Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pętla masy? 2 mikrofony pojemnościowe, mikser i kamera.

10 Lip 2014 21:11 2118 9
  • Poziom 13  
    Witam,
    posiadam pomieszczonko, w którym nagrywane są różnego rodzaju meetingi. Używam do tego dwóch mikrofonów Rode M5 zawieszonych na suficie, podłączonych do miksera YAMAHA MG102C. Całość ze STEREO OUT trafia na głośniczki Genius SP-HF1800A w pomieszczeniu obok, a z wyjścia słuchawkowego na wejście mikrofonowe kamery Geovision BX-1300-3V.

    Jak już się domyślacie mam brumienie zarówno na nagraniu z kamerki jak i głośnikach. Nie wiem czy to coś pomoże, ale zauważyłem, że co jakieś 2-3 minuty na ok. 3 sekundy brumienie jest nieco głośniejsze.

    Co można zrobić z tym fantem? Da się samemu na to zaradzić? Czy tylko jakiś Di-Box?

    W razie czego schemat poniżej.

    Pętla masy? 2 mikrofony pojemnościowe, mikser i kamera.
  • Poziom 15  
    Jeżeli wypniesz na próbę głośniki i usterka nie ustąpi to sprzężenie zwrotne można wyeliminować (odsłuch dźwięku tylko na słuchawkach). Drugi krok, jaki bym proponował to wyłaczyć jeden z mikrofonów bo może to być interferencja dźwięku w sali.
  • Poziom 13  
    Cytat:
    Jeżeli wypniesz na próbę głośniki i usterka nie ustąpi to sprzężenie zwrotne można wyeliminować (odsłuch dźwięku tylko na słuchawkach). Drugi krok, jaki bym proponował to wyłaczyć jeden z mikrofonów bo może to być interferencja dźwięku w sali.


    No właśnie też zamierzałem odłączać po kolei elementy zestawu. Dam znać jak tylko wypróbuję wszystkie możliwości.


    Cytat:
    Które urządzenia mają wtyczkę zasilającą z bolcem?

    Z tego co sprawdziłem to żadne. Ani kamera (zasilacz PoE ma 2 bolce), mikser też i głośniki również.


    A czy może mieć znaczenie fakt iż sygnał z wyjścia słuchawkowego miksera rozdzieliłem sobie taką najprostszą przejściówką na 2? Zrobione po to by sygnał mógł lecieć do 2 kamer jednocześnie, ale nie uwzględniałem na rysunku, żeby niepotrzebnie nie komplikować.
  • Poziom 13  
    Ok, udało mi się dotrzeć do źródła - tak mi się wydaje.

    Odłączałem wszystko po kolei, aż w pewnym momencie odłączyłem zasilanie obu kamer - wtedy brumienie znikało i dźwięk był czysty.

    No ale nic, potem podłączyłem z powrotem kamerki i odłączyłem kolejno mikrofony. Okazało się, że po odłączeniu konkretnie jednego z nich "brumienie" ustępuje. By się upewnić, że to mikrofon a nie, np. kable XLR zamieniłem mikrofony miejscami i okazało się, że znów ten sam "buczy". Podłączyłem go później na innym mikserze i również dawał ten sam efekt. W jego miejsce wstawiłem na próbę inną M5-kę i działała bez problemu, więc w takim przypadku winny będzie mikrofon, ale....

    Dziwi mnie to, ponieważ to nowy sprzęt - dopiero zakupiony. Nie jest to jakaś taniocha i takie coś powinno działać bez najmniejszego problemu, poza tym nie daje mi spokoju to, że po odłączeniu kamerek brumienie ustępowało nawet z tym "felernym" mikrofonem. Czy gdzieś indziej powinienem szukać przyczyny?
  • Pomocny post
    Poziom 17  
    Stawiałbym na przebicie w mikrofonie masy na któryś sygnałowy (wówczas kabel robi się niesymetryczny, na masę wchodzi też fantom po rezystorach) i związaną z tym różnicę potencjałów masy zasilania kamery i masy miksera - DC "spaceruje" sobie po masie do kamery i generuje przydźwięk na jej przetworniku A/D.
    Sytuacja dość często spotykana przy różnych (zwłaszcza produkcji azjatyckiej) pojemnościowcach czy nawet dynamikach.
    Najlepszym (czytaj - najbardziej niezawodnym) wyjściem jest tutaj separacja masy na sygnale idącym z miksera do kamery (parą DI-boksów) - po naukach z 50 Hz przez całą długość nagrań pnę tak wszystkie peryferia zasilane DC jak laptopy czy multitracki.
  • Poziom 13  
    Cytat:
    Stawiałbym na przebicie w mikrofonie masy na któryś sygnałowy (wówczas kabel robi się niesymetryczny, na masę wchodzi też fantom po rezystorach) i związaną z tym różnicę potencjałów masy zasilania kamery i masy miksera - DC "spaceruje" sobie po masie do kamery i generuje przydźwięk na jej przetworniku A/D.

