Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Trudny temat kompresor klimatyzacji Mercedes w163

atc2 09 Lip 2014 12:59 4623 24
  • #1 09 Lip 2014 12:59
    atc2
    Poziom 11  

    Witajcie

    Potrzebuje konkretnej informacji. Otóż trafił do mnie mercedes ML 2,7 z 2003r. Problem z klimatyzacją,kompresor się nie włącza.Kompresor wymieniony na regenerowany, wymieniony został też sterownik klimatronika,bo poprzednik był spalony. Co ciekawe kompresor sam się włączyć nie chce ze sterownika, natomiast jak wymuszę włączenie z komputera na 100% to rusza i chodzi (ciśnienie idzie do 23 bar a temperatura do 83st), jak nie wymuszę to nawet przy ustawionej regulacji na minimum kompresor jest na 5%

    Z konkretów:
    -błędów nie ma,lecz nie zawsze ale po takim 100% wysterowaniu wyrzuca błąd B1105 (A9 kompresor)
    -oporność zaworu kompresora jest na poziomie 11 Ohm
    -sterowanie impulsowe na kompresor idzie
    -sprawdzone przejścia -wszystko ok
    -poprzedni sterownik klimy też uruchomiłem i efekt taki sam
    -prąd pobierany przez zawór przy 100% obciążeniu około 1.5A

    Jedyne co mi przychodzi do głowy to uszkodzony zawór kompresora (to już ten nowszy typ co reguluje przepływ, to nie zawór sprzęgłowy (włącz/wyłącz)), kwestia taka, że nikt nie chce podać jaki opór tego zaworu powinien być

    Moje założenie jest takie, że w związku z tym 5% testowaniem co sterownik cały czas robi,prąd pobierany przez zawór jest za mały,dlatego nie podoba mu się kompresor. Jak to się mówi, co wie głowy to nie jedna dlatego proszę o pomoc,jakieś sugestie

    1 24
  • #2 09 Lip 2014 13:03
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Czemu spalił się poprzedni sterownik?

    0
  • #3 09 Lip 2014 13:06
    atc2
    Poziom 11  

    Zakładam zwarcie na zaworze regulacyjnym (poprzedni kompresor ponoć nie nadawał się do regeneracji) gdyż spaliły się oporniki wyjściowe (1.3Ohm). Auto jeździło już po paru mechanikach więc wszystkiego nie jestem w stanie się wywiedzieć

    0
  • #4 09 Lip 2014 13:08
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Ok, to zostawmy to, nie podoba mi się to "testowanie 5%". Jak ktoś łapy wsadzał, mogą być cuda, typu oporniki na czujnikach temperatury wewnętrznej. Sprawdzałeś, czy i jaką temperaturę widzi?

    0
  • #5 09 Lip 2014 13:41
    atc2
    Poziom 11  

    Super ,że ktoś chce pomóc...tak więc

    Czujniki temperatury w nawiewach pokazują rozsądne wartości,które się obniżają jak kompresor chodzi w trybie wymuszonym,nawet do ok.15st. Zastanawiała mnie temperatura w środku (ten czujnik w sterowniku) gdyż pokazuje około 28st.Fakt jest teraz gorąco ale przy dość długim schładzaniu wnętrza (2 minuty :-)) temperatura drgnęła tylko o 0.5st w dół. Jest to jednak możliwe,duchota itp.

    Czujnik chłodniczki (zapomniałem polskiej nazwy-evaporator) pokazuje w normie,tzn koło 12st

    W specyfikacji wyczytałem też (WIS), że czujnik temperatury na wężu z czynnikiem chłodzącym ma zakres -10st do 90st. Trochę mnie to zdziwiło gdyż u mnie ta temperatura dochodziła wczoraj do 83st.Pójdę teraz zrobić dokładne pomiary i zaraz napiszę

    Dodano po 18 [minuty]:

    Podaje parametry,teraz na swieżo uruchomionym silniku
    -czujnik temp.wewnatrz 24
    -napiecie dmuchawy z tylu 5V
    -czujnik temp.parownika 25st
    -czujnik cisnienia 7bar
    -czujnik temp.czynnika 25st
    -czujnik temp powietrza wylot.tył 25st
    -cz.temp.wneka nogi przod 25st
    -cz.temp.dysze srodkowe 26st
    -sprężarka układu klimatyzacji 5%
    inny blok-regulator dmuchawy
    -wylaczenie zwarcia-nieaktywny
    -ograniczenie pradu max-nieaktywny
    -przeciazenie-nieaktywny
    -temperatura-sprawne
    -rozpoznanie napiecia dolnego lub przepiecia-nieaktywny
    -stopien koncowy-aktywny
    -prad silnika dmuchawy -3A
    -temperatura regulatora-25st
    -napiecie zasilajace 15V

    0
  • #6 09 Lip 2014 13:52
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Cały czas mi się te 5% nie podoba. Zapiąłbym oscyloskop na sygnał i popatrzył na przebiegi, wysterowanie z kompa a potem te 5%.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Temperatury wiarygodne i się ładnie pokrywają.

