Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

blaupunkt cd30 mp3 - spalony wzmacniacz mocy

tyranxxxx00 10 Jul 2014 01:41 7398 7
  • #1
    tyranxxxx00
    Level 10  
    Szanowni forumowicze

    Posiadam radio Blaupunkt cd30 mp3 w którym przepalił się wzmacniacz mocy TDA7375(jest to skutek ale nie przyczyna), poza nim przepaliła się ścieżka do VCC tego układu. Wymieniłem ten układ na nowy i po ponownym podłączeniu ponownie element się przepalił. Co może być przyczyną, poza tymi elementami nic więcej (wizualnie) nie jest uszkodzone. Nie mam schematu i trudno jest mi znaleźć uszkodzenie.
    Poniżej zamieściłem zdjęcia uszkodzonego elementu i przepalonej ścieżki.
    Proszę o pomoc w znalezieniu przyczyny.


    blaupunkt cd30 mp3 - spalony wzmacniacz mocy blaupunkt cd30 mp3 - spalony wzmacniacz mocy
  • Helpful post
    #2
    georgeporge
    Level 12  
    Nota aplikacyjna tego układu: http://www.audiosound.info/katlisty/TDA7375.pdf

    Sprawdź na początek, czy nie ma zwarcia na płycie pomiędzy nóżkami 1, 2 i 14,15, i z tych nóżek do masy. najlepiej po wylutowaniu układu.

    Jeżeli spalił się po podłączeniu głośników, a bez głośników gadał, to sprawdź czy gdzieś nie ma zwarcia na kablu, lub któryś z głośników nie poszedł na zwarcie
  • Helpful post
    #3
    januszx3
    Level 31  
    Dziwne ślady na obwodach, czy układ nie był zalany, lub mocno zawilgacany w przeszłości (a może po powodzi?). Konieczna jest dokładniejsza diagnoza na podstawie pomiarów, ale bez dalszego palenia elementów. Dlatego rozważ, czy do pierwszych pomiarów zamiast bezpiecznika, dać żarówkę (zaczynając od mniejszej mocy żarówki), co pozwoli na bliższą lokalizację obszaru zwarć. Dla ułatwienia lokalizacji elementów opisanych na schemacie, załączam Ci rys.:

    blaupunkt cd30 mp3 - spalony wzmacniacz mocy blaupunkt cd30 mp3 - spalony wzmacniacz mocy blaupunkt cd30 mp3 - spalony wzmacniacz mocy

    A może przyda Ci się schemat (w załączniku):
  • #4
    tyranxxxx00
    Level 10  
    Dziękuję za odpowiedzi i wskazówki, są bardzo pomocne, w weekend będę zabierał się do naprawy(chwilowo mam straszny nawał pracy). Po weekendzie zrelacjonuję czy udało się rozwiązać problem.

    Ps. układ nie był zlany, to prawdopodobnie pozostałości kalafonii lub kurz
  • #5
    tyranxxxx00
    Level 10  
    Dobry wieczór wszystkim
    Nie mogłem się powstrzymać i zrobiłem pierwsze pomiary, po ogólnych, szybkich sprawdzeniach nie stwierdziłem zwarć, sprawdziłem również kostkę w samochodzie i odkryłem iż jest spalony jeden głośnik(tylny lewy). Spalony głośnik raczej nie powinien negatywnie wpływać na radio, zatem problem tkwi w radiu. Spalony głośnik był połączony z wyjściem 14 i 15 układu który uległ zniszczeniu. Teraz mam problem, ponieważ wg schematu blokowego układu TDA7375, zbyt duży prąd mógł popłynąć jedynie z wejść 11 i 12, ale do tych wejść trafia sygnał za pośrednictwem kondensatora. Nie wiem w jakim miejscu szukać usterki. pozostałe kanały zasilane są tak samo jak ten "podejrzany", tak więc, gdyby problem był w zasilaniu to spaliły by się obydwa układy. bardzo proszę o wskazówki gdyż nie mam pomysłu co może być uszkodzone.
  • Helpful post
    #6
    georgeporge
    Level 12  
    tyranxxxx00 wrote:
    odkryłem iż jest spalony jeden głośnik(tylny lewy)


    spalony, czyli przerwa, zwarcie, czy co :)


    Generalnie bym szedł tym tropem.


    Jeżeli nie ma zwarć głośników, i przejścia w kostce głośników w samochodzie do masy brak, i zwarć na płycie brak to układ nie powinien się palić.
  • Helpful post
    #7
    januszx3
    Level 31  
    Drogą dużej wartości prądu stałego, jest obwód zasilania, a więc piny 3;13, a nie wejścia sygnałowe 11;12.
    Zobacz na pomocniczym zał. rys.: blaupunkt cd30 mp3 - spalony wzmacniacz mocy blaupunkt cd30 mp3 - spalony wzmacniacz mocy
    Sprawdź bezpiecznik w zasilaniu, czy jest właściwy. Obszar uszodzeń wskazuje, że była próba z jego pominięciem.
    Sprawdź dokładnie przewody na całej drodze do spalonego głośnika, czy w jakimś miejscu nie zwierają z masą 8;9, (np. przetarta, uszkodzona izolacja). Obwody zasilania głośników zasilanych z układów mostkowych wzmacniaczy są izolowane. Pomiarem łatwo sprawdzisz, czy nie ma zwarcia (do masy).
    To na początek.
  • #8
    tyranxxxx00
    Level 10  
    Problem rozwiązany :D - przewody od głośnika przerwane i zwarte do masy przewodu od centralnego zamka. Przewody zlutowałem i dla świętego spokoju dodatkowo zaizolowałem na długości ok. 10cm(na długości ruchomego zgięcia przewodów) koszulką termokurczliwą. Zabieg ten powtórzę dla wszystkich drzwi aby mieć pewność że radio nie spali się przez kolejne zwarcie(muszę tylko znaleźć dobry sposób na powyciąganie pinów z wtyczek aby nawlec koszulkę na przewody). Koszulka termokurczliwa jest na tyle elastyczna, że nawet jeśli przerwą się przewody to izolacja nie pęknie.

    Po wykonaniu tego zabiegu radio działa jak nowe. Stopnie mocy grzeją się w sposób umiarkowany(po działaniu ok 10 min. na 50% głośności wyczuwa się ciepłotę radiatora). Radio odzyskało sprawność w 100%.

    Informacja dla osób które użytkują ok. 6-8r samochody opla w szczególności merivy - dla świętego spokoju lub zaoszczędzenia awarii związanych z radiem lub innymi mechanizmami sterowanymi za pośrednictwem przewodów przechodzących z słupków karoserii do drzwi, radzę sprawdzić stan tych kabli w "harmonijkowych" gumowych osłonkach - mogą być popękane. W moim przypadku przy jednych drzwiach - przerwana i zwarte, przy drugich - izolacja spękana i widać miedziane linki przewodu, przy kolejnych - nadpęknięte, przy czwartych - przewody w całości.

    Bardzo dziękuję za pomoc w odnalezieniu przyczyny awarii.
    W związku z powyższym temat uważam za zamknięty.