Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
IGE-XAOIGE-XAO
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Simson s51 - Elba 12v do simsona 6v

21 Jul 2014 19:36 11985 21
  • Level 7  
    Witam w simsonie s51 mam trochę porytą instalację gdyż akumulator nie jest połączony z cewką ładowania. Simson ma instalację 6v ale akumulator 12v i chciał bym to połączyć. Kupiłem elbe 12v przez pomyłke i nie wiem czy mogę ją podłączyć tak jak na schemacie tyle że zamiast 6v 12v i czy to będzie działać?? Simson s51 - Elba 12v do simsona 6v
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Level 13  
    Po co ci Aku na 12 V jak instalacje masz na 6?
  • Level 7  
    Gdy kupowałem simsona poprzedni właściciel powiedział mi że ma instalacje 12v i dlatego taki akumulator kupiłem
  • Level 17  
    Akumulator nie jest drogi, i taniej wyjdzie tobie zakupić odpowiedni 6 V niż dostosować instalację pod 12 V co wyszło by cię drożej
    kacper2806 wrote:
    czy mogę ją podłączyć tak jak na schemacie tyle że zamiast 6v 12v i czy to będzie działać??

    Podłączyć nie możesz, jak akumulator będzie w pełni naładowany to zrobisz sobie sporo szkody przez spalone żarówki itp.
  • Level 7  
    A jak założę żarówki 12v przy kierunkowskazach?? Bo i tak z akumulatora prąd idzie tylko do stopu kierunkowskazów i klaksonu


    Podłączyłem tak jak jest na schemacie i i kierunkowskazy ładnie działają ale gdy podłączam przewód od cewki to iskry idą. Czy może to być przez to że cewka jest masowa i trzeba jakiś prostownik zastosować?? Jeśli tak to może być zwykła dioda prostownicza albo mostek prostowniczy??
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Level 17  
    kacper2806 wrote:
    A jak założę żarówki 12v przy kierunkowskazach??

    Możesz tak zrobić ale należy cewkę w tworniku zmienić na 12V bo ci nigdy akumulatora nie naładuję.
    kacper2806 wrote:
    podłączam przewód od cewki to iskry idą

    Nie bardzo wiem o co tobie chodzi ? jak o cewkę zapłonową ? to coś masz gdzieś coś skopane ! dla zapłonu jest całkowicie niezależny obwód elektryczny.
  • Level 7  
    witold04 wrote:
    Nie bardzo wiem o co tobie chodzi ? jak o cewkę zapłonową ? to coś masz gdzieś coś skopane ! dla zapłonu jest całkowicie niezależny obwód elektryczny.


    Podłączyłem elbe tak jak jest na tym schemacie wyżej czyli przewód idący od + podłączyłem do styku 49, masę do 31b, kierunkowskazy do 49a, a gdy połączam czerwono żółty przewód idący od cewki ładowania do styku 59a to idą iskry i przewód robi się gorący
  • Level 17  
    Wywal tą elbe i połącz razem przewody 49 49a i między te połączone a 59a wstaw diodę prostowniczą minimum 10A szarym paskem 'katodą" do wcześniej połączonych razem 49 49a a anodę diody do 59a,
    Ta elba to mostek jedno połówkowy i stabilizator stratny w jednym, można ją zastąpić diodą ale zawsze miej podpięty akumulator.
  • Level 7  
    A to mi nie przeładuje akumulatora albo nie będzie szło za duże napięcie??

    A jak bym zostawił elbe i na przewodzie czerwono żółtym dał diodę prostowniczą??
  • Helpful post
    Level 17  
    Możesz ją zostawić ale nie ma to sensu skoro i tak już trafiła do krainy krzemu, akumulatora ci nie przeładuję nie masz się co martwić, cewka twornika ma małą wydajność i spory opór to i maksymalny prąd nie duży, problemem może być słabe ładowanie skoro wcześniej miałeś 6 V a teraz aku 12 ! może się okazać że będziesz zmuszony zmienić tą cewkę, na próbę możesz tak to połączyć i zobaczyć jak będzie trzymać bateria
    Simson s51 - Elba 12v do simsona 6v
    Identycznie jest to zrobione w WSK 125 jedna dioda tylko jest :)

