Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

VW Golf IV 1.6AKL - Sterowanie wentyl. chłodnicy w układzie chłodzenia silnika

Pascalt 03 Jul 2014 15:37 10608 11
  • #1
    Pascalt
    Level 22  
    Witam,
    proszę o informację, w jaki sposób zrealizowane jest sterowanie wentylatorem chłodnicy w układzie chłodzenia silnika w VW Golf IV. Byłbym bardzo wdzięczny za schemat ideowy, ew. kilka słów nt. działania takiego układu.
    Wentylator chłodnicy nie załącza się mimo temp. chłodziwa przekraczającej 100 stopni. Na żadnym z drutów dochodzących do czujnika temperatury nie występuje napięcie względem masy.
    Z góry dziękuję za wszelką pomoc.
    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #2
    milejow
    Level 43  
    W chłodnicy siedzi trzypinowy włącznik termiczny, na czerwonym ma być plus stały.
  • #3
    Pascalt
    Level 22  
    Byłbym bardzo wdzięczny za nieco szerszą odpowiedź na temat układu zasilania wentylatorów w chłodnicy. Spodziewałem się prostego układu, gdzie wyłącznik termiczny zamyka obwód, w którym szeregowo podłączony jest wentylator.
  • Helpful post
    #4
    milejow
    Level 43  
    Aż tak prosty to on nie jest, wiatraki zasila moduł pod akumulatorem.
  • #5
    Pascalt
    Level 22  
    Rozumiem. A ten termiczny wyłącznik podaje "+" na jeden lub drugi pin dostosowując prędkość obrotową wentylatora do temperatury chłodziwa. Tylko teraz w jakim celu ten moduł pod akumulatorem i jak on jest włączony do tego układu?
    Milejow, dzięki za dotychczasową pomoc.
  • Helpful post
    #6
    milejow
    Level 43  
    Moduł czyta też ciśnienie w klimie i steruje sprężarką.
    W dziale ,,download,, są schematy do czwórki
  • Helpful post
    #7
    grala1
    VAG group specialist
    Pierwszy bieg załączany jest przez termo-włącznik w chłodnicy, drugi przez sterownik wentylatorów po otrzymaniu sygnału z termo-włącznika.
    Sterownik steruje 1 i 2 biegiem jeżeli chodzi o pracę wentylatorów przy załączonej klimatyzacji. Steruje sprężarką, drugim biegiem wentylatorów ale z tym że czyta ciśnienie w klimie to bym się do końca nie zgodził.
    Nie wiemy czy kolega ma zamontowany czujnik ciśnienia czynnika chłodzącego w układzie klimatyzacji czy zamiast niego jest włącznik podwójny który podaje tylko sygnały do sterownika wentylatorów.
  • #8
    Pascalt
    Level 22  
    Koledzy, ale chodzi mi o układ chłodzenia silnika, a nie klimatyzacji, a te dwie chłodnice są od siebie (chyba) odseparowane i niezależne mają zasilania wentylatorów...
  • Helpful post
    #9
    ociz
    Moderator of Cars
    Pascalt wrote:
    Byłbym bardzo wdzięczny za nieco szerszą odpowiedź

    Co silnik, rocznik, wersja wyposażenia to inne rozwiązania. Dlatego to Ty musisz najpierw podać więcej informacji.
  • #10
    Pascalt
    Level 22  
    Silnik to 1.6 SR AKL (101KM)

    Dodano po 2 [godziny] 49 [minuty]:

    Pomoże ktoś?
  • #11
    grala1
    VAG group specialist
    Wentylatory są tak samo sterowane.
    Napisałem już wcześniej jak to działa.
    Pierwszy bieg idzie przez termo-włącznik, drugi sterowany jest już przez sterownik wentylatorów który dostaje sygnał z termo-włącznika że ma się włączyć drugi bieg.
    Wentylatorów po włączeniu klimatyzacji sterowane są ze sterownika - zarówno pierwszy jak i drugi bieg.
    Oba wentylatory podłączone są równolegle więc mają chodzić jednocześnie z takimi samymi prędkościami.
    Jeżeli nie masz napięcia na jednym z trzech przewodów na termo-włączniku w chłodnicy to się nie ma co dziwić że nie działają.
    Kolega "milejow" podał Ci na którym powinno być stałe 12V.
    Podając to napięcie na pozostałe przewody powinien się włączyć odpowiedni bieg w zależności na który przewód podasz 12V.
    Jeden z dwóch pozostałych przewodów jest spięty z cienkim przewodem - jest to sterowanie 2 biegu wentylatorów.
    Stały plus na termo-włącznik idzie prosto z akumulatora więc sprawdź czy nie masz tam uszkodzonego bezpiecznika. Chodzi o te blaszki przykręcane nakrętkami M6 na akumulatorze.
  • #12
    CZARODZIEJ_PL
    Level 1  
    potrzebuje pomocy :( golf IV 1.6 akl 8v wersja bez klimy .jeden wiatrak dwa biegi .pierwszy bieg działa po podłączeniu na krótko wyciągając wtyczkę z termo włącznika na chłodnicy drugi bieg niestety nie działa. pod akumulatorem brak modułu sterowania wentylatorów .bezpieczniki ok, kable sprawdzone .ma ktoś jakiś pomysł jak uruchomić drugi bieg