Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Severin - Zasilanie lodówki turystycznej w samochodzie (12V)

gryphon 14 Lip 2014 16:00 3309 4
  • #1 14 Lip 2014 16:00
    gryphon
    Poziom 14  

    Witam,

    Ostatnio spotkałem się z taką sytuacją. Otóż wtyk do gniazda zapalniczki samochodowej mojej lodówki turystycznej "na oko" troszkę niestabilnie siedział w gnieździe. Postanowiłem więc, że najlepszym wyjściem jest zakup porządnego wtyku i wymiana. Założyłem więc nowe gniazdo, bardzo dokładnie lutując i izolując przewody. Po podłączeniu "wywalił" bezpiecznik w gnieździe - okazało się, że był 3A natomiast oryginalny z lodówką jest 6.3A (nie mogłem go przełożyć ponieważ jest krótszy). Kupiłem nowe bezpieczniki - 8A. Niestety po włożeniu sytuacja wyglądała następująco - lodówka rusza normalnie, po minucie pracy... bezpiecznik jest spalony! Tym razem miał 8A więc nie był za mały.

    Ostatecznie wróciłem do oryginalnego gniazda z oryginalnym bezpiecznikiem 6.3A i... wszystko jest OK (poza tym, że wtyk pewnie będzie z gniazda wypadał bo konstrukcję ma raczej lipną).

    Pytanie - co może być przyczyną takiego stanu rzeczy? Jedyne dwie różnice, które występują między tymi gniazdami to: w nowym jest sprężynka między bezpiecznikiem a blaszką oraz jest podłączona przez rezystor dioda, mająca informować o zasilaniu (w oryginalnym wtyku tych rzeczy nie ma). Czy możliwe aby ten rezystor, przez który podłączona jest dioda w gnieździe coś "bałaganił"?

    Dodam, że lodówka przy zasilaniu 12V pobiera 45W a więc prąd jest około 3.75 A.

    1 4
  • #2 17 Sie 2014 01:19
    gryphon
    Poziom 14  

    Nikt niczego w tym temacie nie napisze!? :-(

    0
  • #3 17 Sie 2014 09:36
    kybernetes
    Poziom 39  

    A co tu pisać? Coś musiałeś tam namotać w tym nowym gnieździe, że zwarcie się robi i bezpiecznik pali. A może nóżki tej diody gdzieś zwierają? A może bezpieczniki jakieś felerne? A może maja być zwłoczne? Cudów nie ma, prąd się nie rozmnoży. Trzeba wszystko dokładnie naocznie zbadać i znaleźć usterkę.

    0
  • #4 17 Sie 2014 09:55
    Definitywnie404
    Poziom 9  

    Te wtyki przy takich pradach się grzeją od środka. Jak podłączam przetwornice 12/230 i obciążam 52W + straty to może jakieś 60W to wtyczka po 20 minutach jest gorąca. Ja dałem tam bezpiecznik 10A bo 5 przepalało się.

    0
  • #5 24 Kwi 2015 12:54
    gryphon
    Poziom 14  

    Nie chcąc zakładać nowego tematu, napiszę w swoim z ub. roku.

    W tytułowej lodówce jest możliwość zasilania z dwóch źródeł do wyboru: 230V oraz 12V (instalacja samochodowa). W pierwszym przypadku chłodzenie odbywa się z mocą 65W, przy zasilaniu 12V już tylko 45W a więc o całe 20W mniej. Jak rozumiem, wynika to z tego że przy 12V i 65W natężenie prądu byłoby już z byt duże dla instalacji samochodowej? Choć to dziwne, bo na oryginalnym gnieździe w samochodzie jest napis: max 180W!

    Czy w tym przypadku, chcąc zachować wyższą skuteczność chłodzenia dobrym rozwiązaniem będzie zastosowanie przetwornicy 12/230V? Takie urządzenia dostępne są już poniżej 100 zł, więc nie jest to duży wydatek. Wiem, że to trochę takie przetwarzanie w kółko z DC na AC a w lodówce znowu na DC ale pomijając ten fakt i pewne straty z tym związane - czy będzie to dobry sposób aby "odzyskać" te 20W? Czy też może rodzi to jakieś inne problemy i lepiej pozostać przy zasilaniu 12V?

    0
  Szukaj w 5mln produktów