Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] regulator napięcia SH573-12 - Zepsuty regulator, ciężko go czymś zastąpić.

ziemosz 24 Jul 2014 17:37 12219 33
Renex
  • #1
    ziemosz
    Level 8  
    Witam wszystkich
    Mam duży kłopot, mianowicie padł mi regulator napięcia w ciągniczku do koszenia John Deere 175 Hydro. Na zepsutej części jest symbol: "SH573-12" i napis T6.4. Nie ma podanej nazwy firmy, choć tych oznaczeń używa prawdopodobnie firma SHINDENGEN, nie mogę znaleźć specyfikacji dla tej części, jedyne co znalazłem to opis na stronie: http://www.alibaba.com/product-detail/SH573-12-regulator-rectifier_1892009149.html. Nie wiem, czy mam szukać takiego samego, czy można zastąpić go czymś innym, np: http://www.ebay.pl/itm/270686580101?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649 lub regulatorem o symbolu "SH578-12" tutaj jego opis: http://www.totalpowerparts.com/p-3654-new-kawasaki-john-deere-mower-atv-gator-regulator-21066-2056-m70121-sh578-12.aspx
    Z góry dziękuję za pomoc fachowców w tej dziedzinie.
  • Renex
  • #2
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Jaki rok produkcji tego traktorka? Jeśli to lata 80-90 to na bank podpasuje każdy inny regulator trójfazowy stratny od motocykla, nie jestem pewien w przypadku nowszych, gdyż ostatnio Shindengen zaczął produkować regulatory z MOSFETami. Tylko kwestia zakupu regulatora trójfazowego, nowe chińskie kosztują od 100 zł (ale często kiepsko wykonane), a używane Shindengen to ponad 200 zł. Tylko proszę się upewnić czy na pewno jest tam zastosowany standardowy alternator trójfazowy, czy nie jakieś dziwne rozwiązanie, gdyż przedstawiony przez Ciebie zamiennik ma właśnie takie nietypowe rozwiązanie. Zdjęcia oryginalnego regulatora, alternatora i ew. przewodów byłby wskazane.
  • Renex
  • #3
    ziemosz
    Level 8  
    Traktorek jest gdzieś z 94-96 roku, oto symbole z tabliczki znamionowej:
    FAMILY: SKH426U 1G2RB
    MODEL NO: CV15S
    SPEC NO: 41562
    SERIAL NO: 914106471
    Znajomy mechanik powiedział mi, że cyt: "Nie ma tu alternatora, napięcie idzie z cewki,a regulator jest razem z mostkiem prostowniczym.
    Pozdrawiam i dziękuję za zainteresowanie
  • #4
    ziemosz
    Level 8  
    Dodam zdjęcia regulatora, może coś komuś przyjdzie do głowy. regulator napięcia SH573-12 - Zepsuty regulator, ciężko go czymś zastąpić. regulator napięcia SH573-12 - Zepsuty regulator, ciężko go czymś zastąpić. regulator napięcia SH573-12 - Zepsuty regulator, ciężko go czymś zastąpić. regulator napięcia SH573-12 - Zepsuty regulator, ciężko go czymś zastąpić. regulator napięcia SH573-12 - Zepsuty regulator, ciężko go czymś zastąpić.
  • #5
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Niestety z załączonego zdjęcia wnętrza elektroniki nie mam pewności co do konstrukcji regulatora. Będą potrzebne zdjęcia instalacji oraz alternatora.

    EDIT:
    Taki schemat znalazłem, nie wiem ile ma on wspólnego z Twoim modelem, ale nakierowuje na pewne rozwiązanie regulatora:
    http://i107.photobucket.com/albums/m314/Restrorob/JD/JDLX172Thru186WireDiagram1.jpg
    http://i107.photobucket.com/albums/m314/Restrorob/JD/JDLX172Thru186WireDiagram2.jpg
  • Helpful post
    #6
    Anonymous
    Level 1  
  • #7
    ziemosz
    Level 8  
    Na Ebay-u można kupić używany z wysyłką za ok. 200-250 zł. Problem polega na tym, że nie znalazłem ani jednego z tym symbolem "T4.6", symbol "SH573-12" jest, ale nie ma tego drugiego symbolu, jest na przykład 7.5 lub T4.2 itp. Nie wiem czy to ma jakieś znaczenie i czy będzie działał?
  • #8
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Te oznaczenia nie mają znaczenia.
    Trochę kosztuje ten regulator... Rycho, te regulatory są typu Shunt (stratne)? Jeśli tak, to można zawsze pobawić się z podstawieniem używanego regulatora trójfazowego z motocykla.
  • #9
    Anonymous
    Level 1  
  • #10
    ziemosz
    Level 8  
    Widzę, że będę musiał kupić coś z Ebay-a. Rozumiem, że mam się trzymać tego oznaczenia "SH573-12" to drugie "T4.6" jest nieistotne, a np "SH578-12" już nie będzie pasować?
  • #12
    ziemosz
    Level 8  
    Widziałem, cena kosmiczna, a w magazynie 0 sztuk.
  • Helpful post
    #13
    jack63
    Level 43  
    BANANvanDYK wrote:
    Trochę kosztuje ten regulator... Rycho, te regulatory są typu Shunt (stratne)? Jeśli tak, to można zawsze pobawić się z podstawieniem używanego regulatora trójfazowego z motocykla.

