Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sonel MPI 540Sonel MPI 540
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Rosyjska piło - heblarka - przebicie na obudowę i grzejący się silnik

25 Lip 2014 08:56 7233 10
  • Poziom 10  
    Witam,
    dostałem w spadku małą heblarko krajzegę produkcji CCCP.
    2 lata temu pracowałem na niej tnąc deseczki na opał przez 2 dni po kilka godzin dziennie. Działała bez zarzutu, jedynie co zauważyłem to jakieś przebicie na obudowę bo czuć było "szczypanie" na ręce, a silnik jakoś wydawał mi się słabowaty (pomyślałem wtedy że może kondensatory się "kończą").

    Wczoraj znowu była potrzebna, oczywiście działa jak poprzednio, "szczypanie" jest nadal obecne, ale doszło niepokojące grzanie się silnika.

    Po około 1h pracy silnik był tak gorący, że po zdjęciu obudowy heblarki, nie można było dotknąć silnika z gorąca.

    Silnik wg. tabliczki ma 370W, zasilanie jednofazowe, kręci się luźno, nic nie ociera.
    Ma 2 wielgachne kondensatory po 4uF 600V każdy. Owinięte jakimś izolatorem a'la plastik a potem grubym papierem, przykręcone do obudowy heblarki.

    Czy kondensatory mogą powodować grzanie się silnika lub to "szczypanie" ?
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Sonel MPI 540Sonel MPI 540
  • Poziom 34  
    Zanieś ten silnik natychmiast do elektryka . Używanie tej maszyny w takim stanie grozi porażeniem prądem lub śmiercią .
  • Sonel MPI 540Sonel MPI 540
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Należy sprawdzić ciągłość przewodu ochronnego oraz poprawność przyłączenia- sprawdzić/ zmierzyć skuteczność ochrony przeciwporażeniowej.
    Kolega jak sądzę nie jest w stanie samodzielnie tego sprawdzić/ ocenić.
  • Poziom 10  
    Na elektryce trochę się ogólnie znam, ale na silnikach niestety już mniej.
    Urządzenie nie ma przewodu ochronnego, zwykła wtyczka 2 bolcowa.

    Dzisiaj postaram się sprawdzić miernikiem skąd się bierze przebicie. Podejrzewam przewody połączeniowe biegnące do wnętrza silnika, ponieważ nie są w izolacji takiej ciągłej jak dzisiejsze przewody, tylko jakby owijane raz koło razu izolacją.

    Kupiłem też kondensatory na podmianę.
  • Poziom 29  
    woxy napisał:
    Na elektryce trochę się ogólnie znam, ale na silnikach niestety już mniej.
    Urządzenie nie ma przewodu ochronnego, zwykła wtyczka 2 bolcowa.


    W sensie zasilane z 230V - zwykłego gniazdka?

    Powiedz jak zmierzysz to "branie się przebicia", zamiast kupować kondensatory, trzeba było zmierzyć te, które masz.

    Wklej zdjęcie tabliczki silnika.
  • Poziom 10  
    Tak zasilanie zwykłe 230V.
    Popołudniu wrzucę fotki tabliczki silnika.
    Kondziołki kupiłem awaryjnie, aby specjalnie po nie jutro nie jechać.

    Pomierzyć mam zamiar w sposób podawany w innym wątku,
    ustawić miernik na 20MΩ jeden zacisk do obudowy a drugi na zaciski silnika.
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    "Kondziołki", to sobie może kolega pisać na komunikatorze lub z kolegami- tutaj jest forum techniczne i należy używać odpowiednich zwrotów (technicznych). Zanim zaczniesz cokolwiek robić, potrzebna jest informacja- czy urządzenie jest w I czy II klasie ochronności.
    A jak to sprawdzić?- nie będę pisał, bo przecież:
    woxy napisał:
    Na elektryce trochę się ogólnie znam

    Proszę też podać rezystancję izolacji silnika, zmierzoną np. induktorem (500V) w czasie 30 sekund.

    Jeśli nie uzyskam odpowiedzi i potwierdzenia (abym mógł sam zweryfikować), temat zostanie przeniesiony do kosza.

    Proszę kolegów o nieudzielanie odpowiedzi przed podaniem odpowiednich informacji przez autora.
  • Poziom 10  
    Akrzy74 napisał:
    "Kondziołki", to sobie może kolega pisać na komunikatorze lub z kolegami- tutaj jest forum techniczne i należy używać odpowiednich zwrotów (technicznych). Zanim zaczniesz cokolwiek robić, potrzebna jest informacja- czy urządzenie jest w I czy II klasie ochronności.

    Proszę też podać rezystancję izolacji silnika, zmierzoną np. induktorem (500V) w czasie 30 sekund.


    Za nieszczęsny potoczny język przepraszam. Jak pisałem wcześniej dołączam zdjęcia maszyny i tabliczki znamionowej.

