Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zdalne sterowanie silnikiem 3-fazowym, odwracanie faz, jak podłączyć?

02 Lip 2014 22:39 3828 6
  • Poziom 2  
    Witam,
    Może na początek przedstawie koncepcje swojego wynalazku o ile można to tak nazwać.
    Ma z tego powstać napęd bramy przesuwnej 4mx4m wiszącej na szynie z łożyskami,
    na dole będzie listwa zębata , a silnik z przekładnią pasową musi poprzez tryb sterować jej przesuwem.
    Tylko teraz tak,
    mam silnik 3 fazowy 120W bardzo malutki , na tabliczce jest wybite ze ma coś nie pamietam dokładnie ale wiem ze jest mniej niż 1A .
    kiedy odwracam fazy zmienia się kierunek obracania więc tak jak powinno,
    Chce to wszystko zrobic zdajnie sterowane, zakupilem sterownik ktory przerzuca przekaźniki max6A gdy poda się napięcie , gdy dostanie 230v włacza pierwszy , gdy wyłączysz i właczysz jeszcze raz właczy drugi przekaznik.
    Mam tez sterownik zdalny zasilany 12V ktorego przekaxniki maja maksymalne obciazenie kazdego kanalu to 7A (przy 230V) lub 10A (przy 12V).

    I teraz jak to wszystko podpiąc zeby coś nie spalić?

    Moja koncepcja jest taka jak na obrazku
    Zdalne sterowanie silnikiem 3-fazowym, odwracanie faz, jak podłączyć?
    Szczeglolnie interesuje mnie to... czy jesli sterownik radiowy zasilany jest 12V to moze sterować doplywem 230V do drugiego sterownika , a czy przekazniki w sterowniku przerzutniku faz obejdą sie bez warystorow , a jesli nie to nie mam pojecia jakie dobrac i jak podłaczyc :(
  • Pomocny post
    Poziom 25  
    Witaj przede wszystkim odepnij przewód N od cewki skoro jest to silnik 3 fazowy. Do tego jeszcze musisz założyć 2 styczniki lewe i prawe obroty. Np. 1 stycznik załączy lewe obroty, a 2 stycznika nie będziesz mógł włączyć i na odwrót. Od tego są styki pomocnicze NO i NC.
  • Poziom 2  
    "stycznik" - to słowo rozwiązuje wiele :D dzieki ! bo nie wiedzialem jak zrealizować te przełączanie faz :)

    co do N - własnie nie wiem co z tym.. w instalacji mam L1 , L2, L3 , N , i masa na grubym bolcu.
    Jeśli wpiełem mase do silnika to wywalało różnicówke.. jesli N.. to jest ok.. a jesli nic nie podłaczałem tylko same fazy to tez działał .. wiec co zrobic ? ;/
  • Pomocny post
    Poziom 25  
    L1,L2,L3 Do zacisków N do stojana. Pomierz czy silnik nie ma przebicia skoro wywala różnicówka.
  • Pomocny post
    Poziom 29  
    maciek_chel napisał:
    w instalacji mam L1 , L2, L3 , N , i masa na grubym bolcu
    To nie "masa", a przewód ochronny PE zwany potocznie uziemieniem.

    maciek_chel napisał:
    Jeśli wpiełem mase do silnika to wywalało różnicówke.. jesli N.. to jest ok.. a jesli nic nie podłaczałem tylko same fazy to tez działał .. wiec co zrobic ?
    Do punktu gwiazdowego silnika nic się nie podłącza. Natomiast PE podłącz do obudowy. Bezpośrednio, nie przez stycznik lub przekaźnik!
  • Poziom 2  
    Dzięki wszystkim bardzo! Zrobiłem wszystko wg schematu i działa! :D Trochę drogie te styczniki :P hehe pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję. :)