Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Samochodowe agregaty chlodnicze

pawelkrystek 16 Sie 2007 02:44 213498 696
  • #31
    swireek
    Poziom 10  
    Witam wszystkich Forumowiczów.

    Mam problem z chłodnią Carrier'a, a dokładniej z modelem Mistral 900 plus.
    W skrzynce ze stycznikiem sterującym silnikiem 3f jest naklejka:
    schemat podstawowy kod 7101558....., schemat siłowy kod 710569...01.
    Natomiast płyta sterująca (z przekaźnikami) jest oznaczona naklejką:
    Carrier F047
    code: 7100767
    date 96/38 ind 000
    No 10906


    Usterka jest dość uciążliwa - kiedy zagrzeje się płyn chłodzący w silniku spalinowym, sterownik wyłacza go na 10-20 sek. Po tym czasie uruchamia go ponownie, ale nie wyłącza rozrusznika. Ładowanie jest OK, sygnał D+ też. Rozrusznik wyłącza się po odłączeniu czujnika temp. cieczy, a przewody od czujnika ciśnienia oleju i od temp. cieczy chłodzącej są zwarte gdzieś w wiązce... :| co, według mnie, jest dziwne. Czujnik ciśnienia oleju podaje masę przy braku ciśnienia, a w czujniku temp. rezystancja maleje wraz ze wzrostem temp. A żeby było ciekawiej, oryginalny silnik Carrier'a poległ i teraz pracuje motor ThermoKing'a. Pytanie: czy czujnik temp. i ciśnienia oleju są połączone fabrycznie, a sterownik ma tylko jedno wejście na obydwa parametry? A jeśli nie, to gdzie powinny być podłączone poszczególne czujniki w sterowniku? Po rozpięciu wszystkich złącz w sterowniku kable są nadal zwarte...

    Za wszelkie podpowiedzi z góry dziękuję, oczywiście schemat jest mile widziany :D. Pozdrawiam.
  • Relpol przekaźniki
  • #32
    patka80
    Poziom 12  
    witam!z tego co piszesz wynika,ze czujnik wody jest walniety po przekroczeniu temperatury wyłancza silnik a po 10 sek. próbuje go włączyć.czujniki carriera maja to dosiebie ze czesto padaja na ogół w taki sposób ze dochodzi do wysokiej temp. i nie spada mu opornosc.zaobserwowalem to na agregatach typ. supra.dlatego ci próbuje ponownie załaczyc tylko nie uruchomi rozrusznika bo nie widzi czujnika wody.ale moze byc tez i tak ze zostal zalozony silnik od TK a czujnik tk ma inna opornosc niz carrier co wprowadza plyte elektroniczna wbład po uzyskaniu temp.chociaz ostatnio robilem mistrala 410 z podobnymi objawami i musialem wymienic caly panel sterowniczy.moglbym ci udostepnic schemat elektr.mistrala ale komp. mi padl a tam mam wszystko.a co do czujników to na ogól sa podłaczone szeregowo z oddzielnymi wejsciami na plyte ktora sama je spina.pozdro
  • #33
    psiemek
    Poziom 21  
    Witam,
    A ja mam trochę inny problem. Muszę rejestrować co jakiś czas ustawienia jakie dokona kierowca w agregacie Carriera. Nie wiem jaki to jest model ale widzę że ma wyprowadzony port szeregowy RS232. Ma ktoś może opis protokołu jak się z nim dogadać po tym porcie i czy dostępne są tam takie informacje ?

    Pozdrawiam
    Przemek
  • Relpol przekaźniki
  • #34
    rtrwoga
    Poziom 2  
    witam

    dodam swój problem ..

