Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mercedes vito 639 '07 - klima, po naprawie nie włączają się wentylatory

andy1964 25 Lip 2014 08:14 6882 23
  • #1 25 Lip 2014 08:14
    andy1964
    Poziom 5  

    Witam wszystkich oraz pozdrawiam.
    Jestem nowym użytkownikiem z problemem ale kto ich nie ma.
    Proszę o pomoc i z góry dziękuję.
    Opiszę pokrótce mój problem.
    Zrobiłem ostatnio klimę w moim Vito 639 po zatarciu kompresora. Napracowałem się.
    Musiałem rozbiera? cały środek, żeby wypłukać parownik z opiłków. Skraplacz i sprężarka wymienione.
    Przyczyną padnięte wentylatory klimy ale dosłownie spalone czegoś takiego nie widziałem.
    Tę rzecz też wymieniłem po złożeniu i nabiciu klimy wentylatory nie działają. Jak zdjąłem kostkę z presostatu i zwarłem zaczęły działać.
    Wymiana nowego presostatu i nabicie klimy nic nie pomaga.
    Ten co nabijał podłączył pod komputer i włączył wentylatory przez komputer. Mówi, że mają długi bieg.
    Mam pytanie ile biegów mają te wentylatory 1 czy 2.
    Mówią, że zepsuty przekaźnik albo panel przekaźnik.
    Rozbierałem, sprawdzałem diody, oporniki.
    Jak to sprawdzić?
    Stwierdziłem też, że dwa przewody cienkie niebieskie idą do kostki panelu sterującego. Panel też rozbierałem ale nic tam na oko nie widać spalonego. Dlaczego działa na krótko a przez presostat nie.
    Jak to stwierdzić bez motania się?
    Co jest przekaźnik czy panel a może co innego?
    Pomóżcie.
    Bez wentylatorów znów zarżnę sprężarkę.
    Tyle roboty.
    Szczególnie konsola l presostat ma trzy piny.

    0 23
  • Sklep HeluKabel
  • #3 25 Lip 2014 14:15
    Dziarski Hank
    Poziom 27  

    I jakie ciśnienia w czasie pracy klimy ?

    1
  • #4 25 Lip 2014 14:35
    mercedeselektroda
    Poziom 12  

    1. Sprawdź bezpieczniki dokładnie.
    2. Sprawdź napięcia na wentylatorach.
    3. Sprawdź napięcia na wtyczce modułu/sterownika wentylatorów. Jeżeli jest napięcie sterujące na wtyczce a nie ma na wentylatorach, to masz problem rozwiązany-winny jest moduł. Podmień i sprawdź czy działa.

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #5 25 Lip 2014 18:36
    andy1964
    Poziom 5  

    Klimatyzacja oryginalna. Ciśnienie jak pamiętam po napełnieniu klimatyzacji i uruchomieniu silnika było około 17

    Dodano po 1 [godziny] 54 [minuty]:

    Napięcie chyba jest ponieważ zdjąłem obudowę z przekaźnika i podłączyłem kostkę uruchomiłem silnik i zwarłem palcem stycznik na cewce wentylatory zadziałały.Ponadto obejrzałem ten sterownik przekaźnik i jest jakby dobry posiada 3 diody są sprawne.Posiada również dwie cewki jedna cewka jest jakby minimalnie ma ciemniejszy drucik bardzo cieniutki a druga ma bardzo jasny ale ta ciemniejsza nie wygląda na spaloną a może jest. Stare wentylatory były spalone i zablokowane szok makabra żeby coś takiego w Mercedesie nie widziałem czegoś takiego czy ktoś wodą polał czy co,ale bezpiecznik od wentylatorów który ma 60 amper nie był spalony może ta cewka jest jednak spalona jak pisałem diody są dobre. Intrygują mnie cienkie dwa niebieskie przewody z białym paskiem które biegną do panelu sterowania jak to działa panel wysyła ponoć jakiś sygnał ale jaki gdzie tym przewodzikiem podaje plus jak to sprawdzić zewrzeć coś w przekaźniku. Są tam jeszcze oporniki ale wyglądają na dobre spalenizny nie czuć wszystko czyste jak nowe. Tylko ta cewka jak się dobrze wpatrzyć jakby troszeczkę ciemniejsza niż ta druga i ma bardzo cieniutki drut.

