciem zębów. Przy napędzie modeli można zastosować układ przerywający dopływ prądu do silnika na moment zmiany przełożenia, a aby model nie zatrzymywał się ani nie szarpał dać sprzęgło odśrodkowe lub też sterowane elektromagnetycznie... Odsyłam do stron i literatury modelarskiej.
    Momenty najlepiej odczytać z danych produktów. Jeśli oczywiście są :) . Ja w swojej wkrętarce mam maks. 38 Nm. A to dużo. Ale też wkrętarka kosztowała 400 zł (oj bolało przy zakupie ;) )
  • #37
    kidzar89
    Poziom 17  
    Myślę że opory nie będą tak duże ale będą. Główne koło będzie miało średnice ok. 20 cm, co da przełożenie 10,5:1.
    Zastosuje trzy płatowy wiatrak własnej konstrukcji, będzie on z drewna

    Oto strąka jak wykonać taki wiatrak domowym sposobem :
    http://www.scoraigwind.com/liselotte/index.htm

    A tu kilka innych stronek o tematyce elektrowni wiatrowych :
    http://www.scoraigwind.com
    http://www.scoraigwind.com/nirvana
    http://www.blueenergy.org/NewFiles/PicturePag...ates/Oregon/July_2004/TurbineManufacture.html
    http://www.blueenergy.org
    http://www.otherpower.com/mattsblades.html
    http://www.otherpower.com/otherpower_wind.html
    http://www.greeleynet.com/~cmorrison
  • #38
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Błażejowy kącik ortograficzny:
    strONka.
    Dziękuję.
    Nadal twierdzę że zastosowanie dynam rowerowych to kiepski pomysł. Można popracować na jakimś wydajniejszym źródłem prądu. W tej chwili można bez problemu kupic magnesy neodymowe. A na giełdach samochodowych stojany z alternatorów. Magnesy montujemy zamiast wirnika z uzwojeniem wzbudzenia (oczywiści ilość biegunów musi sie zgadzać). I mocna prądnica gotowa. Jeszcze tylko mostek trójfazowy.
  • #39
    RSP
    Poziom 27  
    Przekładnia zawsze oznacza straty energii od jakiś 30% do nawet 80% zależy od wykonania , a przekładnie cierne mają bardzo marną sprawność. Lepiej jest zrobić osobne śmigło na każde dynamo tylko żeby miało tak 60 cm. W jednym z postów przedstawiłem jaką mniej więcej moc można uzyskać z powierzchni 1m kwadratowego. Z tych wyliczeń wynika że teoretycznie wiatr musi mieć ze 3m/s żeby uciągnął dynamo przy użyciu metrowego śmigła , w praktyce wiatr będzie musiał mieć około 4m/s. Problemem jest sprawność samego śmigła im gorzej wykonane tym mniejsza moc oddawana do prądnicy ( dynama ). Musi się kolega liczyć z tym że , żeby z dynama uzyskać 3,3W ( około 6,3V 0,5A) to trzeba do niego dostarczyć z 8W może nawet więcej.

    I jeszcze jedna sprawa. Występuje takie zjawisko zwane rozbieganiem wiatraka i związane jest z bardzo dużymi wiatrami , śmigło może przekroczyć 7000obr/min a to grozi rozerwaniem śmigła. Taka operacja może się zakończyć szkleniem okien sąsiadów.
  • #40
    kidzar89
    Poziom 17  
    Masz racje "RSP", zrobię na każde dynamo po 1 śmigle i nie będzie oporów.
    Mam pytanko, jaka szerokość powinno mieć takie śmigło i ilu płatowe powinno ono być ?

    Dodano po 8 [minuty]:

    Jeszcze jedno, coś mi się wydaje że taki wiatrak nie rozpędzi się bardziej niż 3 obr/s. co wy o tym myślicie ?
  • Pomocny post
    #41
    RSP
    Poziom 27  
    Ogólna zasada jest taka że im więcej łopatek tym wolniej kręci się wiatrak. Pisząc inaczej moc śmigła nie zależy od ilości łopatek lecz od średnicy , od ilości łopatek zależy moment napędowy i ilość obrotów a zasada jest taka. Śmigło jedno płatowe ( mały moment napędowy ) ma najwyższe obroty około 5000obr/min pod znamionowym obciążeniem natomiast śmigło 10 łopatkowe ( duży moment napędowy ) ma maksymalnie około 1000obr/min pod znamionowym obciążeniem. Wszystkie wiatraki przy wzroście mocy ( wiatr przekracza prędkość przyjętą do obliczeń ) ulegają tak zwanemu rozbieganiu , polega to na nawet dwukrotnym wzroście obrotów. Jak sobie kolega przypomni amerykańskie filmy to tam do pompowania wody były używane kilkunasto a nawet kilkudziesięcio łopatkowe „koła” , te wiatraki obracają się bardzo powoli kilkaset obrotów na minutę ale mogą napędzać pompę mechaniczną bo są w stanie ją uciągnąć. Ja bym proponował do dynama śmigło trzyłopatkowe średnicy ponad 60cm , powinno przy 4m/s wiatru dawać te 6V pod obciążeniem 0,5A . Osobiście robiłem takie śmigło z blachy stalowej ocynkowanej szerokość przy dynamie 10cm szerokość na końcu 3cm. Jak wpiszesz w „gogle” hasło wiatraki to znajdziesz troszkę stron po polsku. Jedną ze stron zrobiło dwóch uczniów bodajże technikum opisując budowę i obliczanie poszczególnych parametrów śmigła. Niestety tej nie znalazłem ale zobacz taką.