    chłodnia carrier supra 944 , urządzenie pracuje nienagannie w trybie grzanie , natomiast w trybie chłodzenia po kilku minutach pojawia się komunikat " system CK " agregat zatrzymuje sie po czym po kilku minutach startuje i dalej w kółko .. ściągnąłem sobie wszelkie możliwe materiały i komunikaty błędów , do tego urządzenia ale w żadnej dokumentacji nie znalazłem błędu "system CK" to jedyny komunikat jaki występuje , wszystkie ciśnienia są ok z czym to zjeść :?: jeśli ktoś może pomóc proszę o telefon na PW chętnię zadzwonię i przedstawię temat dokładnie .
  • #35
    Czesław
    Poziom 14  
    System CK: Mało freonu lub uszkodzony czujnik cisnienia freonu na stronie ssącej tzw.transdiucer z trzema pinami.Pozdrawiam Czesław
  • #36
    patka80
    Poziom 12  
    zgadzam sie z czesławem!jednak jesli to presostat lepiej taka sprawe zlecic serwisowi poniewaz trzeba plycie sterowniczej pokazac 0 cisnieniowe !pozdro
  • #37
    vincit
    Poziom 10  
    Witam,
    jestem świerzy i nie bardzo łapie się w elektronice.
    Mam samochód man z agregatem Carrier Genesis r90 który ostatnio zaczoł szwankować. objawy są takie. agregat odpala wszystko działa jak trzeba żadnych błędów nie ma, ale po ustawieniu temperatury, powinny się załaczyć wentylatory w chłodni żeby rozprowadzić schłodzone powietrze, a one włąśnie się nie załączają.
    odstawiłem samochód do serwisu carrier, stał tam dwa dni i fachowcy dumali co to może być było kilka wersji ale na koniec zadecydowali że to generator prądu. cokolwiek to zanczy jest dość kosztowne (11 tyś netto) przed odstawieniem do serwisu przeglądał go znajomy który zajmuje się klimatyzacjami, powiedział że to jakiś błąd w połączeniach bo na napięciu z generatora pracują elektrozawory a one działają dobrze.
    więc jeśli ktoś się łapie w temacie to prosze o odpowiedź czy generator jest zdechły. ewentualnie jak w prosty sposób mozna go zdiagnozować.
    z góry dziekuje.
  • #38
    patka80
    Poziom 12  
    witam!!! te 11 tys to troche przesada!duza!!!mozna generator przewinac.nie
    ktorzy elektrycy sie w to bawia kosz okolo 3-4 tysi.ale cos mi sie zdaje ze
    jesli cos jest z generatorem to diody. mogly ktores pasc i nie daja
    wystarczajacego pradu na wentylatory.sprawdzic.musisz zobaczyc ktoredy ida przewody do
    skrzynki i po uruchomieniu agretu sprawdzic je woltomierzem pomiedzy
    fazami.pozdro
  • #39
    corejack
    Poziom 10  
    Witam.
    Od dłuższego czasu męczę się z silnikiem kubota (4 cyl.) w agregacie naczepowym carrier maxima z 1995r. Sprawdzony układ zasilania paliwem (pompa daje prawidłowe ciśnienie na sekcjach, wtryski ok.), zregenerowana głowica, ciśnienie sprężania do przyjęcia.
    Objawy: ogólnie mocno dymi na czarno, co ciekawe - chwilami mocniej, chwilami przestaje dymić i nadal pracuje.
    Nigdzie nie mogę się dokopać do info lub jakiegoś schematu na temat pompy wtryskowej - dochodzą do niej 3 przewody i podejrzewam, że chodzi tu nie tylko o same obroty, ale pewnie też jakiś regulator zapłonu.
    Pewności nie mam.
    Bardzo proszę o pomoc w tej sprawie.
  • #40
    mpol67
    Poziom 12  
    Witam. Panowie POMOCY !
    Swagier kupił Lublina izotermę. Ja naprawiam domowy sprzęt AGD , prubuję szwagrowi pomóc uruchomić tę izotermę, zrobiłem próżnię, wlałem 3,3 kg R404, a chłodnia schładza się tylko do -2 stopnie. Poradźcie jak to padło ożywić. Może ktoś ma do tego jakieś schematy ! Ja ze swojej strony służę pomocą w zakresie naprawy sprzętu AGD firm: LG, Liebherr, Electrolux.
    Proszę o pomoc, Pozdrawiam EMPOL.
  • #41
    lidmar
    Poziom 24  
    a to jest w ogóle mroźnia ? może to plusówka ?
  • #43
    ArturAVS
    Moderator - Na Wesoło HydePark
    Witam

    Mpol67 Izoterma to izoterma .Nie ma agregatu.A jeżeli chłodnia to chłodnia .I powinna mieć możliwość ustawienia od ok.-25 do +25 st.C. Napisz jaka jest zabudowa tego Lublina. Tzn. firma ,model itp. Po takim opisie jak podałeś to niewiele można ustalić.