    Można by zastosować pełny mostek ale wiązało by się to większą przeróbką instalacji i cewki ładowania, powód to masa (rama) dla obwodu prądu stałego i zmiennego nie mogą dla pełnookresowego mostka być razem, a było by to bardzo dobre rozwiązanie, tylko czy podołasz takiej przeróbce ?
  • Level 7  
    Dzięki jutro jadę do sklepu po diodę a cewkę albo akumulator zmienię przy okazji kiedyś
  • Level 13  
    Nie rozumiem was troche ma instalacje na 6V , to jakim sposobem ma naładować aku 12 v? Jeszcze da diode która ma straty, masz moze moduł w tym simsonie? I skąd wiesz, że jak da samą diode to jakie będzie napięcie, jakie wychodzi z cewki?
  • Level 17  
    ut wrote:
    jakim sposobem ma naładować aku 12

    Proste, kupi cewkę ładowania 12 V lub kupi aku na 6 V i po sprawie.
    Jedna dioda dlatego że simson ma jedną żyłę z cewki ładowania na ramie druga idzie po kablu, masa aku i odbiorników też jest na ramie, co uniemożliwia zastosowania pełnego mostka.
    Musiał by którąś masę dać po kablu zamiast fabrycznie po ramie co jest dosyć kłopotliwe w fabrycznym wykonaniu.
  • Level 13  
    Kupować cewke na 12 V jest troche bez sensu jak instalacja całą jest na 6. Nie możesz iść wymienić tego aku na 6V? I jeszcze nie rozumiem dlaczego nie mozna zrobic mostka graetza?
  • Level 17  
    ut wrote:
    dlaczego nie mozna zrobic mostka graetza?

    Cewka ładowania ma jeden biegun na ramie, również aku ma minus na ramie ! żeby dać pełny mostek należy rozdzielić cewkę od masy tak żeby oba bieguny cewki z dać przewodami na prostownik, co jest trudne do zrobienia racji budowy, fabrycznie ładowanie jest też półokresowe, dlaczego tak to zrobili ? pojęcia nie mam.

    ut wrote:
    Kupować cewke na 12 V jest troche bez sensu jak instalacja całą jest na 6

    Lepiej jest 12 V połowę mniejszy prąd i łatwiej o żarówki :)
  • Level 13  
    I co z tego że ma masę na ramie, bierze mostek i podłącza jego masy do ramy....
  • Level 17  
    ut wrote:
    bierze mostek i podłącza jego masy do ramy

    I przez każde pół okresu będzie zwarcie !!! W mostku pracują 4 diody w jednym półokresie dwie i drugim półokresie dwie będą zwierane do masy.
  • Level 13  
    Widzę że masz problem z rozumieniem zasądy dzialania mostka, według Ciebie jak pracuja 4 diody to spadek na mostku jest równy 4x 0.7V ? Ją cale życie myślałem że tylko 2 diody ;(
  • Level 17  
    Witam
    Moim zdaniem Elba 12V do akku i cewki 6V jest pomysłem nietrafionym.
    Simson s51 - Elba 12v do simsona 6velba.jpg Download (91.49 kB)
    Odpisuję może lekko nietrafnie bo mnie to dotyczy:
    Wiadomo że moduł zapłonowy w simsonie jest rozdzielony ze stroną ładowania. Może być stykowy lub elektroniczny. U mojego simsonka SR50/1 (z tabliczki znamionowej). Chwała za to że to dwie odrębne rzeczy. Te simsony są 12Voltowe jednak zdarzył się jeden przypadek w którym był model 6V.
    Wszystkie instalacje są tutaj.

    http://www.skuteryostrow.pl/strona/pliki-do-pobrania-cz2-pm-31.html
    Przypadek z modułem zapłonowym 6V jednak elby tam nie ma zaprojektowanej:

    Przypadek bez elby:

    http://www.skuteryostrow.pl/strona/images/download/instalacje_elektr_simson_kolor/kr51-2l.png

    Może nie mam racji ale w momencie kiedy był skuter z modułem zapłonowym 6V i elby tam nie było to nie wymyślono elby 6-ciovoltowej.