    0
  • #7 09 Lip 2014 14:13
    atc2
    Poziom 11  

    Według danych mercedesa przy dużych obrotach silnika te 5% jest normą ponieważ kompresor się szybciej kręci,natomiast przy wolnych powinno być 100%.

    Załączam przebieg, ten ciemny to prąd, a czerwony napięcie.Te piki napięcia w dół zakładam że są skutkiem indukcji magnetycznej,która się wytwarza w momencie zamknięcia zaworu. Ten sygnał jest też przesyłany przez opornik na układ scalony w sterowniku (zakładam kontrolnie) i tam już jest bez tych pików w dół.

    Ta część co pobiera znacznie więcej prądu pojawia się w przebiegu raz na parę sekund co też jest dziwne.Wejść tu teraz w zamysł producenta byłoby pięknie

    0
  • #9 09 Lip 2014 14:40
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    To wygląda jakby chciał. Załączyć ale cos nie pozwala. Natomiast ten drugi uskok to wygląda na diagnostykę.

    0
  • #10 09 Lip 2014 16:43
    atc2
    Poziom 11  

    Co teraz odkryłem,odłączyłem kompresor i fakt,że wyskakuje błąd ale sterownik ładnie zmienia wypełnienie od 0 do 100% (jak się uruchomi nawiew) i trzyma przy 100%

    Teraz się nasuwa pytanie,czy faktycznie nie jest zły opór zaworu.Nie masz może możliwości gdzieś tego zweryfikować, może jakiś Twój znajomy ma opcję zmierzyć?

    Dodano po 24 [minuty]:

    Przeprowadziłem kolejny test

    Zamiast kompresora podłaczone równolegle 2 żarówki 5W z szeregowym opornikiem 12 Ohm. Zmierzony max pobór prądu 500mA, sterowanie idzie na 100% bez problemu,błędu nie ma

    Dodano po 1 [godziny] 20 [minuty]:

    Sprawdziłem jeszcze jeden temat.To co z początku zganiałem na wynik indukcji (co nie znaczy, że tak nie jest) to jest prowodyrem takie zachowania sterownika.W momencie gdy sterownik dostanie napięcie ujemne >-2.180V odcina dalszą regulację. Jest to 100% potwierdzone na kilku badaniach.Pytanie zatem skąd są te impulsy ujemne, bo sterownik musi być ok.

    Myślałem też nad złą masą ale żarówki wysterowuje dobrze nawet te 21W,przebieg jest ładny typowo prostokątny

    -1
  • #11 09 Lip 2014 23:05
    gajdek419
    Poziom 17  

    Sprawdź czy elektrozawór regulujący posiada diodę (wpięta równolegle z cewką) oraz kwestię jej spolaryzowania (czy oby regenerator nie pomylił przewodów)

    0
  • #12 10 Lip 2014 08:28
    atc2
    Poziom 11  

    Powiedz mi gdzie ta dioda ma być umiejscowiona to sprawdzę,bo dedukując logikę właśnie jej brakuje

    Dodano po 15 [minuty]:

    No i jaka ta dioda powinna być,w którą stronę spolaryzowana.Zakładam że jej nie ma to spróbuję dołożyć

    0
  • Pomocny post
    #13 10 Lip 2014 11:05
    gajdek419
    Poziom 17  

    Dioda jest (o ile jest) wewnatrz cewki (zalana tworzywem) - nie ma opcji żeby ją zobaczyć bez trwałego uszkodzenia obudowy diody.
    Można ją dołożyć poza zaworem na pzrewodzie polaryzując ją zaporowo w trakcie normalnej pracy.
    Można użyć popularnej 1N4007

    0
  • Pomocny post
    #15 10 Lip 2014 15:00
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Wstaw równolegle z zasilaniem zaworu, diodę. Oczywiście zaporowo. To powinno zgasić impuls widoczny na foto.