    Pozdrawiam
    Arturavs
  • #44
    mpol67
    Poziom 12  
    Witam. Szwagier jest dzisiaj w trasie. Ale może opiszę mroźnię .
    Dwie sprężarki, jedna przy silniku, druga na dachu kabiny napędzana silnikiem elektr.. Parownik umieszczony w komorze chłodniczej na tylnej ścianie kabiny, zawór odparowania tuż przy parowniku. Skraplacz, wentylator, prawdopodobnie filtr lub zbiornik gazu z dwoma elektrozaworami i zaworem do wpięcia stacji. Jak jutro wrócą z trasy będę mógł podać dane urządzenia. Paweł.
  • #45
    mpol67
    Poziom 12  
    Na pompie udało się odczytać tylko to:Thermo King part numer 203-413
    na skraplaczu:model V-250 Cond
    B/m NO 914506
    Seria 029DN98347
    rok prod 1999
    ref-R404A
    OPTV-250
    IDA/SDA Code 26
  • #46
    ArturAVS
    Moderator - Na Wesoło HydePark
    Witam

    A masz możliwość zrobienia zdjęć?

    Pozdrawiam
    Arturavs
  • #47
    wojtbad
    Poziom 12  
    corejack napisał:
    Witam.
    Od dłuższego czasu męczę się z silnikiem kubota (4 cyl.) w agregacie naczepowym carrier maxima z 1995r. Sprawdzony układ zasilania paliwem (pompa daje prawidłowe ciśnienie na sekcjach, wtryski ok.), zregenerowana głowica, ciśnienie sprężania do przyjęcia.
    Objawy: ogólnie mocno dymi na czarno, co ciekawe - chwilami mocniej, chwilami przestaje dymić i nadal pracuje.
    Nigdzie nie mogę się dokopać do info lub jakiegoś schematu na temat pompy wtryskowej - dochodzą do niej 3 przewody i podejrzewam, że chodzi tu nie tylko o same obroty, ale pewnie też jakiś regulator zapłonu.
    Pewności nie mam.
    Bardzo proszę o pomoc w tej sprawie.

    O ile pamietam to jest układ gaszenia trzy przewody jeden masa ,drugi przyciąga, trzeci trzyma (cały czas pod napieciem po włączeniu). Nie ma on wpływu na obroty. Do regulacji obrotów w maximach jest osobna cewka która przyciąga ciegło do oporu regulowanego wkrętem. Natomiast dymienie sie może pojawiac w chwilach kedy sprężarka agregatu stawia większy opór.
  • #48
    ArturAVS
    Moderator - Na Wesoło HydePark
    Witam

    Agregaty Carriera w większości są napędzane silnikami Kuboty.Regulator kąta wtrysku jest w pompie.Te trzy przewody (biały,czarny,czerwony) to jest zawór odcinający. Jak kolega Wojtbad napisał ; jeden masa,drugi +12 stałe po włączeniu ,i trzeci start.Start w większości jest podłączony przez przekaźnik razem z rozrusznikiem.Spowodowane jest to tym że podczas rozruchu spada napięcie w instalacji i elektromagnes mógłby "puścić". Co do dymienia, może oleju bierze?. A tak w zasadzie, przy zmianie szybkości obrotowej silnika ,przyśpieszacz zapłonu daje większą dawkę paliwa co skutkuje dymieniem. Druga sprawa ; jak sterownik przełącza na odmrażanie powstaje znaczna różnica ciśnień ,co powoduje dość duże obciążenia sprężarki.Wtedy też jest dym.

    Pozdrawiam3
    Arturavs
  • #49
    wojtbad
    Poziom 12  
    vincit napisał:
    Witam,
    jestem świerzy i nie bardzo łapie się w elektronice.
    Mam samochód man z agregatem Carrier Genesis r90 który ostatnio zaczoł szwankować. objawy są takie. agregat odpala wszystko działa jak trzeba żadnych błędów nie ma, ale po ustawieniu temperatury, powinny się załaczyć wentylatory w chłodni żeby rozprowadzić schłodzone powietrze, a one włąśnie się nie załączają.
    odstawiłem samochód do serwisu carrier, stał tam dwa dni i fachowcy dumali co to może być było kilka wersji ale na koniec zadecydowali że to generator prądu. cokolwiek to zanczy jest dość kosztowne (11 tyś netto) przed odstawieniem do serwisu przeglądał go znajomy który zajmuje się klimatyzacjami, powiedział że to jakiś błąd w połączeniach bo na napięciu z generatora pracują elektrozawory a one działają dobrze.
    więc jeśli ktoś się łapie w temacie to prosze o odpowiedź czy generator jest zdechły. ewentualnie jak w prosty sposób mozna go zdiagnozować.
    z góry dziekuje.

