Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator MPPT do paneli cienkowarstwowych.

Kwazor 06 Lip 2014 13:36 51279 119
  • Regulator MPPT do paneli cienkowarstwowych.

    Pokazały się ostatnio tanie panele CIGS w cenie 1/3 paneli poli/mono krystalicznych.
    Ale są wysoko napięciowe co powoduje że bezpośrednie podłączenie ich pod akumulator spowoduje oddanie tylko 15 -18W zamiast 80-90W.
    Zresztą każdy panel powinien pracować z regulatorem MPPT bo traci się do 30% mocy panelu ( zależne od Vmpp panelu im większa różnica tym większe straty przy połączeniu bezpośrednim przez zwykły regulator PWM )
    Do tego CIGS-y mają dodatni współczynnik temperaturowy co nie obniża ich wydajności jak są nagrzane.
    Dzięki dużemu napięciu i małym natężeniu nie trzeba stosować kabli o dużym przekroju by uniknąć spadku napięcia a te kable nie są zbytnio tanie za 1m.
    Parametry panelu Q-cells SL2-90( Solibro SL2-90) Q.SMART UF L :
    Voc 87V
    Vmpp 67V
    Impp 1.41A
    Isc 1.68A

    Po pierwszych próbach regulatora( 1 Panel testowo w pionie ) układ pokazał mi :

    Code:

    11:00 13V 2.9A 37.7W
    11:10 12.7 3A  38 W
    11.23 13.6 3A  40.8W
    11.28 13.1 3.15A 41.2W
    11:40 13.1 3.20A 41.9 W
    11:50 13.1 3.35A 43.8W
    11:56 13.1 3.3A 43W ( lekkie cirrusy na niebie )
    12:10 13.1 2.5A
    12:50 13.8 3.64A 50W
    13:25 14.3 3.50
    14:05 13.3 3.33A
    14:36 13.1 3.12A
    14.47 13.5 2.80A
    14:55 13.3 2.65A


    Wiec jak na panel w pionie nie jest źle ( dopiero jak go pochyle to pokaże prawdziwą moc)

    A miałem okazję pożyczyć 2 panel i doszedłem do wniosku że regulator trzeba przerobić na 15A bo czuję że kupię 2 sztukę i bedę miał 180Wp.
    Wyniki przy 2 panelach niestety pogoda nie pozwoliła na pełne testy :
    Code:

    11.55 12V 7.2A
    12.11  7.2A
    12.22  8.3A


    Max co na chwilę zaobserwowałem to 105W( 8.8A przy 12V )
    Gdybym miał je pochylone to było by jeszcze więcej.

    Regulator MPPT do paneli cienkowarstwowych.

    Regulator ma 2 stopniowe ładowanie dla akumulatorów żelowych.
    Jesli napięcie jest niższe niż 12.6V ładuje do napięcia 14.3 a poźniej przechodzi w ładowanie podtrzymujące tj 13.8V.




    Pobór prądu własny ~13.6mA
    Maksymalne napięcie wejściowe 100V.
    2 diody led : Czerwona napięcie poniżej 11.4V zielona praca regulatora.
    Wymiary 135x70x45mm

    Podczas składania regulatora zgasło światło ( jak na złość do wlutowania ostatnie elementy) i dobrze że miałem naładowane akumulatory ( 2x17Ah) to nie musiałem siedzieć przy świeczce.. i ostatnim rozpędem lutownicy je zamontowałem ( nie mam jeszcze lutownicy na 12V -- chyba czas zakupić )

    Jest mały błąd czyli za blisko konektory prądowe od strony 12V ale tam zostaną wlutowane kable.

    Koszta ( nikt ich nie lubi )
    Panel z klamrami :202zł
    Regulator 170zł ( fabryczne 430zł )
    Aku 2x17Ah 0zł
    Kable itd 0zł.

    Porówanie do polikrystalicznych :
    Sam panel 90W 350-450zł ...

    Więc koszta niższe niz zakup panelu poli/mono wraz z regulatorem MPPT fabrycznym.

    Energią PV zamierza zasilić :
    Laptop
    Router i AP
    Oświetlenie
    Zasilanie moich urządzeń budowanych etc...
    I co bedzie jeszcze potrzebne

    Wersje regulatora w nowych rewizjach :
    15A wersja 12 lub 24V z wyjścien sterowalnym dla urządzeń podpiętych na stałe:
    Regulator MPPT do paneli cienkowarstwowych.


