Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Przekaźnik 12V sterowany napięciem 1V

mercedeselektroda 25 Lip 2014 11:53 6975 59
  • #1 25 Lip 2014 11:53
    mercedeselektroda
    Poziom 12  

    Witam.
    Potrzebuje przekaźnik na 12V/15A sterowany poziomem napięcia, z którego po spadku napięcia na styku sygnałowym poniżej 1V otrzymam na jednym styku roboczym 12V a po osiągnięciu napięcia na styku sygnałowym powyżej 1V przełączy zasilanie 12V na drugi styk roboczy.
    Znalazłem taki jak na rysunku, tylko chyba nie spełni on założonego celu ze względu na konieczność zwarcia styku 5 i 4?
    Przekaźnik 12V sterowany napięciem 1V

    http://ase.hoste.pl/sklep/index.php?p152,przekaznik-sterowany-poziomem-napiecia-7nrp

    0 29
  • Relpol
  • Pomocny post
    #2 25 Lip 2014 22:43
    SlawekKedra
    Poziom 41  

    Ten przekaźnik z rysunku normalnie po załączeniu zwiera styki 3 i 5. Nic więcej nie może on zrobić. Jeśli zewrzesz któryś z tych styków z napięciem 12 V to na drugim styku otrzymasz po załączeniu 12V. Nic więcej się tu nie uzyska

    Dodano po 17 [minuty]:

    http://www.ibros.pl/produal/-b-ry-1-u-k-b-przekaznik-sterowany-napieciem,110.html

    Ten byłby odpowiedni ale ma obciążalność styków 10A. Jeśli koniecznie potrzebujesz 15A to można tym przekaźnikiem sterować inny zwykły przekaźnik.

    Ten z Twojego linku też można wykorzystać jako sterujący inny zwykły przekaźnik o odpowiedniej konfiguracji styków

    Dodano po 16 [minuty]:

    http://www.ibros.pl/produal/-b-ryv-16-u-b-przekaznik-sterowany-napieciem,328.html

    Ten będzie odpowiedni

    0
  • #3 27 Lip 2014 13:37
    mercedeselektroda
    Poziom 12  

    Dzieki, tylko ten ostatni jest na 24V? I na wejsciu sygnalowym bedzie albo ponizej 1V albo powyzej, tj. ok 14V a ten co podales, jest na sygnalowym od 0-10V. Moglem wczesniej sprecyzowac.

    0
  • Pomocny post
    #4 27 Lip 2014 13:48
    SlawekKedra
    Poziom 41  

    Tego że on jest na 24V nie zauważyłem.
    Jeśli chodzi o sygnałowe wejście to rzeczywiście jest ono na 0-10V ale to nie problem ponieważ pomiędzy wejściem sterującym przekaźnika a wyjściem układu sterującego można wstawić dzielnik napięcia złożony z dwóch oporników aby dostosować poziom napięcia sterującego do przekaźnika.

    0
  • Relpol
  • #5 27 Lip 2014 15:08
    mercedeselektroda
    Poziom 12  

    SlawekKedra napisał:
    można wstawić dzielnik napięcia złożony z dwóch oporników aby dostosować poziom napięcia sterującego do przekaźnika.

    Dzieki. Racja.
    Co do dzielnika napiecia, abstrachujac od tematu przrekaznika, to licze i licze i czy jak zastosuje szeregowo 1kOhm/200W a rownolegle 2kOhm/200W to z napiecia 12VDC otrzymam 8VDC z mozliwoscia obciazenia dzielnika 200W? Czy jest jakis prostszy sposob na to by otrzymac z 12VDC -> 8VDC/200W? (dosyc drogie rezystory...)

    0
  • #6 27 Lip 2014 15:58
    SlawekKedra
    Poziom 41  

    Nie bardzo rozumiem, po co w tym dzielniku 200W?

    0
  • #7 27 Lip 2014 17:15
    mercedeselektroda
    Poziom 12  

    SlawekKedra napisał:
    Nie bardzo rozumiem, po co w tym dzielniku 200W?

