Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
BotlandBotland
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Klimatyzacja - podejście do części z samochodu

31 Lip 2014 12:30 1752 13
  • Poziom 9  
    Witam,

    Zastanawiamy się z kolegą nad takim rozwiązaniem. Mamy części:
    - alternator
    - kompresor klimatyzacji
    - cały układ klimatyzacji samochodowej
    - chłodnice, wiatraki, akumulator elektronikę

    Chcemy zbudować układ jak na załączniku, całość ma być napędzana
    silnikiem 500W na prąd zmienny, potem konwertowana na moc dla alternatora i kompresora klimatyzacji oraz przetwarzana ("przetwornica") za pomocą alternatora na akumulator, który zasila wiatraki (jeden do oddawania ciepła drugi do oddawania zimna) oraz drobną elektronikę, która tu pomijam.

    Czy ktoś się może wypowiedzieć czy takie rozwiązanie miałoby sens? Nie chodzi nam o to, żeby mieć prawdziwą klimę, ale układ, który bedzie działał i chłodził powietrze.
    Chcemy jak najbardziej wykorzystać moc silnika i przy tym uzyskać jak najmniejszy pobór prądu z sieci.

    Wydajność takiej klimatyzacji to już inny temat - ale jak ktoś się wypowie byloby fajnie.
    Klimatyzacja - podejście do części z samochodu
  • BotlandBotland
  • Poziom 18  
    Silnik 500W? Chyba bardziej 5kW aby sprężarkę poruszyć.
  • BotlandBotland
  • Poziom 38  
    QuantumXXX napisał:
    Silnik 500W? Chyba bardziej 5kW aby sprężarkę poruszyć.


    Zgadza sie, spreżarki klimy potrzebują od 2.5-5kW, a kolega chce jeszcze zwiększyć pobór mocy dodając alternator. :-)
  • Poziom 9  
    Skoro sprężarka potrzebuje np. 2.5kW to jak zapuści się jej silnik 500W to tylko nie obniży się jej wydajnosć? Czy może coś jeszcze się stać?
  • Poziom 38  
    Aby cokolwiek zaczęła chłodzić musi wytwarzać odpowiednie ciśnienie, a do tego potrzebna odpowiednia moc.
    jeśli chcesz aby tylko się kręciła bez sprężania to pewnie 500W wystarczy, ale chyba nie o to ci chodziło aby kręciła się bez sensu.
    Alternator też przy pełnym obciążeniu pobierze ok. 2-2.5 kW
  • Użytkownik usunął konto  
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 39  
    1. Na rysunku brakuje zaworu rozprężnego (przed parownikiem).
    2. Alternator w tym układzie to nieporozumienie - zastosować trafo 12 V z prostownikiem do sterowania a wentylatory dać na 230V.
    3. Silnik 500W będzie za słaby, proponuje przynajmniej 1,1 kW. Do zgrania momentu na sprężarce z silnikiem należy zastosowac odpowiednią przekładnię (aby nie przeciążyć silnika).
    4. mimo niewielkiej mocy jakaś minimalna automatyka byłaby wskazana.
  • Poziom 9  
    Układ klimatyzacji (automatyka, zawory) uprościłem tylko na schemacie, gdyż zaznaczyłem to.
    Czyli wszyscy kierują nas w mocniejszy silnik? Tak pewnie zrobimy i bez alternatora.

    Co do sterowania tym wszystkim to będzie albo układ z samochodu klimatronik albo jak się postaramy Raspberry Pi z przekaźnikami i czujnikami użyjemy do sterowania eksperymentem :) mam jeszcze jeden eksperyment ale załączam go w odpowiednim dziale (Bio Feedback)
  • Poziom 43  
    kybernetes napisał:
    proponuje przynajmniej 1,1 kW. Do zgrania momentu na sprężarce z silnikiem należy zastosowac odpowiednią przekładnię (aby nie przeciążyć silnika).

    Nic to nie da bo niskie obroty sprężarki dadzą niską wydajność chłodzenia.
    1,4 kW to pobiera alternator 90A na pełnym obciążeniu.
  • Poziom 39  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Nic to nie da bo niskie obroty sprężarki dadzą niską wydajność chłodzenia.

    W domu spokojnie wystarczy.
  • Poziom 39  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Na 2 pokoje 12000btu trzeba żeby w realnym czasie odwilżyć i schłodzić pomieszczenie.

    Trochę przesadzasz ale idziesz w dobrym kierunku, 1,1 kW na wale sprężarki to jakieś 10-12 tys. BTU/h mocy chłodzącej.