    http://free.polbox.pl/s/scalak/
  • #42
    kidzar89
    Poziom 17  
    Dzięki wszystkim za cenne rady i podpowiedzi.

    Znalazłem silnik od Fiata 125. Służył on do nadmuchu ciepłego powietrza w przysłowiowym "kancioku". Ten silnik ma uzwojenie wewnątrz obudowy czy jak się tam mówi. I tu mam problem, ten silnik potrzebuje wzbudzenia aby wydał z siebie kilka watów, czy można go w jakiś sposób przerobić, aby był samo wzbudny ? Można też wsadzić zamiast wirnika magnesy neodynamowe, tylko jakie powinny mieć rozmiary i ile powinno ich być. Gdy wsadził bym mu magnesy to lepiej usunąć rdzeń będący w uzwojeniu obudowy ?

    pozdr.
  • #43
    mrrudzin
    Poziom 39  
    Qrcze... obudowa to stojan...
    Prądnice samowzbudne są... ale muszą być spełnione pewne waruniki... Otóż jak maszyna wcześniej pracowała, to pozostał w niej tzw. remament (pamięć magnetyczna). Za pomocą tego magnetyzmu szczątkowego da się zapoczątkować generowanie prądu przez prądnice... Tylko remament musi być większy od krytycznego...
  • #44
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    A co to znaczy "uzwojenie wawnątrz obudowy"? Wirnik jest zawsze uzwojony, a stojan może być uzwojony lub składać się z magnesów. Najpierw trochę poczytaj, zaglądnij do podręcznika do elektrotechniki do szkół średnich lub czegoś podobnego aby zapoznać się z nazewnictwem. Bo piszesz niejasno.
    Jak napisał mrrudzin obudowa to stojan. Ja nie przypominam sobie aby w fiacie był jakikolwiek silnik ze stojanem na cewkach. (W fiacie są rapem trzy silniki: wycieraczek, wentylarora nawiewu i pompki spryskiwacza) Więc moge podejrzewać, że to twoje uzwojenie, to wirnik. Ale tu właśnie wychodzi brak nazewnictwa...
  • #45
    kidzar89
    Poziom 17  
    Uzwojenie w obudowie to uzwojenie stojanu, oto mi chodziło ! Zapomniałem tego słowa za co sory. Dzisiaj byłem na złomowisku i znalazłem taki sam silnik jak wyżej pisałem, tylko miał magnesy zamiast uzwojenia stojanu. Oczywiście wziąłem go za jedyne 3zł bo nie działał.
    wymieniłem mu szczotki, lekko przeczyściłem i chodzi elegancko. Nie miałem czasu sprawdzić czy wytwarza prąd, ale na pewno to jutro zrobię. Jakie osiągi można się spodziewać po takim silniku ? I czy wystarczy wprowadzić w ruch wirnik do wytworzenia prądu, czy trzeba zrobić jakieś przeróbki ?

    pozdr.

    Dodano po 8 [minuty]:

    To ten silnik który znalazłem na złomie:
  • #46
    mrrudzin
    Poziom 39  
    Każda maszyna elektryczna jest odwracalna...
    MPS (maszyna prądu stałego) też do nich należy...
    Każdy silnik może być prądnicą, a każda prądnica silnikiem...
    Fakt - nie bez powodu niektóre maszyny nazywa się silnikami, inne prądnicami...
    Ale np. w elektrowni szczytowo pompowej w Żarnowcu pracują turbiny napędzane maszynami które pracują raz jako silnik, raz jako prądnica (zależnie od kierunku przepływu wody), a raz jako kompensator mocy biernej (bez wody)...

    Tak więc jeżeli podłączysz do silnika zasilanie - i się kręci, to jeżeli będziesz kręcił wałem silnika, na zaciskach pojawi się napięcie... Jeżeli zaciski czymś obciążysz, popłynie prąd...
  • #47
    kidzar89
    Poziom 17  
    W końcu znalazłem czas aby sprawdzić ten silnik.
    Podpiąłem silnik do wiertarki i dałem max obroty, bez obciążenia uzyskałem 6,2 V i 3.5A co daje ok. 20W.

