Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
OptexOptex
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Dobór bezpieczników w instalacji domku jednorodzinnego

22 Jul 2014 22:28 2259 8
  • Level 25  
    Witajcie. Mam domek jednorodzinny, w którym muszę wymienić całą elektrykę - przewody są aluminiowe, a nad licznikiem jest tylko jeden bezpiecznik 16A automatyczny. Do tego przewody do żyrandoli to pojedyncze przewody samochodowe...
    Przyłącze to jedna faza, przed licznikiem jest bezpiecznik typu eska 25A.
    Przewody do gniazdek będą 2,5mm, do oświetlenia 1,5mm. Tu chyba nic się nie pozmieniało?
    Oświetlenie to żarówki energooszczędne - w dwóch pokojach po 5 żarówek, kuchnia jedna żarówka, przedpokój jedna i łazienka dwie. W przedpokoju jest jeszcze bojler na ciepłą wodę 1,5 kW lub 2 kW ( nie pamiętam teraz dokłądnie ). Ze sprzętu w kuchni będzie czajnik elektryczny 2kW, lodówka, ekspres do kawy i jakieś radyjko. Bez żadnych kuchni gazowo-elektrycznych czy płyt indukcyjnych. To może dopiero w dalekiej przyszłości. Łazienka, to wiadomo - jakaś lokówka, suszarka. W pokojach urządzenia to telewizor, tuner DVBT, DVD, jakieś radio. Do tego oświetlenie strychu - 2 żarówki. W pomieszczeniu gospodarczym będzie się korzystało czasami z jakiejś wiertarki, szlifierki. Plus jakieś oświetlenie, myslę o dwóch lampach. Na zewnątrz na ogród chcę podłaczyć gniazdko plus jakieś małe oświetlenie ( jak się będzie siedziało na tarasie wieczorem ). Z przodu domku też chcę dać jedno gniazdko ( np. żeby podłaczyć kosiarkę do trawy, jakąś lampkę jakby posiedzieć przed domem wieczorem ). No i z budynku gospodarczego chcę podłączyć dwie lampy z czujnikiem ruchu. Myślę o ledowych.
    No i teraz kwestia różnicówki i nadprądowych.
    Różnicówk na dom planuję dać 20A 30mA i druga na zasilanie urządzeń na zewnątrz 20A 10mA. Za róznicówkami dwie kontrolki, sygnalizujące obecność napięcia.
    Nadprądowe :
    - oświetlenie domu 10A charakterystyka
    - gniazdka pokoje 16A
    - gniazdka kuchnia 16A
    - bojler 16A
    - gospodarczy + oświetlenie zewnętrzne z czujkami ruchu 16A
    - gniazdka na zewnątrz + strych, dzwonek, oświetlenie tarasu - 16A
    Wszystkie bezpieczniki z charakterystyką B.
    Długość przewodów to od 2 metrów do 10 metrów ( gniazdko i oświetlenie tarasu ).
    Aha - układ sieciowy obecnie to TT ( faza i neutralny ), a będzie TN-S ( faza, neutralny, ochronny ). Uziemienie zrobione bednarką. I tu też pytanie - jaki opór minimalny musi być w rodzielce na listwie PE? Bednarkę myślę podłączyć do rury z wodą, więc nie przewiduję problemów, ale warto wiedzieć jakie powinny być pomiary.
    I najważniejsze pytanie - jak się robi taką wymianę instalacji, to licznik może pozostać w domu ( planuję zamurować do ściany metalową rozdzielnicę na licznik i bezpieczniki ), czy licznik w takim wypadku musi być już przy płocie?
    [30.03.2021, webinar elektroda] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • OptexOptex
  • Level 21  
    Kolego, jak ty z TT nagle zrobisz TN-S to lepiej zadzwoń po elektryka, będziesz spał spokojnie bo nie masz pojęcia co robić, jak to zrobić i dlaczego tak zrobić.
  • OptexOptex
  • Electrician specialist
    Albercik 321 wrote:
    Aha - układ sieciowy obecnie to TT ( faza i neutralny ), a będzie TN-S ( faza, neutralny, ochronny ).

    O układzie zasilania sieci elektroenergetycznej decyduje OSD. Nie da się z sieci TT zrobić instalacji TN-S. Widzę, że kolega wyżej był szybszy.
    Albercik 321 wrote:
    I najważniejsze pytanie - jak się robi taką wymianę instalacji,

    Bilans mocy i wniosek do Zakładu Energetycznego o przydział mocy zapotrzebowanej. A potem dopiero dobór aparatury, przewodów i urządzeń elektrycznych. Inaczej się nie da.
    Jaki przydział mocy kolega wykupi jeżeli nie ma wykonanego bilansu mocy ?
    Albercik 321 wrote:
    licznik może pozostać w domu

    To też zależy od Zakładu Energetycznego, ale sądzę że się nie zgodzą. Na dzień dzisiejszy wszyscy operatorzy mają wymagania do umieszczania licznika na zewnątrz budynku ( zasilanie napowietrzne ) lub w parkanie.
  • Level 1  
  • Level 29  
    W tej chwili zabezpiecza wszystko 16 A - policz ile razy powielasz to 16 A dla obecnych potrzeb, a przyłącze jest to samo.
  • Level 25  
    Być może coś pomyliłem z tymi siecimai, albo coś źle zrozumiałem. Obecnie jest tak, że ze słupa przychodzą dwa przewody - faza i zero. W domu chciałbym mieć uziemienie i różnicówki. Myślałem, że jak zrobię bednarkę, to będzie uzieminie, które podłącza się do bolców w gniazdku, czy uziemia się pralkę.
    Myślałem też, że do licznika to jest rola energetyki, a od licznika to mozna sobie w domu robić co się chce.
    Nie chcę też wynosić licznika na zewnątrz, bo to dodatkowe koszty. A chodzi o to, że jak wymienię przewody, założę bezpieczniki eski, a nie tak jak jest teraz jeden automat, to nie trzeba żadnej ingerencji ZE do tego. Jedyna ingerencja, to przeniesienie licznika ze ściany do rodzielnicy w murze i zaplombowanie.
    I jakie wy dalibyście bezpieczniki na obwody wymienione wyżej? Bo :
    Quote:
    W tej chwili zabezpiecza wszystko 16 A - policz ile razy powielasz to 16 A dla obecnych potrzeb, a przyłącze jest to samo.
  • Level 29  
    Patrz #3 tam jest odpowiedź.
  • Level 29  
    Jaki w końcu jest ten układ sieciowy?

    Rozumiemy, że kolega posiada ważne świadectwo kwalifikacji do robót w zakresie, o którym kolega pisze?

    Dlaczego jeden RCD na cały dom?
    Dlaczego RCD 10mA na zewnątrz?

    Zgłoszenie do lokalnego ZE będzie wogóle?
  • R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    A temat nawet nie jest w dziale "Elektryka początkujący", ale po zastanowieniu- słusznie, bo autor nie posiada nawet wiedzy na poziomie początkującego elektryka- niestety...
    Aby skorzystać z pomocy forum to należy posiadać minimum wiedzy w danym temacie. Ponieważ autor tematu tego minimum wiedzy nie posiada, to nie spełnia wymogów, dlatego temat zostaje zamknięty.

    Eksploatacją instalacji elektrycznej (w tym realizacja prac montażowych) mogą zajmować się wyłącznie osoby legitymujące się ważnym Świadectwem Kwalifikacyjnym w zakresie eksploatacji urządzeń elektrycznych.