    Wersja 30A :
    Regulator MPPT do paneli cienkowarstwowych.

    Pod jakie Panele jeszcze zrobiłem regulator :
    Amorficzne GS-50 / 55 ( bardzo tanie panele )
    Kaneka 60W / 120W
    Polikrystaliczne / Monokrystaliczne
    Inne do Voc do 100V.


    Fajne!
  • #2 06 Lip 2014 14:07
    mleczarz
    Poziom 15  

    A czy można jakiś schemat tego regulatora?

  • #3 06 Lip 2014 14:29
    djkomprez
    Poziom 21  

    Dokładnie ! schemat ! ;) Sam szukam od tygodnia podobnego układu ...

  • #4 06 Lip 2014 15:34
    morozaw
    Poziom 14  

    Czy może kolega przeprowadzić prawdziwe testy pod odpowiednim kątem? :)
    Możesz podesłać na PW źródło tych paneli? :)

    Ciekaw jestem jak się sprawują :)

  • #5 06 Lip 2014 15:42
    djkomprez
    Poziom 21  

    To akurat nie problem bo sam je widziałem , na znanym portalu wpisać "SHARP PROSUMENT" i takie jak autora chyba (słabsze o połowe) "PANEL SŁONECZNY_SOLAR_FOTOWOLTAIKA"

  • #7 06 Lip 2014 15:52
    morozaw
    Poziom 14  

    Panele sharp zdecydowanie droższe per wat.
    Szukam jeszcze jakiejś alternatywy, bo te drugie q.cell wyglądają baaaaardzo fajnie :)
    Ciekawe czy można je gdzieś jeszcze dostać w takiej cenie czy allegro to jedyne źródło :)

  • #8 06 Lip 2014 16:40
    maly_13
    Poziom 18  

    Ale niestety dalej nie ma schematu.
    Odnośnie oferty są ciekawe na aledrogo 90W 100W za niecałe 200zł. Zastanawiałem się od jakiegoś czasu nad wykorzystaniem kilku paneli do grzania wody jednak, niestety brak konkretnych rozwiązań, natomiast on-gird wychodzi trochę drogo bo za sam inwerter powyżej 1200zł. Wydaje mi się że elektronika nie nie będzie jakaś skomplikowana. Pomiar napięcia i prądu do tego sterowanie PWM na grzałkę. No ale niestety napisanie programu to nie dla mnie. Moim zdaniem ładowanie akumulatorów jest kompletnie nieopłacalne, zresztą temat magazynowania energii w akumulatorach był poruszany na forum niejednokrotnie.

  • #9 06 Lip 2014 19:15
    Poprostujakub
    Poziom 17  

    :arrow:mały_13
    Ale po co jakieś pisanie programu? Do generowania PWM wystarczy NE555 + MOSFET. Akurat podłączenie grzałki do panelu słonecznego to najprostsza możliwa rzecz.

  • #10 06 Lip 2014 19:58
    djkomprez
    Poziom 21  

    Jedno i drugie rozwiązanie jest opłacalne

    ONGRID = kosztowo trzeba wyłożyć napewno dużo więcej bo inwerter ok 2000zł i do tego panele (min 120V) czyli 4szt paneli da 150V i ok 230W mocy i to już koszt 2400zł przy cenie 600zł/szt a to dopiero TYLKO 230W ....

    Akumulatory - chyba najbardziej opłacalna rzecz dla tych którzy się niechcą pakować w kosmiczne koszty startowe... koszt chociażby akumulatorów samochodowych plasuje się na poziomie 200zł za 60Ah (niemarkowe) a do tego wystarczą 2 panele co da 30V napięcia i 16A prądu .... wtedy można bawić się w ledy i inne zabawki na niskie napięcie bo kwestie konwersji w 230V to już nie opłacalne z aku (no chyba że w dzień prosto z paneli) ....


    A i ja się przypomne znów o schemacik bo bardzo ciekawa konstrukcja ... dlaczego aż 170zł ? ;)

  • #11 07 Lip 2014 07:57
    necavi
    Poziom 16  

    Cytat:
    koszt chociażby akumulatorów samochodowych
    Bateria akumulatorów samochodowych (rozruchowych) to zły pomysł. Nie do takich celów zostały stworzone, szybko się zasiarczają co wydatnie skraca ich żywot.

