Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Golf V kompresor klimatyzacji

steelek56 04 Lip 2014 20:57 9651 18
  • #1 04 Lip 2014 20:57
    steelek56
    Poziom 12  

    Witam.

    Mam problem z klimatyzacją w moim golfie. Padła kilka dni temu (sic! a dziś wracałem z pracy gdy na dworze było 33 stopnie...). Ogólne objawy to brak chłodzenia i charakterystycznej zmiany obrotów silnika po włączeniu przycisku A/C.

    Pierwszego dnia po stwierdzeniu pojechałem do pierwszego lepszego mechanika ten stwierdził że cisnienie jest (sprawdził zawór). I że coś jest pewnie z kompresorem ale musi miec auto na cały dzień żeby wymontować i obadać. Nie mam możliwości zostawienia auta na dłużej bo jeżdże nim do pracy. Kilka dni później udałem się do znajomego mechanika który polecił mi pewien serwis. Tam "ekspert" stwierdził, że to że jest ciśnienie wcale nie oznacza, że jest czynnik i przez to klimatyzacja może nie startować. Powiedział, że pewnie nie ma czynnika i trzeba go wymienić. Powiedziałbym jakie było ciśnienie, ale nie chcę skłamać. Na wydruku były tylko ilości czynnika które sciągnał (511g czynnika i 1ml oleju) oraz tego który wpompował (525g [tyle też wg naklejki w komorze silnika] i 11ml oleju). Przy okazji podłączył go pod VCDS'a i okazało sie że brak błędów. Skasował mi za to 120 zł a klimatyzacja jak nie działała tak nie działa. Powiedział że musze sie rozejrzeć za nowym kompresorem. Wypytałem kuzyna o dobry serwis w okolicy polecił mi trzeciego mechanika. Byłem dzis u niego ten zajrzał i kazał mi włączać i wyłączac klimatyzacje. Po chwili stwierdził coś w stylu "scięte zabezpieczenie na kompresorze" i powiedział że to nie jest naprawialne i że faktycznie będe potrzebował kompresora. I tu zaczyna się mój problem. Chodzi o to, że domyślam sie, że zakup nowego oryginalnego w salonie VW poniżej 2000zł nie wyjdzie. Stąd też przeglądam portale typu allegro i intercars. Nie mam pojecia co kupić.

    Zauważyłem że są ogólnie 3 grupy takich kompresorów:
    1. używki (do 500zł) - podejrzewam, że kupuję kota w worku. Co z tego że gwarancja rozruchowa jak za miesiąc może go szlag trafić.
    2. regenerowane (500-900zł) - myślę że przeżyją dłużej niż używka.
    3. nowe (900+) - wydaje mi się, że są to zamienniki.

    Etka sugeruje, że w moim silniku (1.9 TDI BXE) powinien znalezc sie kompresor o kodzie: 5K0820803X. Producent - SANDEN

    Podejrzewam, że właśnie takiego SANDENa mam w samochodzie. Ten u którego dziś byłem powiedział, że oryginalne kompresory produkcji czeskiej były wadliwe, bo miały jakieś tłoczki pokryte teflonem. Teflon się wycierał i sprężarkę szlag trafiał.

    I teraz pytanie, czy jest sens szukać znów takiej samej sprężarki tej samej firmy skoro za chwile może się okazać że znów jej się teflon wytarł. Może lepiej kupić coś innego? Znalazłem np kompresor firmy valeo. Kojarzę ją z VCDS'a jeszcze gdy grzebałem w moim starym Polo. Do wszystkie warsztaty w których byłem z tym problemem miały urządzenia do napełniania właśnie tej firmy.

    Link do kompresora valeo:
    http://www.motointegrator.pl/produkty/865403-kompresor-klimatyzacji-valeo-699357

    Nie mam pojęcia na co się zdecydować więc prosze bardziej doświadczonych użytkowników o pomoc w podjęciu decyzji.

    Z góry dziękuję.