    0
  • #6 31 Lip 2014 16:20
    andy1964
    Poziom 5  

    Przekaźnik miał trzy zimne luty dobrze widoczne pod lupą zlutowałem je i jest dobry. Po zamontowaniu wentylatory dalej nie działają.Po wyjęciu całej wiązki którą można wyjąć bez problemy podłączyłem akumulator do plusa i minusa oraz podałem plus na cienki przewodzik niebieski są takie dwa jeden od wolnego biegu drugi od szybkiego biegu i przekaźnik zamknął się i wentylatory zadziałały. Wniosek z tego taki że chyba nie dostaje tego plusa z panela sterującego ale czy na pewno czy ten plus który powinien popłynąć z panela jest od czegoś zależny czy zepsuty jest na 100% panel sterujący?????????

    0
  • #7 06 Sie 2014 14:28
    mercedeselektroda
    Poziom 12  

    Jakie masz przewody na wtyczce sterownika, tj. ile ich jest i jakiej srednicy mniej wiecej i koloru?

    0
  • #8 07 Wrz 2014 04:39
    andy1964
    Poziom 5  

    Temat zakończony przyczyną był przekaźnik czyli zimne luty. Ja myślałem,że wentylatory powinny obracać się na stałe pierwszy bieg znaczy,a okazuje się ,że włączają się kiedy muszą.Przetestowałem i włączyły się jak było gorąco i przy jeździe w korku

    1
  • #9 01 Lip 2015 01:53
    TomekVito115
    Poziom 6  

    Witam.
    Mam podobny problem.
    tzn u mnie klima niby chodzi,niby jest wydajna (aż za bardzo) nawet przy wysokich temperaturach ,ale ... tylko w mieście lub przy małych prędkościach (<100km/h).
    Na obwodnicy lub autostradzie gdy jadę szybciej klima zaczyna tracić wydajność i leci cieplejsze powietrze.
    Zauważyłem ,że w ogóle nie włączają mi się wiatraki,nawet w korku i w upałach.
    Mógłbyś mi podpowiedzieć o który przekaźnik chodzi?
    O ten długi/podłużny czy o któryś ze skrzynki bezpieczników???

    0
  • #10 01 Lip 2015 07:33
    andy1964
    Poziom 5  

    Witam ja naprawiłem przekaźnik ten długi jak to określiłeś który jest przymocowany do wzmocnienia przy chłodnicy w skrzynce jest tyko bezpiecznik . Zdjąłem z przekaźnika obudowę i pod lupą wykryłem trzy zimne lutowania.Co do wentylatorów to również zaobserwowałem że włączają się tylko w korku lub przy wolnej jeździe w upały tak to auto ma nasluchałem się bzdur i sam doszedłem , ale wentylatory muszą działać bo zarżniesz kompresor . Ja tak miałem pierwszy raz zerwało sprzęgło zmieniłem a potem zerwało i zatarło i zabkokowało Trzeba zmieniać chłodnice sprężarkę najgorzej wywalać małą chlodniczkę z wnętrza trzeba wywalać wszystko całą konsolę podszybie kupa roboty więc napraw to radzę abyś tego unikął.Ja miałem spalone wentylatory na amen jakby ktoś wlał tam wody.kupiłem od nowszego modelu i przerobiłem .Przekaźnik naprawiłem bo możesz kupić używkę zwaloną jak twój.Z klimą może masz zawór sterujący zwalony albo przewwód albo zawór na wyjściu z nadwozia a czynnika masz dobrze napełnione

    0
  • #11 01 Lip 2015 17:35
    TomekVito115
    Poziom 6  

    Dziś poprawiłem wszystkie luty. Były OK ,ale poprawiłem w obu przekaźnikach (w aucie i zapasowym).
    Wentylatory nadal się nie włączają.
    Dziś zauważyłem,że mam GRUBO oszroniony wąż ten przy ścianie grodziowej (czyli ten bardziej z tyłu - wchodzi chyba do chłodniczki przy wentylatorze kabinowym).
    Rurka metalowa jest biała od kompresora aż do węża gumowego.
    Przez to chyba działa mi też słabiej nadmuch.
    Ten kompresor może za mocno chłodzi,a nie za słabo? i nawet wiatraki nie muszą się włączać.

    ps. Zatarła mi się ok roku temu sprężarka i urwało sprzęgło. Było ciut za mało czynnika i pewnie oleju , ale chłodziła idealnie do samego końca.
    Wymieniłem sprężarkę i nabiłem klimę.
    Później coś gdzieś syknęło i gaz zniknął w całości.
    Nie używałem ani nie naprawiałem tego przez kilka miesięcy.
    Później zmieniłem chłodnice i nabiłem , no i niby chłodzi super ,ale tylko przez jakiś czas tj np 100-200km albo 1-2h.