  • #12 07 Lip 2014 14:58
    SylwekK
    Poziom 28  

    Również bardzo jestem ciekaw schematu. Ciekawi mnie również czy ładowanie aku rozwiązałeś z balancerem czy po prostu ładowanie szeregowe bez badania napięcia na każdym z nich osobna? Z własnego doświadczenia wiem, że balancer znacznie przedłuża żywotność takich aku, a z kolei aku rozruchowe się faktycznie nie nadają za bardzo do celów fotowoltaiki - zajeździłem nieodwracalnie jeden z dwóch, które posiadałem w ciągu dwóch lat. Chociaż może gdybym wcześniej miał do nich balancer to może by do dzisiaj pracowały. W każdym razie musiałem kupić nowe i padło na aku żel 2x 12V 55Ah.

  • #13 07 Lip 2014 15:30
    Thew_666
    Poziom 20  

    maly_13 napisał:
    ale niestety dalej nie ma schematu,
    odnośnie oferty są ciekawe na aledrogo 90W 100W za niecałe 200zł, zastanawiałem się od jakiegoś czasu nad wykorzystaniem kilku paneli do grzania wody jednak niestety brak konkretnych rozwiązań natomiast on-gird wychodzi trochę drogo bo za sam inwerter powyżej 1200zł. Wydaje mi się że elektronika nie nie będzie jakaś skomplikowana, pomiar napięcia i prądu do tego sterowanie PWM na grzałkę. No ale niestety napisanie programu to nie dla mnie. Moim zdaniem ładowanie akumulatorów i korzystanie na bieżąco jest kompletnie nieopłacalne, zresztą temat magazynowania energii w akumulatorach był poruszany na forum niejednokrotnie.


    Kolego już dawno można postawić systemy na grzanie wody
    http://www.youtube.com/watch?v=3elWC1YKC54
    Sterownik też można wykonać
    http://www.youtube.com/watch?v=gsmFMRsbLIU

    http://www.youtube.com/watch?v=S7RkwlHdKD0

    Co do tanich ogniw Q.CELL były wypowiedzi w temacie elektrowni u kolegi "putas"
    ogniwa Q.Cell's to odpady i buble z produkcji z przed 2 lat.
    Jest to produkt niższej jakości i kategorii stąd ta cena.

  • #14 07 Lip 2014 18:44
    djkomprez
    Poziom 21  

    Ogrzewanie wody PV to porażka ... trzeba by miec min 5kW aby był idealny efekt ... Twoj film pokazuje że 5L wody grzejesz 0,7kW ... weź to wsadź do 200L albo 300L to podgrzejesz tym wode do max 50C (było już na forum - opłacalość)

    Do grzania wody kupuje się najtańsze solary (po 1200zł) i zalewa się KULEREM za 40zł/5L i ma się TANIE GRZANIE ... na zime można zostawić albo się zlewa i po problemie ... na jednym takim panelu (12 rur) można dobić do 70C w słoneczny dzień na 140L - widziałem to na własne oczy jakby ktoś marudził ... PV - tylko i wyłącznie ongrid ... albo zasilanie doraźne urządzeń niskiego napięcia ...

  • #15 07 Lip 2014 19:35
    Thew_666
    Poziom 20  

    djkomprez napisał:
    Ogrzewanie wody PV to porażka ... trzeba by miec min 5kW aby był idealny efekt ... Twoj film pokazuje że 5L wody grzejesz 0,7kW ... weź to wsadź do 200L albo 300L to podgrzejesz tym wode do max 50C (było już na forum - opłacalość)

    Do grzania wody kupuje się najtańsze solary (po 1200zł) i zalewa się KULEREM za 40zł/5L i ma się TANIE GRZANIE ... na zime można zostawić albo się zlewa i po problemie ... na jednym takim panelu (12 rur) można dobić do 70C w słoneczny dzień na 140L - widziałem to na własne oczy jakby ktoś marudził ... PV - tylko i wyłącznie ongrid ... albo zasilanie doraźne urządzeń niskiego napięcia ...