    Czyli generator prądotwórczy bym miał. Teraz pozostaje kwestia budowy wiatraka, proszę mi powiedzieć tak szczerze, jakie obroty może uzyskać wiatrak przy bardzo silnym i lekkim wietrze, bo nie mogę sobie tak wysokich obrotów wyobrazić aby bezpośrednio napędzał moją prądnice.
  • #48
    mrrudzin
    Poziom 39  
    kidzar89 napisał:

    Podpiąłem silnik do wiertarki i dałem max obroty, bez obciążenia zyskałem 6,2 V i 3.5A co daje ok. 20W.


    chwile chwile...
    coś nieetak..

    Jak nie ma obciążenia, to nie ma prądu... A więc co tu mówić o mocy...

    A charakterystyka takiego generatora nie jest pozioma... (napięcie maleje ze wzrostem prądu...)

    Może kolega napisać jak uzyskał bez obciążenia 3,5A?
    Może to jakieś straty są... o których zapomniał wspomnieć...
  • #49
    kidzar89
    Poziom 17  
    hmm...
    Ja zrobiłem to w taki sposób, podpiąłem miernik do odczepów silnika i zacząłem kręcić ośką wirnika. Odczyty miernika w skazały napięcie 6,2V i amperomierz wskazał 3,5A. Dlaczego twierdzisz że coś jest nie tak ?

    pozdr.
  • #51
    kidzar89
    Poziom 17  
    Tak tylko najpierw ustawiłem multimetr jako woltomierz a potem jako amperomierz.

    Dodano po 33 [minuty]:

    Właśnie przeczytałem na jakimś forum że można przerobić wiertarkę bądź szlifierkę kątową na prądnice samo wzbudną, ale nie było odpowiedzi, czy jest to możliwe ?

    Wiem że napisałem że zdecydowałem się użyć silnika od nadmuchu fiata, ale chce wykluczyć wszystkie możliwe sposoby stworzenia taniej i wydajnej prądnicy, a najlepiej samo wzbudnej.

    pozdr.
  • #52
    kidzar89
    Poziom 17  
    Witam

    Dobra, już nie będę was dręczył pytaniami tylko powiem wam jak wygląda moja praca nad elektrownia.
    Za chwile postaram się wrzucić jakieś foto mojej machiny.

    pozdr.

    Dodano po 8 [minuty]:

    musze posprzątać ten warsztat. :D
  • #54
    kamil_Ziomek
    Poziom 20  
    ja w domu znalazlem slinik od chlodnicy z 4 magnesami i 4 sczotkami uciagnal 2 zarowki 25W(12V).jak bede mial zdjecia to dam.

    Mam tez silnik krokowy od wideo (chyba od glowicy)po przewiniecu do troszke grubszym drutem swiecila zarowka od auta 5W wiem ze to nie dyzo ale na taki wymiar to toche (z tego co mi sie zdaje to daje on ≈20V prad zmienny)
  • #55
    hedonity
    Poziom 11  
    kamil_Ziomek napisał:

    Mam tez silnik krokowy od wideo (chyba od glowicy)po przewiniecu do troszke grubszym drutem swiecila zarowka od auta 5W wiem ze to nie duzo ale na taki wymiar to troche (z tego co mi sie zdaje to daje on ≈20V prad zmienny)
    Ja zrobiłem tak - kupiłem dynamo bodajże firmy Shimano które jest umieszczone w piascie rowerowej. Zaletą jest to że mocuje się ją za oskę, przylutowujesz przewody, a do piasty mocujesz smigła wygiete z blachy i już jest prąd. Całość jest ułożyskowana, bez szczotek itd. Ja mam tak zrobione - zaletą tego roziązania jest to że prąd jest produkowany już przy niewielkich obrotach - po zastosowaniu mostka Graetza i stabilizatora, małe radio które miałem grało super przy kręceniu ręką... Teraz jest podłączony do dwócg akumulatorów z UPs i radio gra za darmo... Nie są to wielkie prądy, ale jak się w miarę kręci, to wytwarza ponad 0,5 A przy napięciu 13,8 Volta.
  • #56
    pogromca13
    Poziom 10  
    mam dwa silniki oznaczone nr.hx210(niewiem co to ) podlaczylem diode i nic mialem 5 silnikow po podlaczeniu diody do kazdego osobno zaczalem krecic kazdym po koleji dioda powinna chciaz mrugnac a tu nic DLACZEGO ?? moze ktos napisac

    Dodano po 42 [minuty]:

    jaki najlepiej silniczego i z czego aby dal moc na oswietlenie najmniejszej zarowki i jakie smigla zaontowac ? dznx i pzdr
  • #57
    kamil_Ziomek
    Poziom 20  
    A to dioda świecąca?? Próbowałeś podpiąć ją odwrotnie?? Może za słabo kręcisz lub dioda jest zepsuta.

    P.S. Silniczek z wideo daje prąd też przy nawet niewielkim kręceniu.
  • #58
    Wojtek32
    Poziom 27  
    Panowie najpierw poczytać potem budować . Inaczej nic z tego nie będzie , wiem że się nie chce . Lepiej napisz co masz zamiar tym cudem techniki zasilać . Może coś podpowiem .