Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Osprzęt kablowy
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowarka w pojeździe elektrycznym - łączenie z siecią

10 Lip 2014 01:06 1179 5
  • Poziom 10  
    Witam i proszę o konstruktywną krytykę ;)

    Znajomy poprosił mnie o trwałe zainstalowanie ładowarki "na pokładzie" pojazdu typu Melex. Ładowarka ~3kW, zapewnia izolację obwodu ładowanego od sieci (impulsowa), zasilana jest jednofazowo i ma wyraźnie oznaczone przewody L/N/PE.

    Zamierzam zamontować w pojeździe wtyczkę tablicową CEE 16A 2P+N IP44 (niebieska, 6h) w sposób zapewniający ochronę przed wodą deszczową lub rozbryzgami oraz wykonać kabel OW 3x2,5 długości ~5m zakończony z jednej strony pasującym gniazdem przenośnym CEE a z drugiej zwykłą wtyczką 16A schuco. Tutaj pojawia się pierwsza wątpliwość - ze względu na brak standardu rozmieszczenia L/N w gnieździe schuco może dojść do zamiany tych linii w gnieździe CEE, nieistotnej w tym konkretnym zastosowaniu ale co będzie jeśli komuś przyjdzie do głowy użyć tego kabla np. do przyłączenia przyczepy campingowej? Czy jest taki kabel potencjalnie niebezpieczny?

    Drugie pytanie dotyczy podłączenia przewodu PE do "masy" pojazdu; od wspomnianej wtyczki w nadwoziu ("wlewu paliwa") jest ~0,8m do miejsca w którym zamierzam umieścić skrzynkę przyłączeniową, czy przewód PE podłączyć:
    - jak najbliżej wtyczki tablicowej (rozgałęziając we wtyczce)
    - w skrzynce przyłączeniowej np. przez otwór w dnie do metalowej ściany nadwozia
    - w skrzynce do kilkuzaciskowej listwy, a z niej na nadwozie, ładowarkę itd.
    - jeszcze inaczej, jak?

    Po wykonaniu instalacji zamierzam poprosić elektryka o odbiór i pomiary izolacji, proszę uprzejmie o odpowiedzi na powyższe pytania i inne sugestie aby było bezpiecznie i poprawnie.
  • Osprzęt kablowy
  • Poziom 29  
    z_power napisał:
    Po wykonaniu instalacji zamierzam poprosić elektryka o odbiór i pomiary izolacji


    Przed wykonaniem skonsultuj się z tym elektrykiem.

    Zabawa z prądem jest niebezpieczna, podstawy masz, ale ...
    A co napisał producent w instrukcji ładowarki na temat zasilania?
  • Osprzęt kablowy
  • Poziom 10  
    Wg producenta: 100-240V 50/60Hz, oryginalnie z obudowy wychodził kabel zakończony wtyczką IEC C14 ale ta została przez kogoś odcięta. Połączenia przewodów z płytką są jednoznacznie opisane, stąd wiadomo który jest który.
  • Poziom 29  
    Takie samo gniazdo masz w PC, żebyśmy się zrozumieli.
    Rozumiem że gniazdo i wtyczkę przy urządzeniu masz C13 i C14.
    A czym podłączasz ładowarkę do źródła zasilania?

    Jeśli zwykłą wtyczką, to podejrzewam, że zamiana L i N nie będzie skutkowała żadnymi problemami.
  • Poziom 10  
    Tak, to gniazdo typowe dla PC. Wtyczkę C14 jednak, jak napisałem, ktoś już usunął. Ponieważ urządzenie ma być zamontowane na stałe myślę nie montować jej z powrotem a zamiast niej zastosować połączenie zaciskami śrubowymi w skrzynce z kablem od "wlewu paliwa".

    Masa pojazdu ze względu na ochronę przeciwporażeniową powinna być podłączona do przewodu PE. Logika nakazuje jak najkrótsze połączenie ulokowane najbliżej przyłącza - mniejsze ryzyko przerwy w krótkim niż w długim przewodzie. Czy dobrze to rozumiem?

    Ponieważ ładowanie może odbywać się "w gościach" z gniazdka o nieznanym stanie myślę dodać w kablu pojazd-gniazdko zabezpieczenie PRCD-S. Nietanie ale dałoby chyba najwyższy możliwy poziom ochrony użytkownika i osób postronnych.
  • Poziom 10  
    Praca wykonana, odbiór z wynikiem pozytywnuym. Dziękuję za pomoc i zamykam temat.