Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Napięcie na uziemieniu - dziwny objaw

Alberto_Eco 08 Jul 2014 10:45 4734 23
Wago
  • #1
    Alberto_Eco
    Level 10  
    Witajcie,

    Mam dziwny problem, ale zacznę od opisu sytuacji od początku.

    Kupiłem niedawno mieszkanie (tak, tak, wiem - 30 lat katorgi przede mną :D ). Mieszkanie w stanie ruiny do wykończenia (rynek wtórny, 73 rok). Między innymi instalacja elektryczna wołająca o pomstę do nieba.

    Do lokalu dochodzi stara instalacja dwuprzewodowa => licznik => bezpieczniki, czyli standard. Wywaliłem starą skrzynkę z bezp. topikowymi i wstawiłem nowoczesne automaty.

    Oczywiście położyłem nowe kable w mieszkaniu przy okazji rozwalania wszystkiego (nie życzę nikomu bruzdowania w żel-becie, znanym jako wielka płyta - trzy młoty udarowe poległy na tym :D ). Wszędzie do gniazd doprowadzone są przewody 3x2,5 mmkw.

    Problem jest w kuchni. Mianowicie gniazda na jednej ścianie są połączone w puszce i idą do skrzynki z bezpiecznikami. Gniazda na drugiej ścianie są połączone równolegle, a przewód od pierwszego idzie bezpośrednio do skrzynki z bezpiecznikami. W skrzynce kable fazy i zero (brąz i niebieski) są podłączone, a uziemienie (żółto-zielony) wisi niepodłączony (w przyszłym roku będzie instalacja budynku wymieniana, więc warto było już je przygotować).

    Problem polega na tym, że mając podłączone urządzenie tam, gdzie gniazda są szeregowo podłączone - zmywarka orzeźwiła mnie prądem z obudowy. Lodówka nota-bene też 'świeci' ;)

    Co dziwne - jak podłączę je do dowolnego innego gniazda (na innym obwodzie) - problemu nie ma. A w całym mieszkaniu są kable trójprzewodowe i uziemienie tak samo wisi luzem.

    Jak podłączę dowolne urządzenie trójprzewodowe do tego jednego obwodu - na bolcu pojawia się napięcie i orzeźwia jak sprite z lodówki. Jak podłączę dwuprzewodowe urządzenie - jest ok. Jak nic nie jest podłączone - też jest ok.

    Jakieś porady?

    Przeszło mi przez głowę, żeby zrobić zworę między uziemieniem, a zerem, ale to jest bardziej doraźne rozwiązanie. Szczególnie, że problem występuje tylko na jednym obwodzie. Dodam, że kabel jest nieprzerwany, ale leży pod terakotą, więc nie wchodzi w grę jego wymiana :D

    [P.S.] Nie jestem elektrykiem, a jednie gościem mającym odrobinę większą wiedzę, niż przeciętna blondynka :P
  • Wago
  • #2
    agrest161
    Level 12  
    Sprawdź czy na bolcu nie ma przypadkiem Fazy
  • #3
    Alberto_Eco
    Level 10  
    jak nic nie jest podłączone, to faza jest tylko na brązowym przewodzie, czyli prawidłowo. Jak podłączę cokolwiek trójprzewodowego to faza pojawia się na uziemieniu.

    Ale tylko na tym jednym obwodzie.

    Dodano po 1 [minuty]:

    urządzenia są nowe i nie były jeszcze używane. Poza tym są sprawne, bo po podłączeniu odkurzacza, laptopa i innych rzeczy - jest tak samo.

    Poza tym podłączając te urządzenia pod gniazdo na innym obwodzie (nawet na przedłużaczu) tego efektu nie ma.
  • Wago
  • #4
    kępes12
    Level 10  
    może gdzieś masz przerwany fabrycznie kabel
    też tak miałem
  • #5
    brofran
    Level 39  
    Wszystko wskazuje na to że bolec nie jest połączony z przewodem neutralnym (zerowym).
  • #6
    Alberto_Eco
    Level 10  
    ale jak przerwany, który? jakby był przerwany, to raczej by wcale nie działało, albo po prostu by nie było prądu...?