    Co ty to gadasz na filmie 0,7kW to tylko pokaz test u siebie mam 1140Wp na solar trakerze do grzania wody jakieś 900W mocy jest w słoneczny dzień
    Od dwóch lat grzeje tym wode

    Koszty:
    Nie mam bojlera z wężownicą nowy z wężownicą 400zł co najmniej za 140L
    kolektor płaski plus wysyłka 1200zł
    Glikol tak jak piszesz do tego sterownik i pompa bojler mam na piętrze od strony zachodniej wiec rury na dach dom ma 9-10m wysokości koszt pompki rura prucie ścian bo nie ma którędy rury puścić.
    A jak ktoś umie sobie tani fotowoltaike załatwić to też tanio wychodzi bez-obsługowo i instalacja to tylko dwa przewody do grzałki.

    Co do grzania z wspomnianego zestawy grzeje wodę 180L zbiornik z powodzeniem do 60-80 stopni.
    A z fotowoltaiki i w zimie korzystam 2-3 godziny słońca i na mycie starcza

  • #16 07 Lip 2014 21:20
    djkomprez
    Poziom 21  

    1kW ogrzewasz 180L wody do tych 60-80 stopni - no comment ....

    Widać że próbujesz reklamować produkty PV ...

    instalacja składająca się z 5 modułów fotowoltaicznych o mocy 240 Wp każdy, potrzebuje do ogrzania 50L wody od temperatury 10 st C do temperatury 40 st C przy nominalnym nasłonecznieniu (mając trackery) 1 godzinę 14 minut.

    przy przeciętnym nasłonecznieniu rzędu 300 W/m2 będzie potrzebowała 4 godziny 45 minut co przy Twoim zbiorniku robi się ponad 16 godzin.

    Code:

    Q= m*c*dT
    Q= 4,18 [J/(g*K)] * 1000 [g] * 1 [K]
    Q= 4180 [J]
    Q= 4180 [Ws]
    Q= 4180 [Ws]/3600 [s/h]
    Q= 1,16111 [Wh] - moc potrzebna do ogrzania 1L wody o 1 stopień

    gdzie:
    Q – zapotrzebowanie na energię elektryczną,
    m – ciężar wody (1 litr = 1 kg)
    c – pojemność cieplna wody (4,1826 J/g*K)
    dT – różnica temperatur (w naszym przypadku wynosi 1st.K)




    Do podgrzania wody z 20 st do 60C potrzeba 8,36kWh i teraz weź sam policz
    gdzie ty tyle wyprodukujesz tymi 1,1kWp .....

    To co wypisujesz to bzdury ...



    A wracając do tematu ... autor zaginął ? :)

  • #17 07 Lip 2014 21:59
    morozaw
    Poziom 14  

    Nawet jeśli korzystać z PV to grzechem jest wykorzystywać tą ciężko uzyskaną i drogą moc do grzania bojlera...
    Przecież te panele i cała instalacja ma grubo poniżej 20% sprawności, więc z 1000W/m2 dostajemy 200W/m2. Można lepiej tą energię spożytkować niż tracić na grzanie wody.
    Wodę można zagrzać standardowym solarem do CWU, którego sprawność o ile się nie mylę wynosi około 80% czyli z 1000W/m2 dostajemy prawie 800W/m2 - nie jestem w stanie zrozumieć po co wykorzystywać do tego PV...

  • #18 07 Lip 2014 22:27
    SylwekK
    Poziom 28  

    Mam i kolektory płaskie do grzania wody i baterie słoneczne. Potwierdzam, że wykorzystywanie tych drugich do grzania wody to już marnotrawstwo w czystej postaci. Fotowoltaikę w zasadzie zainstalowałem do ochrony kolektorów jako zasilanie awaryjne (a przy okazji zasilanie oświetlenia w domu wieczorem), bo słyszałem, że ergolid może się zażelować w kolektorach jeśli temperatura będzie za wysoka i nie było by obiegu czynnika. Koszt podgrzania wody wytworzonym prądem ze słońca jest nieproporcjonalnie wysoki w stosunku do (nawet) kolektorów próżniowych, które są sporo droższe niż płaskie.

  • #19 07 Lip 2014 22:40
    djkomprez
    Poziom 21  

    SylwekK - nie jest tak źle ...w tym momencie kolektor heatpipe 10 rur ze zbiornikiem 100L na znanym portalu idzie kupić za 1200zł czyli powiedzmy 2 panele PV 240W ... tak jak pisałem - PV nie opłacalne do grzania wody.