    1
  • #12 01 Lip 2015 18:54
    andy1964
    Poziom 5  

    Witam nie wiem czy wiesz,ale wentylatory w naszych samochodach włączają się nie po np minucie dwóch jak mi nawet tłumaczył ten co klimę napełniał,ale musi być gorąco i ja jeżdziłem z 10 minut po parkingu centrum handlowego zanim się włączyły. Przekaźnik po zdjęciu obudowy to widać dziury w lutowaniu. Lecz skoro masz dobry sterownik szumnie powiedziane tam są po prostu dwa przekaźniki jeden zamka się przy wolniejszej prędkości wentylatorów a drugi jak jest sahara i strasznie wzrośnie ciśnienie w układzie załącza się większa prędkość wentylatorów można je sprawdzić na krótko jak miałeś wyjęte. Jeśli przekaźnik jest dobry to może być zwalone sterowanie na konsoli trzeba wymienić panel sterujący ten z pokętłem od klimy,może być zwalony presostat czyli czujnik ciśnienia w układzie klimatyzacji jak jest gorąco to ono wzrasta i wentylatory działają ,ale jak mówisz że klima ci żle działa to może być panel sterujący i nie działają wentylatory i klima wariuje.Najlepiej jakbyś miał taki panel na podmianę na chwilę bo mi podłączali pod komputer i nic nie wykazało. Zacznij od panela pozdrawiam

    0
  • #13 01 Lip 2015 19:10
    TomekVito115
    Poziom 6  

    Nie wiem,ale to chyba raczej wina jakiegoś zaworu.
    Coś zatrzymuje zimno i wtedy robi się oszroniony czy wręcz zaśnieżony przewód i pewnie mała chłodniczka też.
    Jak wyłączę klime to przewód odpuszcza , a pod autem jest full wody.

    0
  • #14 01 Lip 2015 19:21
    andy1964
    Poziom 5  

    Witam nie czytałem o zatarciu sprężarki. Być może masz spalone wentylatory jak u mnie sprawdź to A jak ci się zatarła sprężarka to musisz wymienić sprężarkę chłodnicę z osuszaczem są razem taka rurka z boku chłodnicy to jest pryszcz najgorsza jest wymienić skraplacz w środku obok nagrzewnicy tam jest najwięcej opiłków i jak one krążą to zatrą znów kompresor.Przerabiałem to rok temu trzeba wywalać cały środek zdejmować wycieraczki podszybie bo tam są cztery śruby mocujące stelaż całego zespołu trzeba zdejmować plastiki przy szybach siedzeniach . Odemnie chcieli 5 tysięcy zprowadzam z zatartą wyjeżdżam dobrym. Sam kupiłem kompresor za 400zł bardzo dobry facet nie oszukał dwie stówy nowa chłodnica z osuszaczem są razem no i robota i płukanie wszystkich przewodów i tej chłodniczki w środku robiłem to benzyną ekstrakcyjną płukałem i wylewałem do pojemnika i patrzyłem ile jest opiłków aż przestały lecieć opiłki może ci przewody źle przykręcili jak mnie jak go kupiłem i czynnik wyleciał Tu są ważne wentylatory w tym układzie bo włączają się przy upałach i jak nie chodzą t raz drugi i po klimie musisz je wyjąć bo one się psują strasznie i są drogie ja kupiłem nowe od nowszej wersji zacznij od wentylatorów pozdrawiam

    Dodano po 7 [minuty]:

    Ta klima jest sterowana zaworem który jest na sprężarce i jest widoczny może on jest zwalony.Sprężarka kręci cały czas ale nie chłodzi po włączeniu otwiera się zawór i czynnik zaczyna krążyć i chłodzi może przewód zasilający do zaworu przecieli musisz szukać pamiętaj o wentylatorach i płukaniu. Mi zerwało sprzęgło nie wiedziałem dlaczego a to wentylatory nie działały zdjąłem kompresor założyłem nowe przez zimę było ok jechałem raz po zimie było gorąco włączyłem klimę i sprzęgło zerwało i kompresor zablokowało na amen po rozkręceniu były wielkie opiłki

    0
  • #15 01 Lip 2015 22:42
    TomekVito115
    Poziom 6  

    Wiatraki mam sprawne w 100%.
    Daje się je odpalić z komputera no i na krótko też próbowałem przed podłączeniem kompa.
    Czynnik jest,olej jest.
    Chłodnice i kompresor zmieniłem , a chłodniczki ani nie zmieniałem ani nie płukałem.
    Może więc faktycznie są w niej i w skraplaczu te opiłki i coś blokuje przepływ.
    Chłodniczka zamarza i wtedy nadmuch wewnętrzny też słabiej działa.
    Hmmm... no to chyba muszę się wziąć za płukanie tego wszystkiego zanim zajadę następną sprężarkę. :(

    0
  • #16 01 Lip 2015 23:12
    andy1964
    Poziom 5  

    Witam opiłki jeśli są nie blokują ci przepływu czynnika jeśli znajdę to zrobię zdjęcie benzyny którą płukałem przewody i chłodniczkę i są w niej opiłki. Opiłki w moim przypadku dostały się między tłok a cylinder sprężarki a sprężarka ma 6 lub 7 tłoków które są bez pierścieni i są pokryte specjalnym teflonem. jeśli wszystko masz ok to może być to zawór na sprężarce który jak pisałem wcześniej otwiera się i puszcza czynnik w obieg. ściągnij kostkę i zobacz czy jest tam prąd po włączeniu klimy. Jakie masz sterowanie bo u mnie jest tak że reguluję tylko pokrętłem niebieskie chłodzenie czerwone grzanie nowsze mają że działa jeszcze włącznik po 2008 roku . Najlepiej by ci sprawdzili działanie podczas nabijania klimy jak u mnie. Jak jest podłączony ten tzw. kombajn co odsysa waży mierzy i nabija to jak uruchomisz klimę to pokazuje na nim jak spada ciśnienie w układzie bo sprężarka tłoczy i czynnik idzie w ruch czyli zawór otwiera się.Pisałem wcześniej,że możesz mieć zwalony panel sterujący Najlepiej jakbyś podmienił od kogoś na chwilę a swój wymontował a tamtym sprawdził z wymontowaniem panela jest trochę roboty a wkręty mogą wpaść do środka trzeba mieć magnes teleskopowy albo klucz torks z magnesem musisz kombinować

    Dodano po 6 [minuty]:

    A może podczas montażu zapchali czymś przewód sam to robiłeś czy fachowcy ??? W moim jak kupiłem też uciekł czynnik i jak potem sam doszedłem były zamienione takie dociski ustalające przewody i trzymające je . ktoś wyszedł z założenia gruby przewód gruby docisk a to było odwrotnie cienki przewód gruby docisk i odwrotnie

    0
  • #17 01 Wrz 2015 10:37
    TomekVito115
    Poziom 6  

    Należy się odpowiedź. Przepraszam,że to tak długo mi zajęło.
    Otóż ... okazało się,że ... moja sprężarka i cała reszta jest jak najbardziej w porządku i to aż za bardzo :)
    Sprężarka na wylocie schładzała aż do 2st.C ,a czasem może jeszcze mocniej i zamarzały mi przewody,skraplacz i chłodniczka przy nagrzewnicy.
    Winę częściowo chyba za to ponosił wentylator/nadmuch wewnętrzny w którym kończyły się szczotki i nie miał on dostatecznych obrotów by odprowadzić te zimne powietrze do wnętrza ,no i wtedy to wszystko zamarzało.

    Po wymianie szczotek w wentylatorze (odkręcamy górny schowek,a później odkręcamy 3-4 śruby i odłączamy kable\ / nie trzeba wyciągać całej dechy) klima działa bez zarzutu.