    Chce zasilac dwa silniki elektryczne 12V/150W kazdy, ale 8V by krecily sie wolniej... Instalacja 12VDC

    0
  • Pomocny post
    #8 27 Lip 2014 17:21
    SlawekKedra
    Poziom 41  

    Pisałem o dzielniku napięcia sterującego przekaźnik.
    Dzielnik do samego obciążenia jest trochę mało sensowny nie tylko ze względu na dużą moc wydzielaną w opornikach ale też z tego powodu, że jeśli obciążenia silnika będzie się zmieniać, to i napięcie na nim też będzie się zmieniać a co za tym idzie moc mechaniczna. Lepiej zapewnić tym silnikom napięcie 8V stosując zasilacz 8V

    0
  • #9 27 Lip 2014 18:52
    mercedeselektroda
    Poziom 12  

    Dzięki.
    A czy masz jakiś pomysł na prosty schemat zasilacza z 12VDC na 8VDC/25A? I czy mógł byś wstawić?
    Bo o ile mam schematy zasilaczy o innych parametrach o tyle takiego jak potrzebuje już nie...
    Będę chciał sterować ów przekaźnikiem tymi silnikami i potrzebuje dwa biegi 12VDC i 8VDC

    0
  • #10 27 Lip 2014 19:00
    SlawekKedra
    Poziom 41  

    Najprostszy to byłby transformator z przełączanym uzwojeniem wtórnym, dalej prostownik i kondensator filtrujący.
    Czy te silniki działałyby dobrze na 6V zamiast na 8V?

    0
  • #11 27 Lip 2014 19:07
    mercedeselektroda
    Poziom 12  

    Tak, działały by, tyle, że wolniej. Szczerze powiedziawszy, to chciałem mieć właśnie 3 napięcia tj. 6VDC, 8VDC i 12VDC, tylko domniemam, że konstrukcja bardziej by się skomplikowała no i przekaźnik nie ma trzech wyprowadzeń...

    0
  • #12 27 Lip 2014 19:12
    SlawekKedra
    Poziom 41  

    Można te silniki zasilać bardzo prosto napięciem 12V albo 6V włączając je do napięcia 12V albo szeregowo albo równolegle. Działałoby to pod warunkiem że silniki są tego samego typu i byłyby tak samo obciążone przy pracy na 6V.

    0
  • #13 27 Lip 2014 19:25
    mercedeselektroda
    Poziom 12  

    No ok, tylko, że silniki te są już w danym systemie podłączone równolegle i mam do dyspozycji w innym miejscu całego systemu na wtyczce dwa plusy idące do silników, masę, +12VDC i sterujący z regulowanym napięciem. Dlatego pomyślałem o przekaźniku sterowanym j/w i jeden styk roboczy miał by 12VDC i drugi też z tym, że chciałem ten drugi styk puścić przez dzielnik/cokolwiek by obniżyć napięcie do 8VDC i w ten sposób osiągnąć dwa biegi silników...

    0
  • #14 27 Lip 2014 19:52
    SlawekKedra
    Poziom 41  

    W takiej sytuacji byłby tu potrzebny jakiś układ który byłby włączany w szereg z silnikiem. Coś w rodzaju diody zenera tylko że zrealizowanej np. na tranzystorach. Na tym układzie spadek napięcia wynosiłby 4V bez względu na obciążenie silnika, ale na tym układzie musiałoby się wydzielić 100W mocy na ciepło przy poborze przez silnik 25A

    Dodano po 14 [minuty]:

    Albo jeszcze prościej można to zrobić. Do pracy na 8V w szereg z silnikiem można włączyć 5 lub 6 diod prostowniczych dużej mocy i przykręcić je do radiatora. Wówczas napięcia na silniku będzie się trochę zmieniać w zależności od obciążenia silnika ale te zmiany nie będą duże. To chyba najprostsze co można tu wymyśleć. Do przełączania silnika z pracy 12V na 8V wystarczy zwykły pojedynczy styk przełączny

    Dodano po 3 [minuty]:

    Wystarczyłby nawet taki styk jak w tym pierwszym przekaźniku z Twojego rysunku.
    Byłoby możliwe za jego pomocą przełączanie z pracy na 12V na pracę na 8V. Oczywiście wyłączenie nie byłoby możliwe wtedy

    0
  • #15 27 Lip 2014 20:34
    mercedeselektroda
    Poziom 12  

    SlawekKedra napisał:
    Wystarczyłby nawet taki styk jak w tym pierwszym przekaźniku z Twojego rysunku.
    Byłoby możliwe za jego pomocą przełączanie z pracy na 12V na pracę na 8V. Oczywiście wyłączenie nie byłoby możliwe wtedy

    Chyba, zeby zastosowac jeszcze jeden zwykly przekaznik sterujacy zasilaniem tego pierwszego i gdyby sygnalowy podlaczyc do przekaznika nr 1 i nr 2, to moze by to zdalo egzamin...? Sprubuje to rozrysowac...