    Dodano po 44 [sekundy]:

    brofran - no bo nie jest. A musi być? Jeśli tak, to zaraz po pracy biorę się za robienie zworek :D
  • #7
    D214d3k
    Level 39  
    Podłącz przez przedłużacz bez bolca wtyczkę raz w jedną stronę raz w drugą i sprawdź neonówką. Wielu "specjalistów" będzie się zarzekało, że nie ma znaczenia gdzie w gniazdku jest faza bo nie ma normy na to ale literatura fachowa i starzy specjaliści, egzaminatorzy SEP, nauczyciele praktycznej nauki zawodu twierdzą co innego. Od strony wtyczki jeśli bolec jest u góry neutralny powinien być po prawej
    Jeśli zadziała to zepnij gniazdo z wtyczką paskiem zaciskowym żeby ktoś nieświadomy nie po przepinał.
    PS mam pralkę która od nowości toleruje tylko fazę po lewej stronie jeśli faza jest po drugiej "świeci" na bębnie.


    Moderated By kkas12:

    3.1.11. Zabronione jest publikowanie wpisów nie zawierających merytorycznej treści, zawierających szkodliwe porady, porady nie będące próbą rozwiązania problemu oraz publikowanie identycznych wpisów następujących po sobie lub powtarzających informacje ujęte w toku dyskusji.

    Ostrzeżenie nr 2.

  • #8
    Alberto_Eco
    Level 10  
    Dzięki - sprawdzę, aczkolwiek będzie kłopot, bo mam dwa gniazda podwójne, a cztery urządzenia do podłączenia (lodówka, zmywarka, piekarnik i płyta gazowa). nie da się wszystkich tak samo podłączyć ;)

    A o wypięcie się nie obawiam, bo to gniazda pod szafkami w kuchni, docelowo zasłonięte cokołem ;)
  • #9
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    D214d3k wrote:

    PS mam pralkę która od nowości toleruje tylko fazę po lewej stronie jeśli faza jest po drugiej "świeci" na bębnie.


    To może w końcu doprowadziłbyś instalację do ładu, a nie udzielasz przedszkolnych porad?

    Alberto_Eco wrote:
    Dzięki - sprawdzę, aczkolwiek będzie kłopot, bo mam dwa gniazda podwójne, a cztery urządzenia do podłączenia (lodówka, zmywarka, piekarnik i płyta gazowa). nie da się wszystkich tak samo podłączyć ;)


    Ty przeczytałeś to co piszesz? Chcesz z z jednego obwodu pobierać ok. 10 kW mocy?
  • #10
    Alberto_Eco
    Level 10  
    retrofood wrote:
    Ty przeczytałeś to co piszesz? Chcesz z z jednego obwodu pobierać ok. 10 kW mocy?


    Mocowo nie ma problemu. Wszystko zostało dokładnie policzone. Instalacja jest przygotowana do obciążania max 3 KW, ale nie wiem co bym musiał zrobić, żeby tyle wyciągnąć. Biorąc pod uwagę, że płyta pobiera może 0,5A na zapalarkę do gazu i czujnik przeciwwypływowy, Lodówka ma 40W, Zmywarka 45W, piekarnik trochę więcej... Sumie jednego KW nie przekroczę nawet...

    D214d3k wrote:
    Zadr? pewno chodzi o uszkodzenia kabla i związane z tym przepięcia.


    to raczej by świeciło, niezależnie od podłączenia urządzenia...

    brofran wrote:
    Wszystko wskazuje na to że bolec nie jest połączony z przewodem neutralnym ( zerowym ).


    to mi daje najwięcej do myślenia i dziś zrobię zworę i zobaczę, czy pomogło, czy wywali bezpiecznik :P
  • #11
    serwisor
    Level 29  
    W jakim układzie pracuje twoja instalacja?
    A do jakiego jest podłączona, jeśli wykonałeś instalację 3-przewodową, a PE zostawiłeś spięty razem, ale w powietrzu, to nie dziw, że jeśli któreś urządzenie ma jakieś przebicie, to pojawia się ono na pozostałych, skoro mają kontakt z bolcem ochronnym.

    Czy instalacja to TN-C?
  • #12
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Alberto_Eco wrote:
    retrofood wrote:
    Ty przeczytałeś to co piszesz? Chcesz z z jednego obwodu pobierać ok. 10 kW mocy?


    Mocowo nie ma problemu. Wszystko zostało dokładnie policzone. Instalacja jest przygotowana do obciążania max 3 KW, ale nie wiem co bym musiał zrobić, żeby tyle wyciągnąć. Biorąc pod uwagę, że płyta pobiera może 0,5A na zapalarkę do gazu i czujnik przeciwwypływowy, Lodówka ma 40W, Zmywarka 45W, piekarnik trochę więcej... Sumie jednego KW nie przekroczę nawet...


