Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

LG S09AT klimatyzator - CH29, sprężarka zasilana falownikiem, prąd sprężarki

Pawel1812 08 Lip 2014 14:35 2736 4
  • #1 08 Lip 2014 14:35
    Pawel1812
    Poziom 26  

    Witam
    Klimatyzator zgłasza błąd CH29. Wg serwisówki oznacza on nadmierny prąd sprężarki inwertorowej (powyżej 30A).
    Podczas próby uruchomienia rusza wentylator, zawory, następnie na sekundę drga sprężarka, po czym się wyłacza.
    Napięcie 230V sprawdzone, sprawdzone ciśnienie w układzie (14bar), sprawdzona rezystancja uzwojeń silnika sprężarki oraz rezystancja do masy (18MΩ).
    Podejrzewam zatarcie sprężarki (objaw jest podobny do zatarcia sprężarki jednofazowej), tylko jak to sprawdzić. Czy można podłączyć zwykły falownik 3x220V do przewodów agregatu, czy taki falownik powinien uruchomić silnik, który jest w agregacie? Czy jest tam zwykły klatkowy silnik indukcyjny? Czy jest tam silnik BLDC, którego zwykły falownik nie obsługuje?
    Sprężarkę zasiliłem starym falownikiem skalarnym Siemensa 3kW 230V. Okazało się, że pobór prądu wyniósł 12.5A z każdej fazy. Agregat przy tym prądzie pracuje, czuć drgania oraz nagrzewa się. Byłbym wdzięczny za sugestie, czy taki prąd mierzony w ten sposób wskazuje na awarię agregatu?
    Klimatyzator ma moc 2.5kW, znamionowy pobór prądu to 3A.

    0 4
  • #2 11 Sie 2014 00:11
    1221547
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 11 Sie 2014 15:39
    Pawel1812
    Poziom 26  

    Zapraszam Kolegę do obejrzenia tego filmu: https://www.youtube.com/watch?v=YcB6Fnobrnw Czy kolegi zdaniem jest to silnik BLDC czy indukcyjny?

    To, co Kolega napisał ma się nijak do zasady działania silnika BLDC. Pierwsze słyszę, żeby silnik był zasilany trapezem (prądu czy napięcia?). Silnik BLDC posiada inaczej ułożone, jednak dalej trójfazowe uzwojenie, z wyprowadzonymi trzema końcami, na pewno silniki tego typu nie są zasilane dwufazowo.
    Do pomiaru w silniku BLDC "kontu komutacji" służy zwykle czujnik halla, którego końce muszą być doprowadzone do falownika, gdyż położenie wirnika decyduje o przełączaniu poszczególnych uzwojeń. Silnik zarówno BLDC jak i asynchroniczny sam w sobie nie ma żadnego problemu z ruszeniem, o ile oczywiście jest prawidłowo zasilany.
    Brak wyprowadzonego przewodu od czujnika położenia wirnika pozwala stwierdzić, że mamy do czynienia z silnikiem asynchronicznym.
    Prawdą jest że silniki BLDC mają magnesy na wirniku a nie wirnik klatkowy, podobnie jak to, że są to silniki synchroniczne. Jednak w hermetycznych inwertorowych kompresorach klimatyzacyjnych są stosowane zarówno silniki BLDC jak i asynchroniczne.

    0
  • #4 11 Sie 2014 22:57
    1221547
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 14 Sie 2014 14:46
    p.obelix
    Specjalista urządzeń chłodniczych

    adrianarktos12 napisał:
    Kolega troszkę niedokształcony :) Na filmiku widoczna jest sprężarka Danfoss z klasycznym silnikiem 3P zasilanym z falownika AC. Swego czasy u w/w producenta nie było wgl sprężarek z silnikami BLDC. A co do sprężarek w temacie LG, Daikin, Samsung stosują BLDC bez halla. Elektronika oblicza kont komutacji i inne pierdoły na podstawie danych z "3 fazy" i są to silniki synchroniczne. Polecam uzupełnić swoja wiedzę w tym zakresie z np. DTR LG multi V III. Ładnie tam jest wszystko opisane i pokazane ( również przebieg trapezowy zasilający silnik)

    https://www.youtube.com/watch?v=diY6teQ34Ss

    PS. Jest cos też takiego jak kompresory liniowe. Ale pewnie o tym to nawet nie słyszałeś :)

    Kolega ma 100% racji odnośnie sterowania sprężarką, ciekaw jestem czy jej już nie zajeździłeś. Błąd ch29 może się brać równie dobrze z przeładowania czynnikiem chłodniczym , zapchanym układem chłodniczym, uszkodzoną płytą główną nie wystawia wszystkich faz do tego jest specjalny przyrząd żeby zdiagnozować.

    0