Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Radzaiecki silnik - Podłączenie silnika 3-fazowego 5800obr/min

waldek_balas 02 Jul 2014 15:29 2922 28
  • #1
    waldek_balas
    Level 10  
    Witam borykam się z podłączeniem silnika takiego jak na obrazkach poniżej
    silnik pochodzi z jakiś wojskowych magazynów (jeszcze pachnie nowością)
    z tego co udało mi się ustalić to
    moc 1,5KW
    obroty 5800 obr/min

    rezystancja po między poszczególnymi uzwojeniami 1.2ohma
    brak zwarcia uzwojeń do obudowy
    po mimo prawidłowych wskazań miernika
    silnik (robi zwarcie) przy próbie podłączenia w gwiazdę i w trójkącie



    próbowałem tak że podłączenia za pomocą falownika LS
    uruchamia się (kręci się bardzo wolno )
    po chwili zgłasza błąd -przekroczony prąd
    w trakcie uruchamiania pobór prądu przez silnik tp 16A



    Radzaiecki silnik - Podłączenie silnika 3-fazowego 5800obr/min Radzaiecki silnik - Podłączenie silnika 3-fazowego 5800obr/min Radzaiecki silnik - Podłączenie silnika 3-fazowego 5800obr/min
    Radzaiecki silnik - Podłączenie silnika 3-fazowego 5800obr/min
  • #2
    cirrostrato
    Level 37  
    Na tabliczce napisane 400Hz (nie mam cyrylicy) i tu widzę problem.
  • #3
    waldek_balas
    Level 10  
    Faktycznie. Coś by mogło być na rzeczy, bo 5800obr/min w normalnych silnikach nie występują,
    tylko nie wydaje mi się żeby podanie mniejszej częstotliwości mogło powodować pobór tak dużego prądu.
  • #4
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Przecież to jest 8-biegunowy silnik dla częstotliwości 400 Hz. Jeśli jest sprawny i zapewnisz mu znamionowe parametry zasilania, to będzie pracował.
    Taka zmiana częstotliwości wiąże się z drastyczną zmianą samego uzwojenia.
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • #12
    waldek_balas
    Level 10  
    400V idzie na zaciski silnika
    powoli żałuję że podjąłem się podłączenia tego silnika
    (wstępnie sprawa wyglądała banalnie)
    po za tym czego się przy nim nauczę to tego już nikt mi nie zabierze pod warunkiem że się nie spali uzwojenie :-)
  • #13
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    waldek_balas wrote:
    po za tym czego się przy nim nauczę to tego już nikt mi nie zabierze pod warunkiem że się nie spali uzwojenie

    waldek_balas wrote:
    silnik (robi zwarcie) przy próbie podłączenia w gwiazdę i w trójkącie

    Pod warunkiem, że już go nie spaliłeś przy próbie dołączenia do sieci.
  • #14
    waldek_balas
    Level 10  
    po ściągnięciu mostków nie ma zwarcia między uzwojeniami ani do obudowy
    rezystancja między uzwojeniami jest równa na wszystkich 1,2ohma nie wygląda na spalony
    chociaż nie wiem jaka rezystancja była przed wszystkimi próbami podłączenia zasilania
  • #15
    kazimierzbrejta
    Level 22  
    Wartość siły elektromotorycznej zależy nie tylko od wartości strumienia, ale także od częstotliwości jego zmian w czasie. W tym przypadku jest zmniejszona wartość strumienia 8 x, jak też i częstotliwość 8 x, Czyli ogólnie wartość skuteczna siły maleje 8 x 8, czyli 64 razy. W tym przypadku silnik nie jest w stanie napędzać nawet własnego wirnika.
  • #17
    Leszek Augustyniak
    Level 19  
    Quote:
    No to może mi ktoś wyjaśnić dlaczego pali topiki 20A
    skoro uzwojenie jest takie a nie inne