    Dodano po 47 [sekundy]:

    Podobnie mają zapiętą diodę niektóre przekaźniki.

    0
  • #16 10 Lip 2014 15:03
    atc2
    Poziom 11  

    Ja akurat diody nie uszkodziłem, bo auto przyjechało do mnie z już zamontowanym agregatem po przeglądzie przez kilku mechaników.Dobrze, że jednak ktoś podpowiedział, że dioda być musi w tych zaworach. Od początku ten przebieg mi nie pasował i gdybym wiedział, że znana firma, której nazwa ma 2 człony, sprzedaje agregat po rekonwalescencji z uszkodzonym zaworem to nie marnowałbym tyle czasu na poszukiwania.

    Dobrze, że chociaż tutaj znalazł się ktoś, kto naprowadził na usterkę,bo niestety firmy regenerujące ogłaszające się na allegro nie mają nawet minuty czasu aby podać parametry zaworu,nawet zbliżone.

    0
  • #17 10 Lip 2014 15:12
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Ruszyło? Po wstawieniu diody?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Jak to dla Ciebie nie byłoby fatygą, wstaw proszę oscylogramy. Wielu to bardzo pomoże w przyszłości.

    0
  • #18 10 Lip 2014 15:24
    atc2
    Poziom 11  

    Po wstawieniu diody (w sterownik wrzuciłem) sterownik ruszył,przebieg się unormował. Podeślę zrzuty wieczorem.

    Nie sprawdziłem do końca czy agregat chodzi jak trzeba bo jedyną diodę na większy prąd to miałem do 20V więc tylko krótko potestowałem.Jak wstawię właściwą to będzie już wiadomo na 100%

    0
  • #20 10 Lip 2014 22:00
    atc2
    Poziom 11  

    Takie zagrychy to ja też lubię, najważniejsze aby znalazł się ktoś, kto zna pewne szczegóły,tak jak tutaj. Skąd miałem wiedzieć, że w tych modelach montowali diody...teraz człowiek jest mądrzejszy o kolejny przypadek

    W załączeniu przebieg z rejestracji od uruchomienia do pełnego wypełnienia oraz powiększenie w momencie uruchomienia

    1
  • #21 10 Lip 2014 22:04
    Teodor85
    Poziom 20  

    Raczej każda cewka elektromagnesu sprzęgła ma zabezpieczenie, "fachowcy" przed Tobą musieli zmieniać polaryzacje zasilania cewki i uszkodzili diodę.

    0
  • #22 10 Lip 2014 23:07
    atc2
    Poziom 11  

    Nie wiem,więc nie będę się wypowiadał co do tych diod. To pierwszy raz gdy musiałem oscyloskopu użyć do takiego banału jakim jest klimatyzacja :-)

    Ogólnie zajmuję się problemami silnikowymi, głównie benzyniaków no i tak zwanymi trudnymi przypadkami.

    Ja też zakładałem, że koledzy przede mną uszkodzili kompresor ale by musieli się nim bawić,bo ogólnie wychodzi tylko jeden kabelek na sterowanie i nie da się tego pomylić,drugi -masowy jest chyba przykręcony do kompresora.

    0
  • #23 10 Lip 2014 23:20
    Teodor85
    Poziom 20  

    Jak "nasi tam byli" to można się wszystkiego niestety spodziewać...

    1
  • #24 11 Lip 2014 07:25
    gajdek419
    Poziom 17  

    Jednym z problemów z którymi się borykamy (regeneracja m.in. sprężarek do klimy) to klienci którzy podłączają sprężarkę do zasilania przed zamontowaniem do samochodu w celu sprawdzenia zasilania.
    I niestety nie wiedzą, że polaryzacja ma znaczenie i po uszkodzeniu diody wskutek odwrotnej polazacji, potem próbują reklamować sprężarkę np. ze zwarciem w cewce sprzęgła czy elektrozaworu...
    Na osłodę dodam, że większość naszej produkcji idzie na zachód i tam też, takie kwiatki się zdarzają...
    @Teodor, z tą większością to nie do końca prawda w sprężarkach - raczej większość nie ma diody w cewkach. Dioda jest wtedy w instalacji samochodu

    0
  • #25 11 Lip 2014 08:49
    atc2
    Poziom 11  

    ...i przynajmniej się człowiek czegoś dowiedział. Ogólnie wychodzi z tego jedna prawda, jeśli jest auto "po kimś" to spodziewać się można wszystkiego. No i druga zasada, jak zawsze dr.House mówił: "Pacjent kłamie" :-)

    0