Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Laguna II - Jak sprawdzić silnik wycieraczki tylnej?

dexter74 03 Aug 2014 18:06 6591 6
  • #1
    dexter74
    Level 13  
    Padł (na 99%) silnik tylnej wycieraczki.


    Na 2 pinach kostki (3 pinowa) po włączeniu manetką wycieraczki pojawia się napięcie (~12V), więc chyba OK. Przy okazji - kostka ma 3 piny - do czego one służą?


    Czy po włączeniu wycieraczek powinno być słychać w kabinie jakiś przekaźnik? Jeśli tak to gdzie go szukać?

    Jak sprawdzić (upewnić się) czy silnik jest martwy? Do których pinów podpiąć zasilanie?
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    ste
    Level 26  
    Powinno być słychać przekaźnik, jest on w sterowniku UCH nad nogami kierowcy.

    Dwa spośród 3 pinów to zasilanie silnika a trzeci to styk (switch) który zwiera do masy gdy wycieraczka jest zaparkowana (lub gdy nie jest) nie pamiętam, w każdym razie jest to po to by sterownik "wiedział" kiedy wyłączyć wycieraczkę.
  • #4
    dexter74
    Level 13  
    Hmmm, przekaźnika nie słychać.

    Na dwóch pinach (1 i 3) jest zasilanie 12V czy wycieraczki włączone czy nie (tzn. końcówki multimetra podpięte są do pinu 1 i 3 i wtedy wskazuje 12V).

    Do których pinów w silniku podłączyć 12V (o ile to wystarczy), żeby silnik ruszył?
  • #5
    Klaudek669
    Level 16  
    Żeby silnik ruszył na stole musisz podłączyć zewnętrzne piny 1 i 3 pod 12V.

    Jak nie będzie żadnej reakcji proponuje rozebrać silnik ściągając najpierw białego plastikowego raka do którego wpinasz kostkę, później musisz rozgiąć cztery łapy stalowego korpusu i zdjąć go. Zobaczysz cewkę z rdzeniem która prawdopodobnie będzie odlutowana (musisz ją przylutować na swoje miejsce i sinik ożyje).

    Mozesz sprawdzić też przy okazji w jakim stanie są szczotki i po przylutowaniu cewki sprawdź czy jest przejście na szczotki.

    Montaż w odwrotnej kolejności.

    Rozumiem że Laguna w kombi z szybą uchylną ?
    Sprawdź też czy po otwarciu szyby ramię swobodnie się porusza - często tam się zacierało na sworzniu i to było powodem usterki tych silniczków.

    Jak czegoś nie będziesz wiedział to pytaj.
    Pozdrawiam.
  • #6
    dexter74
    Level 13  
    Dziękuję za odpowiedź.

    W międzyczasie pokombinowałem, rozebrałem aby zobaczyć jak to działa i silnik jest sprawny.

    Co do pinów w kostce - to nie jest tak, że na piny 1 i 3 jest ciągle podana masa i +12? pin 2 dostaje napięcie po włączeniu manetki. Zasilanie stałe na skrajnych pinach jest chyba po to aby wycieraczka wróciła do punktu startowego po wyłączeniu manetki. Wówczas blaszki mechanizmu zjeżdżają ze ślimaka i silnik staje.

    A silnik sprawdziłem, bo po zdjęciu białego elementu (są w nim rozprowadzone styki do silnika, do kostki i do ślimaka) znalazłem dwa styki wystające z korpusu silnika. Podpiąłem akumulator na krótko i silnik śmiga. Czyli silnik OK.

    Ramię się nie porusza - zatarło się, to już wiedziałem wcześniej, dlatego założyłem że silnik padł. Ale okazuje się, że silnik OK. Zatarty mechanizm to kolejny etap ;-)
  • #7
    nikusert
    Level 40  
    Witam
    Wycieraczka ma napięcie stałe po kluczyku .Trzeci przewód przeważnie jest przewodem sterującym ,czyli tym który uruchamia wycieraczkę.Musisz sprawdzić co pojawia się na tym przewodzie.Ogólnie powinien być (+),lecz nie reguła.