    Jeśli możesz, to podaj marki tych urządzeń, chyba Nobel się szykuje. Zmywarka 45W, no, no, no... Czegoś takiego jeszcze nie widziałem.
  • #13
    Alberto_Eco
    Level 10  
    Instalacja do lokalu to dwa przewody (faza, N). W lokalu to trzy (faza, N, a PE nie podłączone).

    Żadne urządzenie nie ma przebicia ;)

    Instalacja TN-C.

    Dodano po 5 [minuty]:

    retrofood wrote:
    Jeśli możesz, to podaj marki tych urządzeń, chyba Nobel się szykuje. Zmywarka 45W, no, no, no... Czegoś takiego jeszcze nie widziałem.


    a proncie bardzo:
    Zmywarka: BEKO DIN 5932
    Lodówka: BEKO BCH 130000
    Piekarnik: BEKO OIM 25901
    Płyta: AMICA PGCZ6411

    ;)

    Oczywiście pobór prądu jest wartością uśrednioną na rok. Rzeczywisty pobór może być większy, ale jak pisałem - sumarycznie urządzenia nie wezmą więcej, niż 1 KW.
  • #14
    scalok
    Level 30  
    retrofood wrote:
    Jeśli możesz, to podaj marki tych urządzeń, chyba Nobel się szykuje. Zmywarka 45W, no, no, no... Czegoś takiego jeszcze nie widziałem.


    Też mnie to ciekawi.
  • #15
    PiotrPitucha
    Level 33  
    Witam
    Skoro uziemienie wisi a Ty włączasz urządzenia przystosowane do sieci z uziemieniem to prawdopodobne jest że na ich wejściu są wpięte jakieś filtry połączone w urządzeniu z zasilania na masę.
    W ten sposób robi Ci się dzielnik z kondensatorów filtra i masz na bolcu 115V bo masa wisi w powietrzu i napięcie to przeniesie Ci się na wszystkie bolce uziemiające w tym obwodzie.
    Jak wyłączysz obciążenie to napięcie z bolców zniknie.
    Pozdrawiam
  • #16
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Alberto_Eco wrote:

    a proncie bardzo:
    Zmywarka: BEKO DIN 5932
    Lodówka: BEKO BCH 130000
    Piekarnik: BEKO OIM 25901
    Płyta: AMICA PGCZ6411

    ;)

    Oczywiście pobór prądu jest wartością uśrednioną na rok. Rzeczywisty pobór może być większy, ale jak pisałem - sumarycznie urządzenia nie wezmą więcej, niż 1 KW.


    Tia... Na razie znalazłem piekarnik. Moc grzałek 3,1 kW. Danych zmywarki nie ma nawet na stronie producenta, ale podobne mają moc ok. 2 kW, czyli realnie już, obciążenie może dochodzić do 6 kW. Kuchenka rzeczywiście jest gazowa.
  • #17
    serwisor
    Level 29  
    Alberto_Eco wrote:
    Oczywiście pobór prądu jest wartością uśrednioną na rok


    To pochrzaniłeś jednostki, wartość poboru energii to kWh a nie W, w twoim przypadku.
    Nie jest to moc przyłączeniowa urządzeń, a właśnie ilość rocznie pobieranej energii.

    Mylisz pojęcia.

    Dawną instalację miałeś zerowaną, czyli N połączony przez bolec do jednego ze styków w gnieździe.

    Na chwilę obecną, według mnie, jedyne co pozostaje, to wykonać zerowanie przez PE do szyny N-a.
    Alberto_Eco wrote:
    [P.S.] Nie jestem elektrykiem, a jednie gościem mającym odrobinę większą wiedzę, niż przeciętna blondynka


    P.S. Doucz się jeszcze jednostek i czego one dotyczą.

    Płyta: Moc całkowita [W] 8100
  • #18
    jann111
    Level 32  
    Alberto_Eco wrote:
    nie życzę nikomu bruzdowania w żel-becie,

    Tego się nie życzy, tego się zakazuje.
    Alberto_Eco wrote:
    Problem polega na tym, że mając podłączone urządzenie tam, gdzie gniazda są szeregowo podłączone - zmywarka orzeźwiła mnie prądem z obudowy. Lodówka nota-bene też 'świeci'

    Kolego, skoro bawisz się w elektryka bądź konsekwentny i pobaw się w pomiarowca, a problemy może znikną.
    Alberto_Eco wrote:
    Jakieś porady?