    0 18
  • #2 04 Lip 2014 21:09
    milejow
    Poziom 42  

    Jak włączasz klimę to wentylatory na chłodnicy startują?

    0
  • #3 04 Lip 2014 21:11
    steelek56
    Poziom 12  

    Nie, nie ma żadnej reakcje (zmiana obrotów, start wentylatorów, lub chociaż odczuwalna temperatura dmuchającego powietrza). Chociaż robiłem samodiagnozę (A/C i recyrkulacja przez 3 sekundy) to oba się kręciły po wszystkim na wyświetlaczu climatronic z obu stron pokazało się i0, co jak wyczytałem ma oznaczać brak błędów.

    2
  • #4 04 Lip 2014 22:30
    SP7SEC
    Poziom 26  

    witam ,wciska ci ciemnote że sprzęgło jest nienaprawialne zabieraki są w sprzedaży koszt nie przekroczy 150 .Co to za fachnan od klimatyzacji że nie ma na stanie takich sprzęgieł czy zaworów sterujących ,co do zakupu sprężarki to mogę ci dać namiary na gościa sprzedającego takie po przeglądzie 100 procent sprawne i w dobrej cenie znacznie niższej niż pisałeś

    4
  • #5 04 Lip 2014 23:57
    steelek56
    Poziom 12  

    Nie tyle, że nienaprawialne. Stwierdził tylko że coś tam sie z tym zabezpieczeniem stało (ścięte czy coś). I że on tego nie naprawi. Podejrzewam, że może mając kogoś kto umie naprawiać takie rzeczy coś by można z tego zrobić. Problem tylko, że w miejscu gdzie mieszkam nie ma nikogo takiego ani nawet w poblizu nie ma serwisów zajmujących się naprawą sprężarek.

    0
  • Pomocny post
    #6 05 Lip 2014 07:19
    gajdek419
    Poziom 17  

    Witam,
    od spreżarki z linka (Valeo czy Zexela) trzymaj się z daleka - jes tto najbardziej zawodna konstrukcja jaka była montowana w grupie VAGa od 2005 roku i napewno przyczyną nie są teflonowe tłoki (więksozść sprężarek ma teflonowane tłoki, nawet Sanden)
    Tak naprawdę to montowano spręzarki aż trzech producentów": Zexel/Valeo , Desno oraz Sanden i to Sanden z Denso są najabrdziej niezawodne.
    Jak sugerują koledzy, często padają tarcze sprzęgięłka zrywalnego oraz elektrozaowry regulujące wydajność - problem w tym, że większość oferowanych to chińskie podróby a sprzedawane są po cenach prawie jak oryginały w serwisach...
    Jednak w Sandenach czesto sama wymiana zaworu sterujacego nie wystarczy.
    Z racji, że pracuję w regenracji nie tylko spręzarek spokojnie mogę polecić spręzarkę regenereowaną (ale nie taką tylko po umyciu), tutaj real foto:
    http://www.lucasee.com/da/shop/product/ACP222/38772
    Jeżeli to jest ostatni rocznik golfaV to może być nowsza wersja spręzarki:
    http://www.lucasee.com/da/shop/product/ACP634/35135

    Wymiana sprężarki powinna być dobrze zdiagnozowana tzn po pierwsze czy brak klimy nie jest spowodowany przez inną przyczynę niż sama sprężarka.

    1
  • #7 05 Lip 2014 09:09
    steelek56
    Poziom 12  

    Mhm, rozumiem.