  • #20 08 Lip 2014 12:08
    piotr32
    Poziom 13  

    Czy schemat regulatora MPPT pokaże się w tym temacie ?
    Ktoś tu pisze że tylko panele z glikolem , moi znajomi mają taki system może to i to działa ale komplikacja hydrauliczna tego układu jest znaczna , po zatem problem co znadmiarem nagrzanej wody? U nich jest układ który dolewa do zbiornika wodę zimną z wodociagu , jak dla mnie jest to bez sensu, nie dość ze strata w postaci zuzytej wody to i dochodzi strata w postaci wypuszczonego ciepła do kanalizacji . Z kolegą doszlismy do wniosku ze o wiele prościej i szybciej grzac wodę jednak grzałką , łatwo sterować , łatwo wykonać samemu jakiś układ który bedzie tym sterował wszak jesteśmy elektronikami hobbystami , zreszta jest układów dostepnych w sieci dość. Niestety planowana moc paneli żeby można było mieć korzyść w postaci nagrzanej wody to minimum 1,5kW. Na razie zbieramy doświadczenia na testowych bateriach słonecznych o mocy 40W takie udało się tanio zakupić na popularnym bazarku (wymontowane z jakichś urządzeń).
    Może ktoś pochwali się własnoręcznie wykonanym układem regulatora MPPT ?

  • #21 08 Lip 2014 14:38
    djkomprez
    Poziom 21  

    Marnotrawienie ciepła to akurat żadne problem przy kwocie 1200zł ... pomyśl wydając 12x 600zł + sterownik = ok 8000tyś (1,5kW) co wtedy będziesz myślał wylewając wode w "kibel" ....

    PS. zawsze można kupić sobie basen (o ile się posiada ogród) i lać nadmiar tam ;)
    Wieczorkiem sama przyjemność ...

  • #22 08 Lip 2014 15:13
    SylwekK
    Poziom 28  

    Dodam tylko, że przy dobrze dobranym zestawie nie ma potrzeby wylewać wody i bać się, że coś się zagotuje i wybuchnie. Mam Kolektory od 2007 roku w tym kilkudniowe wyjazdy na urlop, kilka razy brak prądu (tu się ratowałem początkowo ups'ami od komputerów - to był impuls do fotowoltaiki) i odpukać nigdy nie było problemu z przegotowaniem, a wodę mi tak do 70-kilku stopni max grzeje (mówię o całym bojlerze, a nie tylko w jego górnej warstwie).
    Zresztą w układzie są zawory bezpieczeństwa gdyby jednak coś miało pierdyknąć, ale też nie miały potrzeby zadziałać ;)

  • #23 08 Lip 2014 17:39
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    piotr32 napisał:
    Czy schemat regulatora MPPT pokaże się w tym temacie ?
    Ktoś tu pisze że tylko panele z glikolem , moi znajomi mają taki system może to i to działa ale komplikacja hydrauliczna tego układu jest znaczna , po zatem problem co znadmiarem nagrzanej wody? U nich jest układ który dolewa do zbiornika wodę zimną z wodociagu , jak dla mnie jest to bez sensu, nie dość ze strata w postaci zuzytej wody to i dochodzi strata w postaci wypuszczonego ciepła do kanalizacji .


    Tak to jest jeśli instalację robi pan Heniu, który w szkole na fizyce spał, za to swoją wiedzę czerpie z dwudnowego, sponsorowanego szkolenia.
    Z ciekawości poznałbym tłumaczenie po co komuś ta dolewka z zimnej wody i spuszczenie ciepłej?

  • #24 08 Lip 2014 19:49
    gregor_pn
    Poziom 10  

    Pewnie by się nie zagotowało. Ale to bez sensu.

    W przypadku fotowoltaiki można zastosować urządzenia rozdzielające moc pomiędzy odbiorniki i sterować tym ładnie.

    Ja również dołączam się z prośbą o schemat (w jakiejkolwiek formie) - jestem bardzo go ciekaw.

  • #25 08 Lip 2014 22:54
    Thew_666
    Poziom 20  

    djkomprez napisał:
    Ogrzewanie wody PV to porażka ... trzeba by miec min 5kW aby był idealny efekt ... Twoj film pokazuje że 5L wody grzejesz 0,7kW ... weź to wsadź do 200L albo 300L to podgrzejesz tym wode do max 50C (było już na forum - opłacalość)

    Do grzania wody kupuje się najtańsze solary (po 1200zł) i zalewa się KULEREM za 40zł/5L i ma się TANIE GRZANIE ... na zime można zostawić albo się zlewa i po problemie ... na jednym takim panelu (12 rur) można dobić do 70C w słoneczny dzień na 140L - widziałem to na własne oczy jakby ktoś marudził ... PV - tylko i wyłącznie ongrid ... albo zasilanie doraźne urządzeń niskiego napięcia ...