    Ze schematu wynika, że prądnica NIE jest trójfazowa.
    Wartość bezpiecznika wskazuje, że prądnica ma sporą moc. Pewnie ok 200W (???)
    Do takich prądnic stosowano prostowniki sterowane, czyli układy regulacji SZEREGOWEJ a równoległej.
    Jako zaminnik trzeba szukać regulatora od Quada lub innego motocykla silnikiem ok 200 cm3.
    Na tym forum był temat o takim regulatorze. Trzeba poszukać.
  • Helpful post
    #14
    1000godzilla1000
    Level 16  
    Jeżeli masz alternator trójfazowy z magnesem stałym, to podejdzie regulator od motocykla. Sprawdź to, wtedy ci powiej jak przerobić. Ceny z allegro zaczynają się od 100zł
  • Helpful post
    #15
    jack63
    Level 43  
    1000godzilla1000 wrote:
    Jeżeli masz alternator trójfazowy z magnesem stałym, to podejdzie regulator od motocykla. Sprawdź to, wtedy ci powiej jak przerobić.

    Czy patrzyłeś na zamieszczony schemat? Rada bezsensowna. Wręcz szkodliwa.
  • Helpful post
    #16
    1000godzilla1000
    Level 16  
    jack63 wrote:
    1000godzilla1000 wrote:
    Jeżeli masz alternator trójfazowy z magnesem stałym, to podejdzie regulator od motocykla. Sprawdź to, wtedy ci powiej jak przerobić.

    Czy patrzyłeś na zamieszczony schemat? Rada bezsensowna. Wręcz szkodliwa.

    W jaki sposób szkodliwa
  • #17
    BANANvanDYK
    Level 41  
    A jack63 znowu swoje, że istnieje tylko jedno rozwiązanie układowe regulatora napięcia, które zostało przedstawione na forum...
    Niemal wszystkie regulatory z którymi się spotkałem były typu Shunt (ograniczanie napięcia poprzez zwarcie fazy do masy), pomijając wszystkie nietypowe rozwiązania we włoskich Vespach, Mofa i Simsonach. Co prawda są regulatory trójfazowe z prostownikami regulowanymi (na tyrystorach) oraz oparte na MOSFETach zamiast diod i tyrystorów, jednak jak dotąd się z takimi nie spotkałem.
    Regulator trójfazowy może działać z uzwojeniem "dwufazowym" (jednofazowym nieuziemionym), tylko zacisk trzeciej fazy w regulatorze pozostanie niepodłączony. Z drugiej strony zakup podobnego regulatora "dwufazowego" od jakiegoś chińskiego skutera czy quada w którym światła są zasilane z akumulatora będzie dużo większym wyzwaniem z tego względu, iż żaden sprzedawca nie będzie potrafił wyjaśnić jakiego rodzaju jest dany regulator i jak go podłączyć, a jedynym kryterium doboru to zwrot "proszę porównać z oryginałem".
  • Helpful post
    #18
    1000godzilla1000
    Level 16  
    BANANvanDYK wrote:
    A jack63 znowu swoje, że istnieje tylko jedno rozwiązanie układowe regulatora napięcia, które zostało przedstawione na forum...
    Niemal wszystkie regulatory z którymi się spotkałem były typu Shunt (ograniczanie napięcia poprzez zwarcie fazy do masy), pomijając wszystkie nietypowe rozwiązania we włoskich Vespach, Mofa i Simsonach. Co prawda są regulatory trójfazowe z prostownikami regulowanymi (na tyrystorach) oraz oparte na MOSFETach zamiast diod i tyrystorów, jednak jak dotąd się z takimi nie spotkałem.
    Regulator trójfazowy może działać z uzwojeniem "dwufazowym" (jednofazowym nieuziemionym), tylko zacisk trzeciej fazy w regulatorze pozostanie niepodłączony. Z drugiej strony zakup podobnego regulatora "dwufazowego" od jakiegoś chińskiego skutera czy quada w którym światła są zasilane z akumulatora będzie dużo większym wyzwaniem z tego względu, iż żaden sprzedawca nie będzie potrafił wyjaśnić jakiego rodzaju jest dany regulator i jak go podłączyć, a jedynym kryterium doboru to zwrot "proszę porównać z oryginałem".