    Czyli mikrofon kwalifikuje się do odesłania na gwarancję?

    Cytat:
    Sytuacja dość często spotykana przy różnych (zwłaszcza produkcji azjatyckiej) pojemnościowcach czy nawet dynamikach.

    Pudło. Produkcja australijska :)

    Cytat:
    Najlepszym (czytaj - najbardziej niezawodnym) wyjściem jest tutaj separacja masy na sygnale idącym z miksera do kamery (parą DI-boksów) - po naukach z 50 Hz przez całą długość nagrań pnę tak wszystkie peryferia zasilane DC jak laptopy czy multitracki.


    Mógłbyś podać jakiś konkretny model Di-box'a? Kamerki podłączone są do miksera przez jack'i 6,3mm.

    A tak na przyszłość: Czy w analogicznej sytuacji zastąpienie mojego miksera innym z przełącznikiem GROUND/LIFT rozwiązało by problem?
  • Poziom 17  
    kaczy1217 napisał:
    Czyli mikrofon kwalifikuje się do odesłania na gwarancję?

    Wszystko zależy od tego, czy wszystkie takie mikrofony zachowują się w ten sposób. Jeśli drugi z nich to identyczny model i się tak nie zachowuje (pierwszy post to sugeruje), to może Kolega próbować.

    kaczy1217 napisał:
    Mógłbyś podać jakiś konkretny model Di-box'a? Kamerki podłączone są do miksera przez jack'i 6,3mm.

    Każdy pasywny się nada. Ja osobiście używam Artów Z-Direct. (Na wyjściu zapina Kolega kabel XLRf <-> jack 6.3.)

    kaczy1217 napisał:
    A tak na przyszłość: Czy w analogicznej sytuacji zastąpienie mojego miksera innym z przełącznikiem GROUND/LIFT rozwiązało by problem?

    Raczej tak (pod warunkiem, że masa będzie odpinana akurat na tym potrzebnym wyjściu - jeśli wychodzi Kolega jackami, to wątpię, że mikser podnosi na nich masę).
  • Poziom 13  
    DJTrueBeliever napisał:
    kaczy1217 napisał:
    Czyli mikrofon kwalifikuje się do odesłania na gwarancję?

    Wszystko zależy od tego, czy wszystkie takie mikrofony zachowują się w ten sposób. Jeśli drugi z nich to identyczny model i się tak nie zachowuje (pierwszy post to sugeruje), to może Kolega próbować.


    Ok, czyli reklamuję.

    DJTrueBeliever napisał:

    kaczy1217 napisał:
    Mógłbyś podać jakiś konkretny model Di-box'a? Kamerki podłączone są do miksera przez jack'i 6,3mm.

    Każdy pasywny się nada. Ja osobiście używam Artów Z-Direct. (Na wyjściu zapina Kolega kabel XLRf <-> jack 6.3.)


    http://muzyczny.pl/123823_Art-ZDirect-DiBox-pasywny.html

    Jak wspominałem kamerki podłączam do wyjścia słuchawkowego przez splitter 1/2. Mogę splitter podłączyć na wyjściu DiBox'a, czy każdą kamerkę ze splittera przez osobny DiBox?

    DJTrueBeliever napisał:

    kaczy1217 napisał:
    A tak na przyszłość: Czy w analogicznej sytuacji zastąpienie mojego miksera innym z przełącznikiem GROUND/LIFT rozwiązało by problem?

    Raczej tak (pod warunkiem, że masa będzie odpinana akurat na tym potrzebnym wyjściu - jeśli wychodzi Kolega jackami, to wątpię, że mikser podnosi na nich masę).

    Tak, wychodzę zawsze jack'ami z głównego wyjścia i słuchawkowego - więcej mi nie trzeba. Czyli w przypadku jack'ów jest sens stosowania DiBox?
  • Poziom 17  
    Zgodnie z zasadami sztuki powinno być tak, że takie odbiorniki separuje się również między sobą - w praktyce zdarza się, że działa i bez tego. Wszystko zależy od tzw. "zera odniesienia" w zasilaczach DC. Tak więc opcja ze spliterem za DI-boksem ma prawo działać, choć robiąc to "zgodnie z zasadami" spliter w ogóle nie byłby potrzebny - drugi DI-box podłącza Kolega od wyjścia THRU pierwszego.