    Powiem tak, podejrzewam, że u mnie w mieście mi nikt nie zdiagnozuje czy tam padło to sprzęgiełko, czy coś bardziej istotnego, już trzech speców w tym jeden podobno najlepszy od klimatyzacji w miescie stwierdziło, że sprężarka do wymiany. Nie zaoferowali zakupu sprężarki tylko powiedzieli kup sobie jakąś na allegro byle miała gwarancję rozruchową i przyjedź to Ci zamontujemy. Z drugiej strony nie chcę się bawić w kupowanie jakichś części do kompresora które jak mówisz często sa chińskimi podróbkami, a ja nie znając się na temacie już na pewno nie znalazłbym róznicy między podróbką a oryginałem. Szczerze mówiąc właśnie najbardziej interesowałaby mnie dobrze zregenerowana sprężarka z ewentualnym rabatem na jej zakup przy odesłaniu starej.

    gajdek419, nigdzie w podanym linku nie widzę ceny oraz możliwości ewentualnego zamówienia. Poza tym nie chciałbym zamawiać czegoś zza granicy, bo w razie jakiegoś problemu kontakt może być utrudniony. Mówisz, że zajmujesz sie regeneracjami itp. Możesz coś polecić, albo po prostu zaproponować coś ze swojej firmy?

    0
  • Pomocny post
    #8 05 Lip 2014 19:26
    Don de Leon
    Poziom 23  

    Wałek sprężarki obraca się czy stoi? Jeżeli obraca się normalnie bez nadmiernego oporu to możesz wymienić same koło ze sprzęgłem zrywalnym lub też sam wkład tegoż sprzęgła ( nitowany do kółka PK ) oraz sprawdzić stan zaworu regulacji wydatku ( jak sprężarka rzeczywiście się trze to będzie tam sporo opiłków ). W tym tygodniu miałem dwa Audi z tym samym objawem i w jednym poszło nowe kółko w drugim tylko wkład ( w zależności od zasobu portfela ) sprężarki sprawdzone jak wyżej. Generalnie w 70% przypadków sprężarka działa dalej ale reszta niestety pada.

    0
  • #9 05 Lip 2014 19:48
    steelek56
    Poziom 12  

    Da się to jakoś sprawdzić w warunkach domowych?

    Podejrzewam, że tego bez kanału nie sprawdzę, bo dostęp tam jest dość trudny.

    1
  • #10 05 Lip 2014 20:04
    Don de Leon
    Poziom 23  

    Na wałku sprężarki powinna być wkręcona śruba z łbem na klucz 10mm, i za nią dasz rady spróbować przekręcić.

    0
  • #11 05 Lip 2014 20:40
    steelek56
    Poziom 12  

    Próbowałem tam dojść ale mam za wysoki klucz musze poszukać czegoś niższego. Poza tym wydaje mi się ze tamta śruba jest okrągła z jakąś gwiazdką w środku aniżeli zwykła nasadowa sześciokątna.

    Po odpaleniu silnika koło się obraca ale sam wałek stoi i sie nie obraca (tak jakby się nie blokowało łożysko).

    0
  • #12 05 Lip 2014 20:57
    gajdek419
    Poziom 17  

    @Don de Leon
    śruby z łbem M10 kolega tam nie uświadczy bo jej tam nie ma, nie ma również "wkładu". Obie rzeczy można znaleźć w DENSO a kolega ma sprężarkę Delphi z tego co pisze (śruba M6 ale z łbem pod klucz typu TORX) - w ostatnich rocznikach MK5 montowalli już właśnie te sprężarki.
    Na 99% zerwany wielowypust na tarczy (tarcza z wałkiem połączona jest popzrez połaczenie wielowypustowe) - wada materiałowa w tych spręzarkach. Napęd z koła nie jest podawany na wałek.
    Numer sprężarki: 5N0820803E - wystarczy kupić nową tarczę i można ją zamontować bez wyciągania sprężarki.

    ps. Firma mieści się w centralnej Polsce :)

    1
  • #13 05 Lip 2014 21:44
    Don de Leon
    Poziom 23  

    Przepraszam mój błąd, rzeczywiście tam jest już tarczka. Co nie zmienia postaci rzeczy, czyli sprawdzić czy wałek się obraca.

    0
  • #14 05 Lip 2014 21:46
    steelek56
    Poziom 12  

    gajdek419 jeżeli chodzi o firmę z centralnej polski z stroną internetową w językach każdym innym oprócz polskiego to ciekawe rozwiązanie :D

    Chodzi o zakup czegoś takiego?

    http://allegro.pl/sprzeglo-sprezarki-delphi-cvc-6-5n0820803a-i4381763918.html?source=mlt

    Mówisz, że jest to wada materiałowa. Może lepiej poszukać mniej awaryjnego modelu?

    100zł to nie dużo ale pytanie jak długo pociągnie. I druga rzecz dlaczego się to moglo zepsuć. Może faktycznie sprężarka się zaciera i rzyga opiłkami do układu.

    Pytanie czy tym wałkiem dam radę obrócić np wsadzając tam rękę (mało troche miejsca ale podejrzewam, że sięgnąłbym dłonią do tej tarczy. Pytanie jakiego oporu mam oczekiwać.

    1
  • Pomocny post
    #15 06 Lip 2014 07:55
    gajdek419
    Poziom 17  

    Lucas to jedna z naszych marek pod którą sprzedajemy swoje produkty - w Polsce oferowana przez Intercars. A tutaj dowód, że "po polskiemu" też mamy stronę: http://www.borgautomotive.com/index.php?id=167&L=3


    Co do linka - tak, o ten element chodzi. Pamiętaj tylko, że to jest "ryżowe" i z trwałością może być różnie. U nas tarczę wykonujemy we własnym zakresie i własnej konstrukcji. Jeżeli byłby problem z pzreciązeniem sprężarki to powinny się wypiąć trzy blaszane wypustki z tarczy a nie ściąć wielowypust.
    Co do obracania wałkiem - tak, ręcznie powinieneś dać radę kręcić. Pamiętaj, że ma obracac się wałek a w przypadku zerwanego wielowypustu powinineś kręcić śrubą z łbem pod klucz TORX. Co do oporu - niestety nie podam Ci momentu oporowego (tajemnica firmy:)) ale obrót powinien być płynny w całym zakresie.

    0
  • #16 06 Lip 2014 08:06
    steelek56
    Poziom 12  

    Zduńska wola mówisz. Na uparte gdzieś z którymś kierowcą z naszej firmy mógłbym się zabrać. Co dzień jeździmy do Piotrkowa z krotoszyna. Inna rzecz. Jak wygląda sytuacja, gdybym chciał kupić od was taka regenerowana sprezarke. Ewentualnie czy jest możliwość wysłania wymontowanej mojej w celu naprawy.

    0
  • Pomocny post
    #17 06 Lip 2014 08:52
    gajdek419
    Poziom 17  

    Jest taka możliwość ale niestety musisz być osobiście.

    W swoim MKV wymieniłem sprężarkę na starszą wersję (pierwszy link podany przeze mnie )tzn. o większej wydajności. Aktualnie nie wiem skąd tendencja jest taka, że sprężarki mają mniejsze wydajności a pzrez to muszą pracować pzrez większość czasu na większym obciążeniu.

    1
  • #18 06 Lip 2014 13:46
    steelek56
    Poziom 12  

    Znalazłem jeszcze coś takiego. Wychodzi na to ze to oryginalna sprężarka sandena, który z 4 dostepnych modeli jest podobno najbardziej trwały.

    http://allegro.pl/show_item.php?item=4339665034

    Teraz zasadnicze pytanie. Regenerowana za połowe ceny czy nowa?

    Cena zbytnio nie gra roli. Chodzi o to żeby wytrzymała jak najdłużej. Ale jeżeli taki sanden nowy może wytrzymać podobny czas co regenerowana to nie ma sensu płacić raz więcej jak i tak obie po podobnym okresie czasu może szlag trafić.

    0
  • #19 22 Sie 2014 08:06
    steelek56
    Poziom 12  

    Problem rozwiązany. Tak jak powiedział gajdek419, problemem był ścięty wielowypust na wałku kompresora. Wada fabryczna. Kompresor wymieniony na regenerowany z wałkiem z dużo twardszego materiału.

    Od prawie miesiąca klimatyzacja działa bez zarzutu.

    0