    Powinieneś tą robotę sprzedać, najlepiej elektrykowi.
  • #19
    Alberto_Eco
    Level 10  
    serwisor wrote:
    To pochrzaniłeś jednostki, wartość poboru energii to kW a nie W, w twoim przypadku.


    Mój błąd ;)

    serwisor wrote:
    Dawną instalację miałeś zerowaną, czyli N połączony przez bolec do jednego ze styków w gnieździe.


    Nie. Dawna instalacja miała tylko dwa przewody i gniazdka nie miały bolców :)

    serwisor wrote:
    Na chwilę obecną, według mnie, jedyne co pozostaje, to wykonać zerowanie przez PE do szyny N-a.


    Tak też zrobię.

    serwisor wrote:
    P.S. Doucz się jeszcze jednostek i czego one dotyczą.


    Hmm, kiedyś to było w szkole, ale to było daaawno temu. A producenci nie ułatwiają, bo zamiast po prostu napisać: maksymalny pobór prądu XXX W, to teraz piszą: pobór prądu XX kWh. I bądź tu mądry i przeliczaj wszystko. Potem takie kwiatki wychodzą...

    jann111 wrote:
    Powinieneś tą robotę sprzedać,najlepiej elektrykowi.


    Oszczędności :D
  • #20
    serwisor
    Level 29  
    Rzeczywiście, był temat, że w konstrukcji nie wolno rzeźbić.

    Te twoje szeregowe gniazda są do wywalenia i od nowa wszystko.

    Zachciało Ci się być bohaterem we własnym domu, to teraz płać za swoje błędy ...

    Moc zainstalowanych urządzeń w samej kuchni przekroczy 12kW, do tego pewnie dojdzie jakiś czajnik, zapiekacz do chlebka, może mikrofalóweczka i ...


    ... pożar gotowy.

    Temat do PILNEJ konsultacji z uprawnionym (i kumatym) elektrykiem!!!

    P.S. przyznaję, że porada o wykonaniu zerowania może i była by dobra, ale nie w twojej instalacji, za chwilę okaże się, że przewody w ścianach po prostu popłynęły.
  • #21
    kkas12
    Level 43  
    Oszczędności???
    Pewnie.
    ZUS przecież partycypuje w kosztach pogrzebu.
    A to już może być czysty zysk.

    Obligatoryjnie wyłączniki RCD we wszystkich obwodach gniazdowych i odbiornikach umiejscowionych w łazience i oczywiście komplet pomiarów.
    Koniec snu o oszczędnościach.
  • #22
    Alberto_Eco
    Level 10  
    serwisor wrote:
    do tego pewnie dojdzie jakiś czajnik, zapiekacz do chlebka, może mikrofalóweczka i ...


    nie, to na drugim obwodzie, na innym bezpieczniku.

    Tutaj tylko te cztery urządzenia będą, z czego tylko lodówka będzie chodziła cały czas, a wraz z nią czasem zmywarka (zamiennie z piekarnikiem). Choć podejrzewam, że piekarnik bardziej w celach dekoracyjnych będzie, jak do używania :D

    P.S. Do tej pory miałem lodówkę, zmywarkę i płytę ceramiczną (elektryczną) na jednym obwodzie 2x1,5mm2 ALU i nic się nie upaliło ;)

    kkas12 wrote:
    Obligatoryjnie wyłączniki RCD we wszystkich obwodach gniazdowych


    Zwykłe automaty na obwodach i różnicówkę na głównym zasilaniu. Nigdy w życiu nie widziałem, żeby ktoś przy zdrowych zmysłach robił różnicówkę przy każdym odbiorniku w domu...
  • #23
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Alberto_Eco wrote:

    P.S. Do tej pory miałem lodówkę, zmywarkę i płytę ceramiczną (elektryczną) na jednym obwodzie 2x1,5mm2 ALU i nic się nie upaliło ;)


    Jak zwykle, trafił się mądrzejszy od wszystkich i czeka wyłącznie na oklaski. Temat więc zamykam.
  • #24
    kkas12
    Level 43  
    Quote:
    ...różnicówkę na głównym zasilaniu. Nigdy w życiu nie widziałem, żeby ktoś przy zdrowych zmysłach robił różnicówkę przy każdym odbiorniku w domu.
    Czterotorowy wyłącznik RCD chroniący kilka obwodów zasilanych z różnych faz jak i jeden wyłącznik dwutorowy chroniący wszystkie obwody jednofazowe nie jest najszczęśliwszym rozwiązaniem.
    A człek przy zdrowych zmysłach potrafi odróżnić obwód od odbiornika go zasilającego.