    W genesis jest generator indykcyjny prądu zmiennego.
    Częstym powodem nie startowania wentylatorów są uszkodzone kondensatory wentylatorów z tego co pamietam 3uF. Są one umieszczone w obudowach parowników (na pace). Po jednym na każdy wentylator.
    jest też przekaźnik który dołącza dodatkowe kondensatory do generatora przy zmianie prędkości silnika. Warto sprawdzic te kondensatory i przekaźnik. Charakteryztyczne dla tego uszkodzenia jest brzęczenie wentylatorów, czasem udaje sie je "rozbujac" ręcznie.
  • #50
    ArturAVS
    Moderator - Na Wesoło HydePark
    Witam

    W Genesis jak nie pracuje generator , to wywala błąd wysokiego ciśnienia. Po prostu nie pracuje wentylator skraplacza i nie oddaje ciepła do otoczenia.

    Pozdrawiam
    Arturavs
  • #51
    tomekoooo
    Poziom 11  
    Witam.Panowie chodzi mi o info jak wg. was sprawuje sie agregat CARRIER VECTOR wszyscy mi odradzaja te agregaty a ja widze ze to nie jest taki byle jaki sprzet.prosze o chłodna opinie czy ktos miał z nim do czynienia moze ktos je naprawia .lesli tak to prosze o kontakt ja napewno sie odezwe na forum lub inaczej.Dzieki
  • #52
    PEJO
    Poziom 21  
    wtam
    posiada ktos jakieś dane natemat płyty głównej z carriera, płyta ta to CITH9908 uszkodziła sie podczas burzy objawy wygladały nastepujaco:
    spalony silnik 1.5kW 3 fazy (juz przewiniety działa;))
    podczas uruchamiania czy to na spalinowym czy elektrycznym na sterowniku w kabinie miga nie przerwanie czerwona dioda...
    temperature pokazuje, czujniki wszystkie sprawne, ciśnienie prawidłowe...
    na płycie głównej byl spalony mały bezpiecznik po wymianie to samo, ma ktoś moze jakies pomysly na to?
    dodam jeszcze że wersja sofru to 3.03 a kod 12-60029-10 Rev.K
    bardzoprosze o pomoc!
  • #53
    dr_Henio
    Poziom 16  
    Witam uczestnikow dyskusji, na poczatku pojawilo sie pytanie odnosnie lodowki AGD do chlodzenia autobusu, czy cos takiego jest mozliwe? na mniejsze osobowe autko? mozna wymontowac agregt z sprzetu AGD i zamontowac go w osobowce? bedzie dzialac jak klima?
  • #54
    Fyszo
    Spec od GSM
    Wydaje mi się że lodówka pracuje w innych zakresach temperatur. Jeśli zapewnisz jej odpowiedni odbiór ciepła (wentylator) to może jakoś będzie pracować i nie będzie zamarzał parownik.
  • #55
    dr_Henio
    Poziom 16  
    Pomyślałem aby zrobić koło chłodnicy żebrowanie specjalnie dla tego agregatu i wentylatorek, taka małą chlodniczke 20x40cm z rurek miedzianych lub kratki z pleców lodówki. Czy to wystarczy? a co z gazem w agregacie? freonem, wytrzyma temp pod maska lub mroz w zimie?
  • #56
    Mstasik
    Poziom 20  
    Witajcie,
    Już straciłem nadzieję, że ktoś się w ogóle tym zajmujący chce się podzielić swoją wiedzą z innymi. Na ogół to firmy chcą powymieniać wszystko, a najlepiej to cały samochód. Ale do rzeczy.

    Mam "fabrycznego" Peugeota z zabudowaną izotermą + chłodnia tehermoking. Nie jest to zwykły blaszak, tylko jakby odcięty za fotelami kierowcy i założona wyższa i szersza buda z tworzywa. Nad kabiną agregat, wewnątrz izotermy pokaźny jak na to autko parownik - wymiennik ciepła. W kabinie (ale nie w podsufitce jak w nowszych wersjach) sterownik elektroniczny Thermoking zabudowany w konsoli (nie oryginalnie).

    Problem polega na tym, że jeszcze całkiem niedawno chłodnia działała bez kłopotów na 12V (230 nie chodziło - nigdy nie było mi potrzebne dlatego nawet z tym nie robiłem) ale ostatnimi czasy nie mogę włączyć agregatu chłodni. Na wyświetlaczu (temperatury) przy próbie włączenia pojawia się kropka (z segmentów wyświetlacza 88. ) przekaźniki działają a chłodnia nie rusza. Podłączyłem pod 230V - sytuacja jest analogiczna.
    Gdy ręcznie przełączę stycznik przy zasilaniu sieciowym - rusza agregat, jednak wymiennik wewnątrz chłodni nie reaguje. Po zwolnieniu stycznika na wyświetlaczu pojawia się błąd (osobna dioda) awarii (trójkąt z wykrzyknikiem) i sterownik nie reaguje już na nic.