    Kolego z 5kWp fotowoltaiki masz na 2 rodziny ciepłą wode i całą elektryczność.
    Dzienna produkcja w lecie to około 32-34kWh przy słonecznym dniu
    to 700L wody z 15 do 60 stopni.

    Najpierw piszesz ze tylko kolektor i już teraz piszesz ze zbiornik 200-300L
    U mnie jest 180L w zupełności zostaje takie temperatury osiągam bo nigdy nie podgrzewam wody z 15 stopni z reguły jest 20-35.

    Co do kosztów nie wypowiem sie mnie fotowoltaika wyniosła tanio ale mam dobre ceny i dostęp udało sie kupić tanio i tyle co do obliczeń

    4,65kWh to energia potrzebna do ogrzania 100L wody z 15 do 60stopni
    u mnie jest na wode 1140Wp na trakerze nadążnym za słońcem w słoneczny dzień mam produkcje dzienną na poziomie 8,66kWh
    Z czego wynika z czego wynika jasno że 180L wody z 15 do 60 nagrzeje jak mam 30stopni to dogrzeje do 75stopni.
    Wiec co w tym dziwnego nie masz fotowoltaiki to nie pisz że do grzania wody trzeba 5kW mocy bo to bzdura bo w skali roku w przeliczeniu na dzień wyszło by Ci 13,5kWh a to znaczna moc nawet do grzania 200-300L wody.

  • #26 08 Lip 2014 22:56
    SylwekK
    Poziom 28  

    bahamas2 napisał:
    Raczej z trackerem bo bez niego 30% co najmniej straty.


    W moim przypadku zysk z trackerem powiedziałbym, ze grubo przekracza 30% i zahacza o prawie 40% gdy porównuję prądy jakie obecnie uzyskuję w godzinach przed i po południowych z prądami gdy panele tylko leżały... Zresztą opisywałem to już na elektrodzie można znaleźć i poczytać.

  • #27 10 Lip 2014 14:54
    daniell4
    Poziom 13  

    Czy rzeczywiście te panele mają taki długi żywot? Na aukcjach sprzedawcy piszą o 85% sprawności po 25 latach. Gdzie pamiętam, że inne panele po ok 10 latach należało zmieniać.
    Jeśli tak, na pierwszy rzut oka te panele super się prezentują pod względem ekonomicznym, jednak patrząc na ilość sprzedanych sztuk na portalu aukcyjnym, klasyczne panele (teoretycznie gorsze) sprzedają się znacznie lepiej.

  • #28 10 Lip 2014 21:51
    Thew_666
    Poziom 20  

    daniell4 napisał:
    Czy rzeczywiście te panele mają taki długi żywot? Na aukcjach sprzedawcy piszą o 85% sprawności po 25 latach. Gdzie pamiętam, że inne panele po ok 10 latach należało zmieniać.
    Jeśli tak, na pierwszy rzut oka te panele super się prezentują pod względem ekonomicznym, jednak patrząc na ilość sprzedanych sztuk na portalu aukcyjnym, klasyczne panele (teoretycznie gorsze) sprzedają się znacznie lepiej.


    Kolego czy cienkowarstwowe czy krystaliczne z krzemu (wafli)
    po 25 latach maja 80% mocy

    ja mam u siebie ogniwa mają już 5 lat i jakiegoś znacznego spadku nie zauważyłem.

