Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Renault Laguna II - Jak sprawdzić silnik wycieraczki tylnej?

dexter74 03 Sie 2014 18:06 4284 6
  • #1 03 Sie 2014 18:06
    dexter74
    Poziom 13  

    Padł (na 99%) silnik tylnej wycieraczki.


    Na 2 pinach kostki (3 pinowa) po włączeniu manetką wycieraczki pojawia się napięcie (~12V), więc chyba OK. Przy okazji - kostka ma 3 piny - do czego one służą?


    Czy po włączeniu wycieraczek powinno być słychać w kabinie jakiś przekaźnik? Jeśli tak to gdzie go szukać?

    Jak sprawdzić (upewnić się) czy silnik jest martwy? Do których pinów podpiąć zasilanie?

    0 6
  • #2 03 Sie 2014 19:02
    ste
    Poziom 17  

    Powinno być słychać przekaźnik, jest on w sterowniku UCH nad nogami kierowcy.

    Dwa spośród 3 pinów to zasilanie silnika a trzeci to styk (switch) który zwiera do masy gdy wycieraczka jest zaparkowana (lub gdy nie jest) nie pamiętam, w każdym razie jest to po to by sterownik "wiedział" kiedy wyłączyć wycieraczkę.

    0
  • #4 03 Sie 2014 19:05
    dexter74
    Poziom 13  

    Hmmm, przekaźnika nie słychać.

    Na dwóch pinach (1 i 3) jest zasilanie 12V czy wycieraczki włączone czy nie (tzn. końcówki multimetra podpięte są do pinu 1 i 3 i wtedy wskazuje 12V).

    Do których pinów w silniku podłączyć 12V (o ile to wystarczy), żeby silnik ruszył?

    1
  • #5 05 Sie 2014 13:14
    Klaudek669
    Poziom 16  

    Żeby silnik ruszył na stole musisz podłączyć zewnętrzne piny 1 i 3 pod 12V.

    Jak nie będzie żadnej reakcji proponuje rozebrać silnik ściągając najpierw białego plastikowego raka do którego wpinasz kostkę, później musisz rozgiąć cztery łapy stalowego korpusu i zdjąć go. Zobaczysz cewkę z rdzeniem która prawdopodobnie będzie odlutowana (musisz ją przylutować na swoje miejsce i sinik ożyje).

    Mozesz sprawdzić też przy okazji w jakim stanie są szczotki i po przylutowaniu cewki sprawdź czy jest przejście na szczotki.

    Montaż w odwrotnej kolejności.

    Rozumiem że Laguna w kombi z szybą uchylną ?
    Sprawdź też czy po otwarciu szyby ramię swobodnie się porusza - często tam się zacierało na sworzniu i to było powodem usterki tych silniczków.

    Jak czegoś nie będziesz wiedział to pytaj.
    Pozdrawiam.

    0
  • #6 05 Sie 2014 13:31
    dexter74
    Poziom 13  

    Dziękuję za odpowiedź.

    W międzyczasie pokombinowałem, rozebrałem aby zobaczyć jak to działa i silnik jest sprawny.

    Co do pinów w kostce - to nie jest tak, że na piny 1 i 3 jest ciągle podana masa i +12? pin 2 dostaje napięcie po włączeniu manetki. Zasilanie stałe na skrajnych pinach jest chyba po to aby wycieraczka wróciła do punktu startowego po wyłączeniu manetki. Wówczas blaszki mechanizmu zjeżdżają ze ślimaka i silnik staje.

    A silnik sprawdziłem, bo po zdjęciu białego elementu (są w nim rozprowadzone styki do silnika, do kostki i do ślimaka) znalazłem dwa styki wystające z korpusu silnika. Podpiąłem akumulator na krótko i silnik śmiga. Czyli silnik OK.

    Ramię się nie porusza - zatarło się, to już wiedziałem wcześniej, dlatego założyłem że silnik padł. Ale okazuje się, że silnik OK. Zatarty mechanizm to kolejny etap ;-)

    0
  • #7 05 Sie 2014 13:51
    nikusert
    Poziom 38  

    Witam
    Wycieraczka ma napięcie stałe po kluczyku .Trzeci przewód przeważnie jest przewodem sterującym ,czyli tym który uruchamia wycieraczkę.Musisz sprawdzić co pojawia się na tym przewodzie.Ogólnie powinien być (+),lecz nie reguła.

    0