    0
  • #16 27 Lip 2014 20:46
    SlawekKedra
    Poziom 41  

    Nie wiem czy to zda egzamin ponieważ nie do końca jest dla mnie jasne jak to ma działać. To napięcie sterujące 1v i 14V co ma robić, przełączać silnik z 8 na 12V czy włączać go i wyłączać?

    0
  • #17 27 Lip 2014 20:58
    mercedeselektroda
    Poziom 12  

    Nie ma napięcia 1V. Zostałem wprowadzony w błąd. Napięcie na pinie sygnałowym jest 11,36V-sprawdziłem.
    Zamieszczam rysunek jak to widzę...
    Teraz zauważyłem, ze jak sygnałowy załączy, to od razu przekaźniki włącza 8VDC na silniki. Wiec jak to rozwiązać?
    Ps. Już wiem, brakuje innego sygnałowego ale ja mam jeden do dyspozycji...

    0
  • #18 27 Lip 2014 21:12
    SlawekKedra
    Poziom 41  

    SlawekKedra napisał:
    Nie wiem czy to zda egzamin ponieważ nie do końca jest dla mnie jasne jak to ma działać. To napięcie sterujące 1v i 14V co ma robić, przełączać silnik z 8 na 12V czy włączać go i wyłączać?


    Pytanie pozostaje to samo tylko w miejsce 1v i 14V wstaw 11,36V

    Dodano po 3 [minuty]:

    Samo sterowanie 8/12 można zrobić tak
    Przekaźnik 12V sterowany napięciem 1V

    Dodano po 1 [minuty]:

    Aby realizować przełączanie 8/12 i zał/wył potrzeba dwóch niezależnych sygnałów sterujących.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Wystarczyłby nawet jeden sygnał sterujący ale musiałby on być trzypoziomowy tzn musiałyby na nim występować trzy poziomy napięcia np, 1v, 5V i 11V. Wtedy byłoby możliwe niskim poziomem wyłączyć, średnim załączyć 8V a wysokim 12V

    0
  • #19 27 Lip 2014 21:35
    mercedeselektroda
    Poziom 12  

    SlawekKedra napisał:
    Wystarczyłby nawet jeden sygnał sterujący ale musiałby on być trzypoziomowy tzn musiałyby na nim występować trzy poziomy napięcia np, 1v, 5V i 11V. Wtedy byłoby możliwe niskim poziomem wyłączyć, średnim załączyć 8V a wysokim 12V

    No właśnie wiem, tylko nie mam innego napięcia sygnałowego, tylko to jedno... Hmm... Może wystarczył by drugi sygnałowy z napięciem ok.12VDC do załączania napięcia 12VDC na silniki, tylko nie mam takowego... Jeśli się mylę, to mnie popraw.

    0
  • #20 27 Lip 2014 21:38
    SlawekKedra
    Poziom 41  

    Tak oczywiście, wystarczyłby.
    Potrzeba albo dwóch sygnałów sterujących albo jeden z trzema poziomami

    0
  • #21 27 Lip 2014 21:49
    mercedeselektroda
    Poziom 12  

    Hmm.. Tak sobie myślę, mamy jeszcze do wykorzystania dwa wolne piny +12VDC. Może gdyby tak dołożyć jeszcze jakieś przekaźniki, to wystarczyło by to jedno napięcie sygnałowe...?

    0
  • #22 27 Lip 2014 21:59
    SlawekKedra
    Poziom 41  

    Pinów może sobie być ile chce, ale nie da się zrealizować za pomocą jednego napięcia sterującego funkcji wył/zał i przełączania 12/8

    Dodano po 2 [minuty]:

    Jeśli to napięcie sterujące zostanie wykorzystane do przełączania 8/12 , to do wył/zał potrzebne jest drugie napięcie sterujące lub jakiś dodatkowy wyłącznik.

    0
  • #23 27 Lip 2014 22:22
    mercedeselektroda
    Poziom 12  

    Czyli jak to mówią z g...na bata nie ukręcisz... Zastanawiam się tylko jak to działa na oryginalnym sterowniku... Jak zajrzałem do niego, to sa trzy układy scalone, trochę kondensatorów i trzy tranzystory... Chcę zrobić coś bardziej niezawodnego no i tańszego... Oryginalny taki sterownik, to koszt ok.5000zł (tak, pięć tysiaków) ...