    Wentylatory klimy włączają się bardzo późno przy bardzo dużym ciśnieniu i jest to norma,więc jakby co nie panikujcie ;)

    2
  • #18 01 Wrz 2015 13:57
    andy1964
    Poziom 5  

    Witam mam pytanie czy sam do tego doszedłeś i czy sam wymieniałeś te szczotki ????.

    0
  • #19 05 Maj 2016 13:25
    TomekVito115
    Poziom 6  

    Doszedłem do tego sam , bo wentylator już naprawdę zauważalnie zaczął zwalniać.
    A szczotki wymieniałem sam , ale pod nadzorem znajomego elektryka u niego w warsztacie.


    Teraz z kolei mam problem z czujnikiem temperatury wnętrza (ten w konsoli obok kluczyka).
    Mam zjechany na nim nr , a w katalogach nie potrafią znaleźć "czujnika klimy z wiatraczkiem".
    Ma ktoś może taki czujnik?

    0
  • #20 11 Cze 2016 20:20
    antique.monuments
    Poziom 9  

    Witam,
    pozwolę sobie podłączyć się pod temat.
    Vito w639 111 '05
    Klima nie włącza się.
    Klimatyzacja działa tylko na krótko, po podłączeniu plusa bezpośrednio do kompresora.
    Bezpieczniki sprawdzone.
    Generalnie na dzień dzisiejszy klima jest nabita 580g, szczelna, nowy czujnik ciśnienia , mimo to nadal nie działa.
    Byłem u 3 gości od klimy i u elektryka - niestety nie wiedzą co jest uszkodzone.
    Proszę o pomoc,
    pozdrawiam.

    2
  • #21 12 Cze 2016 08:05
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    Wcześniej działała czy kupiłeś auto z niedziałającą klimą i próbujesz uruchomić ?

    0
  • #22 12 Cze 2016 08:19
    antique.monuments
    Poziom 9  

    Kupiłem auto z niedziałającą klimą.
    Była szczelna, czynnika miała jak stwierdził jeden z warsztatów od klimy maksimum - nie dali rady nic dobić. Generalnie nic nie grzebane.

    Na tą chwile nowy czynnik i olej w układzie, nowy presostat, sprawdzony kompresor, bezpieczniki, podłączany był komputer - żadnych błędów.
    Po zapodaniu + do kompresora klima włącza się, wentylatory po chwili, przewód od klimy robi się lodowaty - dmucha zimnym.
    Podczas takiej pracy kompresora coś jakby stukało w jego okolicach.

    0
  • #23 12 Cze 2016 09:43
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    antique.monuments napisał:
    Po zapodaniu + do kompresora klima włącza się

    Uwaga pierwsza: to nie jest kompresor włącz/wyłącz ze sprzęgłem elektromagnetycznym. To jest kompresor nowszej generacji - stale załączony, o zmiennym wydatku (zakładam, że to klima oryginalna). Nie jest zasilany stałym plusem 12v, tylko napięciem prostokątnym, o zmiennym wypełnieniu. Zmiana wypełnienia powoduje, że zmienia się wydajność kompresora.
    antique.monuments napisał:
    podłączany był komputer - żadnych błędów

    Uwaga druga (a bardziej taka "przypowieść")
    Trafił do mnie kiedyś Mercedes 203 z niedziałającą klimą - układ bardzo podobny do Vito 639 - CAN-y, plastikowa stacyjka, bardzo podobny kompresor. Też zero błędów, też po podaniu napięcia chłodzi. A normalnie nie chce. Czynnik jest, układ sprawny. Nie będę się rozpisywał co sprawdzałem, i jak długo to trwało - przejdę od razu do płęty ;)
    W bagażniku leżała stara stacyjka... Zacząłem sprawdzać kodowanie sterowników współdziałających z klimą, i okazało się, że przy wymianie stacyjki ktoś prawdopodobnie wykonywał inicjalizację manualnie (nie automatycznie) i nie wpisał, że auto ma klimę. Po zmianie parametru klima chłodzi do dzisiaj :)

    0
  • #24 25 Sie 2016 18:10
    andy1964
    Poziom 5  

    Temat zakończyłem przyczyną był niedziałający przekażnik, który miał zimne lutowania

    Dodano po 3 [minuty]:

    Problem rozwiązano przyczyną był niedziałający przekażnik który miał zimne lutowania

    0