    Rosyjska piło - heblarka - przebicie na obudowę i grzejący się silnik Rosyjska piło - heblarka - przebicie na obudowę i grzejący się silnik

    1. Wg mojej wiedzy brak symbolu oznacza "Klasę 0" ochronności.
    2. Rezystancji izolacji nie mam czym zmierzyć.
    3. Podmiana kondensatorów wykazała iż tamte są sprawne.
    4. Silnik po około 10 min jałowej pracy, nagrzał się do 42 stopni celsjusza
    5. Pirometr wskazywał iż górna część cewek jest gorętsza niż dolna, odpowiednio
    42 górna, 28 dolna.
    6. Jednak huczą łożyska, postanowiłem rozebrać silnik.
    7. Po rozebraniu zobaczyłem uzwojenia "zabite" pyłem drzewnym. Niestety konstruktorzy nie przemyśleli chyba budowy tej maszynki.
    8. Oczyściłem z pyły uzwojenia, przedmuchałem sprężonym powietrzem. Oględziny naoczne nie wykazały widocznych uszkodzeń czy też otarć.
    9. Umyłem i tymczasowo nasmarowałem łożyska (chodzą dobrze lecz nie idealnie, trzeba wymienić i na takie obustronnie kryte, te były jednostronnie kryte)
    10. Pomiary omomierzem między obudową silnika a poszczególnymi końcami uzwojeń wykazały wzrost wskazania poza skalę 20MOhm
    11. Jedynym miejscem styku silnika z obudową maszyny (i możliwością przebicia - świeci się neonówka, a badane napięcie wskazywało od 0 do 128V) była sprężyna naciągowa paska klinowego (celem izolacji założyłem na końcówki sprężyny izolator, teraz na obudowie nie świeci neonówka)
    12. Spróbuję dołożyć na wirnik silnika wentylator, powinno pomóc
    13. Możliwe, że błędnie rozpoznałem grzanie się silnika za coś, czego wcześniej nie było. Przypomniałem sobie, że wcześniej tj. 2 lata temu pracowałem w rękawicach materiałowych, przez co mogłem nie odczuwać tak bardzo tego że się maszyna nagrzała.

    A moje zasadnicze pytanie brzmiało: "Czy kondensatory mogą powodować grzanie się silnika lub to "szczypanie" ?
    Odpowiedzi nie uzyskałem, a jedynie to, że pytanie najwyraźniej to zaniepokoiło "kogoś" gdyż raportował ten post do adminów, z opisem "Proszę o zamknięcie tematu. Autor nie ma pojęcia o naprawie, grozi to śmiercią."

    Dzięki za troskę, kończyłem technikum elektryczne, lecz o profilu informatycznym. Co nieco wiem o elektryce, ale nie siedzę w tym temacie więc czasem zdarza mi się zapytać o coś na forum. Nie chcę nikogo narażać, dlatego proszę o usunięcie tego posta.
  • Poziom 11  
    Nagrzewanie się silnika może być spowodowane tym, że nie jest przystosowany do pracy ciągłej, tylko przerywanej (S3-60%).
    Powodów "szczypania" może być wiele i jak już wcześniej wspomniano NIE WOLNO tego bagatelizować. Odizolowanie silnika od reszty konstrukcji to tylko półśrodek, problem może się pogłębiać i bez odpowiedniej ochrony przeciwporażeniowej doprowadzić do nieszczęścia.
  • Poziom 10  
    Dziękuję wszystkim za pomoc.

    Aktualnie temat wygląda w ten sposób:

    1. Jak kolega wyżej zauważył, i ja także ale dopiero teraz, maszynka nie jest do pracy ciągłej, stąd dzisiaj mając to na uwadze, wyłączałem na czas ostygnięcia, jak tylko poczułem że jest gorąca (około 40-45 stopni)

    2. Z moich bojów z odkurzaczem używanym do drobnego pyłu, mogę powiedzieć, że efekt nagrzewania mogą potęgować "zabite pyłem" łożyska, pył wciska się wszędzie.

    3. Silnik nie ma chłodzenia w sensie wentylatora na końcu, jedynie małe łopatki na wirniku, a to za mało. Można spróbować dołożyć chłodzenie, ale trzeba by dać je na tym końcu bez paska klinowego, a tu problem bo oś wirnika wystaje na styk. Do przemyślenia zostaje jak to zrobić.

    4. Maszynka niestety jest za słaba do tego co chciałem robić, mianowicie cięcie desek calowych, w zależności od "sztuki" deski, cięła znośnie, a czasem przecięcie po długości 1m deski trwało kilka minut.

    5. Słabe cięcie zastanowiło mnie więc wziąłem tarczę do cięcia na warsztat.
    Naostrzyłem zęby na wzór piły ręcznej z zębami rozwiedzionymi.

    6. Tnie trochę lepiej, ale to nadal za mało. Okazuje się że ta maszynka to raczej do cięcia deseczek 1cm grubości a nie 1 cal.

    7. Można wymienić silnik na mocniejszy, tarczę na większą, da to lepsze efekty cięcia, ale chyba przy tych zmianach lepiej wykonać stół pod cyrkularkę zamiast używać aktualnej obudowy.

    Pozdrawiam i życzę działających sprawnie silników, maszyn i aby PE chronił Was zawsze przy pracy z narzędziami elektrycznymi.

    Woxy



    Maszynkę oddam elektrykowi, niech sprawdzi czemu ma przebicie.