  • #29 10 Lip 2014 23:10
    slavo10
    Poziom 9  

    Panowie od dwóch lat używam trzech paneli PV 230W każdy do podgrzewania ciepłej wody w bojlerze 100l dla trzech osób. Panele bez trackera zainstalowane po wschodniej stronie dachu. W bojlerze jest zainstalowana dodatkowa grzałka 600W/90V dla PV, elektroniczny stycznik i dodatkowy termostat. Układ sieciowy jest bez zmian. Eksploatacja tego cuda polega na tym, że w nocy zegar sterujący włącza grzałkę na 1 godzinę, aby na rano była ciepła woda. Jak tylko wzejdzie słoneczko zaczyna działać dodatkowa grzałka z PV. W słoneczny lipcowy dzień grzałka z PV jest wstanie podnieść temperaturę mierzoną na dole bojlera z 30 do 60 stopni. Wiele razy nie wykorzystujemy całej gorącej wody i w nocy grzałka sieciowa w ogóle się nie załącza. Zapominacie o prostocie działania i instalacji systemu PV do grzania wody. W moim domu nie ma miejsca na 300L czy 200l zasobnik cwu. Zapominacie również o dobowych stratach energii w każdym zasobniku cwu. Dla mojego bojlera jest to 1kWh na dobę, wiec nawet jeżeli jest pochmurny dzień i tak grzałka pracuje przez cały dzień z mocą 50-100W i pokrywa mi dobowe straty energii. Koszt tego cuda zwrócił mi się już po dwóch latach.
    Panele PV 3x700=2100zł
    Grzałka 140zł
    Stycznik termostat 60zł
    moja praca i pomysł 0zł
    Moje średnie miesięczne rachunki za energię elektryczną spadły z 250-300zł do 120-150zł.

  • #30 11 Lip 2014 09:23
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    200-300 l zasobnik nie jest wymagany ze względu na instalację solarną, lecz dla magazynowania energii. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby instalację opartą na kolektorach podłączyć do zbiornika 100l poza tym, że będziemy dysponować ograniczoną ilością ciepłej wody. Kolektory obecnie mają sprawność na poziomie 60-70%, podczas gdy fotowoltaika w porywach 40%, a dostępne tanie panele pewnie mają sprawność rzędu 10-15%. Biorąc pod uwagę, że nie żyjemy blisko równika wnioski nasuwają się same. Jeśli dla nas okres zwrotu instalacji klasycznej to 10-20 lat, to dla fotowoltaiki będzie to kilkakrotnie dłużej. Co czyni bezsensowną tego typu inwestycję.

    Dodano po 3 [minuty]:

    slavo10 napisał:
    Panowie od dwóch lat używam trzech paneli PV 230W każdy do podgrzewania ciepłej wody w bojlerze 100l dla trzech osób. Panele bez trackera zainstalowane po wschodniej stronie dachu. W bojlerze jest zainstalowana dodatkowa grzałka 600W/90V dla PV, elektroniczny stycznik i dodatkowy termostat. Układ sieciowy jest bez zmian. Eksploatacja tego cuda polega na tym, że w nocy zegar sterujący włącza grzałkę na 1 godzinę, aby na rano była ciepła woda. Jak tylko wzejdzie słoneczko zaczyna działać dodatkowa grzałka z PV. W słoneczny lipcowy dzień grzałka z PV jest wstanie podnieść temperaturę mierzoną na dole bojlera z 30 do 60 stopni. Wiele razy nie wykorzystujemy całej gorącej wody i w nocy grzałka sieciowa w ogóle się nie załącza. Zapominacie o prostocie działania i instalacji systemu PV do grzania wody. W moim domu nie ma miejsca na 300L czy 200l zasobnik cwu. Zapominacie również o dobowych stratach energii w każdym zasobniku cwu. Dla mojego bojlera jest to 1kWh na dobę, wiec nawet jeżeli jest pochmurny dzień i tak grzałka pracuje przez cały dzień z mocą 50-100W i pokrywa mi dobowe straty energii. Koszt tego cuda zwrócił mi się już po dwóch latach.
    Panele PV 3x700=2100zł
    Grzałka 140zł
    Stycznik termostat 60zł
    moja praca i pomysł 0zł
    Moje średnie miesięczne rachunki za energię elektryczną spadły z 250-300zł do 120-150zł.


    Trochę niespójne są twoje dane. Jeśli zaoszczędziłeś 100-150- zł miesięcznie na energii to znaczy, że grzałeś ok. 6-7 m3 wody o 45 stopni. Z drugiej strony piszesz, że masz 3 panele po 230W, czyli 680W, powiedzmy realnie daje to 200W średnio i nawet liczmy optymistycznie przez 8h dziennie przy całomiesięcznej idealnej pogodzie to wystarczy do zagrzania zaledwie ok. 1m3 wody o 45 stopni. Czyli oszczędność wynika z ponad 6-krotnego zmniejszenia zużycia ciepłej wody! Ni i 1m3 ciepłej wody na miesiąc dla 3-osobowej rodziny to też nie brzmi zbyt realnie.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo