Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Seagate Barracuda 500Gb - odzysk danych z uszkodzonego dysku (awaria SMART-a)

Mac.al 05 Lip 2014 00:37 1122 1
  • #1 05 Lip 2014 00:37
    Mac.al
    Poziom 1  

    Witam serdecznie,

    Zgłaszam się do Was, drodzy wyjadacze Elektrody, z prośbą pomocy o jakieś skuteczne sposoby odzyskiwania danych z dysku, na którym co mogło wysiąść, już wysiadło.

    Zacznijmy od początku, czyli od pierwszych ostrzeżeń ze SMART-a, które otrzymałem gdzieś tak pół roku temu w HD Tune. Portfel nie sługa, pieniędzy na nowy dysk nie było, więc termin zakupu dysku się odkładał. Odkładał, aż nastał koniec czerwca, gdy pewnego pięknego wieczoru, komputer nagle się zwiesił. Restartując go, otrzymałem zwis na detekcji dysków/podczas próby przejścia do boot-u z dysku. Jestem z natury optymistą, próbowałem do skutku, aż jakimś cudem odpaliło się jakieś narzędzie MS do ratowania Windowsa. Widziało ono 2 partycje na drugim dysku, oraz jedną z dwóch na tym, który uległ awarii. Była to akurat ta, na której miałem bezcenne dane (zdjęcia rodzinne z okresu 10 lat, cenniejsze dokumenty trzymane poza chmurą etc.). Pocieszony w duchu, że jednak są jakiekolwiek szanse odratowania tych danych, komputer wyłączyłem, dyski odpiąłem, przypiąłem HDD z linuxem i zacząłem szukać nowego nośnika.

    W tym momencie, piszę tego posta ze świeżo zainstalowanego Windowsa na nowym dysku. Zaopatrzyłem się w odpowiednie programy (HD Tune, TestDisk, EaseUS Partition Recovery, SeaTools for Windows) i spróbowałem uruchomić komputer z podłączonym feralnym dyskiem.
    Pierwsze z czym musiałem się zmierzyć, to wielokrotne zwiechy przy uruchamianiu. Dopiero, za którymś razem, udało mi się wyjść z BIOSu, do ładowania Windowsa, lecz BIOS i tak miał humorki, aby dysk w ogóle zobaczyć.

    Odpaliłem kilka programów, aby wykonać jakieś testy. Powiem szczerze, dostałem zawału. Z tego co widzę, z 500 Gb (a raczej ~450 Gb ściślej mówiąc) system wykrywa niecałe 4. O tym, że partycje wyparowały wraz ze starym MBR-em nie muszę chyba w tym wypadku wspominać.

    Nowego pliku MBR nie utworzyłem, gdyż nie chciałem niepotrzebnie ryzykować. Wyniki ze SMART-a wywalają cały czas różne błędy, temperatury w ogóle nie miałem okazji podejrzeć. Programy do odzyskiwania partycji zdają się widzieć, żę dysk ma odpowiednią ilość sektorów, ale nie potrafią na nim nic wyniuchać. Wydaje mi się, że nieustannie próbują coś odczytać, ale nie potrafią. Co więcej, podczas próby zrobienia czegokolwiek z dyskiem (np. testy na poszukiwanie błędów w HD Tune) talerze zdają się w ogóle nie kręcić. Przy starcie komputera coś tam niby wirują. Czasem bezproblemowo, a czasem (o zgrozo) coś klekota.

    Mówi się, że obraz wyraża więcej, niż tysiąc słów, więc dalsze, bardziej szczegółowe dane, pozwolę sobie załączyć w załącznikach.

    I tu dochodzimy do sedna sprawy:
    Czy mam jakiekolwiek szanse na odratowanie czegokolwiek?
    Czy ktoś mógłby mnie nakierować, co mógłbym w tej sytuacji zrobić (rzecz jasna, oprócz sprzedania nerki i zafundowania sobie nią serwisu)?

    Wiem, że ludzie dzielą się na tych, co kopie zapasowe robią, i kopie zapasową robić będą, ale jak na ironie - na tym dysku znajdowała się również kopia zapasowa starych danych.

    Z góry dziękuje za pomoc.
    Pozdrawiam,
    Macal

    PS. Chronologiczna kolejność załączników: od lewej, do prawej.

    0 1
  • #2 05 Lip 2014 05:21
    linuks
    Spec od komputerów

    Zrobiłeś wszystko nie tak. Dobiłeś dysk nieudolnymi próbami odzysku danych.
    Spróbuj kopię posektorową zrobić.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=12436492#12436492
    Potem odzysk danych. Może się coś da uratować po Twoim "odzyskiwaniu" danych.
    DMDE
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2341359-30.html
    testdisk
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=11122592#11122592
    photorec
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=12918296#12918296
    Post powinno się pokazywać jak nie należy postępować w przypadku utraty danych.
    Pozdrawiam.

    0
  Szukaj w 5mln produktów