    0
  • #24 28 Lip 2014 08:08
    SlawekKedra
    Poziom 41  

    W jaki sposób działa ten oryginalny sterownik?

    0
  • #25 05 Sie 2014 19:21
    mercedeselektroda
    Poziom 12  

    Wiec tak... Jest jedno napiecie sterujace z dwoma poziomami. Pierwszy, to 10,98V a drugi, to 11,08V.
    Nie wiem, jak dziala oryginalny sterownik. Moge sie tylko domyslac.
    Wracajac do tematu, to jezeli zastosuje trzy przekazniki w tym jeden z regulacja napiecia i dwa poziomy napiec sterujacych, to bedzie ok.
    Jedyny problem, to wykonanie "ogranicznika" napiecia. Jakich diod uzyc i ile sztuk, by z 12V otrzymac 8V/30A?

    0
  • #26 05 Sie 2014 19:49
    SlawekKedra
    Poziom 41  

    5 lub 6 diod należy użyć, dobierając ich ilość podczas pracy silnika tak aby napięcie na nim podczas pracy było jak najbliższe założeniom. Spadek napięcia na diodzie jest zależny w pewnym stopniu od prądu, dlatego też ilość diod należy ustalić eksperymentalnie

    Dodano po 1 [minuty]:

    Jeśli chodzi o oryginalny sterownik to nie chodziło mi o to jak on działa na poziomie układu tylko jak działa w sensie funkcjonalnym.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Diody powinny być jakiekolwiek prostownicze o prądzie powyżej 30A. Aby zapewnić maksymalną niezawodność powinny to być jakieś diody w metalowych obudowach które można przykręcić do radiatora w celu utrzymania niskiej ich temperatury

    Dodano po 2 [minuty]:

    Problem z tym jest taki że diody w metalowych obudowach mają jedną z elektrod przyłączoną do obudowy więc każda musiałaby mieć swój radiator.

    0
  • #27 05 Sie 2014 20:42
    mercedeselektroda
    Poziom 12  

    Dziekuje za odpowiedz.
    Co do oryginalnego sterownika, to dostaje on jednym przewodem sterujacym dwa napiecia i reguluje praca silnikow. Ale po ostatnim moim poscie juz sie pewnie domysliles.
    A gdyby tak zastosowac jakas cienka podkladke izolacyjna i wtedy dac na jednym radiatorze?
    Moga byc diody np. takie?
    http://www.soltronik.pl/50hf120m-1200v50a-katoda-na-srubie/p-11506.html

    0
  • #28 05 Sie 2014 20:48
    SlawekKedra
    Poziom 41  

    Lepiej kupić 3 szt. z anodą na obudowie i 3szt z katodą na obudowie. To zmniejszy ilość radiatorów do 3szt. Na każdym z nich byłaby jedna taka, druga taka.

    Podkładki do tego typu obudów chyba ciężko byłoby kupić, przynajmniej takie które izolują elektrycznie ale dobrze przewodzą ciepło. Ponadto izolować trzeba byłoby również śrubę i nakrętkę.

    Te diody z linku są ok. do tego zastosowania

    0
  • #29 05 Sie 2014 20:57
    mercedeselektroda
    Poziom 12  

    Ok. Dzieki bardzo za wyczerpujaca odp. Rozumiem, ze diody wstawiam jedynie w szereg plusowego?
    Te radiatory jakiej wielkosci? Nie chce wybrzydzac ale nie ma jakiegos mniejszego ukladu? Plytka oryginalnego sterownika ma wymiary 5cm/4cm i miedzy innymi trzy tranzystorki przymocowane do radiatorka 5cm/3cm wys 3cm...
    Moge nie miec tyle miejsca na te radiatory...

    0
  • #30 05 Sie 2014 21:01
    SlawekKedra
    Poziom 41  

    Ok, ale co ta płytka robi konkretnie?

    Jeśli przy prądzie 30A chcesz obniżyć w prosty sposób napięcie o 4V to moc wydzielona na tym elemencie lub elementach wyniesie 120W.
    Można co prawda wstawić tam tyrystorowy regulator tego silnika ale nie każdy silnik się do takiego sterowania nadaje.

    0