    Wszystkie przekaźniki w elektronice (przy agregacie) wymieniłem na nowe, bezpieczniki sprawdzone - sprawne, zasilanie elektroniki OK (gruby przewód - śr. około 3mm podpięty przez bezpiecznik 30 bezpośrednio na akumulator, masa także - gróba i na akumulatorze, Akumulator 100Ah - z IVECO - nie do zabica.
    I już nie wiem co jest grane - Ani manuala nie mam, ani schematu elektroniki, żeby się do niej dobrać,

    Proszę o pomoc, bo widzę, że sam chyba z tym nie dam rady
  • #57
    PEJO
    Poziom 21  
    posprawdzaj czujniki:
    temperatury powinen mieć w granicach 300...1000Ω
    ciśnienia gazu - moga być 2
    wszystkie termiki - w silniku elektrycznym, na skraplaczu, - powinno na nich pisac nc i no czyli nc normalnie zamkiniety a no normalnie otwarty
    czujnik rozmrażania na parowniku.

    podaj typ i model!
  • #58
    Czesław
    Poziom 14  
    Koniecznie podaj typ agregatu Wiemy ze jest firmy Thermo King ale chodzi konkretnie o model np:V090 lub V250 inne modele są oznaczone jako VM... lub CB... albo STB.. itp.Oznaczenia powinny być na obudowie lub wewnatrz skraplacza na tabliczce. Jak bedę wiedział jaki to model wtedy podeślę ci schemat.Jak będziesz chciał więcej informacji pisz na PW
  • #59
    corejack
    Poziom 10  
    Wojtbad napisał:

    O ile pamietam to jest układ gaszenia trzy przewody jeden masa ,drugi przyciąga, trzeci trzyma (cały czas pod napieciem po włączeniu). Nie ma on wpływu na obroty. Do regulacji obrotów w maximach jest osobna cewka która przyciąga ciegło do oporu regulowanego wkrętem. Natomiast dymienie sie może pojawiac w chwilach kedy sprężarka agregatu stawia większy opór.

    Układ gaszenia - zgadza się, nie ma wpływu na obroty.
    Cewka z cięgłem - też myślałem,że tylko ona reguluje, okazuje się jednak, że jest jeszcze coś w obudowie samej pompy. Czasem zdaża się, że cewka odciągnie cięgło, a obroty się nie zmienią, dopiero po krótkiej chwili.
    Rozumiem zmienny opór dla silnika, ale z pewnością nie chodzi o to.

    Arturavs napisał:

    Agregaty Carriera w większości są napędzane silnikami Kuboty.Regulator kąta wtrysku jest w pompie.Te trzy przewody (biały,czarny,czerwony) to jest zawór odcinający. Jak kolega Wojtbad napisał ; jeden masa,drugi +12 stałe po włączeniu ,i trzeci start.Start w większości jest podłączony przez przekaźnik razem z rozrusznikiem.Spowodowane jest to tym że podczas rozruchu spada napięcie w instalacji i elektromagnes mógłby "puścić". Co do dymienia, może oleju bierze?. A tak w zasadzie, przy zmianie szybkości obrotowej silnika ,przyśpieszacz zapłonu daje większą dawkę paliwa co skutkuje dymieniem. Druga sprawa ; jak sterownik przełącza na odmrażanie powstaje znaczna różnica ciśnień ,co powoduje dość duże obciążenia sprężarki.Wtedy też jest dym.

    Nie bierze oleju.
    Orientuję się w zmiennym obciążeniu silnika, to nie to.
    Podczas pracy nawet na wolnych już obrotach (dochodzenie do zadanej temp.) raz pracuje równiej i ciszej i nie dymi, raz puszcza czarne kłęby.

    Czy wiesz może jak jest zbudowany ten regulator kąta wtrysku i jak się do niego dobrać?? Czy jest toto samo, co wspomniany przyśpieszacz??
    Po Waszych odpowiedziach podejrzewam, że tu będzie leżał problem.

    Dziękuję za zainteresowanie i podpowiedzi,
    pozdrawiam.
  • #60
    marek00
    Specjalista urządzeń chłodniczych
    witam widzę ze jesteście dobrzy w tym temacie mam problem z płytą główną "komputer xarios500 może ma ktoś schemat płyty elektroniki wypala mi bezpiecznik znajdujący się w środku 1A
    mam 3 takie płyty z tym samym objawem może da sie z nich chociaż 1 złożyć