    Proszę przewertować i skonfrontować wszystkie konfiguracje bo moja to trochę inna jest ta konfiguracja. Chodzi o stronę zapłonu.
    W momencie kiedy zaczęło brakować części ktoś wspaniałomyślny wstawił nową cewkę WN 6V. Idąc dalej wstawił cewkę wzbudną 6V. Do Skutera już nie wiem teraz czy on miał 6 czy 12 V w początkowej fazie. Następnie z mojej można to nazwać niewiedzy. To nie mój simson tylko do naprawy. Jest moduł zapłonowy z w/w rysunku.
    Simson s51 - Elba 12v do simsona 6v6492295300...653161.jpg Download (45.86 kB)
    I teraz co powstało. Simson nie pali na zimnym. Iskra słaba. Jak bujnie się trochę rozgrzeje to normalnie jeździ, lekko czka przy zmianie biegu na wyższy.
    Dążę do tego że jeśli chodzi o elbę to może nie wymyślono 6voltowej ale jeśli chodzi o zamianę cewki WN w elektroniku do 6V to mogą wyjść lekko daleko idące wnioski ponieważ w zapłonie CDI wynika że energia zgromadzona w kondensatorze jest proporcjonalna do napięcia na pojemności. Ładunek gromadzi odpowiednią energię następnie wykonuje pracę:
    C=Q/U
    Wiadomo że tych części coraz mniej. Cewka WN to krotność pln cewki wzbudnej. Spróbuję zwiększyć pojemność i odpiszę co z iskrą bo jeszcze nie próbowałem.
    Ich pomysły były trafione bo były takie że zawsze dało się to jakoś odpalić i w lekko naciąganych tolerancyjnych normach można było tym jeździć.
    Uprzejmie pozdrawiam
  • Level 17  
    W elbie w sekcji ladetail to chyba mieli nadzieję że kąt załączenia tyrystora przy wyższych prędkościach obrotowych będzie "bardziej przy końcu".
  • Level 39  
    Serio musiał być taki odkop?

    Elba 6V występowała wyłącznie w SR50 B3/B4. W pozostałych modelach instalacja 12V.
    Konstrukcja regulatora ładowania Elby zupełnie nietrafiona, o ile w oryginale DDR działa jakoś płynnie, to w nowszych działa niestabilnie. Poza tym układ jest samo-destrukcyjny przy gaszeniu stacyjką lub przepaleniu bezpiecznika podczas jazdy. Natomiast obecnie cena kosmiczna nowej Elby, a w środku badziewny przerywacz kierunkowskazów na tranzystorach zamiast układu scalonego. Elby 12V nie można w prosty sposób zastąpić regulatorem od skutera, ponieważ nie działa z napięciem wyprostowanym mostkiem Graetza, nie odcinając ładowania po osiągnięciu napięcia 14V na akumulatorze.
    Napięcie cewki WN nie ma nic wspólnego z napięciem instalacji elektrycznej. W elektroniku cewka WN 6V, a w platyniarzu cewka WN 12V.
    Cewka zasilająca CDI praktycznie jeden typ, nie ma znaczenia 6V czy 12V.
    W elektroniku zamiast cewki WN (butelkowej) montujesz cewkę WN od skutera (małą plastikową) za 30 zł, iskra jeszcze mocniejsza niż na oryginalnej butelkowej.
  • Level 17  
    Dzięki za pomoc.
    Czyli już wiadomo gdzie ta dziwna elba znajduje się tyle że ja mam SR51 nie wiem już który model bo tyle modyfikacji było. Wywaliłem greatza odłączyłem od elby kabel nie pamiętam ten chyba z greatza +. cewkę do regulatora nowego 4o pinowego. Ładowanie osiąga 1A a przy włączonych światłach -1A więc chyba trzeba mu założyć światła do jazdy dziennej. Jeśli chodzi o zapłon to nie zmieniłem pojemności bo ciężko było ten elektroniczny zapłon rozebrać bo zalany epoksydem. Ale wymiana świecy i zaczął palić. Instalacja 12V cewka WN 6V butelkowa cewka w magnecie od zapłonu raczej pod 6V. Więc ten cdi musi być uniwersalny dla 6 i 12V czego ja nie rozumiem bo inne pojemności powinny być wstawione w module bo to całkiem inna energia wyładowania.
    Dzięki