    Ponieważ silnik ten jest wykonany dla częstotliwości 400 Hz i przy tej częstotliwości reaktancja uzwojeń silnika będzie osiem razy większa a niżeli dla 50 Hz.
    Wzór na reaktancję XL= ωL .
  • #18
    kazimierzbrejta
    Level 22  
    Silnik ten jest niedomagnesowany, czyli w silniku takim moment jest tak mały. że silnik nie jest w stanie kręcić własnym wirnikiem. czyli przestał się obracać. Inaczej biorąc jest to taka sytuacja jak byśmy normalny silnik na napięcie 220/380 i częstotliwość 50 Hz doprowadzili do tak maksymalnego przeciążenia. że przestaje się obracać. Silnik taki pobiera maksymalny prąd ponieważ poślizg jest równy 1 czyli 100 % który w całości przechodzi w ciepło. inaczej na krótka silnik staje się urządzeniem grzejnym. No oczywiście zabezpieczenia wywiązują się z nałożonego zadania.
  • #19
    User removed account
    User removed account  
  • #20
    kazimierzbrejta
    Level 22  
    Jeżeli wielkość strumienia magnetycznego nie ma wpływu na siłę elektromotoryczną, no to tutaj istnieje ogromne pole manewru dla oszczędności miedzi stosowanej na uzwojenia. Nazwa silnik niedomagnesowany pochodzi od powodu z którego to ten silnik nie potrafi się poruszać.
  • #21
    User removed account
    User removed account  
  • #22
    kazimierzbrejta
    Level 22  
    Zmiana strumienia wynika z równania na siłę elektromotoryczną. Chcąc uzyskać tą samą wartość siły to w równaniu jeżeli wartość jednego czynnika zwiększymy 8 X /częstotliwość/ to drugi niestety musimy zmniejszyć 8 x /strumień/ .Zmniejszenie strumienia dokonujemy przez zmniejszenie liczby zwojów w uzwojeniu silnika. Żadnych innych parametrów nie zmieniamy tylko obroty, i tutaj zaczynamy od częstotliwości.
  • #23
    User removed account
    User removed account  
  • #24
    saskia
    Level 39  
    waldek_balas wrote:
    Podłączyłem falownik LS 3fazowy
    zakres ustawiony na 400hz
    mostki na silniku przykręcone w gwiazdę
    silnik ledwo się kręci pobór prądu to 16,5A


    Sprawdź jaki wykres daje ten falownik, bo jeśli nie daje "true sin" tylko kwadrat to efekt jest prawie taki jak przy podłączeniu DC.
    Aby silnik poprawnie pracował, zasilanie musi mieć pełną sinusoide 400Hz.
    Obawiam się że ten falownik którego używasz daje "kwadrat" i jest/był zbudowany do regulacji obrotów nowych silnikow na magnesach stałych.
    Takie falowniki nie robią zbyt dużej różnicy tradycyjnym silnikom dostosowanym do zasilania 50Hz i małych obrotach, ale przy wysokich częstotliwościach i dużych obrotach jest to ważne.
    Przy kwadracie, szczyt amplitudy jest wydłużony (w czasie) i indukcja "zwrotna" nakłada sie (w czasie) na amplitudę zasilania niwelujac SEM i zwiększając tym samym prąd zasilania.
  • #25
    kazimierzbrejta
    Level 22  
    Do Kolegi heniuś. No tak, ale moment zależy od siły elektromotorycznej i od promienia wirnika. Te wielkości są krótko z sobą powiązane i nie występuje moment bez siły.
  • #26
    User removed account
    User removed account  
  • #27
    kazimierzbrejta
    Level 22  
    Uważam, że dyskusja przekracza już pewne ramy. Nie ma potrzeby rozważać jak doprowadzać do porównywalnych wartości, jak na podstawie schematów zastępczych doprowadza się wszystkie parametry wirnika do częstotliwości i co kryje się pod stałą C, ponieważ i tak całość tych rozważań doprowadzi nas do tego, że moment silnika jest funkcją poślizgu. Pozdrawiam.
  • #29
    czesiu
    Level 35  
    waldek_balas wrote:
    po za tym nie dało się go przezwoić bo jego budowa była "za mała" by osiągnąć 1,5KW i obroty 1400

    Bo obniżając częstotliwość 8 razy trzeba by zwiększyć przekrój rdzenia 8 razy.
    Na 200W mógłbyś go przezwoić :).