    „BANANvanDYK „ Co myślisz o takim regulatorze, jest trójfazowy , wg. Mnie będzie działał z układem dwufazowym tyle że z 2/3 swojej mocy. Konkretnie ten jest zastosowany w yamaha r1, jest produkcji japońskiej, kosztuje 100zł w używce, zamienniki są po 50zł. Moim zdaniem ten regulator jest oparty na tyrystorach, bo się nie grzeje, alternator jest mocy 240W, z wyłączonymi odbiornikami motocykl nie weźmie więcej niż 40W, a więc pozostaje, 200W które regulator musiał by zamienić na ciepło, oczywiście moc podana jest maksymalna, nawet na wysokich obrotach temperatura nie wzrasta. Druga sprawa, jeżeli nawet byłby typu SHUNT to nie przeszkadza, przecież cewka się nie spali. Na schemacie: 3-regulator, 4-alternator.
  • #19
    Anonymous
    Level 1  
  • #20
    ziemosz
    Level 8  
    Dziękuję wszystkim za pomoc i poświęcony czas, kupiłem regulator o oznaczeniu "SH573-12" na Ebay-u za 172 zł już z przesyłką. Ciekawe, czy nie dowalą jakiegoś cła do tego. Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam.
  • #21
    Anonymous
    Level 1  
  • Helpful post
    #22
    1234
    Level 23  
    Na 80% pasuje regulator z silników diesel kipor, około 100PLN
  • #23
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Regulator od R1 to trochę przesada. Zawsze jest szansa kupić używkę w cenie poniżej 100 zł, tylko trzeba dobrze szukać, np. od skuterów 125 cm³. Tymczasem widzę że chińskie regulatory z Wilmatu można dostać za ok. 50 zł, ale wiadomo że o nich nic nie wiadomo.
    Mam gdzieś regulator trójfazowy z uszkodzoną jedną fazą, na dwóch fazach powinien działać bez problemów, jest bez wejścia "sense". Mogę go oddać, o ile zostanie mi zwrócone koszty za wysyłkę i "fatygę" pójścia na pocztę.
  • #24
    ziemosz
    Level 8  
    Dziękuję za chęci, ale tak jak pisałem, kupiłem regulator z Ebay-a.
    Dziękuję i pozdrawiam
  • #25
    ziemosz
    Level 8  
    Witam ponownie
    Regulator zamontowany, a ładowanie bardzo słabe. Znajomy elektryk podczas oględzin całego układu elektrycznego stwierdził, że ładowanie z cewki jest ponad 30 V, a na akumulator, po wyjściu z regulatora idzie 12 V-12,5 V reaguje na dodawanie gazu, czyli trochę się zwiększa po dodaniu gazu. Na podanym przez Rycho T schemacie z cewki zapłonowej idzie biały kabel do części nazwanej po angielsku IGNITOR. Załączam tę częśc schematu: regulator napięcia SH573-12 - Zepsuty regulator, ciężko go czymś zastąpić.

    U mnie w ogóle nie ma tego IGNITOR-a, ktoś go wywalił. Czy ma to jakiś wpłyew na ładowanie, czym to można zastąpić?
    Z góry dziękuję za wszystkie wskazówki i serdecznie pozdrawiam.
  • Helpful post
    #26
    Anonymous
    Level 1  
  • Helpful post
    #27
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Tylko podczas pomiarów akumulator nie był w stanie w pełni naładowanym? Napięcie 12-12.5V świadczy o niedoładowanym akumulatorze. Dlatego radzę mierzyć prąd ładowania akumulatora (amperomierz w miejscu bezpiecznika głównego lub miernik cęgowy przy większych prądach), a pomiar napięcia ładowania dokonać przy w pełni naładowanym akumulatorze. Oczywiście na obrotach biegu jałowego nigdy nie będzie pełnego ładowania, gdyż pełna wydajność alternatora występuje zazwyczaj pomiędzy 3000-5000 RPM.
  • #28
    ziemosz
    Level 8  
    Pomiaru ładowania dokonałem przy w pełni naładowanym akumulatorze, obroty podkręcałem na maksa nie rączką gazu, a bezpośrednio przy gaźniku i wtedy miernik wskazywał 12,7 V.
    Czyli ten IGNITOR nie ma nic wspólnego z ładowaniem, bo ktoś mi mówił, że to jest jakiś kondensator wzbudzający i ma dużo wspólnego z ładowaniem. Pozdrawiam i bardzo dziękuję za zainteresowanie.
  • Helpful post
    #29
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Sprawdź osobno prąd ładowania akumulatora oraz prąd pobierany przez układ zapłonowy, według schematu masz osobno bezpiecznik na ładowanie oraz na resztę instalacji, więc wykonanie pomiarów jest ułatwione. Pytanie co do średniego prądu pobieranego przez zapłon kieruję do kol. Rycho T. Z wyników pomiarów można łatwo wywnioskować bilans energii w instalacji.